سلیمی نمین می گوید فشارهای درون تشکیلاتی به روحانی باعث شده که چینش کابینه تا به امروز مشخص نشود.

به گزارش خبرآنلاین، مناظره بین عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و حمیدرضا جلایی پور فعال سیاسی اصلاح طلب در کافه خبر برگزار شد. در ادامه این مناظره دو چهره سیاسی در خصوص نحوه چینیش کابینه به بیان مطالبی پرداختند که در ادامه بخشی از آن می آید:


جلایی پور: تشکیل کابینه برآیند چند مولفه است، مهمترین آن نظر خود آقای روحانی به عنوان منتخب مردم است که باید در برابر مردم پاسخگو باشد، مجلس، نهادهای بالادستی و نیروهای سیاسی از دیگر مولفه‌ها هستند. بر همین اساس تا الان نمی توان پیش بینی کرد.
اما اصلاح طلبان به عنوان نیروی حامی اصلاح طلبان سهمی نمی‌خواهند، مهمترین دغدغه ما این است که حرف‌های آقای روحانی برای مردم زده است، برنامه‌هایی که اعلام کرده را بتواند اجرا کند. که البته در این میان کابینه نقش تعیین کننده دارد.
چیزی که اصلاح طلبان انتظار دارند این است نه بحث سهم خواهی. اگر افراد مستقل می‌توانند این کار را بکنند بیایند، اگر اصولگراهای عاقل می توانند فبها، اگر اصلاح طلبان مورد اعتماد روحانی می‌توانند بیایند.
اصلاح طلبان رانت سیاسی ندارند فقط نفوذ اجتماعی دارند لذا خط قرمز ما این است که نمی‌خواهیم این اعتماد اجتماعی را از دست بدهیم و روی آن معامله نمی کنیم. لذا رویکرد اصلاح طلبان به کابینه سهم‌خواهی نیست.
خود آقای روحانی در یک جلسه می‌گفت به ما می گویند که در ایام تبلیغات انتخاباتی سیاه‌نمایی کردیم، الان متوجه شدیم که در انتخابات ما سفیدنمایی کردیم، و حالا که وزرا می آیند گزارش می‌دهند متوجه می‌شویم همه چیز خالی است.
سلیمی نمین: چیدن کابینه کار مشکلی است، تا امروزم فشارهای زیادی است که تاکنون نتوانسته اند کابینه را بچینند،  و دچار شمکل شده اند. آن هم قبل از اینکه وارد تعامل با دیگر نهادها شود هنوز در درون این تشکیلات به دلیل برخی سهم خواهی‌ها در مورد هیچ گزینه به جمع بندی نرسیدند. بنابراین یکی از معضلات ایشان سهم‌خواهی است. در این زمینه خوشبختانه اصولگرایان کمترین امکان برای سهم خواهی را دارند چون در این قضیه اینگونه است که روحانی رای آورد و اصولگرایان رای نیاوردند و در موضعی نیستند که سهم خواهی کنند. لذا مشخص است سهم خواهی ها را چه گروههایی دنبال می کنند.
جلایی پور: ایشان کارگروه‌هایی تشکل داده و که کار بررسی را دنبال می کنندف افرادی را مطرح و درحال بحث و بررسی آنها هستند و هنوز نتیجه را اعلام نکردند بنابراین فشاری وجود ندارد.
من می توانم حدس بزنم که به لحاظ تحلیلی بخشی از اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان هستند و بخشی هم نیروهای مستقل خواهند بود. ما تجربه دولت خاتمی و هاشمی و حتی این دولت را داریم. روحانی شخصیتا میانه رو است و می خواهد کابینه ای را تشکیل دهد که کار کند نه اینکه دعوا کند. آنچه برای ما مهم است که این حرف های روحانی هرجوری بهتر می تواند پیگیری کند اگر با اکثریت مستقل یا اصولگرا باشد برای ما مهم نیست. اینکه کابینه صددرصد اصلاح طلب را تشکیل دهد ولی حرفا را عملی نکند خود ما ضرر می کنید.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تهرانی EU ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    16 3
    مگر روحانی به حمایت اصلاح طلب ها پیروز نشد. پس اصلاح طلب ها سهم مهمی در پیروزی روحانی داشتند. تا پیش از حمایت هاشمی و خاتمی روحانی از قالیباق عقب تر بود. همین که این دو بزرگوار حمایت کردند با اکثریت قاطع تونست پیروز بشه. پس منطقی هست که کسی که سهمی در پیروزی داره سهمی هم در اداره ی کشور باید داشته باشه. آن چیزی که بد هست سهم خواهی نیست. انحصار طلبیه. دوستان اصول گرا مثل این که زود این سال ها را فراموش کردند و نقش خودشون را در کارهای احمدی نژاد نمی بینند. مگر دولت اصول گرا انحصار طلبانه همه ی اصلاح طلب ها را کنار نگذاشت. مگر کابینه ی دولت نهم و دهم جز در انحصار اصول گرایان بود.
  • بی نام A1 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    9 0
    پیش داوری نکنید خوشبختانه اقای دکتر روحانی در مجلس گفتند که به جای رایزنی در باره وزرا کارگروه مختلف برای بررسی اوضاع کشوری که دارند از شما و همفکرانتان تحویل میگیرند تشکیل داده اند