۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳

سنگ تمام بازار مسکن در آخرین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد، رشد 157 درصدی زمین و 72 درصدی واحدهای مسکونی در زمستان سال 91 اتفاق افتاد.

علی پاکزاد: رئیس جمهوری که با شعار کاهش شکاف طبقاتی با به میدان اداره کشور گذاشته بود در پایان دوران ریاست جمهوری اش، شاهد است که اجاره مسکن مناسب در شهرها برای مردم به یک آرزو بدل شده است.

بازار مسکن بی توجه به طرح های ساخت وساز دولتی مانند مسکن مهر همچنان به راه خود می رود.  براساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر متر زمین و یا خانه کلنگی در تهران طی زمستان سال 91 به حدود 5.7 میلیون تومان رسیده که در مقایسه با فصل پاییز سال معادل 43.5 درصد رشد پیدا کرده و در مقایسه با اسفندماه سال 90 معادل 157 درصد افزایش پیدا کرده که گویای یک جهش شدید در قیمت ها است.براساس این گزارش بالاترین قیمت های ثبت شده زمین طی زمستان گذشته در شهر تهران معادل متر مربعی 20 میلیون تومان و کمترین آن یک میلیون تومان بوده است.در مورد قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران هم متوسط قیمت برای زمستان 91هر متر مربع به 3.9 میلیون تومان ثبت شده است که در مقایسه با فصل پاییز معادل 19 درصد و در مقایسه با زمستان 90 معادل 72 درصد رشد داشته است.(اینجا)

این در حالی است که براساس آمارها دولت بیشترین ساخت و ساز مسکن در همین سالها اتفاق افتاده است، اما چرا به رغم این افزایش ساخت و ساز مسکن در کشور همچنان باقی است؟

وزیر راه و شهرسازی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه تعداد واحدهای مسکونی کشور در حال حاضر ۴۰۰ هزار واحد بیش از خانوارها است، گفت: برخی خانوارها دو تا سه واحد مسکونی دارند که با روش هایی مانند وضع مالیات باید به سمت تحقق عدالت در این بخش رفت.(اینجا)

اما چرا این اتفاق افتاد؟، رشد فضای پولی کشور در شرایطی که بخش های مولد اقتصادی کشور در رکورد به سر می برند باعث افزایش تورم و البته رشد سفته بازی و تجارت پول می شود، این فضا با رشد شدید موسسات مالی و بانکها تشدید شده است(اینجا)، در واقع بانک ستیز ترین رئیس جمهور خود قربانی عملکرد پولی و سیستمی شد که خود می خواست آنرا مهار کند.

به هر شکل در این میان آنچه در روزهای اخیر در فضای مسکن  ایجاد التهاب کرده است خلف وعده هایی است که دولت در زمینه اجرای بزرگترین پروژه خانه سازی کشور انجام داده است.

نیکزاد وزیر راه و شهرسازی با حضور در نماز جمعه تهران به عنوان سخنران پیش از خطبه ها در مورد طرح مسکن مهر گفت: در واقع باید گفت مسکن مهر و سیاست احداث مسکن در دولت نهم و دهم بازگشت به گفتمان امام است، بطوریکه وام قرض‌الحسنه، زمین رایگان در اختیار کسانی قرار داده شد که نه خانه و نه زمین و نه حتی وامی برای خرید مسکن از دولت گرفته بودند. در سایت‌های مسکن مهر تمام اقدامات رفاهی از قبیل گازرسانی، آبرسانی و برق‌رسانی و حتی شبکه فاضلاب احداث شد به طوری که تمام سایت‌های مسکن مهر دارای امکانات رفاهی هستند و حتی احداث 600 مسجد به همراه مدرسه و مجتمع‌های تجاری به منظور رفاه حال ساکنین این سایت‌ها در دستور کار قرار گرفته است. (اینجا)

اما به رغم این گزارش عملکرد به نظر می رسد خریداران مسکن مهر از نتیجه کار چندان راضی نیستند. از یک سو خلف وعده به افزایش قیمت این واحدهای مسکونی باز می گردد، درست پس از رد افزایش قیمت‌ واحدهای مسکونی مهر شهر جدید پردیس از سوی وزیر راه و شهرسازی،‌ مدیرعامل شرکت عمران این شهر از افزایش سه تا چهار میلیون تومانی برخی واحدهای مسکن مهر پردیس خبر داد.(اینجا)

از سوی دیگر واحدهای پیش فروش شده با تاخیر فراوان هنوز به متقاضیان واگذار نشده است، انبوه سازان هم افزایش قیمت مصالح را دلیل عدم اتمام به موقع پروژه ها اعلام می کنند. ایرج رهبر  رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه پیمانکاران از نرخ ساخت مسکن مهر رضایت ندارند، گفت: تحویل نشدن واحدها در پرند به دلیل تغییر در سیستم ساماندهی شرکت عمران است که در حال بررسی مجدد و جابجایی متقاضیان هستند و ربطی به پیمانکاران ندارد. انبوه سازان نسبت به قیمتهای کنونی مسکن مهر، گلایه دارند با افزایش یکباره قیمتهای مصالح ساختمانی در سال گذشته پیمانکاران درخواست افزایش قیمت دادند که وزارت راه و شهرسازی با آن موافقت کرد. اما رقمی که افزایش پیدا کرد به اندازه بالارفتن نرخ در بازار مصالح ساختمانی نبود، بنابراین پیمانکاران دوباره به به وزیر راه و شهرسازی نامه نوشتند تا قیمتها افزایش پیدا کند.(اینجا)

اما اعتراض آن دسته از کاربران سایت خبر آنلاین که از متقاضیان مسکن مهر بوده اند نیز شنیدنی است، شاهین هم به گلایه از وعده های محقق نشده (در واکنش به خبر افزایش قیمت مسکن مهر)محمود احمدی نژاد پرداخته و نوشته است:" من فکر میکنم مسکن مهر پردیس و اراضی پردیس قراره با نیاوران و فرمانیه برابری کنه !!! آقای احمدی نژاد این بود دولت مهر گستر ؟ این بود مسکن مهر؟ این بود حمایت از اقشار آسیب پذیر ؟ شما که بیشتر به فکر خالی کردن جیب ما مستضعفین هستین به کجا میخواهید بروید ؟ چرا اینقدر ظلم و بی عدالتی ؟ ما در حال له شدن هستیم آقای نیکزاد آقای احمدی نژاد . البته میدانم گوشهای خود را محکم گرفته اید تا صدای ما را نشنوید من و امثال من شما را به خاطر این ظلم نخواهیم بخشید".

هرچند در سال 92 با توجه به سنت حرکت پلکانی قیمت در بازار مسکن باید شاهد سکون و رکود قیمتها باشیم، اما به نظر می رسد در چنین فضایی به طور حتم می توانیم شاهد افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ باشیم، فضایی که با عدم اجرای وعده های دولت در اجرای برنامه هایش ایجاد شده است. در واقع مهر ناتمام دولت دهم هم یکی دیگر از مشکلاتی است که برای دولت یازدهم به ارث گذاشته می شود.

/31222 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    11 2
    امیدواریم که حداقل رئیس جمهور جدید فکری به حال ما بکند