۲ نفر
۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۲

بهار نوشت:

«مریم، دختر هفت‌ساله‌ای که به دلیل سوءظن پدرش مبنی بر تجاوز دایی‌اش به او به دست پدرش به قتل رسید.» «نعیمه، زن جوانی از عشایر عرب و ساکن یکی از بخش‌های جنوبی استان خوزستان به دلیل طلاق از شوهر خود به دست برادرشوهرهایش کشته شد.» «شوهری زنش را به دلیل سوءظن به قتل رساند.» این‌ها فقط نمونه‌هایی از خبرهایی است که در صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها درباره همسرکشی مردان به دلایل آنچه «ناموس» نامیده می‌شود، منتشر می‌شود؛ خبرهایی که نحوه کشته شدن زنانی در آن‌ها می‌آید که بیشتر در مناطق جنوبی ایران زندگی می‌کنند و به دست پدر، برادر یا شوهرانشان کشته می‌شوند. مسئولان قضایی اما خیلی کم پیش آمده که دراین‌باره حرفی بزنند؛ درباره پدیده‌ای که در بعضی استان‌های جنوبی تهران وجود دارد و پرونده‌های مربوط به آن در دادگاه‌های کشور وجود دارد. اما مسئولان قضایی این استان‌ها کم و بیش پیش آمده که درباره وجود قتل‌های ناموسی در استان‌های تحت مسئولیتشان هشدار می‌دهند. بعد از آن‌که چندوقتی بود دراین‌باره حرفی پیش نیامده بود، این رییس کل دادگستری استان کرمان است که دیروز درباره قتل‌های ناموسی در مناطق جنوبی هشدار داده است. او گفته است که درست نیست به دلیل یک عمل احساسی غلط، دختر یا پسر را به گلوله بست.

به گزارش «ایسنا» علی توکلی گفته است که این قتل‌ها قطعا قتل عمد محسوب شده و هیچ توجیهی ندارد: «ریشه بسیاری از قتل‌ها که در منطقه جنوب استان کرمان اتفاق می‌افتد، ناموسی است، یعنی به صرف ارتباط یک دختر و پسر، خانواده دختر مرتکب قتل دختر یا خواهر خود می‌شوند که این رفتار غیرشرعی و غیرانسانی است.» او از سران طوایف، متنفذان منطقه، ائمه جمعه و جماعات و دست‌اندرکاران امور فرهنگی خواسته است که این دیدگاه و باور را تغییر دهند. قبل از این مقام قضایی استان کرمان، آبان ماه سه سال پیش بود که دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار تشدید مجازات قتل‌هایی مبنی بر جنسیت به‌ویژه قتل‌های ناموسی و حذف یا اصلاح ماده 630 قانون مجازات اسلامی شد. دادستان تهران که سه سال رییس کل دادگستری استان خوزستان بوده، معتقد است که «قتل‌های ناموسی در چند استان مطرح است و این قتل‌ها ناشی از سوءظن‌های اثبات‌نشده‌ای است و در این جوامع همین که مردان به خواهر، ‌همسر، دختر یا سایر نزدیکان خود سوءظن داشته باشند همین سوءظن برای ارتکاب آن‌ها به قتل کافی است و نیاز به اثبات و شهود ندارد.» جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود. این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود؛ از خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن تا رابطه با جنس مخالف یا ارتکاب زنا. برای این‌که فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط این گمان که او آبروی خانواده را بر باد داده ‌است کافی ا‌ست. به اعتقاد فعالان حقوق زنان، قتل‌های ناموسی صورتی از خشونت علیه زنان محسوب می‌شود. براساس آمار صندوق جمعیت سازمان ملل، سالانه حدود پنج‌هزار زن در جهان به دلیل قتل‌های ناموسی کشته می‌شوند. بیشتر این زنان ساکن غرب آسیا، شمال افریقا و بخش‌هایی از جنوب آسیا هستند و حداقل ‌هزار زن در عرض یک سال (۱۹۹۹) به این شکل در پاکستان به قتل رسیده‌اند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد با بالا رفتن تعداد قتل‌های ناموسی، بسیاری از زنان توسط خویشاوندان خود وادار به «خودکشی» شده‌اند. براساس گزارش پلیس، در سال ۱۳۸۸ در شهر اهواز ۱۵ زن قربانی قتل ناموسی شدند که برابر 5/24‌درصد از کل قتل‌های سال ۸۸ شهر اهواز می‌شود. البته این آمار نسبت به سال ۸۴ که میزان قتل‌های ناموسی در اهواز ۳۵‌درصد بوده، کمتر بوده است.

مصطفی اقلیما، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در این‌باره معتقد است: «در خانواده‌هایی با بضاعت مالی کم یا مسائل خانوادگی مانند اعتیاد مردان خانواده یا زندانی بودن آنان بسیاری از دختران این خانواده‌ها باید تن به ازدواج‌های اجباری بدهند یا به عنوان پرداخت قرض از سوی پدر یا برادران فروخته شوند. این دختران در چنین مواقعی یا ترجیح می‌دهند از خانه بگریزند یا دست به خودکشی بزنند. از سوی دیگر پدر معتاد خانواده که نتوانسته به مقصود خود برسد وقتی ممانعت دختر را می‌بیند به اصطلاح به دلیل حفظ آبرو دختر را به قتل می‌رساند.» براساس ماده ۶۳۰ قانون قبلی مجازات اسلامی اگر مردی زن خود را هنگام زنا با مرد دیگری ببیند، اجازه قتل او را دارد؛ بی‌آن‌که دستگاه قضایی او را مجازات کند که البته اثبات این موضوع، کمی مشکل است. همچنین براساس قوانین قضایی، پدر یا جد پدری می‌تواند فرزند خود را به قتل برساند بی‌آن‌که مستحق قصاص باشد و طبق قوانین قضایی ایران قصاص قاتل منوط به شکایت اولیای‌دم است؛ به همین دلیل درباره قتل‌های ناموسی از آنجا که آمر قتل نیز جزو اولیای‌دم بوده، با شکایت نکردن او امکان قصاص قاتل منتفی شده و حداکثر درصورت لزوم، تعزیر خواهد شد. اولین متن قانونی که درباره موضوع و حکم ماده 630 وضع شده است ماده 179 قانون مجازات عمومی مصوب دی ماه 1304 است. در این ماده آمده است: «هرگاه شوهری زن خود را با مرد اجنبی در یک فراش یا درحالی که به منزله وجود در یک فراش مشاهده می‌کند و مرتکب قتل یا جرح یا ضرب یکی از آن‌ها یا هر دو شود از مجازات معاف است و هرگاه به طریق مزبور دختر یا خواهر خود را با مرد اجنبی ببیند در حقیقت هم علقه زوجیت بین آن‌ها نباشد و مرتکب قتل شود به یک ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد و اگر درباره قسمت اخیر این ماده مرتکب جرح یا ضرب شود به حبس جنحه‌ای از 11روز تا دوماه محکوم می‌شود.» بهمن کشاورز وکیل پایه یک دادگستری درباره این مواد قانونی می‌گوید: «در حال حاضر در کشور ما قوانین اجرایی خانواده راه ارتکاب این قتل‌ها را باز گذاشته است؛ به‌طوری که اگر پدری دختر خود را به هر دلیلی به قتل برساند مجازات نمی‌شود. بنابراین افزایش ارتکاب این نوع قتل‌ها در کشور دیده می‌شود که به دلیل خلأ‌های قانونی است.»

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 84
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید... A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    از این به بعد به زنی که به شوهرش خیانت میکنه جایزه بدین تا فعالان حقوق زن راضی باشن.... موافق قتل فقط به خاطر سوظن نیستم ولی اگه اثبات شد فقط با خونش باید تاوان بده اون هوسباز
    • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      مرد اگر خیانت کرد چطور؟ لابد غریزه مردانگی اوست و بالاخره مرده دیگه...زن باید کوتاه بیاد؟؟ خیانت از هر دو طرف قابل توجیه نیست و همه میدانیم که طرف خائن در روابط، اکثرا آقایون هستند. اما قتل و کشتن راهکار نیست!
    • هرچی A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      مردا هر خیانتی بکنن اشکالی نداره فقط زنه که باید تاوان بده
    • زرتشت IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      اين مجازاتها هيچكدوم بازدارنده و مفيد نيست،بشينيد علت خيانتهارو دربياريد،غيرت اينه كه مرد به زنش،به دخترش،به خواهرش محبت كنه،كم واسش نذاره،باهاش دوست باشه،ازش حمايت كنه.
    • آرش IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      بیماری شما
    • بی نام EU ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      حرف شما وقتی درسته که مردانی رو هم که به همسرانشون خیانت میکنند دقیقا به همین شیوه مد نظر شما تکه تکه کرد تا با خون خودشون تاوان هوسبازیشون روبدن!!فکر میکنی چون مردی تخم دو زرده گذاشتی که حق همه کثافتکاری رو برای مردها قائل میشی ولی تا به زن میرسه باید با خون خودش تاوان پس بده؟!فکر میکنی اگه قرار باشه اقایون تاوان هوسبازیهاشون رو با خون خودشون پس بدن چند تا دونه مرد روی کره زمین باقی میمونه؟!!به تعداد انگشتان دو دست میرسه؟!!
    • بدیع الزمان EU ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      43 89
      هر چند با بعضی از قتلها ایچنینی مثلا سطر اول که حالم بهم خورد، مخالفم . چون باید طرف مقابل آن مرد خبیث را قیمه قیمه کرد ..در کل میبایست دو طرف ماجرا که بالغ هستند و با اراده خود مرتکب شدند را به اشد مجازات رساند نه فقط زنها ...و مخالفان این مجازاتها هم جز این یکی از این طیفها هستند 1-غرب زدگان شدیدا جوگیر تحت تاثیر فیلم های هالیودی غافل از اینکه خیانت در هیچ مرامی پذیرفته نیست 2- به اصطلاح روشنفکرانی که باز تحت تاثیر غرب بی غیرتی را نماد منورالفکری میدانند که حتی در همان غرب هم اینچنین شدت بی غیرتی نیست 3-بی سوادان و افراد از طبقات فرهنگی پایین که تحت تاثیر ماهواده قرار گرفته اند 4 بغضی ها هم که ذات خراب دارند از انسانیت وجهه حیوانی آن را بلدند
    • بی نام GB ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      مرد هوسباز چى؟ ايا زن هم حق داره اگه شوهرش رو در حال خيانت ديد اون رو بكشه؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      59 21
      عزیزم اون را باید قاضی تشخیص بده که خیانت کرده کرده یا نه،که در صورت اثبات قاضی میتونه حکم بده اعدامش کنند
    • آناهیتا IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      به من بگید تکلیف مردی که به زنش خیانت میکنه یا به فردی تجاوز کرده چیه؟ اون موقع هم اینجوری خونتون به جوش میاد؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      76 7
      ببخشید اگه شما به هزار نفر بپرید چجوری باید تاوان بدید آقا
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      69 3
      به هزار نفر بپره؟!!!! چه قدرتي!!!!!‌:)))))))
    • مهدی A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      9 96
      آقا سعید واقعا" باید نظرت را چاپ کرد و به سردرب تمامی دادگاهها چسباند تا شاید همه بفهمند با خیانت کار چه باید کرد انشاالله با ظهور حضرت مهدی همه خائنین مجازات واقعی شوند
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      15 62
      کلا دو حالت داره اگه دو طرف متاهل باشن و ثابت بشه که زنا انجام شده هر دو اعدام یا سنگ سار میشن، اگر یکی مجرد و دیگری متاهل باشه فرد مجرد شلاق تعضیری داره و متاهل سنگ سار یا اعدام، در ضمنا اسلام به مرد ها این اجازه رو داده می تونه با صیغه کردن دختر یا زن مطلقه یا بیوه قریضه جنسی شو خالی کنه، خواهش چاپ کن که همش توی قانون اسلامی آمده
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      64 7
      مثل یک انسان ازش جدا بشه مگه همیشه باید کسی خونش ریخته شه تا ملت اسوده بشن
    • احمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      56 2
      مشکلات فرهنگی و اقتصادی باعث شده خیانت بین زوجهای ایرانی زیاد بشه . وقتی برای 1 لقمه نون و ی زندگی عادی باید 3 شیف کار کرد معلومه که مرد نمیتونه به زنش برسه و مرد و زن کم کم از هم دور میشن . 90% تقصیر دولت و مسئولین هستش و 10% فرهنگ جامعه . طرف تو اروپا و آمریکا با ی کار ساده هم میتونه زندگیش رو با حداقلها بچرخونه هم همسر داشته باشه . چشم و هم چشمی هم عاملیه که در این خیانتها و مشکلات زندگی و زناشویی تاثیر داره . کلا خیلی عوامل هست که باید درست بشه ولی امیدی به درست شدن مشکلات تو این کشور نیست .
    • احسان IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      26 1
      جناب بدیع الزمان هم انگار "خود پاک اندیش پندار"ی هستند که کیهان زیاد می خونه
    • نازنین A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      15 7
      آقای سعید محترم.من فکر میکنم شما هنوز در جریان نیستید که دوران توحش به پایان رسیده و ما داریم توی عصر جدیدی زندگی میکنیم که نیمی از بار اجتماع روی دوش زنهاست.شما یه لطف کنید و به قول معروف یه سوزن به خودتون بزنید وبعد یه جوالدوز به مردم.هر روز شاهد صدها خیانتی هستیم که از جانب مردها به همسرانشون میشه.اگه قراره مجازاتی در کار باشه آقایون هم نباید مستثنی باشند.من به هیچ عنوان موافق خیانت زن و مرد نیستم.اما نگاه جامعه به عنوان جنس دوم به زن برای زنان جامعه بسیار دردناکه.یکم مطالعه کنید.فکر کنید وسنجیده صحبت کنید.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    وقتی آدم رو ناموسش تعصب داشته باشه باید هم طرفی که به ناموسش تجاوز کرده رو بکشه. چون معلوم نیست قانون، اون طرف رو اعدام کنه یا نکنه! مرگ با عزت بهتر از مردن با ذلت است !
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      65 12
      مرگ با عزت بهتر از مردن با ذلت دقیقا معنیش یعنی چی؟ میشه بیشتر توضیح بدی!!!منظورت زندگی با ذلت ه؟
    • محمد A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      82 13
      تو کشورمون هر چیزی کم باشه قاضی زیاد داریم . مثل جنابعالی که واسه خودتو حکم میبری و اجرا میکنی
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      22 64
      درود بر شرفت
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      17 46
      اشتباهی منفی دادم
    • بدیع الزمان EU ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      15 52
      در جواب محمد ...تو زنگ بزن 110
  • آرش-كردستان A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    بهترين درمان خيانت جدايي است و بس ... بابا طلاق رو هم به خدا واسه يه چيزي گذاشتند ... اون چيز يكيش همين خيانته(چه مرد و چه زن)
    • بی نام EU ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      25 43
      مهریه چی ؟؟ ایجور افراد زبونشون دارزتره... حالا نظرت چیه ؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      45 4
      خداروشکر یه نظر منطقی دیدم
    • بی نام EU ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      37 27
      اینگونه افراد آنقدر وقیح هستند که طلب مهریه هم میکنند..هیچ مدرکی هم نداری . حالا چه کار باید کرد؟
    • میثم IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      19 12
      هه!حتما طرف هم خیانت کنه هم به عنوان جایزه مهریه اشو بگیره!؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      14 6
      مهریه با اولین نزدیکی دینی بر گردن مرده و قبل تز اون نصف مهریه یکی از حقوق زنه چه خیانت کرده باشه چه نکرده باشه
    • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      15 4
      مهریه حق زنه که پس از ازدواج تماما به اون تعلق میگیره و خیانت از علل سقوط اون نیست حتی اگه مرد بخواد شونه خالی کنه در هر صورت دینیه که بر گردنشه
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    7 24
    جدی !!!!!!!! خدا روشکر فهمیدن
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    واقعا واسه این نحوه فکر کردن ما ایرانی ها و مرد ها متاسفم.اگه مردی به زنش خیانت کرد و زنش اون رو دید اجازه کشتنش و داره؟ چه فرقی میکنه؟
  • آرش IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    118 5
    باز جای امیدواری هست که منفی به نظرات "سعید..." و "بی نام" بیشتر از مثبتهاست! من مدت زمان زیادی در ماهشهر کار کردم، تفکر مردم اونجا این است که هر کسی همه کاری باید انجام بدهد! هر چقدر بگید که هر شخصی در یک شغل می تواند متخصص باشد، هیچکس اهمیتی به حرف شما نمی دهد. در این موضوع هم همین تفکر وجود دارد. اولا که اگر کسی به ناموس کسی تجاوز کرد، متجاوز مجرم است و نه مورد تجاوز قرار گرفته! ثانیا، باید طبق قانون با فرد خاطی برخورد کرد. یک زنی طلاق گرفته، برادر شوهراش رفتن کشتنش! آخه این قانون من درآوردی از قبایل آدمخوار هم انتظار نمی رود!
    • محمد A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      9 4
      آرش جان همه ی کشور وضعیت ماهشهر رو داره، زیاد به شهرتون نناز!!!
  • سارا A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    100 3
    واقعا جان یک انسان در برابر یک گمان بهای بسیار زیادیست... حضرت علی (ع) اقرار به زنای یک فرد رو چندین بار نادیده گرفت، اون وقت بعضی مردای به ظاهر غیرتی ما خودشون رو از معصوم بالاتر می دونن!!!!! بأی ذنب قتلت؟؟
    • بدیع الزمان EU ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      14 79
      در برابر گمان بله در برابر یقین چی؟؟حالا فرض کن که به عینه مشاهده کردی و طرفین با وقاحت تهدید هم کردند هیچ مدرکی هم نداری آنوقت میتونی حدیث بخونی؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      44 5
      در هنگام يقين هم نبايد اون كارو كرد، اگه مساله تجاوز بود و در هنگام مشاهده بشه طرف جلوي خودشو بگيره كه متجاوز توسط قانون به اشد مجازات ميرسه، اما اگه خداي نكرده با ميل طرفين بود شخص شاهد ماجرا بايد قطعا بدونه كه اون شخص ديگه ناموسش نيست و بايد خودشو از قيد اون رها كنه و بدونه كه قطعا كوتاهي از خودش بود و يا اينكه طرفش بيمار رواني بوده و خبر نداشته يا اينكه از اولشم مال خودش نبوده، در هر حال راهش اين نيست كه بگيره بكشدش!
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      32 3
      آقای بدیع الزمان شما بکش طرفتو! ولی هرجا خواستی بری خواستگاری اول طرز فکرتو بگو بهشون ....
    • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      11 2
      معلوم نیست این خانم بدیع الزمان چی دیده اینقدر حرص میزنه! حالا اگه تو به عینه دیدی و تهدیدت کردن بزن بکش.
  • omid IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    42 25
    لطفا حکم آبدوغ خیاری ندین انسان آزاده و جایز الخطاست
    • یوسف A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      21 72
      ما آبدوغ خیاری هستیم و تا پای جان وایساده ایم ولی حکم حکم خداست باید اجرا شود
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      49 5
      يوسف معلومه خيلي خشني! طالبانيست ها هم با فرياد الله اكبر و حكم خدا مخالفاشون رو زنده زنده سر ميبرن!
  • امير A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    72 3
    دست شما درد نكنه ، بعد مدت ها يه خبر خوب ديدم، اميدوارم هر روز از افراط گري كاسته بشه!
  • احسان-جهرم A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    19 99
    ب نظر من اگر قانون هم او را مجازات کند باز بی فایده هست و تا اخرعمر مایه ننگ است پس چ بهتر ک انها را کشت تا اگر هم اعدامت کردند همه بگویند مرد بود وبا غیرت وبا شرف مرد
    • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      114 5
      غيرت خوبه اما راه داره، راهش محبت به زن و فرزنده، راهش پيشگيريه، راهش تدبيره، آقا يه كم مطالعه كن يه كم روشن تر و بازتر فكر كن، سفر برو، با فرهنگ مردم ساير كشورها آشنا بشو، يه كم دانا تر بشو، خشونت هميشه مذمومه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      29 3
      ببخشید اگر زبانم لال خواهر بیچاره شما گرفتار هوس یکی از مرد بی ناموس شد و به او تجاوز شد به جای اینکه از سر غیرت تجاوزکار را بکشید خواهرتان را می کشید ؟ خوب شد معنی غیرت را هم فهمیدیم
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    یا باید از ناموس دفاع کرد یا باید رویه کشورهای غربی بی بندباری و..رفت
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    خیانت کار از هر جنسی مرد یا زن باید بمیرد باید بمیرد
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      85 6
      تو هموني نيستي كه موقع كشتن يه نفر ساعت 4 صبح ميري بالاي تير چراغ برق كه ماجرا رو بهتر ببيني، بچه تو هم با خودت ميبري؟!
    • ابراهیم A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      9 31
      صددرصد موافقم
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      37 3
      با كدومشون موافقي؟ بگو تكليفو بدونيم لايك كنيم يا ديسلايك!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      40 4
      حاجی مدرک قضاوتتون را از کدوم ده کوره گرفتید؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      15 1
      كي مدرك قضاوتش رو از كدوم ده كوره گرفته؟ صريح بگو بدونيم لايك كنيم يا ديسلايك!!
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    11 4
    با سلام در اینگونه موارد اگر قتل با ادعای مهدور الدم بودن مقتول صورت پذیرد و این ادعا در دادگاه ثابت شود امکان قصاص قاتل منتفی می گردد.لذا در این موارد قتل بر مبنای سوء ظن مبنایی ندارد و قاتل مستحق قصاص می باشد ولی در صورتی که قاتل علاوه بر سوء ظن دلیلی متقن اقامه نماید حتی اگر بر مبنای اشتباه نیز باشد قصاص منتفی می گردد ولی دراین گونه موارد هیچ معیاری در این رابطه نمی توان به دست داد و تصمیم گیری فقط بر عهده قضات می باشد و در هر مورد با توجه به دلایل و مستندات پرونده تصمیم گیری می شود.و الله اعلم
  • يك مرد IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    91 6
    مرد اگه مرد باشه آنچنان رفتار ميكنه و محبت ميكنه كه زنش بهش خيانت نكنه زنها بيشتر از روي كمبود محبت و مردها بيشتر بخاطر تنوع طلبي خيانت ميكنن هردوش كاري زشت است اما تنها اقدام بعدش اگه طرف مقابل نبخشه و مطمئن باشه كه همسرش ديگه اون رو نميخواد و خيانتش از يك حماقت بيشتر بود جداييه نه گرفتن جونش! همين شماها هستين كه مراسم كشتن يك آدم رو با پيك نيك اشتباه ميگيرين و ساعت 4 صبح ميرين صف ميبندين! ضمنا اگه زن ناموس مرده مرد هم ناموس زنه وجدانا صيح كه از خونه ميزنين بيرون چشم و دل خودتون چقدر پاكه؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    96 6
    نه اين ناموس ناموس كردن سنتي رايج در كشور ما و نه بي بندوباري رايج در غرب هيچكدامشان صحيح نيست، شخصي كه خيانت كنه و با كسي غير همسرش رو هم بريزه و عاشقش بشه ديگه ناموس به حساب نمياد، يك شخص مطرود و بدبخته كه بهترين انتقام ازش جدا شدن و واگذاشتنش به زندگي فلاكت بار آيندشه، غيرت اونه كه در طول زندگي آنچنان هواي زنت رو داشته باشه و براش كم نذاري كه تو رو بپرسته
    • بی نام EU ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      17 31
      با ذات خراب چه میکنی؟؟اتفاقا از این که اینهمه هواش داشتی و حالا خیانت کرده هست دست به قتل میزنی چون وجدانت راحته
  • آناهیتا IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    128 0
    دختر بچه 7 ساله رو میکشند چون شک دارن به بچه تجاوز شده؟؟؟ خدایا ما کجا داریم زندگی میکنیم؟؟ اون وقت آقای گردن کلفت که زورت به بچه 7 ساله میرسه! تو جرات داری از متجاوز حداقل شکایت کنی؟ یا نه بچه رو کشتن راحت تره برا شما؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدیع الزمان EU ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    5 48
    البته برای دو طرف مرد و زن بالغ که با اراده خود دست به این اقدام میزنند باید اشد مجازات در نظر گرفت... مخالفان مجازاتها جز این یکی از این طیفها هستند 1-غرب زدگان شدیدا جوگیر تحت تاثیر فیلم های هالیودی غافل از اینکه خیانت در هیچ مرامی پذیرفته نیست 2- به اصطلاح روشنفکرانی که باز تحت تاثیر غرب بی غیرتی را نماد منورالفکری میدانند که حتی در همان غرب هم اینچنین شدت بی غیرتی نیست 3-بی سوادان و افراد از طبقات فرهنگی پایین که تحت تاثیر ماهواده قرار گرفته اند 4 - بغضی ها هم که ذات خراب دارند از انسانیت وجهه حیوانی آن را بلدند
    • وحید A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      48 3
      اینقدر غیرت غیرت نکن! غیرت این نیست که بشینی یکی یه جرمی کنه پی مجازاتش باشی، باید شرایط ارتکاب جرم رو پیش از وقوعش به حداقل رسوند، هیچ کس منکر قبیح بودن خیانت نیست، اما این مسئله مثل زنجیر به سایر مقوله های اجتماعی اقتصادی و... وابسته است، به طور مثال آمار در خانواده ای که پدر مادر با فرزندان مثل رفیق هستند و با هم راحت مشکلاتشون رو مطرح می کنن در مقایسه با خانواده های آشفته خیلی فرق می کنه، نکنه فکر می کنی شما فرشته هستی؟؟ همیشه خودت رو بذار جای دیگران تا درست قضاوت کنی!!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    44 3
    مشکلی تو قانون هست. همیشه نتیجه رو در نظر میگیرن. مثلن اگه به کسی که از شما دزدی میکنه صدمه بزنی باید تاوانشو بدی!!! دیگه نمیگن بابت این دزدی ممکن بوده شما به روز سیاه بشینی و یا از بدبختی بمیری فقط به ارزش مال سرقتی توجه میشه!!!! اگه چند نفر قتل عمد کنن برای اعدامشون باید دیه ی اونارو بدی!!!! به قول کامپیوتریا قانون باگ داره
  • علیرضا A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    46 5
    پیشگیری بهتر از درمان است علتش باید ریشه یابی بشه
    • وحید A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      23 3
      احسنت، هزار تا مثبت هم کمه!
  • میثمی A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    29 3
    بایددیدبه چه دلیل خیانت شکل میگیرد؟؟؟اگرقراراست هرکس خودش به گونه ای که فکرمیکنددرست است قانون رااجراکندپس خودقانوناین وسط چه میشود؟؟؟این همه پلیس وقاضی ووکیل ونیروی های قانون به چه دردمیخورند؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    70 9
    آقا خشونت بده بده بده بده بده! ربطي هم به غيرت و ناموس و اينا نداره!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    44 4
    به نظر من مرد یا زنی که از طرف مقابل خیانت میبینه باید بخشی از مشکل رو در خودش جستجو کنه
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    35 2
    این نظرات ظاهرا فقط به تیتر داده شده!!لطفا متن کامل بخونید بعد نظر بدین!از خیانت و خشونت به تنهایی نگفته از قتل گفته افرادی که به خاطر سوءظن دست به قتل میزنن میگه اینا قتل از روی عمد میکنن.....باید این قاتلان مثل سایر قاتلین عمد قصاص بشن
  • باباجون IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    9 8
    اول باید ریشه یابی بشه البته نظر منم اینه آدم خیانتکار لیاقت زندگی رو نداره
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    3 57
    اگر فرقی بین مرد وزن نبود هیچ وقت یه مرد نمیتونست 3 یا 4 زن داشته باشه ولی یه زن فقط باید یه مرد داشته باشه . امیدوارم کسایی باشند که این موضوع رو درک میکنن !!! معلومه که باید حقوق بین زن و مرد فرق داشته باشه به همون دلیلی که همه چیز بین این دو متفاوت است همه شکل ظاهری و هم باطنی !!!
    • قیصر DE ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      14 32
      خانم فمینیست! شمایی که به بیشتر از یه مرد احتیاج داری! ازدواج برای امثال شما نیست. شما لیاقت مادر شدن رو نداری. اینقدر هم از مساوات دم نزنید. خودتون هم خوب می دونید اینها فقط بهانه است.
    • قیصر DE ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      7 26
      خانم فمینیست! شمایی که به بیشتر از یه مرد احتیاج داری! ازدواج برای امثال شما نیست. شما لیاقت مادر شدن رو نداری. اینقدر هم از مساوات دم نزنید. خودتون هم خوب می دونید اینها فقط بهانه است.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      16 4
      از حرف قیصر نتیجه گیری میشود که اقایون به درد زندگی نمی خورند:)
  • سعید A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    13 1
    مرسی خبر آنلاین که همه اینجا دعوا می کنن
  • امید EU ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    48 3
    قانون خداوند و قانون جامعه ، با قانون قبیله ها فرق می کند! سوءظن مجوز کشتن نمیشه. حتی اگر خدای ناکرده ارتباطی بین دختر و پسری بود می توان از راههای قضایی پی گیری کرد یا آن دو را به عقد هم درآورد. (این حرف مجوزی برای ارتباط ناسالم نیست) درباره خیانت و ... بهترین کار طرد و ترک طرف است و اگر اثبات شود قانون برای آن مجازات کاملا مشخصی را گذاشته است. در کل، قتل های ناموسی برای مبارزه با فساد نیست بلکه بیشتر درباره حفظ هویت قبیله و احیا قدرت طایفه است که بیشتر در وجود مردان تبلور می یابد. بحث روی حفظ یک سیستم اجتماعی قبیله ای است که هر روز این سیستم ضعیف تر می شود. در همین قبیله، مردی که پرچمدارمبارزه با بی ناموسی است، خودش اتفاقا مجاز به هر کاری است، زیرا سلطه و قدرت ، بیرق افتخار اوست!
    • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      13 1
      عالي!
  • bet IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    8 0
    عجب قانون عجیبی
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    30 1
    آقا جان اصلا کار بد بده . زن و مرد نداره . مثلا میشه بگی یه مرد اگه دزد باشه بهتره تا یه زن !!! چه فرقی میکنه! ولی قصاص و کشتن و ... درست نیست . یعنی راهش نیست . هیچ کس از خیانت خوشش نمیاد و اونو تایید نمیکنه . ولی یه آدم حسابی هم خشونت و بکش بکش را تایید نمیکنه .
  • مقیمی A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    4 0
    منکه متوجه نشدم بلاخره باید کشت یا شکایت کرد ولی جدا از شوخی اگر مرد و زن به خدا ایمان داشته باشند و موقع ازدواج عقل را بجای احساس بکار بگیرند و موقع بروز مشکل با مشورت بین خود و پدر و مادرشان عمل کنند احتمال این قبیل اعمال شنیع بسیار کم میشه .ولی تصور اینکه شریک زندگیت بهت خیانت کنه و متوجه بشی واقعاً سخته و میشه قتل های ناموسی را توجیه کرد و فرقی هم نمی کنه زن باشه یا و مرد
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    3 2
    سلام دوستان بنده دانشجوی ارشد حقوق جزا و جرو شناسی هستم پایان نامه من در زمینه زن کشی و همسرکشی است اگر نظرات و مطالب مفیدی در این زمینه دارین با من در میان بگذارین.......سپاسگزارم
  • سمیه IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    13 2
    همچین میگن ناموس که انگار دارن از مایملکشون حرف میزنن... کی گفته مردها مالک زنها هستن؟ ...برید خودتون رو جمع کنید.
  • بی نام US ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    9 0
    بیشترین چیزی که توجه منو جلب کرد تیتر این خبر بود ، که با خودم فکر کردم مگه همچین چیزی گفتن داره؟ مگه میشه قتل عمد نباشه به صرف ناموسی بودن؟ ینی چی؟ مثلن تیتر یه خبر این باشه که روز هوا روشنه.
  • بنفشه IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    1 0
    وقتی ادم تیتر این چنین خبرایی رو میخونه واقعا تنش میلرزه ولی کشتن راه درستی نیست حتی اگه واقعا خیانتی شده باشه پس قانونو واسه چه وقتایی گذاشتن در صورتی میپذیرم که واسه هر دوطرف باشه چرا نباید مردی که خیانت کرد تیکه تیکش کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 4
    وقتی نتونی جلوی قاضی خیانت رو اثبات کنی ناچاری به قضاوت وجدان وغیرتت تن بدی بهترین قضاوتم مجازاتیست که خدا در نظر گرفته