تهران امروز نوشت:

گر چه در سال 88 که سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت در کشور اعلام شد تصور می شد جمعیت کشور تا حدی زیاد شود اما به نظر می رسد سیاست هایی همچون طرح پرداخت یک میلیون تومان به ازای تولد هر فرزند که در ابتدا سر و صدای زیادی به پا کرد به دلیل کمبود بودجه کم کم به دست فراموشی سپرده شد و به دنبال آن نیز دیگر از سیاست‌های افزایش جمعیتی که نیاز به بودجه داشتند نیز خبری نشد. با این حال تعداد زیادی از خانواده هایی که در سال 90 فرزند دار شدند بعد از چندماه هنگام مراجعه به بانک های عامل متوجه شدند که حساب یک میلیون تومانی فرزندان‌شان صفر شده و دفترچه پس انداز آتیه نیز بسته شده است به این ترتیب هدیه یک میلیون تومانی دولت دهم به هیچ نوزادی وفا نکرد. این تنها نمونه ای از سیاست های تشویقی دولت برای فرزنددار شدن وکاستن از جمعیت پیر کشورمان بود که روی واقعیت به خود ندید و باعث شد تا اعتماد خانواده ها به سیاست های این چنینی رنگ ببازد.

با این حال سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های جمعیتی را به تصویب رساند اما به دلیل اینکه مصوبات نیاز به قانونگذاری داشت به صحن مجلس آمد تا کارگروهی از نمایندگان خانه ملت در باره آن تصمیم گیری کنند.

 

طرح هایی که نیازمند بودجه است

امیر حسین قاضی زاده سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این کارگروه می گوید: در این کارگروه با حضور متخصصان، جمعیت‌شناسان و جامعه‌شناسان، دستگاه‌های اجرایی و معاونان و همچنین مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و این سیاست‌ها تبدیل به تدوین طرح جامع 50 ماده ای با عنوان جمعیت و تعالی خانواده شد که اکنون نیز به کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی بیشتر ارجاع داده شده است.

او با بیان اینکه تمامی 50 ماده این طرح مواد قانونی است که برای اجرا نیاز به اعتبار دارد گفت: هزار و پانصد میلیارد تومان برای اجرای سیاست‌های جمعیتی در سال جاری از سوی دولت اختصاص یافته است.اما این طرح 50 ماده ای جمعیت و تعالی خانواده که دراین کارگروه به تصویب رسیده و امضای 50 نماینده را پای خود دارد چه پیشنهاداتی برای افزایش جمعیت و تشویق به ازدواج ارائه کرده است؟

سن مناسب ازدواج

در فصل اول این طرح سن مناسب برای ازدواج آقایان 25 - 20 سال و برای خانم‌ها 22 - 18 سال محسوب شده است.همچنین ‌رشد کیفی فرزندان خانواده‌ها از زمان لقاح، دختران و پسران از دوره لقاح تا پس از ازدواج و تشکیل خانواده و تقویت و تعمیم میزان ژن نخبگی در فرآیند بین نسلی جمعیت کشور از دیگر موضوعاتی است که در این طرح به آن تاکید شده است .در ماده 8 این طرح آمده است: دولت مکلف است بخشی از اعتبارات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و راه و شهرسازی و تمامی موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی را به تامین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان متاهل مرد و متاهل زن دارای فرزند تخصیص دهد به طوری‌که ظرف مدت 3 سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون، همه آنها دارای خوابگاه شوند. برای تحقق این امر وزارت راه و شهرسازی موظف است بخشی از اعتبارات خود را برای ساخت خوابگاه‌های مذکور در این ماده اختصاص دهد به نحوی که نیازهای دانشگاه های دولتی در اجرای این ماده را ظرف 5 سال تامین کند. در سال اول اجرای این قانون این هدف از طریق اختصاص بخشی از اعتبارات مسکن مهر در سال‌های بعد از تصویب این قانون محقق خواهد شد.

همچنین بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظف هستند تسهیلات کم بهره لازم را برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی خودگردان در اختیار بخش خصوصی و تعاونی عمومی غیر دولتی قرار دهند تا زیر نظر وزارت‌های علوم و بهداشت و تمامی موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی نسبت به ساخت و واگذاری خوابگاه های ارزان قیمت اقدام کنند. دولت مکلف است پرداخت سود تسهیلات را تضمین و در بودجه‌های سالیانه لحاظ کند.اجرای این تبصره به موجب دستور العملی خواهد بود که ظرف 2 ماه از تصویب این قانون توسط بانک مرکزی تنظیم و به تصویب شورای عالی پول و اعتبار می‌رسد.

 

اولویت استخدام با مردان دارای فرزند

یکی از سیاست‌های تشویقی در این طرح برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری ماده 9 این طرح است که بر اساس آن در تمامی بخش‌های دولتی و غیر دولتی اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند است. به کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است.هرچند مشاغلی از قبیل پزشکی، پرستاری، معلمی که به لحاظ ویژگی تفکیک جنسیتی وجود بانوان را در اولویت قرار می‌دهند از شمول این ماده مستثنی هستند و در صورت نیاز به اشتغال بانوان، اولویت به ترتیب با زنان دارای فرزند و سپس با زنان متاهل فاقد فرزند است.

ممنوعیت مجردها به عضویت هیات علمی

یکی از موارد این طرح ممنوعیت عضویت مجردها در هیات علمی است . بر اساس این طرح ،5 سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و معلمان مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، ممنوع است. تنها در صورت نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط با تایید بالاترین مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود.البته افراد مجرد نخبه از شمولیت این ماده مستثنی هستند.

اما چنین محدودیت‌هایی چقدر از لحاظ قانونی و کارشناسی قابل اعتنا است. عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دراین رابطه به مهرمی گوید: چه اشکالی دارد که چنین محدودیتی ایجاد شود. در این صورت افراد نخبه تشویق به ازدواج می شوند و فرزندانی که در چنین خانواده هایی بزرگ شوند احتمال موفقیت‌شان بیشتر است.

 

این ممنوعیت ها قابل دفاع نیست

اما شهلا میرگلو بیات، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس چندان با این دیدگاه موافق نیست و در این رابطه به مهر می گوید: اگر چنین ممنوعیتی ایجاد شده باشد از لحاظ کارشناسی قابل دفاع نیست. او ادامه می دهد: این طرح هنوز در صحن مطرح نشده است و ما آن ر ا در کمیته ای مشترک با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی ،اجتماعی و بهداشت بررسی کردیم. نباید به هر قیمتی تلاش کنیم سیاست‌های تشویقی ازدواج و فرزند آوری محقق شود. وقتی می گوییم تنها متاهل ها می توانند عضو هیات علمی شوند و برای مجردها چنین امتیازی ممنوع است باید زنان مجردی که ممکن است امکان ازدواج نداشته باشند را هم در نظر بگیریم. باید متاهل ها در اولویت باشند نه این که منعی برای مجردها وجود داشته باشد. البته این موضوع هنوز در صحن نیامده و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

 

طرح جمعیت تازه به کمیسیون فرهنگی آمده است

یکی از نگرانی‌های طراحان این طرح 50 ماده ای تاخیر در بررسی آن در کمیسیون فرهنگی است . لاله افتخاری، عضو این کمیسیون در این رابطه به مهر می گوید: این طرح به تازگی اعلام وصول شده و هنوز در دستور کار قرار نگرفته و کمیسیون در حال بررسی وزیران کابینه است.با این همه کارشناسان می گویند سونامی پیری در راه است و ما در حال سقوط به چاله جمعیتی هستیم اما هنوز اولویت در تصویب قوانین با موضوعات دیگر است. به نظر می رسد قانون‌گذاران ما هرگاه به طرح ها و لوایح جمعیتی می رسند زیر لب زمزمه می‌کنند تا پیری راه درازی است و ما همچنان زمان داریم.

45301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 141
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    514 4
    یعنی اگه یکی باباش تونست ازش حمایت کنه که ازدواج کنه دولتم ازش حمایت میکنه اگه که بابا پولدار نداشت کلا به امان خداست...بابا چرا نمیفهمن مردم با داشت 3 تا پسر بالای 25 سال هنوز خودشون مستاجرن...
    • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      343 9
      آقا من مثل ربات درس خوندم و اصلا نمی فهمم عاطفه یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟ همسر یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟ چطور بایست شوهر پیدا کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انگار خیلی آزادی داشتیم تا نیمه گمشده خودمون رو پیدا کنیم؟؟؟؟؟ آشنا و فامیل هم حسودن و اگه موردی باشه واسه دخترای خودشون جور می کنن!!!!!!! حالا من 31 سالمه بایست چی کار کنم .. درسم که دیگه هیچ !!!!!!!!!! هیات علمی!!!!!!! فقط یه مشت درس سخت مخابرات را خوندیم حالا از این دنیا امیدم به هیات علمی است 32 شم تموم میشه درسم.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      445 1
      تا زن نداشته باشي نمي‌توني كار پيدا كني تا كار نداشته باشي نمي‌توني زن بگيري تا زن نداشته باشي نمي‌توني كار پيدا كني تا كار نداشته باشي نمي‌توني پول داشته باشي تا پول نداشته باشي نمي‌توني زن بگيري...
    • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      240 2
      هفته گذشته شیر خشک 9000 تومان و این هفته 14000 تومان ( تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل )
    • حسین 128 A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      196 3
      واقعاً مسخرست وقتی شکم خودمو نمی تونم سیر کنم ب خاطر بیکاری و بی پولی بچه از کجا بیارم حالا بچه هیچی زن چجور بگیرم ب جای پاک کردن صورت مسئله اونو حل کنید من یه پسر مجرد که به خاطر نبود کار هنوز دانشجوی ارشدم تازه بعد درسم باید برم خدمت ب خدا این خدمت به پسرا خیلی تو این دوره ظلم می کنه .
    • محمد حسن IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      131 5
      یعنی شایسته سالاری رفت تو هوا. من مسلمون به عدالت علی افتخار میکردم که اینم بزنید خرابش کنید. خبر انلاین پیام فرهنگی دادم نظرمو حذف نکن.
    • صدای جوانان IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      134 1
      منم با 25 سال سن و داشتن ليسانس / بيخيال پيدا كردن شغل و كار و ازدواج و ادامه تحصيل و ... و كلا بيخبال زندگي شدم
    • بی نام EU ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      54 0
      یعنی اول زن بگیرید بچه دار بشید بعدا کار. کدوم عاقل همچین کاری میکنه؟ اول کار بعد زن بعد بچه
    • هفت IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      36 2
      من هم به عنوان یه جوون با نظر "صدای جواتان" موافقم منم همینطورم
    • علی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      43 1
      نمیشه هم درس خوند هم سربازی و هم ازدواج کرد!!!با نظر دوستان موافقم من دانشجوی ارشدم و سربازی هم دارم تازه بعدش باید از صفر شذوع کنم....به خدا نمیشه به پیر پیغمبر نمیشه....!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      23 7
      تعداد بچه تابعی است از رفاه خانواده و عشق و علاقه زوجین به داشتن بچه و بچه داری است. اولی رو با سیاست های تشویقی میشه درست کرد ولی دومی بعیده. نسل جدید دختران به دلیل علاقه به داشتن شغل والبته بزرگ شدن در خانواده های فرزند سالار علاقه و حوصله بچه داری رو ندارن . در مجموع دولت شاید بتونه کمی تاثیر بذاره ولی دیگه دوران خانواده ها ی بیش از 4 نفر دوباره تکرار نمیشه. سبک زندگی غربی این اجازه رو نمده.
    • nazari IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      47 0
      اونهايي كه با اين سياست هاي پوچ و الكي ميخان مردم رو بچه دار كنن يادشون رفته اون افرادي كه الان بايد بچه دار بشن اغلب همون بچه هاي سالهاي 55 تا 67 هستن كه هميشه به خاطر زياد بودن (دهه شصتي ها) بايد ميدويدند تا بتونند به جايي برسن و همش با محدوديتها روبرو بودن مثل خود بنده كه بعد از كلي دويدن و قبولي تو دانشگاههاي دولتي و گرفتن ليسانس و فوق تو رشته يعني خوب و كار كردن در حين تحصيل و ... بعد از بدست آوردن حدود 5-6 سال سابقه كاري امسال بيكار شدم و بايد در و ديوار نگاه كنم اين مسئولان كه فقط دنبال افزايش جمعيت هستن به اين فكر باشن كه زير ساختها و زمينه هاي رفاه بيشتر و شغل پايدار رو براي مردم بوجود بيارن تا خود مردم با عقلشون تصميم به بچه دار شدن بگيرن
    • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      14 0
      ای کمپانیهای نبوغ و نوع اوری!!! اسم هیات علمیه"یعنی تبحردریک رشته ی علمی مبنای حضوره برای پیشرفت مملکت نه هیات همسرداران یا متاهلان اگرابن سینا که یک عمرمجرد زندگی کرد درزمانه ی شما بود نابود میشد تورا به خدا بگذراید چرخ پنچرمملکت به انسوی که میرود برود دیلمها را بردارید و دیگر زیراین چرخ پنچرسیخ مگذارید ما چه باید بکنیم که شماازتصویب قوانین من دراوردی و درکردن نبوغ دست بردارید خدااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    295 6
    واقعا خجالت اوره یعنی یه خانم یا اقایی که امکان ازدماح نداره نباید هیات علمی بشه؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      245 8
      "ممنوعیت مجردها به عضویت هیات علمی" حالم از این تیتر بهم خورد!!! امروزمو به گند کشیدید!! من به ناچار شغل آینده ام چیزی جزء هیات علمی نمیتونه باشه چون رشته ام به لطف کارهای شما بازارکار اصلا نداره و ناچارا باید تدریس کنیم! اصلا قصد ازدواج ندارم و می خوام مجرد بمونم! واقعا واقعا حالم بهم خورد از این حرف!!
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      85 7
      نه! :))))))))))
    • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      182 0
      چطوره مجرد ها را به رستوران ها و سینماها و پارک ها و بازار میوه و تره بار هم راه ندن. یا کارت متاهلی صادر بشه و برای ورود به اماکن عمومی نشان دادن کارت متاهلی الزامی بشه.
    • خانم دانشجوی دکتری! IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      150 2
      ممنوعیت مجردها به عضویت هیات علمی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یا خدا. اونی که اینو گفته اصلا یه بار رفته وضع دانشجوهای دکتری رو ببینه؟ من آخرای دوره دکترام اما بورسمون نکردن و با توجه به سنگینی کار عملی رشته ام نشد تا حالا سر کار نیمه وقت برم. فقط هفته ای چند ساعت تدریس (حق التدریس) داشتم که پول زیادی ازش درنمیاد. فکر کن با 30 سال سن هنوز از پدر مادر پول میگیرم. موقعیت ازدواج مناسبی هم نداشته ام هر کی سر راه من بوده فقط پی دوستی بوده نه ازدواج. تازه اونام آس و پاس تر از من دستشون تو جیب خانواده اس. تنها امیدم اینه که بعد فارغ التحصیلی یه ده کوره ای! لااقل هیئت علمی بشم حالا این نوابغ نشستن تصمیم گرفتن که مجردها هیئت علمی نباشن! بخدا حلال نمیکنم اگه همچین چیزی قانون بشه وعده ما سر پل صراط
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      135 2
      بعد ميگن چرا فرار مغزها؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      124 1
      يادشون رفته....اول پارتي بعد افراد داراي فرزند :)))
    • مجيد IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      67 4
      حالا هيئت علمي را بي خيال ميشيم. ولي براي ساير مشاغل دولتي و غير دولتي چرا مجردها در اولويت آخر هستند. من اگر كار نداشته باشم چه طوري ازدواج كنم اصلا چه كسي راضي ميشه دخترش را به يك فرد بيكار بده؟
    • رضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      73 0
      هیات علمیه که سهله عزیز من. بنده استاد مدعو دانشگاه دولتی هستم (حق التدریس) ! الان به مدیر گروه ما گیردادن که چرا برای فلانی درس گذاشتی که مجرده ! ببین سطح تفکر یه سری چقدر پایینه !
    • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      34 1
      حالا کیو پیدا کنم بیاد با من ازدواج کنه؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      23 0
      مجید جان اتفاقا این طرح برای دانشگاه افتضاحه
    • بی نام EU ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      2 0
      من از ممنوعیت عضویت مجردها در هیئت علمی به شدت تحعجب کردم!!! واقعا این نوع صحبتها در یک مملکت اسلامی که دارای تعقل است بسیار نادرست است. مگر خانم یا اقایی که ازدواج نکرده یا امکان ازدواج نداشته گناه کردده که حضرات او را از حقوق معمول شهروندی اش در انتخاب شغل، محرومش می کنید.
  • حمید IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    154 5
    به جایه این مسخره بازایا! بهتره از طریق بیمه های تامین اجتماعی هزینه های زایمان رو کاهش بدید. هزینه های دوره بارداری رو کاور کنید. الان تو ایمیل و شبکه های اجتماعی عکس یه بچه که شیر میشه میبینیم کلی آدم لایک کردن و آخی آخی میگن. ایرانیها بچه دوستند شرایط رو مهیا کنید سیاستهای تشویقی بگذارید خودشون بچه دار میشن. با محدودیت به جایی نمیرسید!
    • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      63 45
      تو ايميل هم مگه ميشه لايك كرد؟ نكنه تو فيس بوق ميري؟!‌حميييييييييييييد!!!
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    217 4
    شما درک نمیکنید که به پسر ی که آمادگی نداره بگید برو شش ماهه زن بگیر تا هیات علمی بکنیمت چه ضربه ای وارد میشه! میدونید این کار خیانت به همسر آتی این فرده. اگه این آدم به خاطر فورس شما از زندگیش ناراضی باشه چه پیامدهایی داره! بابا تو این مرکز پژوهشهای مجلس دوتا روانشناس و جامعه شناس درست حسابی نیست!
    • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      96 2
      آفرین به تو
    • متاهل A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      در جامعه اسلامی ایرانی ازدواج تعریف ساده و مشخصی دارد در صورت کاهش توقعات افراد و جامعه شاهد ازدواج در سنین کم خواهیم بود و واقعا دوستان مجردی که ناراحت هستید خودتان قضاوت کنید حق شماست اول استخدام شوید یا اون بنده خدایی که زن و یا حتی بچه داره شما می توانید شب را در خوابگاه منزل اقوام منزل پدری تو پارک با یه تیکه نون مثلا بگذرونی و اونیکه به هر دلیل متاهل شده نمیتونه سرش رو جلوی زن و بچش خم کنه پس لطفا دست از گلایه برداشته و در آینه یه نگاهی به خودتون بندازید شاید اصلاح بشید(کلید موفقیت ساده زیستی و پشتکار)
    • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      138 0
      حضرت متاهل!!! منظور دوستان اینه که ملاک صلاحیت و شایستگی علمی برای استاد و محقق بودن نباید تعداد بچه و تاهل باشه شما چی میکی برا خودت؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      32 0
      نه نیست
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      78 1
      در پاسخ به متاهل: عزیزم شما کیف و جوونی خودت رو کردی و احتمالا یه کسی بوده ساپورتت کنه. ولی ما جز درس و استرس امتحان و بدبختی و به قول خودت خوابگاه و زندگی در اون و این آخر بدون هیچ همچنان بایست بخاطر شما بدون هیچ زندگی کنیم!!!!! یکم فکر کنی بعد حرف بزنی چیزی ازت کم نمیشه .
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      112 0
      آقای متاهل شما کلا قضیه رو نگرفتی. ازدواج یک امر کاملا شخصیه و نباید مسائل مربوط به زندگی اجتماعی فرد مثل اشتغال رو تحت تاثیر قرار بده. ملاک استخدام در هیات علمی باید تخصص و شایستگی باشه نه تاهل و فرزند آوری. حتما دو روز دیگه هم طرح میذارن میگن معیار ارتقای اساتید تعداد فرزندانشونه نه تعداد مقالات و خدمات علمی پژوهشی. واقعا توهین به شان و منزلت علم و دانشگاه از این بالاتر که با توانایی جنسی انسان ها سنجیده بشه؟ الان با این طرح استیون هاوکینگ نمی تونه تو دانشگاه علمی کاربردی علی آباد کتول هم استخدام بشه.
    • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      78 1
      اقای متاهل گرامی! ما دیگه تو عصر پارینه سنگی یا عصر مس زندگی نمیکنیم که زن رو مثل یک اسباب بازی از مغازه ای که مادرمان میپسندد بخریم! در دنیای امروز باید عاقلانه ازدواج کرد با شناخت از طرف مقابل و دوست داشتن دوطرفه، وگرنه همین میشه که کشور ما دچارش شده از هر چهار ازدواج یکی به طلاق میرسه!!!! تشکیل خانواده های با کیفیت بالا حتی در سنین بالا بسیار با ارزشتر از تعداد ازدواج زیاد ولی تهی از همه چیز است. مشکلات اجتماعی و روانشناختی چنین ازدواج هایی جامعه رو به نابودی میکشه!
    • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      30 0
      همین نظرات افرادی مثل جناب متاهل بود که پدر و مادرهای بیچاره ما گول خوردند و صاحب 4 تا 5تا پچه شدن . تازه بچه های خوب و با استعداد!!!!. اما حالا بایست به علت وضع مالی ضعیف پر پر شدن بچه هاشون را ببینن. بچه حق داره در بهترین شرایط مثل خیلی از آقازاده ها زندگی کنه نه شاهد بدبختی و سیاه روزی خود و خانواده اش باشه مثل نسل دهه 60 وسلام.
    • بی نام FI ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      23 0
      دکتر هاوکینگ رو خوب اومدی
  • احمد IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    165 2
    چند تا مسئله هستش . وقتی کشور و مسئولین تو اداره 40-50 میلیون موندن چه اصراری دارن جمعیت بشه 150-200 میلیون ؟؟؟ بعدش وضعیت کشور و مردم طوریه ازدواج کنی رسمآ به فنا میره زندگیت . زندگی رو اینقدر سخت کردن این مردم که اصلا نمیشه نفس کشید . مسئله دیگه اینکه مگه کسی مجرد باشه جرم کرده ؟ همین نگاه مجرمانه به مجردها باعث بروز این وضعیت شده و باعث شده یا ی روزی تلافی کنن این رفتار جامعه رو یا وقتی متاهل شدن سر همسرشون ی بلایی بیارن که دیگه فشار بهشون وارد نشه . کلا زندگی و ازدواج رو من تو این کشور به صلاح نمیدونم . مخصوصآ با این وضع فرهنگی و اجتماعی . طرف میخواد ازدواج کنه اینقدر سنگ جلوپاش میندازن که اگه نیت میکرد بره کره ماه زودتر به مقصودش میرسید . مهریه میخوان : انگار دختر رو میفروشن .
    • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      50 3
      مهریه رو خوب اومدی . ولی اگه واقعا دونفر همو بخوان حالا ازدواج میکنن یه چند سال تو مزیغه مضیغه مزیقه . . زندگی میکنن تا کاراشون رو به راه بشه . نه اینکه آدم بخاطر کار بره ازدواج کنه .
    • امیر A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      19 1
      واقعا خوب گفتی.احسنت من نمیدونم مگه الان زاد و ولد کمه که میخوان زیادش کنن؟به خدا کم نیست به پیر به پیغمبر کم نیست یکم چشماتونو باز کنین بد نیست
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    18 88
    روحاني مرسي!
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      13 47
      اونايي كه ديسلايك كردين يعني واقعا دليلتون چيه؟!! يعني ميخواين بگين روحاني مرسي نه؟! روحاني مچكر نيستيم؟!
  • دکترای مجرد A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    153 1
    واقعا باعث تاسفه حتی گفتن یه همچین حرفایی هم زشت و مایه شرمساریه یکی نیست از این به اصطلاح کارشناسا !!!! بپرسه اگر یکی به دلایل مالی حتی جسمی قادر به ازدواج نباشه دیگه نمیتونه استاد بشه؟؟؟؟؟؟ یعنی چی اول مردای بچه دار بعد مردای متاهل بعد زنهای متاهل!!!!!! این شد ملاک شایستگی و لیاقت علمی برای تدریس در دانشگاه؟؟ اصلا شما دانشگاه میخواید چکار درش رو تخته کنید هم خیال خودتون راحت بشه هم مردم. خدایا دنیا داره به کجا میره ما کجا!
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    126 0
    با کدوم پول ازدواج کنیم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    117 5
    آی کیو کار و امید رو بده میرم 10 تا 10 تا برات بچه میارم.
    • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      35 22
      بيار!
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    125 0
    طرح فوق الذکر موسوم به جمعیت و تعالی خانواده مایه تاسف بسیار و فضاحت بار است.
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    88 0
    این ها میخوان اول طرف بچه داشته باشه؟خوب یعنی ازدواج کنه.....اخه عقل کلا با چه پول وکاری ازدواج کنه............
  • صدرا A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    112 0
    شیر خشک پارسال حدود 7000 تومن بود بعد شد 9200 و الان شد 14000 تومن این آقایون مثلا کارشناس چی می گن؟؟؟؟؟ اصلا توی این مملکت کسی هست به فریاد مردم برسه؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    57 19
    واقعا جای تاسف است. یه دختر بایست انتخاب شه که اگر مورد مناسب بود ازدواج کنه. حالا یعنی توهین ؟؟؟؟؟؟ چطور شوهر پیدا کنیم ؟؟؟؟؟؟؟ لطف کنید کمتر قانون های مسخره وضع کنید. من الان در آستانه 30 سالگی هستم برای هیات علمی ازدواج!!!!!!!!!! میخوای یه بچه مونگول بیارم تحویل بدم . آخه می گن بالای 30 سال بچه ات ناقص میشه .!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    94 1
    به مرد بيكار زن نميدن ....... آقايون دختراشون رو به پسر بيكار ميدن كه از اين انتظارها از مردم دارن !!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    92 6
    اين دفعه ديگه روحاني مچكر نيستيم !!!! ما مثل طرفداراي احمدي نژاد كور كورانه از كسي دفاع نميكينم هر جا به ضرر ملت باشه مثل كوه ميايستيم ......... زنده باد عدالت .........
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      47 10
      آفرين، از حقمون دفاع ميكنيم و كوتاه نميايم، اما بلحاظ هاي ديگه كلا روحاني مچچكريم، حيف نيست اينو نگيم؟!
    • بی نام FR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      31 2
      تصميمات اشتباه مجلس چه ربطي به آقاي روحاني داره ؟!!!
  • ناصر A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    141 2
    آخه نخبه ای که ازدواج کنه که دیگه نخبه نیست!!!!!
    • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      80 0
      و ازدواج كننده اي كه نخبه باشه ديگه ازدواج كننده نيست! خودمم نفهميدم چي گفتم!
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      47 8
      بايد بگي نخبه اگه نخبه باشه كه احتياجي به استخدام دولتي نداره خودش استخدام كننده است .......
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    94 2
    اگر شرایط اقتصادی و آرامش روحی فراهم باشه هیچ آدمی از ازدواج بدش نمیاد. اگر خواستگار نباشه دختر خانمی که سوادش را داره نباید هیات علمی بشه؟!!!!!!!! یعنی بره خودش را به آب و آتیش بزنه یه ازدواج نامناسب داشته باشه که بتونه توانایی اش را در دیگر زمینه ها نشون بده؟!!!! کنار بگذارید این تفکرهای عصر حجر را تاهل فقط ازدواج نیست. اون هایی که الان متاهل هستند همه زندگی نیم بند و خیانتی دارند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    67 1
    یه تعداد جوون که میخوان با روحیات هم آشنا شن اونجور باهاشون برخورد میشه .!!!!!! حالا که دیگه اومدیم سنت ها را رعایت کردیم هنوز مورد مناسبی پیدا نکردیم. آقا مسولین دست از سر ما جوون ها بردارین. بگذارید به حال خودمون بمیریم. دیگه آدم سن بالا چطور ازدواج کنه. این ازدواج ها برای متولدین 66 به بعد خوبه. ما از 60 تا 64 اصلا پزشکان میگن خطر ازدواج!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    129 1
    يه پسره بود بيكار بود رفت خواستگاري گفتن كارت چيه؟ گفت بيكارم، بهش زن ندادن، واسه همين رفت دنبال كار بگرده، گفتن زن داري؟ گفت نه! پس بهش كار ندادن، واسه همين دوباره رفت خواستگاري گفتن كارت چيه؟ گفت بيكارم، بهش زن ندادن، واسه همين رفت دنبال كار بگرده، گفتن زن داري؟ گفت نه! پس بهش كار ندادن، واسه همين دوباره رفت خواستگاري گفتن كارت چيه؟ گفت بيكارم، بهش زن ندادن، واسه همين رفت دنبال كار بگرده، گفتن زن داري؟ گفت نه! پس بهش كار ندادن، واسه همين دوباره رفت خواستگاري .......... ...... ... .
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    63 6
    طاقت بيار رفيق .....
  • محمد IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    64 0
    آخه مسئول عزیز مسئول محترمی که این قوانین را گذاشتی،در کشورهای پیشرفته برای افزایش جمعیت این قوانین را نمیگذارند،آنها اول جیب را پر میکنند و از همه مهمتر هر حرفی میزنند اجرا میکنند نه اینکه فقط در حد حرف یک چیزی رابگویند و بعد بزنند زیرش،بله آخه مسئول،اینجوریاس
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      48 0
      در کشورهای پبشرفته تبعیض ممنوع است به لحاظ سن، جنس ، وضعیت زناشویی، نژاد، محل تولد و.......
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    62 0
    شما به جای این قوانین الکی و بیخود واسه جوونا کار ردیف کنید همه چی درست میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    55 0
    این طرح همین الان هم تا حدی اجرایی شده. افرادی که بورس دانشگاههای وزارت علوم هستند فقط در صورت تاهل می توانند هیات علمی شوند. این طرح کاملا با عدالت تناقض داره که شخصی ترین مسئلة زندگی هر فرد موثر بر اشتغال و زندگی اجتماعیش باشه. این سیاست به هیچ وجه تشویقی نیست و به نوعی تنبیهی برای مجردهاست. تشویق یعنی اینکه در شرایط برابر به افرادی که متاهل و یا دارای فرزند هستند تسهیلات اقتصادی و فرهنگی مناسب برای رشد و پرورش فرزندانشون داده بشه تا در آینده برای جامعه مفید باشند.
  • قندنمک A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    66 0
    به خاطر چندرغاز! حقوق کی مخارجشو چندین برابر میکنه؟ بیشتر شبیه طرح دفع نخبگانه تا جذب نخبگان!
  • کاسکو IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    58 0
    رشد جمعیتی در ایران نکنه منفی شده اینقدر دست و پا می زنید ملت بچه بیارن ! شما همین تعداد بهشون کار بدید بچه پیشکش
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    70 0
    یعنی فکر کن انسان به خاطر هیئت علمی شدن ازدواج کنه!!!...وه که چه هدف مقدسی!!! و چه زندگی پرباری پیش رو خواهد بود ....
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    68 0
    شما بی زحمت جلوی بیکار شدن مردان دارای فرزند را بگیرید استخدام جدید پیشکش
  • دانشجوی دکتری A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    65 1
    بابا تو رو خدا لا اقل دست از سر دانشگاه بردارید محیط علمی بخدا حای این طرحهای افتضاح نبست شرم اوره!! ازدواج یه مسیله کاملا شخصی و خصوصیه به کسی جه مربوط؟ یعنی اگر یه دکترا ازدواح نکرده باشه صلاحیت علمی نداره؟!؟! همه دانشگاههای معتبر دنیاتو کشورهای پیشرفته افراد دارای شایستگی علمی رو از هر جنس، ملیت، نژاد، مذهب، مرام و عقیده جذب میکنند اونوقت تو این مملکت ملاک گزینش میشه ازدواح زوری!!!!!!!!!!! همینه که اونا اونجا هستن و ما اینجا!
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      52 0
      اره دیگه اونوقت اگر همه متاهل باشن و بجه دار ملاک میشه تعداد بچه!!!! یعنی اونی که 10 تا بچه داره صلاحیت علمی بیشتری داره تا اونی که 5 تا بچه داره!!! عزیزم اینجا جهان سومه علم کیلو چند
  • پدرام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    67 0
    آقا يه ابلاغيه هم بدين ببه خانواده ها كه منبعد به پسراي بيكار زن بدن تا اونا بتونن استخدام شن احتمالا بازار ازدواجهاي صوري! جهت استخدام هم داغ ميشه!! يني بايد نوبل داد به طراح اين طرح!!
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      41 0
      افرین نکته خوبی اشاره کردی یکی از دوستای من که بورسیه بود و برای هیات علمی حتما باید متاهل میشد مجبور شد یه ازدواج صوری واقعا افتضاحه
  • سهراب سالاریان A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    78 0
    28 ساله فوق لیسانس بیکار... بعد برم زن بگیرم؟؟؟ عقلم کمه؟؟؟؟
    • مجیدپرسپولیسی A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      15 39
      بیا من شاگرد میخوام!! بیا روزنامه فروشی !! هم میتونی زن بگیری هم میتونی بچه دار بشی! به جان تو!
    • نكته سنج IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      37 2
      اي پرسپوليسي بعيد مي دانم با شاگردي در روزنامه فروشي بتواند زن بگيرد و بچه را هم اداره كند
    • مجید A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      28 0
      آقای مجید پرسپولیسی هر ملتی که ارزش دانشمندان و علما و دانشجویانش را نداند مطمئن باش روزی روزنامه فروش هایش هم خوار و ذلیل خواهند شد.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      24 0
      یه کار ثابت با ماهی 1 میلیون گوش کن چی میگم فقط 1 میلیون به من بدید قول میدم اصلا سند میذارم اگه خدا بخواد تا پنج سال دیگه ازدواج کرده باشم و دو سه تا بچه هم داشته باشم.
    • مجیدپرسپولیسی A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      15 0
      متاسفم که منظورم رونگرفتید!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    70 0
    آقایون این چرا جوش میارید؟ قضیه خیلی سادست. این کارشناس ها از مقامات بالا پول میگیرن تا حرفایی رو که باب طبع این مقامات بالا هست رو بیان کنند وگرنه همین حضرات(کارشناسان) عمرا نمیان دختر خودشونو به جوانی که کار و خونه نداره ، بدند! این حداقل چیزیه که من از وقتی چشمامو تو این مملکت باز کردم اینطوری بوده. هنوز وارد مجلس خواستگاری نشدی بصورت مستقیم خیلی شیک ازت می پرسن : "خب آقا دامادمون چیکارست؟" چیزی که ما تو مقالات و خبرها درباره ازدواج می خونیم زمین تا آسمون با چیزی که تو واقعیت می بینیم فرق داره. دلیلشم پر واضحه!
    • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      42 1
      عزیزم . اونا خویشاوندی ازدواج دارن. آقازاده با آقازاده. که راحت هم با هم جور میشن به علت وفور مالی. خونه و ماشین و پول حاضری!!!!!!! ولی من و شما قضیه امون فرق می کنه بایست چند سال تا 32 سالگی جون بکنیم تازه اگه تونستیم !!!!!!! ولی با این مشکلات زندگ همون بهتر نتونیم به ازدواج فکر کنیم.
  • سامان IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    61 0
    واقعا خنده داره!!! ما نان شب نداریم بخوریم شما میگی زن!!!!!!!!!!!!
  • بی نام JP ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    55 0
    فکر کن بری خواستگاری یکی و دختره ازت بپرسه واسه چی میخوای با من ازدواج کنی؟ بعد تو برگة استخدام هیات علمی رو بهش نشون بدی بگی واسه این. احتمالا نرخ مهریه هم با توجه به دانشگاه انتخابی تعیین میشه هر چقدر دانشگاه معتبرتر مهریه هم بالاتر. من پیشنهاد میکنم دانشگاههای تاپ شرط هیات علمی شدنشون داشتن چهار همسر باشه تا به این وسیله نظر تهیه کنندگان این طرح بهتر و بیشتر تامین بشه.
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      22 0
      دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    66 0
    آقازاده ها که راحت میرن دانشگاه وطنی یا غیر وطنی از نوع بریتانیاییش پدر هم که حامی مالی با یکی دیگر از آقازادگان ازدواج میکنند و میشن هیئت علمی مملکت مدیر فلان دستگاه و ... و در سن 28 سالگی هم کار دارند هم زن هم دو تا بچه. کار هم نه کار بخور و نمیر ها ...کـــــــــــار حسابی!!!!بقیه ملت هم بروید غاز بچرانید !!!
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      53 0
      بایست حرفت رو با طلا نوشت زد روی بردهای دانشگاه. آقازاده ها یا با سهمیه میان بهترین دانشگاه ها یا با پول میرن بهترین دانشگاه های جهان و با پول هم نمره می گیرن . بعد میان میگن ما اینطور ما اونطور. خبر واقعا تشکر که نطرات را کامل میگذاری.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    63 1
    من به تازگی ازدواج کردم و قصد داشتیم تا سال آینده بچه دار بشیم اما بخاطر رویرو شدن با مشکلات اقتصادی که برای زوجهای جوان وجود داره و بویژه بخاطر اصرار مشکوک این آقایون تصمیم گرفتیم هرگز بچه دار نشیم
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      6 10
      حیفه خودتو از نعمت بچه محروم کنی... ولی این که تو بخای این شرایط بیشتر 1 یا 2 بچه داشته باشی... کلاهت پس معرکه اس...
  • علي IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    56 0
    به صورت نيروي ساعتي كار ميكنم عمرا اگه ازدواج كنم به چرخ تا بچرخيم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    29 0
    خوبه اول فکر کرد بعد طرح نوشت. مگه کسی به مرد بیکار زن می ده. با این طرح که مجرد ها باید تا آخر عمر بیکار بمونن و بی زن. بعد چرا باید هیئت علمی حتما متاهل باشه مگه خدای نکرده کسانی که دکترا می گیرن تبدیل به آدمهای بی اخلاقی می شوند که باید حتما متاهل باشند یا فکر می کنند مجردی مساوی است با اخلاقی. در اسلام اصل بر برائت است.
  • آرش IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    28 2
    پیشنهاد من تعلق یارانه افراد پس از ارائه آزمایش مثبت بارداری و سونوگرافی به مدت 2 سال است . بعد از دو سال یارانه قطع شود یا اینکه دوباره آزمایش ارائه شود .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    77 0
    اگه یه دختر به دلیل شرایط جسمی نتونه ازدواج کنه یعنی هیچ خواستگاری براش نیاد و تمام امیدش درس خوندن و پیشرفت کردن از طریق علم باشه چی ؟ آینده ی اون دختر چی میشه ؟ یعنی همچین دختری حق اینو نداره که از طریق علمی برای خودش کار و شغلی دست و پا کنه و درآمد داشته باشه برای فردای پیری و تنهایی ؟
  • gh IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    56 1
    ناراحت نباشید از این حرها زیاد زدند وعمل نکردند بیچاره اونایی که گول این حرفا رو میخورند و از حول حلیم میافتند تو دیگ.نمونه اش دادن یک میلیون به هر بچه در دولت قبلی که اجرایی نشد
  • فردین IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    23 1
    اقا بزرگترین مشکل جوونایی اینه که ، زحمت کشیدن و درس خوندن با هزار بدبختی حالا یا لیسانس یا فوق تو سن 28 سالگی پاشن برن خخخخدمتتتت مقدس سربازی بشن 30 سال بیان زن بگیرن ؟ به قول کارشناساتون یه سال نامزدی ، تا بخوان عروسی کنن و بچه دار شن میشن 35 . تو این سن چه رغبتی وجود داره ؟ 2 سال عمر ادم بیهوده تلف شه ؟ خوب خدمت و کمتر کنید یه سری کسری های واقعا بی عدالتی و وردارین چی میشه ؟ به نظر من بزرگترین ایراد خدمت سربازی اونم 2 سال . اما کیه گوش بده .خدائیش تو 2 سال ادم میتونه تو حرفه اش چقد پیشرفت کنه و واس مملکتش خدمت کنه ؟ تو پادگان چه خدمتی میشه کرد ؟ نگهبانی میشه سرمایه مملکت ؟ قانون های ما همش مال نیم قرن پیشه . فقط خدمت خدمت خدمت
  • مجید A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    31 0
    اول از خبر آنلاین تشکر می کنم به خاطر این که مثل یک دوست همدم و همدرد و سنگ صبور ما جوانها است . دوم باید بگم که دین می گه اگه به علی اعتقاد دارید می گه ارزش هر کس به تخصص اوست یعنی این که در اقتصاد ما باید حرف اول نیروی انسانی باشه نه ثروت . خوب در کره جنوبی نیروی انسانی مهم تر از ثروت است ! دین می گه که سیستم بانکداری مبتنی بر ربا حرام است چرا چون سیستم مبتنی بر ربا باعث می شه پول ، پول بوجود بیاره نه نیروی انسانی پول بیاره بنابراین دوباره ارزش نیروی انسانی کم می شه . دین می گه که پول رو با خودت نمی تونی در اون دنیا داشته باشی اما علم اگه جزء جوهر وجودت باشه می تونی بیاریش چرا که جوهر از بین رفتنی نیست همانطور که جواهرات رنگ و ... از بین رفتنی نیست دین می گه ...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      1 0
      باریکلا .خوشم اومد تو باید میشدی هیئت علمی
  • خانم دکتری بیکار A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    31 2
    من متاهلم و تازه دکتری تموم کردم، اخه اگه بچه داشته باشم کدوم دانشگاه منو هیات علمی میکنه! تو این مملکت خانوم باردار رو به عنوان کسی می بینن که تا 2 سال اینده به خاطر دردسرای بچه داری نمی شه روش حساب کرد. حالا من که اینهمه عمرم رو گذاشتم رو درس و 32 سالم شده مگه خلم که قبل از شاغل شدن بچه دار شم ! حقوق شوهرم کفاف کرایه خونه (40 متری تو جای متوسط شهر) رو به زور می ده! اگه بچه باید بیارم دیگه با شاغل شدن واسه همیشه خداحافظی کنم، ترجیح می دم بیخیال بچه شم. حضرات قانون پرداز بهتره شرایط کار و بعد ازدواج رو تسهیل کنند بعد تشویق به فرزند آوری! اون چیزی که ما از اونا می خوایم رو اونا برامون فراهم نمی کنند پس از ما هم انتظار نداشته باشن!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    40 0
    تبصره طرح : مناطق کشور تقسیم بندی می شود. مناطق خوش اب و هوا برای متاهل ها، مناطق بد آب و هوا برای مجرد ها. ضمنا ویزای چند روزه برای دیدار والدین و اقوام با سپردن وثیقه میسر است.
  • آرمان IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    29 0
    "اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند است." يك نفر به من بگه من كه مجرد هستم وقتي كار نداشته باشم ميتونم ازدواج كنم؟ آيا اونهايي كه به دنبال تصويب اين قانون هستند، آيا اگر يك جواني به خواستگاري دخترشان بيايد و بيكار باشد، آيا جواب مثبت بهش ميدهند؟!!!
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    46 1
    سن مناسب برای ازدواج آقایان 25 - 20 سال و برای خانم‌ها 22 - 18 سال محسوب شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دختر 21 ساله تازه باید به فکر ازدواج باشه!!! آخه 18 سالگی!!!!!!!!!!!!!!!!! بعد پسر 20 ساله کار داره؟ فقط یه سربازی رفته اگه دانشگاه نرفته باشه!!!! بعد اینا بیان بچه دار بشن؟!!! :|
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    32 0
    اگه فقط بچه و جمعیت میخاید بدونه ازدواجم میشه بخدا. ولی اگه یه جمعیت خوب و فهمیده میخاید اون با این طرحها امکان نداره باید شرایط ازدواج صحیح و قبل از ازدواج پول و شغلشو فراهم کنید.
  • حسين IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    21 0
    چندسال پیش یک روز … چندسال پیش یک روز جلوی تلویزیون دراز کشیده بودم، فوتبال نگاه می کردم و تخمه می خوردم. ناگهان پدرو مادر و آبجی بزرگ و خان داداش سرم هوار شدند و فریاد زدند که:« ای عزب! ناقص! بدبخت! بی عرضه! بی مسئولیت! پاشو برو زن بگیر ». رفتم خواستگاری ؛ دختر پرسید: « مدرک تحصیلی ات چیست »؟ گفتم:« دیپلم تمام »! گفت:« بی سواد! امل! بی کلاس!پاشوبرو دانشگاه ». رفتم چهار سال دانشگاه لیسانس گرفتم ……برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ پدر دختر پرسید:« خدمت رفته ای »؟ گفتم:« هنوز نه »؛ گفت:« مردنشده نامرد! بزدل! ترسو! سوسول! بچه ننه! پاشو برو سربازی ». رفتم دو سال خدمت سربازی را انجام دادم برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ مادر دختر پرسید:« شغلت چیست »؟ گفتم: « فعلا کار گیر نیاوردم »؛ گفت:« بی کار! بی عار! انگل اجت
    • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      13 0
      مرسی ، درد فعلی جوانان امروزی (چه دختر ، چه پسر) و جهالت برخی خانواده ها رو در قالب زیبایی بیان کردی!
    • ادامه حکایت دوستمان A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      11 0
      انگل اجتماع! علاف! پاشو برو سر کار ». رفتم کار پیدا کنم؛ گفتند:« سابقه کار می خواهیم »؛ رفتم سابقه کار جور کنم؛ گفتند:« باید کار کرده باشی تا سابقه کار بدهیم ». دوباره رفتم کار کنم؛ گفتند: باید سابقه کار داشته باشی تا کار بدهیم برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ گفتم: رفتم کار کنم گفتند سابقه کار. گفتند:« برو جایی که سابقه کار نخواهد رفتم جایی که سابقه کار نخواستند. گفتند:« باید متاهل باشی ». برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ گفتم:رفتم جایی که سابقه کار نخواستندگفتند باید متاهل باشی گفتند:« باید کار داشته باشی تا بگذاریم متاهل شوی رفتم؛ گفتم:«باید کار داشته باشم تا متاهل بشوم گفتند:« باید متاهل باشی تا به توکار بدهیم ». برگشتم؛ رفتم نیم کیلو تخمه خریدم دوباره دراز کشیدم جلوی تلویزیون و فوتبال نگاه کردم!
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    27 44
    نميشه طرح ازدواج موقت را فراهم كنند؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      52 9
      آقا شما اومدی ابرو رو درست کنی زدی چشم رو داغون کردی!
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      18 30
      چرا منفي ميديد به ازدواج موقت؟!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      19 1
      ببخشید طرح ازدواج موقت کجاش به افزایش جمعیت منجر میشه؟
    • مجرد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      18 3
      عزیزم تو خودت میگی ازدواج موقت، تو که نمی تونی بچه دار بشی و بقیه مسائل ....فقط ازدواج رو نباید از اون دید نگاه کرد.
    • بی نام FR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      37 9
      براي اينكه به عنوان يك دختر احساس ميكنم كه ازدواج موقت توهين به شخصيتمه و اين طرحيست كه فقط براي ارضاي نيازهاي جنسي مرد عنوان شده است و شخصيت و جايگاه و عواطف زن در ازدواج موقت هيچ جايگاهي نداره ، براي اين منفي دادم بهتون !
  • محسن IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    55 0
    مسخره ترین طرح ممکنه است مثل سایر طرح ها که با سطحی نگری دیده میشود ازدواج نمیکنم استخدام هم نمیشم 4-5 تا درخواست از خارج دارم میرم اونجا بدون منت.
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    38 0
    با کمی دقت در شیوه مدریت منابع آبی و خشک کردن رودها و دریاچه ها و از بین بردن منابع آب زیرزمینی، و اقدام مشکوک صادرات خاک حاصلخیز کشاورزی، و استخراج نفت با شیوه های غیر صیانتی که به نابودی چاه های نفت میانجامد، و تخریب ساختار اجتماعی جامعه با گرانی های بی رویه موارد اساسی زندگی مثل مسکن خوراک و دارو، و نیز طرح مشکوک افزایش جمعیت آنهم در شرایطی که رشد جمعیت ایران بالای یک درصد است، در کنار کاهش شدید و بی سرو صدای کیفیت سیسستم آموزش و پرورش و آموزش عالی، احساس میکنم گروهی عامدانه در پی اجرای سیاست زمین سوخته و تبدیل ایران به بنگلادش هستند.
  • بی نام FI ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    64 0
    این که سیاستهای تشویقی متاهل ها نیست فقط سیاست های تنبیهی مجرد هاست!!
  • فرهاد GB ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    43 0
    خدا میدونه کدوم یک از اونایی که این طرح رو داده بچش رو دستش مونده و میخواد متاهلش کنه !!!!! دو روز دیگه که طرف رو زنش داد ، میاد میگه این طرح اشکالات پایه ای بهش وارده و ورش میدارن !! این داستان هر روز زندگی ما شده آقایون ! یه فیلم جدیدتر بیاین لطفا !
  • بنده خدا IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    26 14
    "باید زنان مجردی که ممکن است امکان ازدواج نداشته باشند را هم در نظر بگیریم" چرا کسی مردان مجردی که ممکن است امکان ازدواج نداشته باشند را در نظر نمی گیرد؟ انگار تمام شرایط برای همه مردان فراهم است. اصلا چرا به این نکته دقت نمی کنند که در حدود نیمی از موارد خود زن ها هستند که باعث می شوند تا ازدواج سر نگیرد.
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    43 0
    اينا كه خوبي من با فوق ليسانس ميرم هرجا واسه تدريس ميگن سابقه نداري كار نميديم پس از كجا من شروع كنم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    15 0
    اصلا از این به بعد دیگه نخبه نیستم!
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    20 0
    چه زشت و بعد ميخوايد ادعا كنيد كه شغل ايجاد كرده ايد؟ پس يه راه حل ِ ديگه هم اينه كه همه ي زنهاي مجرد و اصن همه ي بيكارها رو بريزيد توي دريا تا كوسه ها بخورندشون بعد ميتونيد با خيال ِ راحت بگيد كه هيچ آدم مجرد و بيكاري توي كشور وجود نداره
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    22 0
    (متاسفم) آقایان لطف کنند, دیگه حق حیات رو از مجردها بگیرند, بابا یکی به اینها بگه مجرد بودن خیلی از دخترها و پسرهای این سرزمین تقصیر خودشون نیست. وگرنه کیه که دوست نداشته باشه زودتر تکلیفش در زندگی معلوم شه و سرو سامان بگیره؟ با این کارها جمعیت زیاد نمیشه, فقط جماعت سرخورده و مشکل دار زیاد میشه.
  • مجرد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    34 0
    منِ مجرد پول یه مراسم عقد هم ندارم چه برسد به ازدواج ! این درخت از ریشه خراب است ...
  • امیر A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    25 5
    اقا چه جوری بگم به پیر به پیغمبر به هرچی که شما باورش دارین تو ایران همین الانش هم ازدواج خیلی زیاده باور کنید اینو از روی مشاهداتم میگم میانگین سن ازدواج خانم ها تو ایران حدود 19 است به خدا راست میگم دیگه چرا میخواین کمش کنین هر خانواده هم به طور متوسط 2.6 فرزند داره اخه بس نیست ؟میخواین این امار 4 بشه؟
    • جمعیت شناس A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      14 2
      صحت آمارهای احمدی نژاد در خصوص جمعیت باید بررسی شود.با توجه به جوانی جمعیت در ایران ،متوسط 2 فزرند در ایران ایده آل است،
  • محمدرضا RU ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    29 0
    تهران امروز داره توی دیروز زندگی می کنه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    32 0
    امیدوارم که قانون بعدیشون این نباشه: ممنوعیت خروج مجردها از کشور!!! البته اگر این قانون هم وضع بشه میر سیم به قانون زیر: زنده به گور کردن مجردان بالای 28 سال بعلت اینکه برای کشور هیچ فایده ای ندارند!!
  • سوریانا A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    28 0
    واقعا مسخره ترین طرحی بود که شنیدم، خوب که چی مثلا ؟ یعنی واقعا میخوان میزان توانمندی و قابلیت انجام یک کار توسط یک نفر رو با داشتن بچه بسنجن؟ بسی خندیدیم .
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    24 0
    آقایونی که این قانون مسخره رو پیشنهاد دادن چرا بار علمی و سواد رو فدای 2 تا بچه میکنین؟؟؟!!! ینی به نظر شما همه ی اونایی که ازدواج کردن سطح علمیشون از مجردا بیشتره؟؟؟!!! نکنین این کارارو با این مملکت و این مردم. به خدا ظلمه. اولین اولویت برای هیئت علمی سطح سواد و مدرک نه سند ازدواج. این تفکرات کی میخواد درست شه؟ اه
  • مهدی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    14 18
    بابا جان چرا تکلیف سربازی جوان های متاهل را که کاری شدنی است روشن نمی کنید و دنبال طرح های رویائی هستید. الان بچه ما دانشجو بود ازدواج کرد و یک پسر گل به سر کاکل زری دارد که به همه دنیا میرزه ولی ما شدیدا نگران این موضوع هستیم که اگر خدای ناکرده پدرش را به سربازی ببرند این بچه معصوم و کوچک چه باید بکند و چه کسی به داد او خواهد رسید. حتما ما باید او را دنبال ماشین انتقال سربازان به پادگان عجب شیر مشایعت کنیم . تصور کن چقدر وحشتناک است ترا به خدا این کامنت را به عرض فرمانده کل قوا حضرت آقا برسانید و به ایشان بفرمائید که مرحمتی در حق این گروه از جوان ها روا دارند. با تشکر
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    19 0
    آقاي عزيزي گويا از فرزندان ناخواسته چيزي نشنيدند كه به تولد فرزند در خانوادهه اي نخبه تاكيد ميكنند...
  • ممل A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    24 0
    درد سرهای مجردی در ایران:خونه بهت نمی دیم...امریه سربازی خبری نیست... توی شهرت نمی تونی خدمت کنی... کار بهت نمیدیم... یعنی عقل اینها قد نمیده که طرف تا کار نداشته باشه چطوری ازدواج کنه؟؟؟!! خب آدم متاهل حتما کار داشته که ازدواج کرده دیگه واسه چی میخواین استخدامش کنین؟! من 28 ساله فوق لیسانس در به در دنبال کار... تازه باید برم خدمت...
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      18 0
      با این حساب باید در قانون جزا مجردی بعنوان جرم تلقی شود و مجردان تحت پیگرد قانونی قرار گیرند!!
  • فردین IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    16 4
    من متاهلم میگن باس بری خدمت ، همه متاهلا میدونن من دارم چی میکشم . توروخدا یه فکری به حالمون کنید تا زندگیمون خراب نشه . حالا ما اشتباه کردیم قبل خدمت زن گرفتیم ؟ البته من 3 تا داداشم خدمت رفته بودن به امید معافیت 3 برادری رفتم و ازدواج کردم بعد گفتن قانون تموم شد به تو رسید. برو فر بعد اگه پخت داشتیم بیا.این عدالته ؟ . لااقل خدمت و کمتر کنین . حرفامونو به کی بگیم شنیده بشه ؟ واس بچه اوردن باس زندگیمون حفظ شه . 100 تومن حقوق خدمته. خداییش میشه با این پول زنده موند تا بچه اورد ؟
  • علی A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    14 0
    این قانون ها واسه فقط من و امثال ومن هستند که هیچگونه پارتی به جز خدا ندارن ...... وگرنه من که با 27 سال با کدوم پول و آینده برم ازدواج بکنم و بعد اون خانواده محترم دخترشون رو به یک آدم بیکار و الاف بدن که دوست داره استخدام بشه....... فیلم کردن مارو به خدا........ یک وضع نا بسامانی هستن واسه استخدامی تا نبینین باور نمی کنین
  • علی اکبر RS ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    21 0
    خدایا ما دهه شصتی ها بدبخت چه گناهی کردیم آخه........ با بدبختی وفقر تورم بزرگ شدیم...... رسیدیم به مرحله دانشگاه ..... از هر 12 نفر 1 نفر قبول می شد دانشگاه ...... با هزار بدبختی و تلاش مدرک گرفتیم اومدیم بیرون از دانشگاه .. رفتیم دنبال کار...... از بس تعدادمون زیاد بود.....فقط کسانی که کمی با فلان مسئول آشنا بود استخدام شد....... حالا هم که هنوز کار پیدا نکردیم..... می گن زن بگیر تا کار بهت بدیم..... کلاً یه جوری می خوان ما دهه شصتی ها زود از مرحله جوونی رد بشیم....
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    31 0
    پسری که سالها خواستگار من بوده, الان در سن سی و هشت سالگی مجرد هست و بیکار, بدون شغل, بدون پول و .... چون سالها با کار روزمزدی و مسافرکشی فقط تونسته خرج خودش و خانواده فقیرش رو در بیاره, و حالا در این سن بدون درآمد یا کار مشخصی هستش. و هنوزم توان تشکیل خانواده نداره. (ضمنا من هم یک دختر سی و دو ساله ام)
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    19 1
    اینجوری آمار ازدواج های نامناسب و طلاق را بالا می برید. بعد قانون باید بذارید لابد این دفعه مطلقه ها را اخراج کنید. تو رو خدا یکم فکر کنید بعد حرف بزنیدو کار شما فقط قانون گذاری نیست اشاعه ارامش هم هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • پریسا TJ ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    24 0
    آخه ما مگه ما خودمون آدم نیستیم و نباید زندگی کنیم وخوش بخت باشیم وباید حتما یه آدم دیگه به وجود بیاریم و تمام زندگی مون رو در خوشبخت شدن اون بگذرونیم تازه اگر دختر های بالای 30 سال می تونستن برن خاستگاری و از مجردی در بیان این تنبیه شاید عادلانه بود.
  • مهدی IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    17 1
    فقط تو حاشین به خدا...!
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    9 0
    خدا را شکر که "نخبه" نیستم!
  • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    10 0
    اشكم در اومد.دارم تو مسخره ترين حالت ممكن زندكي ميكنم بعد هر روز ميان مسخره ترش ميكنن
  • محمد IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    8 0
    سلام. آقا اول به این جوون ها کار بدین!(با حقوق کافی و مناسب) دوما سربازی 2 سال زیاد اونم بکنین 6 ماه. بعد به جوون نمی خواد بگین زن بگیر!این شرایطو جورش کنین خودش زن میگیره!
  • دانشجوی دکتری IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    4 0
    تکلیف ما که 11 سال مثل ماشین درس خوندیم چی میشه؟ نکنه حضرات آقایان طراح این برنامه میخوان مجردها از این مملکت برن؟! خود این طرح، غیر اخلاقی است