نویسنده ایرانی که ده‌ها سال در اروپا ماند و حاضر نشد تغییر تابعیت بدهد

کتاب «خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی: درباره سید محمدعلی جمالزاده و انقلاب اسلامی ایران» از سوی نشر کلبه شروق منتشر شد.

«خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی: درباره سید محمدعلی جمالزاده و انقلاب اسلامی ایران» یازدهمین عنوان لز مجموعه «حدیث روزگار» است و سیدهادی خسروشاهی در آن، گوشه‌هایی از خاطرات خود از سید محمدعلی جمال‌زاده، نویسنده و داستان‌سرای ایرانی را نقل کرده است.

این خاطرات حاصل دو دیدار با وی در ژنو در اوایل سال‌های 1361 و 1362 شمسی و دو نمونه از نامه‌های جمال‌زاده به خسروشاهی است که نویسنده به تناسب موضوع، عنوان «جمال‌زاده و انقلاب اسلامی ایران» را برای آن‌ها در نظر گرفته است.

فصلی از کتاب هم به مطلبی از دکتر ابراهیم باستانی پاریزی، محقق و مورخ تاریخ معاصر درباره دیدار خسرو‌شاهی و جمال‌زاده اختصاص دارد که سال 1365 در روزنامه اطلاعات چاپ شد.

فصل چهارم کتاب «خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی: درباره سید محمدعلی جمالزاده و انقلاب اسلامی ایران» گوشه‌هایی از خاطرات مکتوب جمال‌زاده درباره پدر خود، از چهره‌های معروف در دوران مشروطیت است.

در صفحه 16 این کتاب، خسروشاهی نوشته است: «آری! جمالزاده را می‌گویم... پسر مرحوم سید جمال‌الدین، واعظ معروف دوران مشروطیت را که روزگاری نخستین داستان نویس ایران بود و با کتاب «یکی بود یکی نبود» به اوج شهرت رسید و با انتشار «خلقیات ما ایرانی‌ها» که فساد و تباهی ایرانی جماعت ساخت نظام شاهی را در ‌آن بیان کرده بود، ‌آثارش اجازه تجدید نیافت. چرا که شاه را خوش نیامده بود و خودش هم مورد غضب رژیم همایونی! قرار گرفت و دو سال تمام پاسپورتش را تمدید نکردند و شاید هم از نظر آن‌ها این نوعی جرم بود که کسی ده‌ها سال در اروپا بماند و حاضر نشود تغییر تابعیت بدهد و یا حتی کارت شناسایی فرنگی بگیرد. مگر نه این‌ است که همه آن‌ها خود امروز علاوه بر گرین‌کارت تابعیت آمریکا یا یک دولت جنایتکار دیگر را پذیرفته‌اند؟... »

«خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی: درباره سید محمدعلی جمالزاده و انقلاب اسلامی ایران» در قطع رقعی و 123 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و بهای 25 هزار ریال از سوی نشر کلبه شروق منتشر شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    5 2
    25000 ؟ هنوز کتاب 25000 ریالی هم داریم؟!
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    11 5
    چرا نیومد ایران تا با هم از دلار 3500 تومنی لذت ببریم.