ایسنا نوشت:

نوام چامسکی گفت که معتقد نیست ایران از اوضاع سوریه به عنوان برگ برنده در مذاکرات با غرب درباره موضوع هسته‌یی‌اش استفاده می‌کند.

نوام چامسکی، نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی در گفت‌وگویی با "سریلانکا گاردین" در اولین سفرش به بیروت در پاسخ به سوالی درباره این که آیا از نظر او احتمال تغییری قابل توجه در سیاست خارجی ایران در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران وجود دارد؟ گفت که روحانی از گزینه‌های محدودی برخوردار است اما در عین حال افزود که در سال‌های اخیر سیاست خارجی ایران دچار نوساناتی بوده است.

وی گفت که در دوره ریاست جمهوری خاتمی برای نزدیک‌تر شدن ایران به غرب فرصتی وجود داشت و افزود که در سال 2010 نیز امکان محقق شدن توافق با ایران درباره مساله هسته‌یی وجود داشت. اگر آمریکا در آخرین لحظه با پیشنهادی که با حمایت ترکیه و برزیل مورد موافقت ایران قرار گرفت و خود اوباما مطرح کرده بود که بر اساس آن، اورانیوم با غنای پایین ایران در ترکیه انبار می‌شد و ایران در عوض اورانیوم با غنای بالا را از اروپا دریافت می‎کرد، مخالفت نکرده بود.

چامسکی افزود که این تغییر نظر آمریکا در آن زمان باعث خشم برزیل شد.

وی گفت که در کل راه‌هایی برای کاهش وخامت رویارویی میان ایران و غرب وجود دارد.

چامسکی در عین حال این ادعا که ایران از اوضاع سوریه به عنوان برگ برنده در مذاکرات با غرب درباره مساله هسته‌یی استفاده می‌کند را رد کرد و گفت: من این طور فکر نمی‌کنم.

این نظریه‌پرداز مشهور افزود که بحران سوریه فشاری را به ایران وارد می‌کند و طبیعتا آن‌ها خوستار سقوط دولت سوریه که متحدشان در منطقه است نیستند.

او هم‌چنین این طور اظهار نظر کرد که منطقه در کل به سوی دودستگی شدید میان شیعه و سنی حرکت می‌کند و از این بایت ابراز تاسف کرد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    2 1
    سلام روابط ایران و آمریکا بدتر میشود چرا که ایران یک کشور شیعه است و طبیعی مینماید که آمریکا طرف عربستان و همپیمانان عربی اش را بگیرد.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    4 2
    خواهشن ایران رو با بقیه گشورها به اصطلاح مسلمان مقایسه نگنید ما خیلی متمدن تریم