۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
عذر خواهی عجیب

با اندکی تاخیر تعمدی این مطلب را مینویسم .گفتم ابها از اسیاب بیافتد. تحولات خاورمیانه سرعت و شتاب عجیبی به خود گرفته به نحوی که حتی جهت یابی انها بسیار مشکل شده است چه رسد یه پیش بینی نتایج آنها.

چند روز پیش یکی از سایت ها توضیح عذر خواهی یکی از تحلیل گران امور خاور میانه را که ظاهرا منصبی هم در وزارت خارجه دارد منتشر کرد . ایشان در عذر خواهی خود از اینکه تحلیلی اشتباه از تحولات مصر ارائه داده پوزش طلبیده بود.. عذر خواهی که در دیگر سایت ها هم انعکاس یافت. اما جالبتر برخورد سایت هاو کامنت کذاران ان ذیل توضیح این عزیز تحلیل گر بود. نمیتوانم بهت و حیرات خود را از این کار و واکنش ها نسبت به آن پنهان کنم که چطور این عذر خواهی به یک اقدام اخلاقی، شجاعانه و ارزشمند توصیف میشود. کانه یک مقام رسمی در مکانی رسمی سخنانی گفته یا منتشر کرده است
شکی نیست که ارائه یک تحلیل و نظریه الزاما به معنای درست بودن تمامی اجزای آن نیست . چه بسا روند تحولات به گونه ای رقم بخورد که خلاف نظریات ارائه شده تجلی یابند. بروز این وضعیت برای امثال بنده که برای یک تحلیل سیاسی حد اکثر دسترسی مان به منابع خبری در حد اطلاعات آشکار منابعی مانند سایت ها و رسانه ها ی عمومی است امر تعجب اوری تلقی نمیشود و با توجه به عدم دسترسی به منابع خبری و اطلاعاتی نهادی مثل وزارت خارجه که صد هزار مرتبه شکرامکان پذیر نیست ، از گرفتاری هایش راحتیم ، ممکن است تحلیلمان غلط از آب دراید ،باکی نداریم،کاره ای نیستیم به جایی هم بر نمیخورد.اما چرا با وجود در دسترس بودن ناب ترین و تازه ترین منابع خبری و تحلیلی کارشناسی مانند این تحلیل گر محترم و امثالهم، به ارزیابی اشتباه از شرایطی میپردازند که میتواند برای کشور گران تمام شود. اینکه این کارشناس محترم برای یک مطلبش عذر خواهی میکند تا آنجا که به موقعیت ایشان به عنوان یک نویسنده بر میگردد نیازی به عذر خواهی نبود، کجا دیده شده یک تحلیل گر سیاسی با رویکرد ژورنالیستی از مقاله اش عذر خواهی کند؟مگرتوهینی ردو بدل شده؟اما آنجا که به موقعیت حقوقی نویسنده باز میگردد عذر خواهی به اعتباری بی معنا ست و این گفته احتمالی که مطلب ربطی به جایگاه ایشان ندارد برای فرد موصوف توجیه قابل قبولی نیست، چرا که نحوه نگرش ایشان به موضوع یا موضوعات مشابه انهم درنهادی مانند وزارت امو خارجه مطرح بوده واهمیت دارد ولازم است مورد توجه قرار گیرد.موضوعی که تنها یک نمونه آن در مقاله انتشار یافته اشکار شد .نمیتوان پذیرفت دیدگاه ایشان همانی نیست که در وزارتخارجه دنبال میکند. این دور از شان حرفه ای یک کارشناس سیاسی است. ایراد من به ایشان وامثالهم اینست، آیا نباید باتکیه به منابع دست اول وتا نخورده دم دست نسبت به سایرین تحلیل به واقع نزدیکتری از اوضاع سیاسی ارائه داده و راهنمای ما باشند؟ علی القاعده پاسخ نباید منفی باشد .
نگرانی افرادی مانند من بیشتراز ان جهت است که کژی هاو خلاف پنداری های پاره ای کارشناسان در مکان ها و موقعیت های مهم میتواتد چه بر سر نهادهایی مانند وزارت خارجه بیاورد ومتولیان امر را به راه خطای جبران ناپذیری بکشاند. ایا ان اشتباهات هم با عذر خواهی رفع و رجوع شده وخواهد شد.؟فکر میکنم این گروه تحلیل گران اگر احساس عذر خواهی در خود میکنند به جز ملت لازم است از همکاران و مسئولان ارشد شان هم عذر خواهی و آن مسئولان بررسی کنند در پس عذرخواهی های احتمالی !! چه تبعات منفی وویرانگری بر سر سیاست خارجی انهم در مهمترین نقطه جهان یعنی خاورمیانه تاکنون امده است.

در کمال احترام برای نویسنده گرامی میپرسم ، اینکه کارشناسی در آن حد و اندازه وبا دردسترس داشتن منابع خبری درجه یک ، کمتر از 24 ساعت پیش از حرکت ارتش مصر قاطعانه اعلام کند محال است ارتش کودتا کند در حالی که همه شاهد این تحول بودند آیا میتوان ازکنار موضوع با یک عذر خواهی عبور کرد؟ شاید مقاله ای در سایتی یا در رسانه و روزنامه ای انتشار و تحلیل مربوطه اشتباه از آب دراید اتفاق مهمی نبوده وامری عادی ست .بسیار خب عذر خواهی پذیرفته شد، اما مشکل اثر گذاری پنهان این گونه تحلیل ها و نگاهها بر نهاد های رسمی تصمیم گیر مانند وزارت خارجه چگونه جبران خواهد شد؟ قبلاگفتم،امثال بنده چیزی بنویسند و اشتباه از آب درآید خیلی مهم نیست ،حداکثر مطالب بعدی مان را کسی نمیخواند چه اشکال دارد،معصیت که نکرده ایم. حد اکثر میگوییم برداشت ما از تحولات این بود. لکن این قاعده در باره تحلیل گران و نظریه پردازان شاغل در نهادهای مسئول مطلقا مصداق نداردو عین معصیت است. حتی اگر در جایی غیر رسمی و غیر مرتبط با کارشان مانند رسانه ها سخن بگویند.
زاویه دید و قدرت پردازش اطلاعات دریافتی انها معمولا و حتما،در قالب نظریه و راهکار ترسیم کننده سیاست خارجی و جهت دهنده دیپلماسی کشور در مهمترین کانون بحرانی دنیا تدوین وارائه و اجرا میشود . آیا انجا جایی برای اعتراف به اشتباه و گناه وجودارد؟ ضعف یک جا آشکار میشود مانند همین مطلب کودتا، صد جاهم پنهان میماند و ما بی خبر!!!، ولی بهره اش سخاوتمندانه نصیبمان میشود. آیا بابت انها هم عذر خواهی شده است؟ تاوانش را کی وچه نهادی پس داده است؟ این را نمیدانم اما میبینم تاوانش را ملت و دستگاه دیپلماسی در حال پس دادن است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرناز ۰۶ A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    1 0
    درسته که عذرخواهی کردن کار درستیه ولی کاش همیشه همین جوری بود البته باید در مسائل مهمی که اشتباهی رخ میده هم این مسئله صدق کنه نه فقط در مورد مسئله پیش پا افتاده ای همچون مصر(اصلا شما فهمیدید چی گفتم من که نفهمیدم)
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    2 0
    یکی عذر خواهی کرده با این کار ها پشیمانش نکنید