مارک توآین خالق تام سایر و هاکلبری فین گفته است: "خدا جنگ را افرید تا شاید مردم آمریکا جغرافی یاد بگیرند."

"God created war so that Americans would learn geography." 
Mark Twain

وقتی باراک اوباما توپ هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه را به زمین کنگره انداخت، تقریبا یقین داشت که کنگره با این اقدام او موافقت خواهد کرد چرا که آنها نمایندگانی برآمده از مردمی هستند که به گفته واشنگتن پست، تقریبا نیمی از آنها حتی نمی دانند سوریه کجای زمین واقع شده و یا دست کم در نقشه خاورمیانه قادر به شناسایی آن نیستند.

در انگلیس، موضوع کاملا فرق می کند. مردم اروپا و خصوصا انگلیسی ها دست کم مشکل اطلاعات جغرافیایی ندارند و دولتمردان آنها در انتقال تجربیات و دانش مربوط به صدها سال اداره مستعمراتشان در جهان به نسل های بعدی، موفق عمل کرده اند. از این رو تعجبی ندارد نمایندگان مجلس عوام انگلیس به خوبی از حس ضد جنگی که در همه ارکان جامعه رسوخ کرده آگاه بودند و مطلعند که موکلان آنها به هیچ وجه برخلاف مردم آمریکا علاقه ای به سوپرمن یا منجی عالم بودن دولشتان اعتقادی ندارند و اساسا فریب دادن یک اروپایی به دلیل بالاتر بودن سطح آگاهی او از محیط پیرامونی اش، بسیار سخت تر از فریب دادن یک آمریکایی است.

در سال 2003 وقتی جرج بوش می خواست به عراق حمله کند وضع حتی از این هم بدتر بود. بر اساس نظرسنجی هایی که در همان سال از طریق وب سایت شبکه تلویزیونی سی ان ان و موسسه نظر سنجی گالوپ تهیه شده بود، بیش از نیمی از آمریکایی ها نمی دانستند عراق کجای نقشه دنیا قرار گرفته است. در نظرسنجی های دیگری به صراحت اعلام شده بود که از هر ده آمریکایی شش نفر از آنها نمی دانند عراق کجاست و اهمیتی هم به آن نمی دهند. [اینجا]

نمایندگان کنگره آمریکا منتخب چنین مردمی هستند. مردمی که تقریبا نیمی از آنها یا نمی دانند سوریه کجاست و یا اساسا به آن اهمیتی نمی دهند. لذا تاکید اوباما برای گرفتن مجوز از کنگره نمی تواند رجوع به آراء مردم آمریکا تلقی شود، بلکه گرفتن ضمانتی از سوی رئیس جمهور است که اگر حمله به سوریه خراب از کار در آمد و تبعات آن دامن گیر اسرائیل شد، همه و از جمله نمایندگان نزدیک به لابی آیپک، سزاوار شماتت باشند و اوباما تنها کسی نباشد که همه سرزنش ها را تحمل کند و جمهوریخواهان نتوانند خود را از مهلکه کنار کشیده و مانند دموکرات ها که بوش را به خاطر دو جنگ عراق و افغانستان مورد حمله قرار دادند عمل کنند.

از سوی دیگر هرگونه پیروزی و دستاورد بزرگ در حمله به سوریه - که البته با اتخاذ این روش به نظر بعید می آید- به نام رئیس جمهور و حزب دموکرات رقم زده خواهد شد چون به هرحال این رئیس جمهور آمریکاست که نهایتا دستور حمله را صادر خواهد کرد.

و اما درباره نقل قول ابتدای جمله از مارک تواین. او درست گفته است. چرا که نظرسنجی هایی که پس از جنگ عراق خصوصا نظرسنجی گالوپ در سال 2010 یعنی هفت سال پس از حمله آمریکا به این کشور بعمل آمد، نشان داد که آمریکایی های بیشتری فهمیده اند عراق کجای دنیا قرار دارد.[اینجا]  با این همه این میزان حتی به ده درصد هم  نمی رسید. این موضوع  نشان می دهد واشنگتن باید راه های کم هزینه تری را برای یاد دادن جغرافیا به مردم خود انتخاب کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اردوان A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    جمله زيبايي گفته. واقعا همينطوره. قاره آمريكا اينقدر بزرگ هست كه دانش آموزان آمريكايي بايد وقتشون صرف يادگيري همسايه هاشون كنند . جنگ لازم نيست براي آشنايي با بعضي كشورا. چون كشورايي مثل ايران و كره شمالي و روسيه و چين را به خوبي مي شناسند.
    • سیاوش A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      آقای اردلان ممکنه امریکایی ها چین و روسیه رو خوب بشناسند اما درباره کره شمالی و ایران اصلا اینگونه نیست. نظرسنجی گالوپ در سال 2011 درباره ایران نشون می ده که 60 درصد از مردم آمریکا فکر میکنن ایران یه کشور عربیه که مردمش شتر سوار میشن. مردم امریکا بسیار بسیار ساده لوح تر و خنگ تر از اون چیزی هستن که فکر می کنی و به همین خاطر سیاستمدارانشون هرغلطی که بخواهند می کنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      با سیاوش موافقم چون خودم شاهد این قضیه بودم. اینقدر اطلاعاتشون کمه که ادم دلش براشون میسوزه.
    • اردوان A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      63 12
      شايد به خاطر اين هست كه مردم آمريكا مثل حاكمانشون به سياست علاقه ندارند و سياست باز نيستند.
    • فرید A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      63 4
      1 عکاس امریکایی به ایران مسافرت کرده و عکس های خودشو تو اینترنت منتشر کرده تو سایت خودش به نام هیومن اف نیویورک،دوست دارم برید کامنتای زیر عکسارو بخونید تا متوجه بشید مردم امریکا هیچی از ایران نمیدونن
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      69 41
      آقا سياوش مشكل من و شما و خيلي مردم ايران و حتي خاورميانه و كشورهاي مسلمان اينه كه خيال مي‌كني تمام فكر وذكر سياستمدارا و مردم آمريكا اينه كه چه جوري با ايران يا كشورهاي مسلمان مقابله كنن و نظاير اون. ما خودمون رو خيلي مهم مي‌دونيم و براي اينكه عقب موندگي خودمون رو توجيه كنيم، مجبوريم همه مشكلاتمون رو به گردن دشمنان خارجي به ويژه آمريكا بندازيم و خوب، حتما جاي آمريكا و كشورهاي اروپايي رو تو نقشه مي‌دونيم، در حالي كه ما واقعا تا اون حدي كه فكر مي‌كني براي آمريكاييها (حداقل قاطبه مردم آمريكا) مهم نيستيم. بعنوان مثال ميتوني از چند نفر مردم عادي كشورمون جاي كشورهايي نظير لسوتو، برونئي، بوركينافاسو يا حتي استوني و سري‌لانكا رو بپرسي
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      59 16
      بی نام اخر فعلا که امریکا در عقب ماندگی ما بسیار نقش داشته. از کودتایی که در دوران مصدق انجام داد و دمکراسی رو سرنگون کرد گرفته تا مسلح کردن صدام و ترغیبش به حمله به ایران و هشت سال جنگ که 100 سال عقب ماندگی ایجاد کرد تا تحریم های اقتصادی 30 ساله. میدونم عاشق سینه چاک امریکایی و انتقاد از امریکا رو نمیتونی تحمل کنی ولی سعی کن منصف باشی. امریکا در عقب ماندگی ما نقش اساسی داره.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      33 17
      بی نام جان آمریکائی ها اطلاعاتشون کم نیست. بلکه اطلاعات و تحلیلش رو دادن دست دستگاه هائی که ساختن و مغزشون رو بیشتر برای لذت بردن از زندگی استفاده می کنند نه مثل ما که مغزمون پر از اطلاعاتیه که کمترین کمکی به ما نکرده و کشورمون پر جنس چینی شده و روسیه 35 می خواد به ما نیروگاه اتمی بده ! مثل کارگراشون که تعریف کارگزی در آمریکا یعنی اینکه بره سر ساختمون و دکمه رو بزنه و مدیریتش کنه تا دستگار آجر و سیمان و گچ رو ببره بالا نه مثل کارگرای ایرانی که ...
    • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      76 23
      خداوند احمدی نژاد را آفرید تا مردم ایران جغرافیا را در سطح عالی یاد بگیرند!!!
    • msx A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      16 3
      اینا همه بخاطر اون جعبه جادوییه لعنتیه .مردم فکر میکنن چیزی رو که میخوان از رسانه دریافت میکنن اما در واقع چیزیرو که دولتشون میخواد اونا ببینن رو بشون نشون میدن.آزادی عمل و بیان تا وقتی که مغزت آزاد نباشه هیچ فایده ای نداره.مث این میمونه که تو زندان باشی اما فکر کنی که آزادی و هر کار که بخوای میتونی انجام بدی!
    • مهدی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      15 23
      مردم آمریکا مثل ما بیکار نیستن که واسه هر چیزی نظر بدن.اونا فقط به چیزایی که واسشون مهمه اهمیت میدن و ارزش قائل هستن.ما فکر میکنیم که خیلی مهم هستیم و مردم آمریکا فکر و ذکرشون ایرانه.اینا چیزایی که به خورد ما دادن درحالی که اکثریت مردم آمریکا اصلا نمیدونن ایران کجا هست و واسشون اهمیتی نداره.کافیه فقط برید مصاحبه نجف زاده رو از نیویورک ببینید که از 10 تا آمریکایی 9 تاش نمیدونستن حتی حدودی ایران کجا هست یا اصلا ایران چی هست؟!!! این خود بزرگ بینی پدر ما ها رو درآورده...
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      18 2
      جغرافی به قیمت جان انسانها . این آمریکاییها چه ساده راجع به جنگ فکر میکنن.
    • عادل IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      5 2
      بسمه تعالي. اردوان عزيز در زيبايي اين جمله همين بس كه خدا رو خالق جنگ دونسته در حالي كه خدا جز زيبايي خلق نمي كنه و خودش در قرآن عزيز فرموده " هر خيري كه به شما مي رسه از خداست و هر شري كه گريبان شما رو مي گيره از خودتونه". بله عزيزم خداوند جنگ رو خلق نمي كنه بلكه اين منيت ها و هواهاي نفساني ما انسانهاست كه جنگ رو به وجود مي آره.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    83 30
    مردم آمریکا مردم ساده دلی هستند
    • بی نام EU ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      23 19
      این یعنی چی اونوقت؟ کی دقیقا عقده داره؟
    • جواد A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      20 13
      از خوشی زیادیه! با این همه امکانات و رفاه تقریبا مطلوب معلومه که نباید سر خودشون رو با این مسایل درد بیارن!!!
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      2 3
      دمت گرم چی گفتی
  • رضا A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    35 56
    من واقعا نميدونم به آمريكا كه اون ور دنياس چه ربطي داره به منطقه ما؟؟؟؟؟!! لطفا اگر منفي ميدهيد دليلتون رو هم بنويسيد. فقط قانع كننده باشه و استدلالات بي بي سي هم نباشه.ممنون.
    • ع.ک A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      27 12
      این ذات امپراتوریه، توی تاریخ بشریت نزدیک به 100 امپراتوری اومدند و رفتند، آخریش هم اتحاد جماهیر شوروی بود، هخامنشیان هم 2500 سال پیش یونان، مصر... رو تسخیر کردند، البته نمیخوام اخلاق جنگ و استثمار رو تایید کنم، اما امپراتورها جزیی از واقعیت بشریت هستند.
    • سامان A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      4 3
      منفی دادم چون واضحترین و مهمترین علت مهم بودن منطقه ما مسئله انرژی هست نفت و گاز . یک ابر قدرت نباید مسئله به این مهمی رو در نظر بگیره؟! طبیعی هست که باید. اصلا مسائل دیگه رو درنظر نمیگیریم
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    43 27
    عقده هاتون رو با این خزعبلات خالی کنین . اصلا مهم نیست .
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      39 13
      دقیقا مشتی اراجیف . اخه چه ربطی داره ؟!!!!!!
    • بی نام EU ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      24 14
      ببخشید این کامنت رو من در جواب این آقائه که گفته بود عقده هاتون رو با این خزعبلات خالی کنین گذاشتم ولی رفته اون بالا. من نمی فهمم این یعنی چی؟ کی عقده داره دقیقا؟ آقای نویسنده یا مارک تواین یا اوباما ؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      14 10
      منظور نویسنده است که یک سخن طنازانه مارک تواین را پیراهن ... کرده .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    46 29
    این عین حقیقته. من خودم با امریکایی ها زیاد چت میکنم. اصلا هیچی نمیدونن بنده خداها. از بس اطلاعاتشون کمه ادم فکر میکنه داره با کودکان ده ساله حرف میزنه. یک بار صحبت جنگ پیش اومد یکیشون گفت "ایران کچلو رو در 24 ساعت اشغال میکنیم". گفتم باشه ولی ایران اینقدر ها هم کچلو نیست. طرف رفت با گوگل مپ بررسی کرد و برگشت ضمن اظهار تعجب گفت که نمیدونسته ایران حدودا دو برابر و خورده ای از عراق که ده سال درش گیر کرده بودند بزرگتر است. طفلی فکر کرده بود ایران اندازه کویت هستش. حالا اینکه چجوری فهمیده بود کویت کچلو هست خدا میدونه. اطلاعتشون در مورد دنیا کلا پایینه.
    • مهرداد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      54 22
      خوب حالا كه چي؟ اينهمه پيشرفت علمي و نظامي و فضايي و ... كار اين آدمهاي خنگيه كه ميان با تو چت ميكنن؟ نه حاجي! انقدراهم بيكار نيستن! عراق رو 21 روزه گرفت
    • سپیده A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      46 29
      آقا مهرداد اصلا اینطور که شما اظهار نظر کرده اید نیست. عمده پیشرفت های آمریکا مدیون دانشمندان و متخصصان مهاجری است که به این کشور رفته اند. شما اگر توانستید یک دانشمند متخصص آمریکایی نام ببرید که منشاء پیشرفت های شگرف شده باشد اینجا بنویسید. عمده پیشرفت های تکنولوژی فضایی پزشکی و ... آمریکا را مهاجران مختلف اروپایی ازجمله آلمان پس از جنگ جهانی دوم، هندی کره ای چینی ژاپنی ایرانی و حتی افریقایی به دست آورده اند. آمریکایی ها ی جنوب که همه گاوچرانند و تعطیل اگر بتوانید کسی را گیر بیاورید ان هم شمالی است
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      45 23
      اولا مهرداد جان کسی نگفت امریکایی ها خنگ هستند. هوششون در همین سطح هوش شما و ما است. دوما همونطور که سپیده اشاره کرد بخش بزرگی از پیشرفت تکنلوژی در آمریکا انجام شده ولی نه الزاما توسط امریکایی ها. امریکا یک پرژه عظیمی سالهاست داره با نام تسخیر قلب ها و مغزها که از طریق رسانه ها و فیلمها قلب ها رو و از طریق ثروت عظیمی که عموما با جنگ و تجاوز و چپاول به دست اورده مغزها رو تسخیر میکنه و به خدمت میگیره. که البته اگر کامنت هایی رو که در خبر انلاین ثبت میشه ببینی متوجه میشی که این برنامه در مورد ایرانی ها خیلی خوب جواب داده و خیلی از مردم و مخصوصا کسانی که وقت زیادی رو صرف دیدن شبکه های فارسی ماهواره ای میکنند با وجود تمام بلاهایی که امریکا سر ملت ما اورده عاشق سینه چاک این کشور هستند.
    • نوروزپور A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      13 11
      جسارتا فکر می کنم عبارت فتح قلوب و اذهان معادل بهتری باشه تا تسخیر قلب ها و مغزها
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      14 1
      خیلی ممنون نوروزپور. اقای ظریف، وزیر خارجه اون رو "تسخیر قلب ها و مغزها" ترجمه کردند که فکر میکنم منظور امریکا رو بیشتر میرسونه.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      25 22
      دمت گرم آقا مهرداد بخاطر این نظر عالی و سپیده خانم گرامی فقط از خودتون یه سوال بپرسید و و اینکه چرا این مهاجرا در کشور خودشون کاره ای نشدن؟ اصلا چرا نموندن؟ چرا توی آمریکا به این سطح رشد رسیدند؟ و چرا اصلا امریکا رو انتخاب کردند؟ ساده است چون بهترینه !
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      21 4
      جنام بی نام اگر نظر من رو بخونی میبینی که جواب این سوال رو که چرا این اشخاص امربکا رو برای مهاجرت انتخاب کردند داده‌ام. البته انتظار ندارم به من هم بگی دمت گرم چون نظرم رو هرچقدر هم که منطقی باشه چون مخالف دیدگاه شماست رد خواهی کرد.
    • منصور IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      7 0
      ایران چهاربرابرعراقه.... جمعیتش بیش از دوبرابرعراقه...
    • امیر IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      4 3
      اولا نویسنده دقیقا یادش رفته که ما تو ایران زندگی میکنیم بدون اغراق سطح اطلاعاطیمون تو دنیا اول شما با روسی و فرانسوی هم صحبت کنی همینه.سپیده خانم من هزار تا دانشمند امریکایی رو نام میبرم(ادیسون رایت فورد بل دل و.....) که عمده پیشرفت امریکا مال همیناست در ضمن نقش حکام در پیشرفت جوامع هزار برابر بیشتر از دانشمندان هست
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    33 8
    انگلیسی ها خیلی تیزن اما اوباما هم نشون داد که باهوشه. چه کنگره موافقت کنه چه نکنه اوباما بازی رو برده
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    34 54
    مردم آمریکا خرفت ترین مردم دنیا هستند و فکر می کنند کل دنیا ایالتیه که درش زندگی می کنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      72 15
      مردم آمریکا خرفت نیستند دوست من. آنها در کشور بسیار پهناوری است که به تنهایی یک قاره است. انها هرگز در زندگی خود نیازی به دانستن جغرافیا و سیاست ندارند. مخصوصا جنوبی ها که سرشان به گاوچرانی و زراعت گرم است. واقعا به آنها چه مربوط است که انسوی دنیا کدام کشور زندگی می کند؟ آنها زندگیشان را می کنند این ما کشورهای خاورمیانه بدبخت هستیم که همه اش در جنگ و گرفتاری و آتش و دود هستیم. همشم بخاطر نفته نفت.
  • آریا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    85 21
    وقتی شما خیالت راحت باشه که سیاستمداران کشورت به فکر منافع ملی کشورت هستند، زیاد هم لزومی ندارد به فکر جغرافیا و مسایل جهان باشی ...و برعکس!
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      50 19
      ایول گل گفتی .
    • مضطفی A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      4 0
      البته اینو هم باید اضافه کنی که سباستمدارا کشورت چششون به منابع کشورای دیگه هم باشه.
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      1 0
      منافع ملی که با کشتن دیگر انسانهای ساکن در این کره خاکی تامین می شود آره. خداوند با چنین کسانی محشورت کنه. ان شاء الله.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    37 27
    اون پیشرفت ها که شما گفتید مربوط به آمریکایی ها گاوچرا نیست مربوط به صدها دانشمند بزرگ و نوابغ اروپایی و آسیایی است که در طی قرن گذشته و خصوصا بعد از دو جنگ جهانی اول ودوم به این کشور کوچ کردند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    24 9
    تو این صفحه واشینگتون پست که لینکشو دادید نوشته که توانایی امریکایی ها در تشخص چهره ها و مکان ها و تصاویر که تو اخبار زیاد نمایش داده میشوند مورد ازمایش قرار گرفته که طی اون 80 درصدشون لوگوی تویتر رو تونستن شناسایی کنند، 73 درصد فرماندار نیوجرسی رو و 55 درصد دادستان کل امریکا رو شناختند. اما وقتی که نقشه خوارمیانه رو یا نقشه هایلایت شده سوریه نشونشون دادن چندان خوب عمل نکردند و فقط 50 به درستی تشخیص دادند که سوریه است. از هر پنج نفر یه نفر گفته که ترکیه است و بقیه گفتند عربستان سعودی یا مصر است. و از هر هفت نفر یک نفرشون که حتی نتونسته اصلا حدث بزنه. در نهایت هم که گفته اعضاء کنگره از بین همین ها انتخاب شده اند و حالا باید در مورد جنگ با این کشور تصمیم بگیرند.
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    29 7
    اگه آمریکا پیشرفتش رو مدیون جذب پاور من و یا همون افراد با استعداداز کشورهای دیگه است چرا ما به جای شعار دادن و لفاظی سعی نمی کنیم حداقل اگه نتونیم افراد با استعداد کشورهای دیگه رو جذب کنیم افراد با استعداد خودمون رو بتونیم نگه داریم تا به کشورهای دیگه مهاجرت نکنند و ملیت خودشون رو آمریکایی و یا غربی ندونندکه بالطبع بچه های با استعداد اونها چند نسل دیگه فکر می کنند اصالتا" آمریکائیند نه ایرانی بعد ادعا کنیم مرگ بر اون مرگ بر این!
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      21 5
      به دلایل زیادی ما در چند صد سال اخیر پیشرفت نکردیم و در این زمینه موفق نبودیم. مثلا شاهان بی غیرتی که عملا ایران رو تبدیل کرده بودند به مستعمره غربی ها و ثروت این مملکت رو به باد میدادند، جنگ های فراوانی که به ما تحمیل میشد. کودتایی که بر علیه دولت مصدق توسط امریکا و انگلیس انجام شد و دمکراسی رو در این کشور در نطفه خفه کرد و بعد ها هم که هشت سال جنگ با عراق که با تسلیح عراقی ها توسط اعراب و غربی ها و با تحریم ایران توسط همون کشورها ما رو صد سال دیگه هم عقب انداخت. الان هم که با خاطر وضع اقتصادی نامناسب که هم در اثر تحریم های خارجی و هم ندانم کاری ها داخلی ایجاد شده نه تنها استعداد های خارجی جذب نمیشود بلکه استعداد های داخلی رو هم از دست میدیم.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    13 6
    برای اینکه نیاز ندارن بدونن. مثه ما نیستن که غصه ی خودمون کمه اونوخ باید از مسائل و مشکلات فلان جزیره در دور دورای آفریقا خبردار باشیم!!!! و البته بعضی جاهای دیگه!!!!
  • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    7 12
    چقدر جامعه شناس و امریکا شناس داریم ما؟؟؟!!!!با این تعجب که سالهاست نه کسی رفته اونجا و نه کسی اومده که لا اقل یه مدت مراودتی بین دو ملت صورت گرفته باشه.عجب؟؟؟!!!!
  • مهدي IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    24 9
    و خدا چيزهاي بسياري افريد اما ايراني ها ياد نگرفتند ....
  • کارشناس IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    17 12
    بنظر من نباید هم بشناسن-بنظرم حکومتی حکومت عالی ایه که از حیث عملکرد انقد عالی باشه که مردم و جامعه دغدغه سیاسی نداشته باشن-و رسانه ای شدن سباست چیزی جز وسیله تحمیق مردم و سوء استفاده یه عده دیگه بیشتر نیست سیاست فقط و فقط باید به کارشناسای تحصیل کرده خودش سپرده بشه و مردم هم فقط به فکر معیشت و اخلاقیات باشن!!حالا مثلا به من چه مربوط که مثلا کشور موناکو کجای کره ی زمینه؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      14 15
      جالبه به نظر من هم این سطح از اگاهی و شعور در میان مردم ایران خیلی عجیبه و اتفاقا غیر سیاسی هست. یعنی اگر سیاستمداران کشور ما وافعا سیاستمدار به معنی واقع کلمه بودند باید سعی می کردن مردم ایران شبیه مردم امریکا بار بیان یعنی تقریبا آدم هایی ساده بی اطلاع و غیر مشارکت جو در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی اما این یه پاردوکسه. یعنی دولتمردان ما درست برعکس سعی می کنند هر روز درجه آگاهی مردم رو بالا ببرند کاری که غربی ها هیچ وقت انجام نمی دن و برعکسش عمل می کنند و هرروز سعی می کنند با رسانه های جمعی مردمشون روبیتشر فریب بدن و سرگرمشون کنند. یکی به من توضیح بده این رو لطفا
    • رسول IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      5 3
      کارشناس جان! نظر شما در مورد حکومت عربستان چیه که گونی گونی پول میده به جوونش، میگه برو تو مسجدالحرام نمازتو به جماعت بخون که خیلی ثواب داره، کاریت نباشه من (حکومت) موضعم در قبال آمریکا، بحرین، اسرائیل و فلسطین چیه؟!!
    • کارمندیان A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      0 2
      آقا رسول گل خوب نکته اینجاست که ما نباید الگومون عربستان و کشور های شبیه خودمون باشه.فرق ما با عربستان هیچ چیز نیست فقط این که اونجا حاکمیت به شکلی که شما میگی میپسنده و اینجا هم به اصطلاح با مشارکت مردم در پی بهره برداری های به نفع خودشه و جالب اینجاست در هر دو حالت در نهایت سر مردم بی کلاه میمونه.پس نتیجه گیریم این میشه که حکومت برای مردم باید باشه نه مردم برای حکومت
  • سارا IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    14 5
    جناب بی نام حرفات درست ولی همیشه باید چیزی باشه که جایگزین بشه .اگه از لیست برنامه های رسانه های ما همین اخبار و برنامه های سیاسی رو حذف کنن به نظر شما دیگه ایا چیزی هم میمونه که مردم بخوان باهاش سرگرم شن؟؟دیگه فقط فوتبال میمونه
  • ضد امپریالیسم IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    13 11
    کسانی که نظر دادند "این متن عقده گشایی است" و "چه ربطی داره" و از این دست حرفا بدانند که یا غرب زده اند ( می دانند که نمی دانند ) یا جاهل ( نمی دانند که نمی دانند).
  • م ع ح IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    13 9
    من هم قبول دارم آمریکایی ها جغرافیشان ضعیف است ولی این را هم میدانم که به کودکانشون فیزیک کوانتوم یاد میدهند و شخصیتی به نام دکتر کوانتوم هستش که از طریق ساختن کارتون و فیلم این مباحث علمی را آموزش میدهندو فوق لیسانس فیزیک ما هم در همون حد از کوانتوم اطلاع دارن
  • بی نام EU ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    7 12
    اقای سیاوش تمام اختراعات دنیا مال امریکاییهاست . فکر نمی کنی که خرفتی برازنده خود شما باشد؟منصف باشیم.
    • دانشجو A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      7 0
      فکر کنم بنابر عقیده شما، وقتی کره زمین هنوز زیر آب بود آمریکایی ها تو زیردریایی بودند. آخه تا چه حد طرفدار آمریکا هستی؟ آمریکا دویست سالش هم نیست. اختراع از نظر تو یعنی فقط کامپیوتر و آیفون؟ الکل رو که ایرانی ها كشف کردند. اشعه ایکس رو که فرانسوی ها کشف کردند. انرژی هسته ای رو که آلمانی ها اختراع کردند. تلویزیون رو که اسکاتلندی ها اختراع کردند. تلفن رو که انگلیسی ها اختراع کردند. تلسکوپ رو که باز ایرانی ها اولین بار درست کردند. حالا دانشمند های کشورهای مختلف رفتند آمریکا، همه اختراعات شد آمریکایی؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    19 4
    دوست عزیز فیزیک کوانتوم.. من به عنوان کسی که سالها تو آمریکا زندگی کرده باید بگم درصد ناچیزی از آمریکایی ها به دنبال علوم پیشرفته هستن... درصد کمی از اونها از سیاست سر درمیارن... و همونطور که گفته شد خیلی از اونها از جغرافیای عالم که به مراتب آسونتر از فیزیک کوانتوم هست سر درمیارن... علت همه ی اینها و دهها چیز دیگه اینه که اونا در رفاه نسبی، به شدت مصرف گرا و تحت تاثیر رسانه های خودشون هستن که عمدتا توسط یهودیها اداره میشن. برای اونا مهم نیست که نفت به قیمت چه خونهایی به کشورشون سرازیر میشه. برای اونا مهمه که باک ماشینای گندشونو پر کنن و از زندگیشون لذت ببرن. ضمنا خیلی از کسایی که اونجا فیزیک کوانتوم میخونن و تدریس میکنن امثال ما ایرانیای بدبخت هستند که برای رفتن به آمریکا تو صف وایسادیم.
  • با نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    15 8
    أمريكا به دليل جنك جهاني دوم كه كشورهاي اروبايي را به خاك سياه نشاند از اروبا جلو افتاد. وكرنه هنوز مشغول كاو جراني بودند.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    5 3
    این لینک بالایی ولی در مورد این نیست که مردم آمریکا سوریه رو میشناسن یا نه! در واقع به این شکله که یه قسمتی از نقشه رو رنگ کردن و گفتن بگید این کجاس ، به نظرم این طبیعیه که خیلیا جواب بدن ترکیه چون ترکیه بسیار به این کشور نزدیکه ، تصور کنین یکی برای شما بیان.. و اصلا در کشور خودمان یه استان رو در نقشه رنگ کنن بگن کدوم استانه آیا واقعا می تونید اینو درست تشخیص بدهید؟ من که نمی توانم....و با اینکه من هم اخبار سوریه رو دنبال کردم اما اینکار رو نمی تونم انجام بدم و فکر میکنم که این معیار درستی نیست که فکر کنم به این دلیل بینش سیاسی در آمرکا ضعیفه......
    • امیر IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      4 5
      نظر شما کامل ترین و منصفانه ترین دلیل کارشناسی است که از کامنتهای بالاخوندم. اتفاقا سیاستمداران آمریکا خوب می دونند چی رو به مردم منتقل کنند و چی رو نه! از نظر اونها فقط این مهمه که مردم آمریکا بپذیرند که باید با سوریه بجنگند چون این کشور ضد انسانی رفتار میکنه! دیگه اینکه این کشورهای کجای دنیاست یا اینکه ایران یک کشور عربی شترسوار است یا نه برای آمریکاییها هیچ فرقی نمی کند. برای آنها این مهم است که یک کشوری به مردمش دارد ظلم می کند و ما باید از آنها حمایت کنیم!!!! و تا وقتی که نتیجه اش رفاه بیشتر ما می شود عیبی ندارد بروید بجنگید.
  • ماهان A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    4 5
    مردم آمریکا ساده لوح یا اطلاعات کم ندارن بلکه فردی که تو کشور آمریکا زندگی میکنه بجای درگیری شدید با مسایل سیاسی و نگرانی های از این جنس در حال ایفای نقش "شهروندیه"که مهمترین و اولیه ترین وظیفه یک شهروند تو یه جامعه هست(کار،بهره وری و پس انداز) و بجای اطلاعات تو این زمینه اطلاعاتی در خصوص سبک زندگی مناسب و تفریحات واینده و برنامه ریزی و نوع بیمه مناسب عمر برا خودش و خانوادشه....در مقابل بر اساس رای و گزینش حزب منسب با روحیات و اعتقاداتش امور مربوط به کشورداری و ایران شناسی و سومالی شناسیو گذاشته به عهده اونها....
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      4 0
      شما هم به نقش شهروندی ات بپرداز. پس توی خبرآنلاین چرا اومدی کامنت می ذاری. شهروند بودن یعنی گاو بودن و از همه جا بی خبر بودن؟
  • msx A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    5 2
    من دیگه دارم دیوونه میشم.منفی مثبتای خبرا پس از چن ساعت از انتشار کامنت بکل برمیگرده.یا بعضیا یهو میریزن تو خبرانلاین یا یکی داره دسکاری میکنه.خبرآنلاین تو رو خدا پیگیری کن . مردمو جیگر فرض کردن!
  • سپهر A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    4 0
    هر گاه خدا فراموش شود و انسان اشرف مخلوقات با منطق خدایی نبیند وای به حال روزگار که قابیلیان ، هابیلیان را در رنج گیرند واز آن ها خون بریزند .
  • وحید IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 0
    این وظیفه خطیر متوجه ما و تمام کسانی است که در فضای مجازی فعالیت دارند تا به دنیا تصویر واقعی و صلح دوستی از ایران نشون بدیم و از فرصت های بزرگ رسانه اینترنت استفاده کنیم.