تولد «ماه​گرفته​ها» زیر درخت شفتالو و گیلاس

نخستین رمان شرمین نادری با عنوان «ماه‌گرفته‌ها» روز جمعه 14 تیرماه رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، ‌در مراسم رونمایی «ماه‌گرفته‌ها»، سیروس سعدوندیان - مورخ - درباره ماه‌گرفتگی‌های تاریخ ما و شرمین نادری (نقب داستان «ماه‌گرفته‌ها» در روزگار گذشته) صحبت می‌کند، بزرگمهر حسین پور - کارتونیست و سردبیر هفته‌نامه چلچراغ - به شباهت نویسنده به خود کتاب و قصه آن می‌پردازد، همچنین محمود آموزگار - مدیر نشر آمه و دبیر اتحادیه ناشران - هم درباره کتاب و روز قلم صحبت می‌کند، محسن آزرم - منتقد سینمایی و روزنامه‌نگار - هم در این مراسم به سخنرانی درباره کتاب می‌پردازد.

در دعوت‌نامه این مراسم آمده است: «در عصر بی‌نظیر یک جمعه جادویی مهمان‌پذیر شما هستیم، زیر درخت شفتالو و گیلاس، در عمارت دلباز و پرکتاب نشر کتاب آمه، جهت رونمایی کتاب «ماه‌گرفته‌ها» که حکایت ماه‌زدگی‌هایش هزار صفحه می‌خواهد برای گفتن و هزار و یک قلب برای تپیدن. پس قلب تپنده و نور چشمان‌تان را با نوشداروی انار و آلبالوی سرخ و نان فرنگی تازه و چای دم‌کرده دارچین و شمع و آینه جانی تازه می‌بخشیم و در تاریکی بی‌بدیل رؤیاهای ناب، آن حکایت پرراز و رمز قلم و نوشتن و کاغذ و تقدیر و طلسم را می‌آغازیم، بی صبوری، که ساعت چون نیم گذشت از شش، جادویی پیچان و غلتان می‌رسد از سرزمین روایت‌ها و حکایت‌ها که حیاط را دور زده و عمارت ما را در آغوش گرفته، به چاه روزگار دور می‌برد؛ به سرزمین عجیب و پرنقش و نگارخواب‌های بی بیداری، به کوچه‌های پیچ پیچ و شگرف رؤیاهای بی آخر.»

در معرفی کتاب نیز عنوان شده است: «ماه‌گرفته‌ها» روایت چند نسل از خانواده‌ای قدیمی است، خانواده‌ای بزرگ و پرزاد و ولد و پرقصه که همگی در حیاط خانه‌ای بزرگ و پردرخت زندگی می‌کنند؛ آدم‌هایی که با دم‌کرده انار و آلبالو از بخت بد و بدعهدی روزگار می‌گریزند، تب و هذیان‌شان را با نور ماه درمان می‌کنند و مرض خانوادگی را با کوزه‌های نمک اشک و خرمالوی سمی درختی سوخته آرامش می‌دهند و توی گوش هم می‌گویند که توی آیینه‌ها تصویر خواهر مرده‌شان را دیده‌اند که هوس آلبالوپلوی مادر را کرده است. راست و دروغ و اشتباه و درست‌شان پای خودشان و البته پای قصه‌ها و رازهای خانوادگی‌شان که آن مرض و آن بدبیاری و آن دیوار شکسته و آن پیمانه ریخته با این انار و آن آلبالو و آن دستور صدساله نسخه خطی اجدادی درمان نمی‌شود، قصه همان سرنوشت است که می‌آید و می‌گیردمان و می‌بردمان و ماه و انار و خرمالو هم چاره‌اش نمی‌کند.

«ماه‌گرفته‌ها» نهمین کتاب نادری است؛ «کتاب جادو»، «پیشگویی»، «خانجون و خواب شمرون» چاپ دوم، «خانجون و کوچه پریون» چاپ دوم، «خانجون و بوی ریحون» و «فدایت شوم » حاصل همکاری نویسنده با نشر حوض نقره است که طی سال‌های 1383 تا 1392 منتشر شده‌اند.

کتاب‌های «رویای تهران» 1387 و «تلخ و شیرین بلدیه» 1390 نیز حاصل همکاری نویسنده با نشر شهر است و علاوه بر این کتاب‌ها، چاپ دوم کتاب «قمر در عقرب» هم در سال 1391 توسط نشر حرفه هنرمند منتشر شده است.

شرمین نادری سال‌ها دبیر گروه فرهنگی هفته‌نامه چلچراغ بوده و نگارنده صفحه‌ای با عنوان «نوستالژی» با موضوع روایتی امروزی از گذشته بوده؛ «گذشته» از دغدغه‌های این نویسنده است.

مراسم رونمایی از کتاب «ماه‌گرفته‌ها» روز جمعه 14 تیرماه ساعت 18:30 در نشر کتاب آمه واقع در بلوار کشاورز، نبش خیابان کارگر جنوبی برگزار می‌شود.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =