اظهارات‌ مطهری درباره‌ پیروزی اصلاح‌طلبان واصولگرایان معتدل،زندانیان سیاسی،موسوی و کروبی وحادثه 22 بهمن‌

علی مطهری گفت: پیروزی گفتمان اعتدال در انتخابات اخیر ریاست جمهوری پیام ها و عبرت های زیادی برای کسانی داشت که در هشت سال اخیر راه افراط و حذف نیروهای اصیل انقلاب را پیمودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه خوارج دشمن شماره یک علی علیه السلام بودند و ایشان به دست این گروه به شهادت رسید، گفت: سیره و روش آن حضرت در برخورد با خوارج در زمان حکومتش باید برای ما درس باشد. خوارج به طور علنی ابراز مخالفت می کردند و گاهی خطبه آن حضرت را قطع و به او انتقاد می نمودند. امام علی علیه السلام خوارج را از حقوق اجتماعی شان محروم نکرد، حتی حقوق آنها را از بیت المال قطع نکرد و با آنها مانند سایر مردم رفتار می کرد تا زمانی که دست به شمشیر بردند و مزاحم امنیت جامعه شدند.شهید آیت الله مطهری از این سیره علی علیه السلام در برخورد با خوارج، به « دموکراسی علی » تعبیر می کند.

وی افزود: اکنون ما برخی زندانیان سیاسی داریم که به صرف انتقاد از حکومت در زندان به سر می برند. این امر با سیره امام علی علیه السلام سازگار نیست و لازم است رئیس قوه قضائیه بدون اعتنا به فشار های مقامات امنیتی این افراد را آزاد کند.

نماینده تهران در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از تجربه انتخابات سال 88 به خوبی برگزار شد. نقطه آغاز فتنه 88 آنجا بود که عده ای به اصطلاح ولایتمدار راه افتادند و گفتند نظر آقا به احمدی نژاد است و جامعه را دو قطبی کردند. اما در انتخابات اخیر رهبر گرامی ما این راهِ آسیب را بستند و چند بار فرمودند نظر من را هیچ کس حتی اعضای خانواده ام نمی دانند و در روز رای گیری نیز بر حفظ امانت مردم تاکید ویژه نمودند. همچنین ایشان به برخی نهاد های نظامی چند بار توصیه اکید فرمودند که در انتخابات دخالت نکنند. نتیجه انتخابات هم بر خلاف سال 88 که ساعت 10 شب، زمانی که هنوز برخی حوزه ها در حال رای گیری بودند، اعلام شد، با تأنی و به مرور اعلام گردید و در نتیجه، هیجان طبیعی انتخابات به تدریج فروکش کرد. این موارد باعث شد که انتخابات 92 متمایز از انتخابات 88 باشد.

اهم اظهارات علی مطهری در ادامه می آید:

*پیروزی گفتمان اعتدال در انتخابات اخیر ریاست جمهوری پیام ها و عبرت های زیادی برای کسانی داشت که در هشت سال اخیر راه افراط و حذف نیروهای اصیل انقلاب را پیمودند. این که چهار سال آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی به وسیله رسانه های مختلف تخریب شوند و حتی یک دقیقه فرصت دفاع به آنها داده نشود و آنگاه کاندیدای مورد نظر این دو نفر پیروزشود، بسیار پر معنی و حاکی از رشد اجتماعی و سیاسی مردم ماست.

*گفتمان افراط، چهار میلیون رای بیشتر نداشت اما می بینیم که سر و صدای افراطیون از همه بیشتر است و برای دولت آینده تعیین تکلیف می کنند، گویی پیروز انتخابات بوده اند. اینها باید قبول کنند که پیروز این انتخابات اصلاح طلبان معتدل و اصول گرایان معتدل بوده اند که بر خلاف القاء افراطی ها هیچ دیواری میان آنها نیست و حلقه اعتدال، آنها را به یکدیگر پیوند داده است. مجلس باید به انتخاب مردم احترام بگذارد و سعی نکند با بهانه های واهی مانند ارتباط با فتنه گران وزرای کابینه را به رئیس جمهور منتخب تحمیل کند.

*اصول گرایان تندرو به جای مصادره انتخاب مردم، بهتر است به آسیب شناسی گفتمان خود بپردازند و برداشت خود از اصل ولایت فقیه که آن را مرادف با تعطیل عقل و ترک اظهار نظر آزاد و هر گونه ابداع و ابتکار و اقدام برای اصلاح امور تفسیر می کنند و برداشت خود از آزادی بیان را که بسیار ضیق تفسیر می کنند و نیز برداشت خود از مسئله حفظ نظام را که گاهی استفاده از وسیله نامشروع را نیز در این راه مجاز می‌شمارند، اصلاح کنند و به موازات دفاع از نظام، دفاع از حقوق مردم را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

* دولت دهم در حال کنار رفتن و دولت یازدهم در آستانه استقرار است. همان طور که رهبر انقلاب فرمودند خوب است دولت آینده نقاط قوت دولت فعلی را دارا باشد و نقاط ضعف آن را نداشته باشد. از نقاط قوت دولت فعلی تحرک و سرکشی به همه نقاط کشور، داشتن صلابت در مقابل تکبر و سلطه گری غربیها، توجه به توده مردم و زنده کردن بخشی از شعار های اولیه انقلاب است گرچه این دولت بخشی دیگر از شعار های انقلاب خصوصا در حوزه اخلاق و فرهنگ را میراند.

*اما نقاط ضعف این دولت که دولت آینده باید از آن بری باشد بسیار است. اولین آنها این بود که رئیس جمهور تصور می کرد که چون مردم به او رای داده اند باید همة نظریات او در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ و اجتماع اجرا شود، غافل از این که رئیس جمهور مجری قانون اساسی، سیاست های کلی نظام و مصوبات مجلس است نه مجری نظریات خود. در نتیجه، بیشترین قانون شکنی ها در این دولت اتفاق افتاد تا آنجا که گاهی رئیس جمهور به صراحت اعلام می کرد که فلان قانون را اجرا نمی کنم، و این یعنی استبداد، که متاسفانه مجلس به وظیفه خود به خوبی عمل نکرد.

*نقطه ضعف دیگر این دولت عدم انضباط مالی بود که گزارشات دیوان محاسبات، بهترین گواه آن است. ایراد دیگر، نگاه خاص فرهنگی این دولت بود. در این دولت تز « مکتب ایران به جای مکتب اسلام » توسط آقای مشائی مطرح شد و رئیس جمهور به شدت از آن حمایت کرد. نوعی تلاش برای بازگشت به ایران باستان و ایران قبل از اسلام صورت گرفت که با مخالفت علمای اسلام و شخصیتهای سیاسی ابتر ماند. همچنین این دولت وظیفه خود در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و اجماع فقهاست قبول نداشت، لذا اموری مانند پوشش اسلامی به شدت در این دولت که با عنوان "حزب اللهی" بر سر کار آمده بود انحطاط پیدا کرد. ضعف محتوای فیلم های سینمایی و فقدان اراده برای مبارزه با مظاهر غربی در جامعه و کم توجهی به ترویج سبک زندگی اسلامی، نمونه های دیگری از نقص رویکرد فرهنگی این دولت بوده است که دولت جدید باید از اینها بر حذر بماند.

*از جناب آقای روحانی می خواهم به شعار های خود از جمله دفاع از حقوق ملت و اجرای فصل سوم قانون اساسی پایبند باشند. اکنون که با انتخابات اخیر آشتی ملی در جامعه تحقق یافته است، به جاست که آثار بحران سال 88 محو گردد. زندانیان سیاسی که اکثر آنها جرمی جز انتقاد ندارند آزاد شوند و تکلیف آقایان موسوی و کروبی نیز روشن شود. اگر این دو نفر باید عذرخواهی و توبه کنند آیا نیازی به عذرخواهی و توبه آقای احمدی نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتار های بعدی خود فراهم آورد نیست؟! حداقل این است که به آنها اجازه دفاع از خود داده شود. به هر حال مجازات و محروم شدن از حقوق اجتماعی بدون حکم دادگاه شرعا و عقلا پذیرفته نیست. امید است رئیس جمهور منتخب این مسئله را با تدبیر حل نمایند که استحکام وحدت ملی در سیاست خارجی و اقتصاد ما تاثیرگذار است.

* آخرین خطبه نماز جمعه جناب آقای هاشمی رفسنجانی در کنترل بحران سال 88 و تعدیل افراد تندروی جنبش سبز بسیار مؤثر بود، ضمن این که راه حل خروج از بحران را که امروز برای همه قابل فهم تر است ارائه می داد. امیدوارم ترتیبی اتخاذ شود که ایشان بار دیگر خطبه نماز جمعه بخوانند و مردم بیش از این از خطبه های پرمحتوای ایشان محروم نمانند.

*دولت فعلی در آخرین روزهای حیات خود تعهداتی را برای دولت جدید از طریق استخدامها و واگذاریها در مناطق آزاد و به صداوسیما ایجاد کرده است. از رئیس جمهور محترم می خواهم که به این روند خاتمه داده شود.

*قرائت گزارش فتنه 22 بهمن قم برکاتی خواهد داشت، از جمله شناسایی یک فرقه مذهبی مستقر در قم که سالهاست در حمله به بیوت مراجع تقلید و علمای آزاده و حر و بر هم زدن جلسات سخنرانی از طریق تحریک جوانان مومن و انقلابی فعال است. به تعبیر شهید آیت الله مطهری شعارهای خوارج مرده است اما روح خارجی گری همچنان در برخی از ما حلول کرده است. علی علیه السلام فرمود روح خارجی گری مانند بیماری هاری در حال سرایت کردن به جامعه مسلمین بود و انا فقأت عین الفتنه من بودم که چشم فتنه را درآوردم و جز من احدی جرأت این کار را نداشت. امروز نیز ما باید چشم این فتنه را درآوریم.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 87
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • meisam IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    درود بر مطهری... واقعا حرف دل مردمو گفتن ایشان.کسانی که 4 میلیون رای داشتن میخوان واسه اکثریت مردم تعیین تکلیف کنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      واقعاً درست گفته و حرف حقیقت را زده است ولی ممکن است تلخ باشد.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      74 4
      واقعا اقا مطهری بدون هیچ مصلحت اندیشی همیشه انچه در دل به ان اعتقاد دارد وبه نفع مردم است بیان میکند . هر چند ممکنه خیلی از تندروها سیاسی و یا دربعد مسال فرهنگی خیلی از مردم با حرف ایشان مخالف باشند. این همانی مجلسی است که در ان شعار مرگ بر خاتمی موسوی و کروبی داده میشده اما اقای مطهری همیشه در مقابل این تندروها ایستاده و الان دارد از ازادی زندانیان سیاسی دفاع میکند . باور کنید شجاعت میخواهد خیلیا از نماینده ها با اینکه همچین عقیده در دل دارند کوچکترین صدای از انها بلند نمیشود ولی تاریخ همیشه مردان شجاع و بزرگ را بیاد دارد نه .. و اگر بد اخلاقی از ایشان مشاهده شد به این نتیجه رسیده بود که هیچ راه حلی دیگر در مقابل اقای کوچک زاده و امثال او جواب نمیدهد.
    • کاکتوس IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      ایشان نه تنها حرف دل مردم را میزنند ! بلکه یک تنه برای عام و خواص و ارکان مملکت تعیین تکلیف و تقسیم کار میکند . از یک طرف از قوه قضاییه میخواهد که زندانیان سیاسی را ازاد کنند از طرف دیگر از رئیس جمهور فعلی مملکت میخواهد تعهداتی را برای دولت جدید از طریق استخدامها و واگذاریها در مناطق آزاد و به صداوسیما ایجاد نکند از طرف دیگر از هاشمی میخواهد که دوباره برای مردم در نماز جمعه خطبه بخواند از طرفی دیگر بدون در نظر گرفتن گزارشات کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص علل و عوامل ایجاد فتنه 88 از احمدی نژاد میخواهد که از مردم عذر خواهی کند . تازه جای شکرش باقیه که ایشان با 380653 رای نماینده مردم تهرانه اگه مثل احمدی نژاد 24.5 میلیون رای داشت که وا مصیبتا .
    • kol, A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      من جز ان چهار میلیون رای نبودم ولی آیا همه انها که به ویرایدادند افراطی بودند و انها که به قالیباف و روحانی و .. رای دادند متعادل خب این حرفت که باز ایجاد شکاف مبکنه در جامعه
    • بابك A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      78 15
      همه شما جو گير ميشين امروز افرين و به به چه چه ميگين بهش فردا ميكوبونينش زمين.. خخخخخخخخ ايراني ما ميتوانيم
    • دولت آبادی A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      73 5
      جواب kol : دوست عزیز ما هم در فامیلمان معدود افرادی به کاندیدای جناح تندرو رای دادند . منظور آقای مطهری اینه که چهار میلیون متقاعد شدند که این کاندیدا اصلح میباشد . این به این معنی نیست که همه آنها تندرو باشند . و البته نظرشان محترم است . هر چند ما آنرا قبول نداریم .
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      29 18
      آقای دکتر مطهری هم گرایش سیاسیتون رو دوست داریم هم گرایش فرهنگیتون رو. احسنت بر شما.
    • مصلح آخر IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      58 12
      واقعاً تحلیل درست و به جایی بود خدا این نماینده واقعی ملت را حفظ کند.
    • با نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      11 79
      واقعا باعث تاسفه!!!!!!!!! آیت الله مطهری کجا پسرش کجا!!!!
  • بی نام US ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    مطهری یک تندرو است و خودرو در قالب یک میانه رو پنهان کرده همفکر مصباح است خودش از اورندگان گشت ارشاد بود
    • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      این آقای مطهری چقدر عقایدش با هم در تناقضه!!! نه به اون عقاید فرهنگی نه به این عقاید سیاسی!!
    • ح م IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      گشت ارشاد بسیار هم عالی است. مکان عمومی باید آری از هرگونه زشتی باشد. چون مکان عمومی یعنی بیت المال. اگر بودن گشت ارشاد برای شما سخت است باید به خودتان و امیالتان رجوع کنید منظورم خواهر و مادر و همسر محترمتان بود که چه کسی در جامعه باید مراقت امنیت آنها باشد...
    • مجيد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      خيلي عجيبه كه در زمان كنوني كه دولت جديد در حال شكل گرفتن است آقاي مطهري اين اظهارات را بيان ميكنه!
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      یه جوری میگی گشت ارشاد امنیت تامین میکنه انگار دزد و قاچاقچی میگیره نه بابا به دختر پسرا فقط گیر میده
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      98 15
      مطهری آدم آزاده ایست که مصلحت را در گفتن حقیقت می داند. به شخصه به شدت با گشت ارشاد مخالفم اما به نظر او احترام میگذارم
    • زهرخند A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      84 21
      در حقیقت اقای مطهری در عین حال که در مسائل سیاسی و فرهنگی دچار پارادوکس است (افراط در مسائل فرهنگی خصوصاً حجاب و همزمان اعتقاد به فضای باز سیاسی) اما در سالیان اخیر رفته رفته هر چه بیشتر تغییر جبهه داده است و توانسته با آرا و نظرات اکثریت جامعه همنوا شود که فی نفسه پدیده مبارکی است. خاطرم هست که در سالهای نه چندان دور از طرفداران دوآتشه احمدی نژاد بود ولی کم کم و به خصوص پس از قضایای سال 88 سعی کرده تا حد امکان جانب انصاف را بگیرد بدون آنکه به پایگاه اصولگرایی اش خدشه وارد شود. در چندوقت اخیر نیز صراحتاً از هاشمی طرفداری کرد و اکنون هم بی تردید جزء حامیان روحانی در مجلس خواهد بود. امیدوارم دیدگاههای فرهنگی ایشان هم چون دیدگاههای سیاسی شان شود.
    • سينا A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      75 4
      خود مطهري يك بار گفت عقايد سياسيش نزديك به اصلاح طلباست ولي در بخش فرهنگ به اصولگرا ها نزديك است
    • رسول رشت IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      9 5
      درود و 100 درود بر روح پدر بزرگوارت هزار رحمت خداوند بر شیر مادری که چنین انسانهایی پرورش میدهد و درود سلام بر اقای دکتر علی مطهری که ایمان کامل دارد بازتاب سخنانش حجمه های فراوان همان خوارج نه نهروانی بلکه ایرانی است به او اما مطالبش را میگوید تا بهانه ای برای انان که خواهند گفت نمیدانستیم که چنین بوده یا اطلاعات درستی به ما نمیدادند یا ......ایشان حجت را بر همگان تمام کردند باید این کشور بر مدار صحیح خود عمل کند چرا که کوچکترین انحراف خسارتهای مهیب برای اسلام و مسلمین و اللخصوص اتباع ایرانی خواهد داشت یا علی مدد
    • محسن IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      7 4
      دوست عزیز چرا اینقدر منفی فکر میکنید.به نظر من در این دو مجلس اخیر اگر دوکلام حرف درست وحسابی زده شده باشد همین بیانات اقای مطهری میباشد
  • ایرانی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    آفرین
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    فقط احسنت میگم به شما . ممنونیم صدای ملت
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    احسنت
  • حامد A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    مطهری رو دوس دارم....به خاطر عقلانیت و معتدل بودنشه...
  • نوید A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    377 6
    واقعا اگه همه این کارا انجام شه مردم یکم روی آرامشو میبینن ولی نمی زارن ! یکیش ابن روزنامه کیهان !
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    آقای مطهری آن همه سر و صدای جنابعالی در خصوص وکیل الدوله چه شد آیا وکیل الدوله خوب است یا بد؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    302 8
    ای کاش همه افراد و سیاسیون به جای فکر کردن به پرتاب گوجه و تخم مرغ ، توهین به دیگران و .... این گونه فکر می کردند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    برادر مطهری از حق نگذریم اقای موسوی خود رو از پیش برنده دونست و به اشتباه خود پافشاری کرد وگرنه کار به اینجا نمی رسید الکی تقصیر و گردن این وان ندازید. جناب هاشمی یک طرف ودولت یک طرف قضیه بودند .مگر اقای هاشمی یا خاتمی اینقدر پا فشاری کردند درسته دعوای سیاسی داشتندد ولی هوشیارند و منافع کشور رو هیچوقت به خطر نمی اندازند .ولی اقای موسوی زیاده روی کرد و ان اتفاقات پیش آمد.همان مردمی که احمدی نژاد رو انتخاب کردند امسال به دکتر روحانی رای دادند میزان رای ملت است برادر
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    245 9
    زنده باد هرچی انسان مومن ودرسته!!!
  • یک شهروند A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    دست مریزاد جوانمرد الحق که تو فرزند برومند آن عالم آگاه، شجاع و حق طلب هستی خدا روح پدرت را شاد و عمر تو را مستدام کند آمین
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    سیاستش اینجوری فرهنگش اونجوری جل الخالق.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    139 1
    بارزترین نکته پذیرش سهم اشخاص و جریانات در مسایل سال 88 است این یک واقعیت است که باید مورد توجه واقع شود
  • بهمن A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    حقیقتاً که در بیشتر موارد آقای مطهری تحلیل دقیق و منصفانه ای دارند و واقعاً صدای ملت هستند .
  • سامان A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    با اینکه یه اصلاح طلب هستم ، ولی آقای مطهری و لاریجانی رو به عنوان یه اصول گرای درست قبول دارم ! با اینکه به نظرم ایشان نظر های سخیفی در زمینه فرهنگ دارند ولی مربوط به عقیده شان میشود که به خودشان ربط دارد ، ولی در سیاست با اینکه خط فکری مخالف اونچی که مد نظرم هست رو داره ولی آدم حسابی هست خدایش ! درست تحلیل میکنه چشمش بازه خواسته مردم رو میدونه ، چشم بسته کور کورانه ته چاه نمیره ، یکی ایشون یکی علی لاریجانی ادبیات دیپلماسی رو دارن با اینکه اصول گرای اصول گرا هستن
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    8 108
    آخی اصلا عجیب نیست که هیچ کامنتی وجود نداره ها! احنمالا حسو حالش نبوده که کامنت بدن.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    187 5
    احسنت آقای مطهری احسنت امیدوارم با چنین سخنرانی هایی افراط گراها هر چه بیشتر منزوی بشن
  • محبوبی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    خدا پدرت رو بیامرزه.................
  • amin IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    158 8
    احسنت بر علی مطهری
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    148 5
    آقای مطهری مطالبی بسیار زیبا و عمیق رو بیان کردند. امیدوارم توجه بیشتری نسبت به حرف های ایشون بشه. (البته این طور به نظر میرسه که ایشون تو مسائل فرهنگی زیادی سخت گیر هستند...)
  • ایرانی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    161 8
    به خدا قسم حرف دل مردم را زدید به شما می گویند نماینده مردم
  • رضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    ممنون واقعا نشان داديد كه پسر كو ندارد نشان از پدر . جامعه بويژه مجلس به افرداي مثل شما نياز دارد .
  • تقی کرمی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    129 7
    باسلام واحترام سلام بر شهید راه حق وآزاد مردی همچون استاد مطهری وفرزند برومنداش دکتر علی مطهری ،انسان وقتی مطالب علی مطهری را می خواندبه یاد نمایندگان آزادی خواه چون دکتر محمد مصدق وسید حسن مدرس می افتد وخدا را شکر می کند هنوز در مجلس ایران صدای آزادی خواهی وحمایت از حقوق حقه مردم وحتی مظلوم به گوش می رسد.
  • محمد EU ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    150 3
    اميداورم آقاي مطهري در مجلس بماند . وجود ايشان در مجلس براي مردم ارزشمندتر و مفيدتر است تا دولت زيرا در مجلس فعلي مثل آقاي مطهري وجود ندارد و ايشان صداي راستين ملت در خانه ملت هستند .
  • علی A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    182 5
    بسیار خوب بود اقای مطهری- شما شجاعانه حرفتان را زدید. از اعتدال صحبت کردین - دادن حق دفاع به کروبی و موسوی که چهار سال بی رحمانه مورد هجمه انواع واقسام اتهام و توهین بودند-به خوبی به نقاط قوت و ضعف دولت احمدی نژاد اشاره کردید- وجود تندروهای مذهبی در قم که هرکاری دلشان بخواهد انجام می دهند و کسی هم مانع انها نمی شود-
  • علی A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    161 5
    بسیار خوب بود اقای مطهری- شما شجاعانه حرفتان را زدید. از اعتدال صحبت کردین - دادن حق دفاع به کروبی و موسوی که چهار سال بی رحمانه مورد هجمه انواع واقسام اتهام و توهین بودند-به خوبی به نقاط قوت و ضعف دولت احمدی نژاد اشاره کردید- وجود تندروهای مذهبی در قم که هرکاری دلشان بخواهد انجام می دهند و کسی هم مانع انها نمی شود-
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    خدایا حفظ کن این سرمایه های دینی را برای ایران
  • بی نام BE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    اگر نظرات ایشون و در مورد مسائل فرهنگی حذف کنیم، با بفیه اش موافق هستم، آقای مطهری در مورد سیاست های فرهنگی بر خلاف دیگر مباحث بسیار تندرو برخورد می کنن، امیدوارم اگر ایشون در دولت جدید مسئولی قرار هست که داشته باشن، اون مسئولیت ارتباطی با فرهنگ و مسائل اجتماعی نداشته باشه
  • مشهدی A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    106 3
    دیگه دارم نگران آقای مطهری میشم خدا حفظشون کنه جای این نوع اظهارات توی مجلس خیلی خالیه لطفا بقیه مسئولین مخصوصا نماینده های مجلس یاد بگیرند و اگر 10 مرتبه از کلمه حفظ نظام استفاده می کن یک بار هم از کلمه حقوق مردم استفاده کنن متاسفانه با اینکه جهت گیری اکثر مردم در در انتخابات مشخص بود ولی سخنرانیها و برنامه های رسانه های تحت اختیار اصولگرایان کوچکترین تغییری نکرده بلکه با شدت بیشتری به رفتار های قبلیشون ادامه میدن به نظر می خوان مردم رو بخاطر این انتخاب تحریم کنن پیشاپیش شاهد یکی از بزرگترین مردان خدا رو تسلیت می گم
    • جواد A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      35 0
      متاسفانه حقوق ملت که در فصل سوم قانون اساسی آمده و در کتاب درسی "قانون اساسی" دانشگاه وجود داره در دانشگاه ما (دانشگاه شیراز) تدریس نمیشه و سوالی از اون در امتحان نمیاد!!!
  • شهاب IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    93 6
    خدا به احترام این شب های قدر رحمت کند شهید مطهری را که یادگارانش چه کتاب ها چه فرزندانش راهنمای انسان ها هستند
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    22 38
    ولي جالبه كه تازگيا آقاي مطهري به خيلي چيزها گير ميده. از صدا و سيما به خاطر عدم سانسور گرفته تا وضعيت پوشش دختران تا عملكرد اصولگرايان تندرو! يعني خودش هيچ مشكلي نداره؟
  • سید IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    75 1
    اصول گرایان تندرو به جای مصادره انتخاب مردم، بهتر است به آسیب شناسی گفتمان خود بپردازند و برداشت خود از اصل ولایت فقیه که آن را مرادف با تعطیل عقل و ترک اظهار نظر آزاد و هر گونه ابداع و ابتکار و اقدام برای اصلاح امور تفسیر می کنند و برداشت خود از آزادی بیان را که بسیار ضیق تفسیر می کنند و نیز برداشت خود از مسئله حفظ نظام را که گاهی استفاده از وسیله نامشروع را نیز در این راه مجاز می‌شمارند، اصلاح کنند و به موازات دفاع از نظام، دفاع از حقوق مردم را نیز در دستور کار خود قرار دهند..............دمت گرم مطهری
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    اگه 10 تا نماینده مثل مطهری داشتیم کشور به این روز نمی افتاد
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    61 15
    من همیشه آقای مطهری را به دلیل شجاعت اشان در بیان معضلات سیاسی گریبانگیر جامعه ستوده ام گرچه تفکران ایشان در مورد حجاب را قبول ندارم . البته نه به این دلیل که با حجاب مخالفم اما استفاده از زور را در امور مربوط به حیطه اخلاق درست نمی دانم. حتی زور قانون!
    • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      26 19
      اتفاقا من به شدت گفتمان ایشون رو در مورد حجاب قبول دارم، مثل گفتمان سیاسی شون که خیلی به حق نزدیکه.
  • ایرانی A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    70 3
    خدا رحمت کند شهید مطهری را ادم به فرزند برمندش بعنوان نماینده واقعی ملت احساس غرور میکنه حسینیان رسائی کوچک زاده یاد بگیرند
  • علی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    59 4
    اقای مطهری درمورد مسایل سیاسی وحقوق مدنی واجتماعی یک انسان روشنفکر وفرهیخته است در مور مسایل فرهنگی وحجاب هم باید دید ایشان برای برخی از نظراتشان چه استدلالی دارند در هر صورت شاید در برخی از مسایل با بیشان اختلاف نظر داشته باشیم ولی بهتر است با ایشان استدلالی بحث شود تا احساساتی چون انسان قابل احترامی است
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    چه کسي با افراطي گري شما بايد برخورد کنه؟ چطور شده خاتمي و هاشمي شدند آقايان پاک و منزه ؟؟؟؟؟؟؟ در صورتيکه ريشه همه مشکلاتمون همين ها هستند با اون سهم خواهي که دارند .
    • محمدحسن A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      40 3
      این دو عزیز اگه به زعم شما "سهم خواهی" میکنن حق دارند چون در پیروزی دکتر روحانی "سهم بسیاری" داشتن اما شما به من بگوئید اون آقایونی که در نماز جمعه تعیین تکلیف می کنند و از پایگاهی هستن که 4 میلیون بیشتر رای ندارن چه هستند؟
    • بی نام EU ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      4 1
      این اوضاع اقتصادی الان هم لابد دلیلش همینه دیگه نه؟ چرا غیر منطقی از جریانی طرفداری می کنید؟
  • رضا IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    77 4
    درود بر شرف مطهری که حقیقت را فدای هی چیز نمیکند
  • سیدرضا م IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    8 1
    آقای مطهری حقیقتا حرف دل مردم را شما زدید .درود بر شما و روح پدر بزرگوارتان.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    38 18
    رفتارهای مطهری در زمینه ی سیاسی میانه و منطقی اما در زمینه ی فرهنگی غیر منطقی است،همان بهتر که کار سیاسی کند و در حوزه ی فرهنگ ورود نکند.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      21 30
      در هر دو زمینه ایشون فوق العاده خوب هستند. حیف که امثال دکتر مطهری نادرند. امثال ایشون میتونند به این وضعیت اسفبار بی حجابی پایان دهند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    56 3
    درود بر اعتدال و سلام و درود خدا بر شهیدان راه آزادی بویژه مطهری و طالقانی و بهشتی و نماد بسیجیان واقعی همت و باکری
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    47 10
    در مسائل مربوط بپوشش هم باید اعتدال داشت
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      29 19
      حق باشماست ولی اعتدال در پوشش، به معنی بدحجابی و دهن کجی به قوانین نیست. ایشون که نمیگن صد در صد مردم حجاب کامل و درست (چادر) داشته باشند. بلکه می فرمایند ملت نباید با وضعیت اسفبار بدحجابی بیان توی خیابون... که کاملا حرف درست و حقی است.
  • علی A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    34 4
    هرسخن ازدل برآید لاجرم بردل نشیند.
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    37 4
    از طرف برخی دوستان سرزنش شدم که چرا در انتخابات مجلس شرکت کردم ولی الان از رایی که به آقای مطهری دادم به شدت خوشحالم.
  • لاله IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    26 9
    سخنان ايشان در اين مورد بسيار پسنديده و به واقعيت نزديك بود و كاش عملي شود...اما حرفها و تفكرات فرهنگي ايشان با واقعيت جامعه و اقبال عموم بسيار فاصله دارد.
  • بی نام MY ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    35 10
    مردم خیلی ساده ای داریم!
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    51 7
    ايول مطهري. نترس و شجاع و واقع بين.....
  • علیرضا EU ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    3 8
    علی مطهری رکه خیلی هم رکه با همین گفتار اگر کاندید ریاست جمهوری بشه من مطمئنم رأی میاره موافقا بکوبن هااااااا
  • حسام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    10 2
    فقط می تونم بگم خیلی مردی ....
  • محمد A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 32
    خداوندا به این مطهری اونقدری جرئت بده که تکلیف خودشو روشن کنه. بابا تو کدوم وری هستی؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      4 0
      حتما باید یه وری باشه؟!!
  • نوقابی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    4 70
    باسـلام . آقای مطهری در چهارسال گذشته عامل درگیری بین مجلس و دولت بود . از اصول فتنه دفاع مکند دولتی که رهبر معظم آنقدر از آن نوصیف کرد . انتقادهای مقرضانه میکند . همیشه بدنبال نقاط ضعف دولت بود تا درگیری ایجاد کند . حالا خود را معتدل معرفی میکند . معنی اعتدال را هم باید از نو ترجمه کنند .
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    41 12
    عاشقتم آقای مطهری
  • بی نام EU ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    62 7
    شیرمادر حلالت باشه مرد...
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    17 3
    آقای مطهری با تعدیل دیدگاه های فرهنگیشون می تونن به مرد رویایی در سیاست تبدیل بشن
  • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 97
    پسر نوح زنده شده انشالله سرنوشتش هم دوباره تکرار میشود
  • حسین تهرانی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    18 4
    با سلام : افراطیون نان خود را در نابسامانی جامعه جستجو میکنند.دفاع شما از موسوی و کروبی منطقی بود.طبق منطق اسلام ما باید به حرف های این دو نفر گوش کنیم.
  • بی نام A1 ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 2
    ویژگی مطهری اینه که دیدگاههاش معتدل نیست...دیدگاههاش در دو زمینه سیاسی فرهنگی افراطی های دو طیف رو راضی می کنه...همین باعث میشه برخی متوهم شده او را معتدل توصیف کنند... و خیلی ها نتونن تصمیم و قضاوت قطعی در موردش داشته باشن...
  • علی اصغر یکه A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    6 55
    باسلام وآرزوی قبولی طاعات وعبادات عزیزان روزه دار فکر میکنم آقای مطهری فراموش کردند که4سال پیش هم نتیجه انتخابات بتدریج اعلام شد فقط همان موسوی که شما تمام قد ازش دفاع میکنی پیشاپیش خود راپیروز انتخابات اعلام کرد درمورد خطبه چهار سال پیش جناب آقای هاشمی باید عرض کنم اگر شما فراموش کردی یانشنیدی آن توهین بزرگی که درهمان خطبه به مردم شهرستانهای کوچک وروستاهاشد مافراموش نمیکنیم
  • سهند A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    30 4
    علی آقا متشکریم
  • سید A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    29 11
    از کسانی که نان را به نرخ روز میخورند متنفرم . زمانی که کشور دست اصولگراهاست ، انها هم اصول گرایند و زمانی که دست اصلاح طلب هاست ، به دل اصلاح طلب ها حرف می زنند .
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    18 1
    آفرییییییییییین