ایسنا نوشت:

 "ناصر عبدالکریم وحیشی"، یکی از دستیاران سابق اسامه بن لادن است که با حفر تونلی از زندان خود در کشور یمن فرار کرد و از آن زمان تاکنون رهبری شاخه گروه القاعده در شبه جزیره عرب واقع در یمن را به عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه تحت امر وی که یکی از دلایل هشدارهای امنیتی اخیر آمریکا بوده، مسئولیت چندین حمله تروریستی از جمله تلاش برای منفجر کردن یک هواپیمای مسافربری آمریکایی در روز کریسمس سال 2009 را به عهده گرفته است.

این تبعه یمنی که دارای چهره سبزه و لاغر است و گمان برده می‌شود که در اواسط دهه سوم زندگی خود باشد، در اواخر دهه 1990 در اردوگاه‌ آموزشی الفاروق در افغانستان حضور پیدا کرد.

یک نویسنده آمریکایی به نام ست‌ جونز در کتابی نوشته است که وحیشی، در کنار بن لادن رشد پیدا کرده و مدیریت امور مالی و مهمانخانه‌های وی را برعهده داشته است.

گفته شده است که وی در سال 2002 پس از حمله آمریکا از افغاستان فرار کرد و در ایران دستگیر و به یمن تحویل داده شد.

وی تا زمانی که در ماه فوریه سال 2006 به همراه 22 زندانی دیگر در یمن از زندان فرار کرد، بدون اتهام زندانی بود.

فرار وی از زندان باعث شرمساری مقامات یمنی شد. زندانیان برای عملیات فرار یک تونل 44 متری میان سلول خود و یک مسجد در نزدیکی زندان حفر کردند. این فرار ظاهرا پس از ضربه‌های سنگینی که پیش از آن به القاعده وارد شده بود از جمله کشته شدن رهبر آن به نام قاعد سلیم سینان الحریثی باعث احیای این گروه شد.

الحریثی کسی بود که متهم توطئه‌چینی برای عملیات انتحاری علیه ناو آمریکایی "یو اس اس کول" در بندر عدن در یمن شد که طی آن 17 ملوان آمریکایی کشته شدند.

در سال 2007 وحیشی به عنوان رهبر القاعده در یمن معرفی شد. این گروه در یمن در جنوب شبه جزیره عرب که مناطق کوهستانی صعب العبور و محیط قبیله‌ای آن به القاعده کمک کرده، توسعه پیدا کرده است. شرایط منطقه باعث جذب باقیماندگان عناصر القاعده در کشور عربستان شده است. این عناصر از سرکوب حکومت عربستان فرار کرده و به یمن رفته‌اند و در آنجا تحت رهبری الوحیشی گروه القاعده در شبه جزیره عرب را تشکیل دادند.

همچنین یک تبعه سعودی به نام سعید الشهری که زندانی سابق زندان گوآنتانامو بوده به عنوان معاون رهبر این گروه منصوب شد. القاعده چندی پیش اعلام کرده وی در حمله یک پهپاد آمریکا کشته شده است.

هنگامی که بن لادن در ماه مه 2010 توسط کماندوهای آمریکایی کشته شد وحیشی به آمریکایی‌ها هشدار داد که خود را فریب ندهند و تصور نکنند که با کشته شدن رهبر القاعده مساله به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد: آنچه که در آینده خواهد آمد بزرگتر و بدتر خواهد بود و آنچه که انتظار شما را می‌کشد شدیدتر و مخرب‌تر خواهد بود.

وحیشی در ماه ژوئیه 2010 با ایمن الظواهری جانشین اسامه بن لادن بیعت کرد.

در روزهای اخیر نیز هشدارهای امنیتی که باعث تعطیلی سفارت‌ آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر در منطقه شده است از شنود و رد گیری مکالمه تلفنی ظواهری و وحیشی ناشی شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =