چگونه اجاره مسکن در تهران تبدیل به آرزو شد/ 4 ماه حداقل دستمزد خرج اجاره یک ماه

روند تغییرات قیمت مسکن طی سالهای اخیر به سمتی رفته که امروز اجاره مسکن مناسب در تهران به آرزو تبدیل شده است.

علی پاکزاد: دوستی می گفت تا چند سال پیش دغدغه ما خرید مسکن مناسب بود امروز آرزوی اجاره آنرا داریم، آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران این گفته را تائید می کند. براساس تازه ترین گزارش منتشر شده از قیمت مسکن در شهر تهران، اجاره یک واحد مسکونی 100 متری در پاییز سال 91 به ماهانه یک میلیون و590 هزار تومان رسیده است.

با اجاره یک ماهه پرداختی در پاییز سال 91 برای یک ملک 100 متری در سال 88 می توانستیم یک متر مربع واحد مسکونی خرید و این اجاره بها در تابستان سال 89 معادل متوسط بهای یک متر مربع زمین در شهر تهران بوده است.

مقایسه اجاره یک واحد 100 متری با قیمت سکه و حداقل دستمزد

متوسط اجاره بهای یک واحد یکصد متری در شهر تهران طی نه ماهه منتهی به پاییز سال 91 معادل یک میلیون و481 هزار تومان بوده است این رقم در مقایسه با مدت مشابه درسال 90 معادل 32 درصد رشد کرده است.

اما زمانی می توانیم درک بهتری از دلایل تبدیل شدن اجاره مسکن به آرزو داشته باشیم که مقایسه ای بکنیم بین حداقل حقوق و اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از اجاره بهای یک واحد 100 متری در شهر تهران منتشر کرده است نشان میدهد طی سالهای اخیر به شدت قدرت اقتصادی مزدبگیران در مقایسه با اجاره بها تهدید شده است.

در سال 89 اجاره یک واحد مسکونی 100 متری در تهران معادل دستمزد سه ماه بوده، در سال 90 به 3.5 افزایش یافته و در پاییز سال 91 از مرز 4 ماه عبور کرده است یعنی با حداقل دستمزد یک ساله می توان تنها 3 ماه هزینه یک واحد مسکونی 100 متری را در تهران تقبل کرد.

مقایسه حداقل دستمزد و اجاره یک واحد 100 متری

این وضعیت طی 20 سال گذشته بی سابقه است، از سوی دیگر نگاهی به سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوارهای شهری نشان می دهد که طی سالهای 80 تا 89 متوسط سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار از 27 درصد به 30 درصد افزایش یافته است و با توجه به شدت افزایش این هزینه ها طی دو سال اخیر می توان پیش بینی کرد که سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به شدت افزایش پیدا کرده است، این افزایش از نظر اقتصادی نشان از کاهش سطح رفاه اقتصادی دارد.

متاسفانه عملکرد دولتهای نهم و دهم کار را به جایی رسانده است که با هزینه که در سال 91 برای سه سال اجاره یک واحد مسکونی صد متری پرداخت می شود در سال 84 برای خرید یک واحد 100 متری پرداخت می شده است، این مصداق کامل این جمله است که در ابتدای کار دولت نهم خرید خانه دغدغه مردم بود امروز در پایان کار دولت دهم اجاره یک خانه آرزوست.

مقایسه حداقل دستمزد و اجاره یک واحد 100 متری

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    203 3
    حداقل دستمزد چه نمودار ناز و ملوسی داره!
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    205 3
    با همه اين اتفاقات ميگن اميد به زندگي افزايش پيدا كرده . ميشه؟
  • بهنام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    68 2
    راستش من که ازین نمودارا سر در نیاوردم ولی اینو میدونم که مستاجر بودن خیلی سخته تو این شرایط. خدا بداد همه مستاجرا برسه!الهی آمین
  • امین IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    65 7
    قیمت همه چیز 50 تا 500 برابر شده این 8 ساله . اجاره مسکن و ماشین که فقط 4 برابر شدند در ظی این 8 سال!!!
  • امین EU ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    5 132
    انشالله جلیلی میاد درستش می کنه
    • هنگامه IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
      28 0
      اصلش نتونست درست کنه بدتر هم کرد . حالا فوتو برابر اصل میخواد درست کنه. خدا به داد ما برسه.
  • من وما IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    3 64
    انشاالله رضایی میاد شاید حل شد