در حالی که تهران‌ها سال‌هاست نگران آلودگی هوای شهرشان هستند و هر روز در خبرها دنبال میزان مونوکسید کربن و وزن سربی هستند که نفس کشیده‌اند، یک سالی هست که نگرانی دیگری هم درباره زندگی روزمره خود دارند: آب.

از سال گذشته حرف و حدیث‌های نه‌چندان‌کهنه درباره آلودگی آب تهران بالاتر گرفته است. در آخرین اظهارنظر در این باره، روز گذشته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: من می‌توانم کیفیت کالای تولیدی‌ام را تضمین کنم و با صراحت بگویم که آب تهران هیچ آلودگی ندارد اما اظهار نظر در این مورد را به وزارت بهداشت واگذار می‌کنم.

علی اصغر قربانی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت که دستگاه نظارتی مسئول برای تعیین سلامت آب تهران است‏. آب این منطقه هیچ مشکلی ندارد و مردم با خیال آسوده می‌توانند آن را مصرف کنند.

او احتمال دخالت ملاحظات امنیتی در این موضع‌گیری را رد کرد و گفت: ما هیچ مساله امنیتی نداریم. نه سیستم ما امنیتی است و نه ما تحت فشار سیستم امنیتی هستیم. به راحتی اظهار نظر و مواضعمان را اعلام می‌کنیم.

تایید نیترات غیرمجاز سفره‌های زیرزمینی تهران
آن‌چه باعث شده چنین گمانه‌زنی‌ای درباره دخالت ملاحظات امنیتی در اعلام بهداشتی‌بودن آب تهران به میان بیاید، موضع‌گیری‌ها و اعلام‌نظرهای بعضا به‌تمامی متناقض مسئولان شهری و مسئولان بهداشت عمومی درباره سلامت و پاکیزگی آب تهران است.

از جمله سه‌شنبه همین هفته معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اذعان کرد: در تهران از مکانیسم چاه‌های جذبی برای دفع فاضلاب‌های شهری استفاده می‌شود و چون در فاضلاب‌های انسانی میزان اوره و نیترات بالا است، قطعا میزان نیترات در سفره‌های آب زیرزمینی تهران بالاتر از حد مجاز است.

با این حال او گفت: اما در مورد اینکه آب شرب تهران به نیترات آلوده هست یا خیر نمی‌توان نظر قطعی داد. زیرا آلوده بودن آب شرب تهران بستگی به این دارد که در آب شرب تهران چه مقدار از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و آب‌ شرب تهران حاصل ترکیب چند درصدی سفره‌های آب زیرزمینی با آب‌های سد است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اطلاع از آلوده بودن آب تهران را حق مردم دانست و گفت:‌ در صورتی که میزان نیترات موجود در آب شرب تهران بیش از حد استاندارد باشد، این موضوع باید به مردم اطلاع‌رسانی شود؛ زیرا آلوده بودن آب تهران مانند آلودگی هوا به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و اگر آب و هوا آلوده باشد مردم باید بدانند تا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حاظت از سلامت خود انجام دهند.

تحقیقات شده است / تحقیقات خواهیم کرد
اما این نگرانی‌های پایتخت‌نشینان درباره قابل‌شرب‌بودن آب تهران که از پاییز گذشته بالا گرفته است، ظاهرا قرار نیست زودتر از «یکی دو ماه آینده» به پاسخ برسد چون معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این باره گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال انجام تحقیقاتی است که بر اساس آن میزان نیترات موجود در آب شرب تهران مشخص می‌شود و نتایج این تحقیقات تا دو ماه آینده به اطلاع مردم می‌رسد.

این معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست در حالی وعده چنین تحقیقاتی را داده است که یک مسئول دولتی دیگر همچون خود او، روز قبل از این اظهارنظر، گفته بود: آب مصرفی شهروندان تهرانی آزمایش شده و نیترات موجود در آن، نگران‌کننده نیست.

این برای چندمین بار است که نگرانی درباره آشامیدنی ‌بودن آب پایتخت، واکنش وزیر بهداشت را برانگیخته است.

مرضیه وحید دستجردی در این باره گفت: 2‌ماه پیش دستور آزمایش و بررسی آب تهران را صادر کردم که بر اساس آن مشخص شد میزان نیترات آب تهران در حد مجاز است.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا برخی اعضای شورای شهر تهران از غیرمجازبودن میزان نیترات آب تهران و مشخصا خطراتی که متوجه جنین می‌شود خبر داده، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما اگر اخیرا در مورد آب تهران چنین اظهار نظری شده، دستور آزمایش مجدد آب تهران را می دهم.

تردیدهای اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس
این اشارهای است به گفته‌های قبلی رئیس کمیته محیط زیست شورای‌شهر تهران که پیش‌تر یادآوری کرده بود: اخیرا معاون وزیر نیرو نیز به مردم توصیه کرده بود از آب معدنی برای مصرف روزانه استفاده کنند. این نشان می‌دهد که آب شرب تهران بهداشتی نیست و اگر سالم است، چرا چنین توصیه‌ای به مردم می‌شود؟

پیش از این کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرده بود احتمال دارد ناهنجاری‌های جنینی به دلیل وجود نیترات در آب تهران رخ بدهد. نگرانی‌ها درباره آلودگی آب تهران به نیترات تا حدی بالا گرفته بود که استانداری تهران اعلام کرد کسی حق ندارد درباره آن اظهارنظر کند.

در این باره علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر پیشین بهداشت، معتقد است: در حال حاضر هم نمی‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار کرد و نمی‌توان با اطمینان گفت که این آب، آبی آلوده نیست. آب تهران اکنون با آلاینده‌ها و فلزات سمی برای جان مردم مضر خواهد بود و باید برای از بین بردن این آلودگی‌ها اقداماتی انجام شود. به جز آنکه انواع آلودگی‌ها از جمله میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگلها و قارچ‌ها در آب تهران وجود دارد این آب به‌خوبی تصفیه نمی‌شود. در یک جمله کاملاً آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی وجود ندارد.

استاندار تهران: هیچ مشکلی ندارد
این اظهارنظرهای نگران‌کننده در حالی مطرح می‌شود که مسئولان دولتی همچنان بر سالم‌بودن آب تهران پا می‌فشارند. استاندار تهران در روزهای نخست مردادماه گفته بود: آب شرب تهران هیچ مشکلی ندارد و نباید برخی آلودگی آب‌های سفره‌های زیرزمینی را به آب شرب تهران ربط داد.

مرتضی تمدن که کم‌کم از مشغولیت‌های انتخاباتی که دوست دیرینه‌اش پیروز آن شد فارغ می‌شد، با تأکید بر این که آب شرب تهران هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: در مورد آلودگی آب تهران زیاد صحبت می‌شود، در حالی که آب تهران دارای متولی و مسئول بهداشت و آلودگی و هر خطر دیگری است و اگر آلوده باشد، جرم سنگینی است و نسبت به آن رسیدگی می‌شود اما تاکنون این طور نبوده است.

درخواست برای ورود سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی
معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست اوایل خردادماه با اشاره به این‌که آلودگی آب موضوعی جدی است، خبر داده بود: «آلودگی آب تهران و کشور در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت.»

حسن اصیلیان که پیش‌تر در همین گزارش از او نقل‌قول شده است، در رابطه با آلودگی آب تهران و سایر شهرها گفت: «با توجه به اهمیت آب آشامیدنی و مطرح شدن آلودگی آب، سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و در حال بررسی این مسئله هستند.»

او با این وعده ‌که سازمان محیط زیست نیز این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند، تصریح کرد: «سازمان محیط زیست نیز نشستهایی را با سازمان آب، وزارت جهاد کشاورزی، و وزارت نیرو برگزار کرده است.»

پیش از او سرپرست دفتر بررسی آب و خاک محیط زیست کشور نیز درخواست مشابهی را درباره مجلس شورای اسلامی مطرح کرده بود. او با تاکید بر این‌که «وضعیت آلودگی آب و خاک کشور بحرانی است»، گفته بود برای شرح بحران باید با نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشست.

***

اکنون که موضوع داغ آلودگی آب تهران می‌رود تا یک ساله شود، شهروندان پایتخت‌نشین که در تصور خیلی از ساکنان دیگر شهرها، از «برخوردارترین» شهروندان ایرانی هستند، هنوز درباره سلامتی آبی که هر روز بارها از آن می‌نوشند، خاطرجمع نیستند.

این آب، پاکیزه است و مایه حیات یا آلوده است و باعث سقط جنین و بیماری‌های گوارشی؟ پاسخ، هنوز روشن نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۷
    0 0
    همانطور که هوای این شهر رو استنشاق میکنیم میتوانیم آب این شهر را بخوریم. عینآ مثل همند.