ایسنا نوشت:

در ادامه تحولات مصر یکی از رهبران اخوان المسلمین اعلام کرد که مرسی به تنهایی به مقر وزارت دفاع منتقل شده و تحت نظارت ارتش مصر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جهاد الحداد،‌ یکی از رهبران اخوان المسلمین اعلام کرد که مرسی و تمامی تیم ریاست جمهوری تحت بازداشت موقت در باشگاه گارد جمهوری هستند و پدر وی نیز که دست راست مرسی است در بازداشت است.

روزنامه دولتی الاهرام نیز نوشت: نیروهای امنیتی مصر دستور بازداشت 300 عضو اخوان المسلمین را داده‌اند.

یک مسوول در وزارت کشور مصر به خبرگزاری فرانسه گفت: در پی صدور حکم جلب اعضای اخوان المسلمین عملیات تعقیب برای بازداشت آنها آغاز شده است.

نیروهای امنیتی عصر چهارشنبه سعد کتاتنی، رئیس حزب آزادی و عدالت که از اخوان المسلمین جدا شده را به همراه رشاد بیومی، معاون رهبر اخوان المسلمین بازداشت کردند.

این در حالی است که نوعی ناامنی در میدان رابعه عدویه و اطراف دانشگاه قاهره مشاهده شده است.

محمد بلتاجی، عضو هیات عالی حزب آزادی و عدالت به شبکه الجزیره گفت: این میدان از سوی تانک‌های ارتش تحت محاصره قرار گرفته است و آنچه که رخ داده کودتای نظامی علیه قانون اساسی است.

همچنین مسوولان مصر اجازه پخش برنامه‌های تلویزیونی از منطقه رابعه عدویه را نداده‌ و مانع از ورود خبرنگاران به این منطقه شدند. همچنین مسوولان مصری چندین شبکه ماهواره‌ای از جمله مصر 25 را قطع کردند.

یکی از شاهدان به خبرگزاری رویترز گفت: حدود هشت گزارشگر و کارمند شبکه مصر25 بازداشت شده‌اند.

همچنین دیگر شبکه‌های دینی مصر از جمله شبکه الناس، الرحمه، الحافظ که از شبکه‌های وابسته به جریان اسلامی و طرفدار محمد مرسی هستند، قطع شده‌اند.

خبرنگار الجزیره از میدان التحریر اعلام کرد: تظاهر کنندگان منتظر پایان قرائت بیانیه ارتش از سوی وزیر دفاع نشده و شروع به جشن و پایکوبی کردند.

یک مقام امنیتی مصر تاکید کرد که محمد مرسی و محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین، خیر شاطر معاون وی و رهبران دیگر این گروه یعنی عصام عریان،‌ محمد بلتاجی، صفوت حجازی، عصام سلطان، محمد عمده،‌ ابوالعلا ماضی ممنوع السفر شده‌اند.

این مقام تاکید کرد: تمام این متهمان در پرونده فرار از زندان وادی نطرون در سال 2011 از جمله محمد مرسی و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین، متهم هستند و در لیست ممنوع السفرها قرار دارند.

دادگاهی در اسماعیلیه در 23 ژوئن گذشته محمد مرسی و 35 تن از اعضای اخوان المسلمین را به منظور انجام تحقیقات در زمینه فرار از زندان وادی نطرون در جریان انقلاب 2011 مصر به دادستانی کل ارجاع داده است.

منابع قضایی مصر نیز اعلام کردند که حکم نهایی بازداشت نخست وزیر مصر و عزل وی از سمتش صادر شد.

به نقل از سایت شبکه الجزیره، یک مقام در دادگاه کیفری مصر اعلام کرد که دادگاهی پیشتر وی را به امتناع از اجرای حکم قضایی در زمینه فعالیت شرکت نیل محکوم کرده بود و به این ترتیب وی از سمت نخست وزیری عزل شد.

محمد مرسی 24 ژوئیه 2012 هشام قندیل را به عنوان نخست وزیر به جای دولت کمال جنزوری نخست وزیر موقت مصر تعیین کرده بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    168 1
    تا چند ساعت پیش رییس جمهور بود الان یه مجرم زندانی. چه روزگاریه خدایا
    • نادیا IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      از اولشم یه مجرم بود که رییس جمهور شده ! غاصب !!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      93 4
      مرسی برای این رای آورد که رقیبش از آدمهای دیکتاتور و رژیم قبلی بود وگرنه مصری ها اکثرا آدمهای سکولاری هستند ... این اخوانیها که شما دم از اونها می زند همیشه انجیل توی تلوریونشون می سوروندند و به حضرت علی فحش می دادند . می خواستند سلفی گری رو رواج بدن . مرسی هم عملا از این موارد دفاع می کرد برادر من
    • سراب IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      65 0
      اون موقع كه مرسي پيروز شد تو ايران چنان جو همه رو گرفته بود و فرياد آزادي قدس سر ميدادن كه انگار همين فردا مرسي از طريق صحراي سينا به اسرائيل حمله كرده و قدس رو آزاد خواهد كرد و وارد صحن قدس شده و پرچم اسرائيل و آمريكا رو به آتش خواهد كشيد و سپس اقامه نماز شكر نموده و فلسطين رو دو دستي تقديم ايران خواهد نمود/كاش اينقدر مسئولين ما در بيانات خودشان پيش بيني اين روز ها را ميكردن و اينقدر صدا و سيماي ما سنگ مرسي را به سينه نميزد
  • سپیده A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    126 1
    بله دنیا به هیچکس وفا نداره ولی نمیدونم چرا بعضی از انسانها فراموش میکنن
  • مرسی از زندان IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    62 15
    اصبحت امیرا، امسءت اسیرا
    • سباستین IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      2 0
      گل گفتی.محـــــــــــــــــــــــــــــــــــــمد!!!
  • رضا IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    109 5
    این سزای کسی است که از انقلاب مردم مصر منحرف شود .
  • حسین IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    109 5
    دیکتاتورها باید درس بگیرن. آفرین به مردم مصر. پیروزی مبارک
  • علی US ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    33 43
    برای اولین بار در تاریخ، این تظاهرکننده گان جوزده مصری با سواستفاده بعضی از اپوزسیون بودند که نشون دادن جنبه دمکراسی و انتخابات رو ندارند مرسی حتی اگر دیکتاتور باشه در نتیجه یک انتخابات دمکراتیک و با نظارت بین الملی در سیستم نظام ریاست جمهوری (نه نظام سلطنتی فردی مثل مبارک) انتخاب شده بود. در یک جامعه سالم با رویکردهای فکری متکثر و بافت اجتماعی مختلف، خروجی سازوکارهای دمکراسی، الزاما هم رو اقناع نمی کنه اما الفبای دمکراسی اینکه همه بایستی به اون پایبند باشن. اما تظاهرکنندگان مصر در همین کلاس اول رد شدند. می تونستند دو سال آینده در انتخابات کس دگیری رو انتخاب کنند اما این اتفاق هم بدعت نامبارکی رو برای مخالفین دولت آینده باز کرد که با حضور در خیابان یک دولت انتخابی رو می شه سرنگون کرد.
    • فرزاد IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      21 29
      آفرین واقعا هر چی تو دل من بود گفتی... اگه هر کی از یه تصمیمی خوشش نیومد بیاد بریزه تو خیابون و دولت رو سرنگون کنه که دیکه از مملکت چیزی باقی نمیمونه...سنگ رو سنگ بند نمیشه... اگه هم بد بود انتخاب خود مردم مصر بود...از نظام سلطنتی بهتر بود که... میگذاشن دوره اش تموم بشه بعد هر کی رو که میخواستن انتخاب کنند... اینجوری نه آبرویی واسه دموکراسی باقی گذاشتن نه واسه نظامی ها نه واسه هیچ کدوم از مردم مصر... چه تضمینی هست که یه رئیس جمهور دیگه بیاد که دوباره بعضی از مردم خوششون نیاد(که حتما همینطوره) دوباره بریزن تو خیابونا و همین بساط... اینا نشون دادن که لیاقتشون همون دیکتاتوریه مبارکه که نذاره کسی نفسش دربیاد و گرنه همین میشه که الان شده.معلومه که نظام مردم سالار و جمهوری واسشون زود بوده!!!!
    • فرید IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      38 7
      کدام تصمیم برادر؟ یک عده مسلمان افراطی بر کشور حاکم شده بودند که حتی به چند زن حمله کرده بودند که به زور پوشیه بزنند، دو هفته پیش چندین نفر رو گردن زدند ! دائم به ایرانی ها توهین می کردند، به کنسولگری ایران حمله می کردند... عاقبت افراطی‌گری یعنی شورش، این کشور نیاز به محمد البرادعی دارد که به همه احترام می گذارد
    • فرزاد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      12 20
      بلاخره هر چی بوده انتخابشون بوده، عقیده شون بوده، اینجوری به عقیده خودشون توهین کردن، من میگم همه چیز تحت قانون و دموکراسی نه تصمیم های زود کذر و رحساسی...شما هم لطفا احساساتی نشین و تعصب روی ایران رو قاطی مسائل نکنین خیلی از سران ممالک دنی (به ناحق) به ایرانیا توهین میکنن باید برکنار بشن ؟اینجوری که دنیا آشوب میشه مسئولین ما هم به خیلی ها توهین کردن باید برکنار شن؟ نه برادر من ... این رسمش نیست....حالا دیگه البزادعی شده سمبل آزادای و همه خوبی های دنیا چه تضمینی هست یک سال دیگه این دفعه اخوان دوباره مردم رو تههیج نکنه که بیان توی خیابونا؟
  • پسر ایرانی A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    70 7
    مردم مصر نشون دادن که اصلا از اخوان المسلمین خوششون نمیاد در همون انتخابات هم خیلی ها تحریم کرده بودن و این فرد نماینده قانونی نبود مردم مصر هم حکومت سکولار میخوان و اینو نشون دادن
  • يك مسلمان A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    9 78
    سلمانان بهوش باشند نقشه استعمار با پول وهابيت و عربستان تمام قد بجنگ با اسلام آمدند درواقع تفكر وهابيت همان تفكر بني اميه است كه مي خواهند بنام اسلام ، اسلام را از بين ببرند ديروز مرسي با حمايت عربستان بر سر كار آمد و امروز با نقشه آمريكا بنام اسلام گراي افراطي بر كنار مي شود امروز در هر كجاي جهان در كشور هاي اسلامي و نيز غير مسلمان خرابكاري با نام اسلامگرايي افراطي صورت مي گيرد ردي پاي پول وهابيت و عربستان ديده مي شود دولتها و ملتهاي اسلامي توجه داشته باشند بلاي مصر برسرشان نيايد هر چند كه امروز ملت مصر ( گروههاي باصطلاح مسلمان وهابي و سلفي فريب خورده عربستان و غير مسلمانان مصري ) دچار بازي خطرناكي شدند كه بايد فردا به تاريخ جواب دهند
  • ایرانی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    24 33
    مگه همین مرسی با بیش از چهارده میلیون رای انتخاب نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این دموکراسیییییییییییییییی؟؟؟؟؟که ارتش دخالت بکنه ؟که ممکن چندهزار نفر راضی نباشن؟ خواهشا بدون مطالعه سیاسی رای ندین این یک کودتا علیه یک مشروعیت چه بد چه خوب چه امکانی هست دولت بعدی پس از یکسال دوباره با ارتش سرنگون نشه؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    33 24
    به نظر بنده اگر حتي مقام رياست جمهوري كه توسط انتخابات قانوني منصوب گرديده است بعد از مدتي دچار ناكارامدي و يا حتي انحراف شود بايد از طريق سازو كار قانوني نظير استيضاح به آن رسيدگي و در صورت لزوم عزل رياست جمهوري نمود.نه از طريق اعتراضات مردمي.چون اين اعتراضات نمي تواند بيانگر عقيده تمامي مردم يك مملكت نمي باشد.
  • خودم A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 3
    خوش به حال دیونه که هیچی......
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    32 1
    یارو میخواست مصرو یه چند صد سالی ببره عقب جوونا نذاشتن یاد اوری میکنم فقط سی درصد مردم مصر در انتخابات شرکت کردند و مرسی با کمی بیش از 50 درصد انتخاب شد بلافاصله شروع کرد به حقوق مردم را به نفع سلفی ها و اخوان المسلمین پامال کردن.
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    1 10
    کودتا دیگه چه شکلی باید باشه؟ مگه با 52 % رای مردم رئیس جمهور نشده بود؟
  • بدون نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    12 0
    این برکناری هشداری به کسانی بود که تندرو هستند.انتخابات کشور ما هم همینگونه بود.افراد تندرو باید اصلاحات را سرلوحه کارشان قراردهند.گروههای فشار باید به خود آمده وتوبه کنند