نگاه متفاوت جلایی​پور و سلیمی​نمین در باره نقش آفرینی هاشمی در انتخابات/ مناظره آنلاین/1

یکی دیگر از مناظره​های آنلاین در کافه خبر با حضور حمیدرضا جلایی​پور و عباس سلیمی​نمین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طرفین با دیده بوسی و تبریک ایام مبارک ماه رمضان سخنان خود را آغاز کرده و اندکی با یکدیگر شوخی کردند. سلیمی​نمین با اشاره به چاق شدن جلایی​پور جویای احوال وی شد و با مطایبه گفت: ایشان که سنگین وزن هستند، با من هم وزن نیستند که برای مناظره دعوت شده​ایم! جلایی​پور هم گفت که به دلیل ترک ورزش بویژه کوه نوردی، دچار اضافه وزن شده که البته برای آن استعداد هم دارد!

«آرایش سیاسی قبل از انتخابات»، نخستین محور این مناظره بود. جلایی​پور در پاسخ به این سوال از سه جریان موثر در آن فضا یاد کرد. یکی جریان متشتت و متکثر اصولگرایان، یکی جریان منسجم اصلاح طلبان و دیگری ناامیدها!

وی با بیان اینکه اصولگرایان، بویژه طیف تندرو، در انتخابات از موضع اطمینان حرکت می​کردند، افزود: بعد از سال 88 که هر منتقدی، مرعوب شده و دچار پرونده سازی شده بود حتی اصلاح طلبان نمی توانستند کاندیدای خودشان را داشته باشند. چه انکه آقای خاتمی اصلا نامزد نشدند و آقای هاشمی که شناسنامه نظام و انقلاب بود را رد صلاحیت کردند. فضای مجازی را هم تا می خواستند کند کردند.

جلایی پور که مقالات کیهان را شاخص خودش عنوان می کرد، گفت: بر اساس تحلیل های این روزنامه نتیجه انتخابات به نفع اصولگراها باید رقم می خورد. اگر آنها تصور می کردند که اصلاح طلب ها پایگاه رای دارند، عارف را هم رد صلاحیت می​​کردند. اما از پایگاه رای خود مطمئن بودند.

وی با بیان اینکه فضای مخاطبان اصلاح طلبان نیز یاس آور بود، ادامه داد: اصلاح طلبان از یکسال قبل فعالیت خود را با تدبیر آغاز کرده و از کاندیدای حداکثری حمایت کردند. خاتمی هم با عملکردش، مخاطبان اصلاح طلبان را فعالتر کرد. ثبت نام آقای هاشمی در سن هشتاد سالگی هم جنبش انتخاباتی​ای را در سراسر کشور ایجاد کرد. ارزیابی اصلاح طلبان از این موج که 30 میلیون رای را برانگیخت درست بود. ایشان بعد از رد صلاحیت خیلی پختگی به خرج دادند.

جلایی​پور که می گفت هاشمی بعد از رد صلاحیتش در دفتر کارش استراحت کرده و عقد یکی از فرزندان اعضای دفترش را برگزار کرده است، تدبیر وی در ایجاد آرامش را قابل تقدیر خواند. به گفته وی، ناامیدها هم تا قبل از انتخابات تعداشان کم شد اما باز هم 5 میلیون نفر در این انتخابات شرکت نکردند که تحت تاثیر جو «عدم شرکت» بودند.

عباس سلیمی نمین هم در تحلیل خود از آرایش سیاسی قبل از انتخابات، گفت: جریان اصولگرایی بر اساس مشی دولت آقای احمدی نژاد دچار انشقاق​ها و تجزیه​هایی شد. دولت احمدی​نژاد اگر چه با تابلو اصولگرایی وارد شد اما به سرعت از ان فاصله گرفت و حتی در مقطعی در برابر آن صف آرایی کرد. چه آنکه از طریق تشکیل جبهه پایداری نیز تا حدی به این هدف خود دست یافت.

به گفته وی، درون جریان اصولگرا تحلیل واحدی وجود نداشت. جبهه پایداری قائل به حذف جریان اصلاح طلب به دلیل خطاهای فاحششان در جریان انتخابات سال 88 بود و معتقد بودند کل جریان اصلاح طلب باید حذف شود. اما دیگر اصولگرایان، حذف اصلاح طلبان از رقابت سیاسی را نامشروع و خطای سیاسی می دانستند که نباید خطای عده​ای را به یک جمع سیاسی نسبت داد.

این روزنامه نگار اصولگرا که می​گفت مقام معظم رهبری هم جریان اصلاح طلب را بخشی از نظام و در درون نظام تلقی می​کنند، گفت: به نظر من در انتخابات، دو گرایش مذکور اصولگرا و اصلاح طلبان حضور داشتند. جریان چهارم دیگری هم بود. «جریان آقای هاشمی» که در فعال سازی جریان اصلاح طلب موثر بود و به گونه​ای رفتار کرد که جریان دیگری هم شکل بگیرد و اصلاح طلبان را به سوی آن بکشاند.

سلیمی​نمین، وادار کردن عارف برای کناره گیری به نفع روحانی را از برنامه​های هاشمی در این انتخابات خواند و گفت: اینکه جریان اصلاح طلب به نفع روحانی کنار رفت، بر اساس رویکرد به قدرت بود نه رویکرد به اصلاح طلبی وگرنه سعی نمی​کردند عارف را وادار به کناره گیری کنند. از سوی دیگر چون اصولگرایان به دلیل تحلیل غلط جبهه پایداری دچار تشتت شدند، جایگاه نامزدهای اصولگرا مشکل پیدا کرد و به این ترتیب آقای روحانی رای مردم را کسب کرد.

این مناظره ادامه دارد....

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =