واحد مرکزی خبر

 خبرنگار شبکه سی ان ان گفت، رهبر گروه القاعده در یمن، امروزه شاید خطرناک‌ترین تروریست برای آمریکا در جهان به حساب آید.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، هرچند اکثر سفارتخانه‌های آمریکا که به علت تهدیدات تروریستی در خاورمیانه بسته شده بودند، قرار است روز یکشنبه بازگشایی شوند، سفارت آمریکا در کشور یمن، که گروه القاعده در شبه جزیره عرب در آن جای پای محکمی دارد، کماکان بسته خواهد ماند.
باربارا استار، خبرنگار این شبکه، در گزارشی از مقر پنتاگون در واشنگتن، درباره گروه القاعده در شبه جزیره عرب، نفوذ آن در یمن و رهبر مرموز این گروه گفت، ناصر الوحیشی، رهبر القاعده در شبه جزیره عرب، احتمالاً خطرناک‌ترین تروریستی است که آمریکا در سراسر جهان با آن مواجه است.
کارشناسان بر این باورند که او عامل تهدیدات اخیری است که تقریبا بیست سفارتخانه آمریکا را به تعطیلی کشاند. این تحولات فقط چند هفته پس از آن که به دستور ایمن الظواهری، رهبر سرسختِ القاعده، ناصر الوحیشی به عنوان مرد شماره دوِ این شبکه، و مدیرکل تمامیِ شبکه القاعده در دنیا منصوب شده بود، رخ داد.
پال کرویچشانک، تحلیلگر امور تروریسم در این شبکه، در این‌باره گفت، انتصاب الوحیشی به مقام دوم گروه القاعده، فشارها را بر او درخصوص لزوم افزایش حملات به منافع آمریکا، تشدید خواهد کرد. الوحیشی اکنون این فرصت بالقوه را دارد که مانند دوران ریاست اسامه بن‌لادن بر القاعده، نیروهای تازه نفسِ جوانی را به این گروه جلب کند.
بر اساس گزارش‌های پلیس بین‌الملل، سوابق ناصر الوحیشیِ سی و هفت ساله، نشان می‌دهد که وی سردفتر خصوصیِ اسامه بن‌لادن در افغانستان بوده است. پس از حادثه یازدهم سپتامبر 2001 میلادی، الوحیشی، همراهِ بن‌لادن، به کوه‌های تورابورا گریخت و بدین ترتیب از روزها بمباران افغانستان (توسط نیروهای آمریکایی) جان سالم بدر برد.
استار افزود، سپس ناصر الوحیشی به ایران رفت، اما در آن کشور دستگیر و متعاقباً از آنجا اخراج شد. پس از آن، الوحیشی در یمن بازداشت و سپس زندانی شد. در سال 2006 میلادی، الوحیشی از زندان یمن در عملیات جسورانه‌ای گریخت و در سال 2008 میلادی نقشه حمله مرگبار به سفارت آمریکا در یمن را طراحی کرد. در سال 2009 میلادی وی به ریاست گروه القاعده در شبه جزیره عرب منصوب شد. در همان سال، همین گروه تلاش کرد یکی از هواپیماهای مسافربریِ آمریکا را در روز کریسمس در هوا منفجر کند که البته این نقشه، کشف و خنثی شد.
استار اضافه کرد، تحقیقات سرویس‌های جاسوسی آمریکا درباره آخرین تهدیدات القاعده، پیشرفت‌های قابل توجهی را در سامانه‌ی ارتباطات الکترونیکیِ این شبکه‌ی تروریستی برملا ساخته است. جامعه اطلاعاتی آمریکا قادر بوده که سامانه رمزیِ ارتباطات القاعده را رصد و رمزگشایی کند. اینگونه پیشرفت‌های سامانه ارتباطات الکترونیکیِ القاعده، به چند مأمور القاعده اجازه می‌داده که به طور همزمان بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.
گزارشگر این شبکه افزود، همچنین در تحقیقات در خصوص ارتباطاتِ گروه القاعده، نامه‌ای کشف شده که ناصر الوحیشی به اعضای القاعده در سایر کشورهای جهان، از جمله کشورهای آفریقایی نوشته و در این نامه، به آنان توصیه کرده، در مناطقی که تحت کنترل‌شان است، به مردمِ محلی، خدمت‌رسانی کنند و برای سکنه‌ی آن مناطق، غذا، آب، برق و حتی خدمات جمع‌آوریِ زباله ارائه کنند. باربارا استار در خاتمه افزود، شاید این بخشی از چشم‌انداز ناصر الوحیشی در رابطه با تأسیس حکومت اسلامی توسط گروه القاعده در کشورهای مختلف جهان باشد.
4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    61 4
    ناصر الوحشی بهتره
    • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      9 3
      ول کن بابا همون بچه ی خودشه دیگه آمریکا برزگ کردش تو جوش نخور
    • علی IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      9 2
      لحنت خیلی بی ادبانه بود اگه اقای ناصر الوحیشی ایرانی بود گوش عالم وادم را کر می کردید که امریکایها از یک ایرانی می ترسند.اغلب ایرانی ها چشم دیدن ترقی وعزت مندی غیر خودشان را ندارند ...با کمال تاسف.
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    3 4
    تروریست کثیف!!! بری به جهنم انشاالله. آدمکش!!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    10 3
    همین یمنی ها برای شما کابوی های گاوچران خوب است تا به مردم با تمدن ایران نگویید تروریست گاوچران ها!
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    2 0
    در ایران چیکار میکرده؟
  • محمدحسین IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 3
    با اینکه مسئول بد جلوه دادن اسلام اکثرا این ها هستند ولی انصافا با این که آمریکا این همه قمپز در میکنه بالاخره از اینا زخم میخوره جوری که دستورشون هم عذابشون میده چه برسه به عملشون
  • فرزاد IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3 0
    این القاعده هم مثل مگس کثیف هی دار گند میزه تو دنیا