آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم عصر جمعه برگزار شد. در ادامه مشروح این مناظره می آید:

توصیه ضرغامی به نامزدها پیش از مناظره و اعلام تغییرات در مناظره سیاسی

عزت الله ضرغامی پیش از آغاز سومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: موضوع مناظره امروز مسائل سیاسی است و باید دیدگاه های یکدیگر را نقد کنند.

وی ادامه داد: نامزدها می توانند در زمانی که یک نامزد در حال سخنرانی است جمله ای را برای نقد اعلام کنند و در این زمینه با مجری برنامه هماهنگ شده است اما در این زمان نامزدها نباید بیانیه قرائت کنند. وی گفت زمان ذخیره شدن نامزدها در انتهای دور اول فقط 5 دقیقه را منظور خواهیم کرد.

همچنین سراج نماینده قوه قضائیه در هیات نظارت بر صدا و سیما در جمع نامزدهای ریاست جمهوری قبل از آغاز مناظره گفت: به سود نامزدها است که کسی وقت خود را ذخیره نکند چرا که 15 دقیقه آخر مناظره زمان برگزاری دیدار والیبال ایران و روسیه است.

آغاز مناظره سیاسی با پیشنهادهای عارف و غرضی/ نامزدها دیدگاه‌های یکدیگر را نقد کنند

حیدری مجری برنامه پیش از آغاز مناظره و تعیین اولین نامزدی که باید پشت تریبون قرار گیرد از نامزدها خواست تا نظر و دیدگاه های یکدیگر را نقد کنند. همچنین نامزدها اگر از زمان خود استفاده نکنند در انتهای برنامه حداکثر 5 دقیقه زمان دارند.

حیدری پس از این از نامزدها خواست اگر نظر یا دیدگاهی درباره مناظره ها دارند مطرح کنند.

پیش از آغاز مناظره محمدرضا عارف در تذکری گفت: نامزدها تلاش کردند برنامه های خود را ارائه کنند که بهتر بود طوری جلو می رفت که مردم برنامه ها را مقایسه کنند و امروز اگر جهت گیری مناظره به سمتی باشد که مردم نامزد اصلح را بشناسند. به نظر بنده نامزدها هم اکنون هر کدام 10 دقیقه خود را برای مردم معرفی کنند. در دهه چهارم انقلاب نمی توانیم سعی و خطا کنیم.

سید محمد غرضی هم گفت: 8 روز تا انتخابات وجود دارد جلسه دیگری ترتیب بدهیم و تا 8 روز دیگری اتفاق می افتد و باید جلسه دیگری ترتیب داده شود.

همچنین از چپ به راست آقایان قالیباف، جلیلی، حداد، روحانی، ولایتی، رضایی، غرضی و عارف در در برنامه حضور دارند.

رضایی:کشمکش‌ سیاسی بس است مردم مشکل نان دارند/عارف:چندنفر در بازاربه خاطر حمایت از من بازداشت شدند

محسن رضایی اولین کاندیدایی بود که در مناظره سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم به بیان دیدگاه های سیاسی خود در حوزه داخلی پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز مردم ایران از کشمکش‌های سیاسی و نزاع‌های سیاسی خسته شده‌اند، گفت: مدیریت جناحی دیگر امروز جوابگو نیست هرچند جناح‌های سیاسی سرمایه‌های مهم کشور هستند و باید از آنها استفاده کرد اما مدیریت جناحی دیگر جواب نمی‌دهد ما می‌خواهیم دولت دنبال حق مردم و کارگران، دانشمندان متفکران، نخبگان، طلاب و .. باشد و یک خیزش مردم‌خواهی اسلامی روی آوریم.

وی تصریح کرد: در دولت من سیاست خارجی و داخلی خود را بر این اساس تنظیم می‌کنیم که یک دولت فراگیر و جامعه امید درست کنیم که به دنبال حقوق مردم باشد ما می‌خواهیم زندگی مردم را بهبود و سیاست خارجی را به نحوی توسعه دهیم که به یک دیپلماسی موفق اقتصادی منتهی شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: در همین راستا ما پیوندها را با کشورهای اسلامی و منطقه توسعه می دهیم و با دیگر کشورهای دنیا نیز روابط را به نحوی ساماندهی می‌کنیم که در عرصه بین‌المللی توسعه سیاسی و فرهنگی را در کنار توسعه اقتصادی داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه احقاق حق مردم نیازمند یک فداکاری بزرگ است، خاطرنشان ساخت: دولتمردانی را باید بر سر کار بیاوریم که در دولت ما خواهند آمد که قبل از اینکه به فکر جناح باشند به فکر مردم باشند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید براینکه کشمکش‌های سیاسی بس است، افزود: ما دست به دست هم می‌دهیم و از همه افراد توانمند در هر استان ،قوم، جناح و گروهی استفاده کرده و دولتی فراگیر را تشکیل می دهیم و توجه همه را به سمت حقوق مردم سمت و سو می دهیم. بنابراین در دولت ما منازعات سیاسی پایان یافته و میزهای گفتگو را شکل می دهیم. آزادی های مشروع را تثبیت می کنم و قوانین و مقرراتی را تنظیم می کنم که همه بتوانند از حقوقشان دفاع کنند.

درادامه این برنامه 7 کاندیدای ریاست جمهوری به نقد دیدگاه های رضایی در حوزه سیاست داخلی و خارجی پرداختند که در ادامه می آید:

علی اکبر ولایتی: سوال من از آقای رضایی این است که سیاست ایشان در مورد مسائل هسته ای چیست؟

حسن روحانی: من تاکید دارم که اگر می خواهیم کشور را در مسیر جدید قرار دهیم باید به سمت وحدت و اتحاد و انسجام در کل جامعه برویم. که این برای سیاست داخلی و خارجی ما اساس است مدیران دلسوز و کاردانی که منزوی شدند به تخصص خودشان برگردانیم و جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا کنیم ما در سال‌های اخیر نتوانستیم غیر هم فکر را جذب کنیم بلکه دوستان و هم فکران و نیروهای انقلابی را هم از دست دادیم باید تیغ حذف را کنار بگذاریم و باید از همه دلسوزان و با تجربه‌ها استفاده کنیم. مدیریت جامعه دارای ثبات باشد و افرادی که در جامعه مدیریت را به کار می گیرند بر منبای ضابطه باشد نه رابطه.

غلامعلی حدادعادل: آقای رضایی روش خودشان در سیاست خارجی را توضیح ندادند بلکه نتایج را گفتند، اینکه دیپلماسی موفق اقتصادی داشته باشیم و با همسایه‌ها پیوند داشته باشیم نتیجه دیپلماسی است من مایلم بدانیم با کدام روش به این نتایج قرار است برسند.

سعید جلیلی: نکته خاصی ندارم.

قالیباف: نکته‌ای که اقای رضایی گفتند که به سمت وحدت رفتن حرف درستی است و این اساس کار است اما تجربه نشان داده که در عرصه سیاست داخلی وقتی به کارنامه‌های افرادی که بر سرکار آمدند نگاه می کنیم خلاف آن عمل کردند و وقتی آمدند رفتار جناحی و سیاسی رخ داده به چه روشی می خواهند مانع ادامه این رویه شوند.

محمدرضا عارف: آقای رضایی بحثی از امنیت و آزادی و کنار گذاشتن کشمکش‌های سیاسی حرف زدند. من چند سوال از ایشان دارند.

چند روز قبل به بازار رفته بودم چند جوان که شعار می دانند سلام بر عارف درود بر خاتمی، برای چند ساعتی دستگیر کردند و با پیگیری مکرر خود من آزاد شدند یا در اولین سفرم به آذربایجان غربی بعد از جلسه ای که من در جایی داشتم بعد از اینکه من رفتم میزبان را دستگیر کردند و هنوز خانواده ایشان اطلاعی از او ندارند. در زمانی که می خواهیم حماسه سیاسی خلق شود گاهی با این تنگ نظری ها شاهدیم، من سوالم این است که راهکار شما برای جلوگیری از این موارد و تحقق آزادی‌های مشروع در قانون اساسی چیست؟ در یک مراسمی یک جوانی عکس من و آقای خاتمی و سید حسن در کنار هم داشت در برخی استان ها از این کار و پخش آن جلوگیری کردند.

سیدمحمد غرضی: سیاست داخلی مبنی بر جلب رضایت عامه است و این با با فرمایشات شما مغایرتی ندارد آیا جلب رضایت عامه مردم از طریق کانال‌های تعریف شده انجام می‌شود یا کانال‌های جدیدی را معرفی می کنید اینکه شما بتوانید مشکلاتی که در گذشته فراهم شده از بین ببرید باید روش‌های جدیدی را معرفی کنید که رضایت عامه را جلب کند.

سیاست خارجی هم انعکاس سیاست داخلی کشور است آیا مشکلات داخلی کشور و عدم وجود یک تناسب بین استعدادهای داخلی به شما اجازه می دهد که در سیاست خارجی روشی را انتخای کنید که به حل مساله کمک کند به طور مثال شما با مشکلاتی چون بیکاری، تورم، موادمخدر، گرفتاری های وسیع سیستمی و دولتی مواجهید شما با این موقعیت‌ها چگونه عمل می کنید و در مقابله با جریانات خارجی چه ابزاری دارید که آنها را قانع کنید که در داخل دارای قدرت هستید.

بعد از اظهارات 7 کاندیدا محسن رضایی به سوالات و نقد آنها پاسخ داد.

وی با بیان اینکه امروز افراد سر جای خودشان نیستند، گفت: اولین کاری که می‌کنیم این است که هر کسی را سر جای خودش می گذاریم، اینگونه 50 درصد مشکلات کشور حل می شود.

وی افزود: باید دولت فراگیر کارآمد و متخصص که رهبری و نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد، تشکیل شود. از اینجا به بعدش برایم مهم نیست. از همه اقوام و گروه ها استفاده خواهم کرد. وی با بیان اینکه سابقه مدیریتی من هم همین است، گفت: در زمان مسئولیتم در سپاه تمام افراد جناح های مختلف را به کار گرفتم و از همه جناح ها فرمانده و مدیر تربیت کردم.

رضایی با تاکید براینکه به دنبال آن هستم که نهاد آزادی را در کشور مستقر کنیم که مجموعه ای از مقررات و رویه ها و آموزش و تربیت است، خاطرنشان ساخت: در غیر اینصورت مثل 100 سال گذشته آزادی به عنوان شعار باقی می ماند. بعضی صحبت ها حاکی از دعواست ولی ما باید همین ها را حل کنیم. دعوا و کشمکش بس است. مردم امروز مشکل نان دارند. ما می گوییم کار مدیریت جناحی تمام شده و مدیریت فراجناحی باشیم البته نه به معنای کنار گذاشتن جناح هایی که گنج ما هستند. در سیاست خارجی از استراتژی قیچی استفاده میکنم. معتقدم باید به پرونده هسته ای خاتمه بدهیم. دارند زمان را از ما می گیرند و نباید اجازه بدهیم. جلوی گذشت زمان را می گیرم.

مجادله روحانی و عارف با جلیلی درباره سیاست های دولت‌های سازندگی و اصلاحات

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در 4 دقیقه فرصت اولیه خود گفت: ما در سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی ما و هویت ملی و دینی را تضمین کنیم؛ این رسالتی است که بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور است. در سیاست خارجی مثل بقیه حوزه ها نباید خارج از سند چشم انداز و برنامه های کلان حرکت کند. دستگاه دیپلماسی ما چه وضعیتی دارد؟ حوزه دیپلماسی ما نتوانسته است در تحقق اهداف سیاست خارجی ما موفق باشد. کسی با یارانه ها مخالف نیست اما در عمل ضعف هایش دیده شد. اگر بنده مرتب بر این موضوع تاکید دارم که ما نیازمند یک تغییر در رویکردهای مدیریتی داریم یک بخش آن سیاست خارجی است. ما یک کارنامه خوبی در سیاست خارجی نداشتیم. محیط بین الملل مرتب در حال تغییر است و ما باید با پختگی حرکت کنیم. من 5 محور دارم: تحقق در انسجام داخلی؛ کشوری که در کشور خودش مورد تحسین مردم خود نباشد نمی تواند پشت میز مذاکره موفق باشد. دوم دپیلماسی فعال منطقه گرا، این از مزیت های نسبی ماست. فعال کردن دیپلماسی اقتصادی که ما تعطیل بودیم یا اگر نبودیم کارنامه خوبی نداشتیم. برنامه‌های دیگر من در حوزه دیپلماسی عمومی و مقاومت مقتدرانه است.

در نقد برنامه‌های قالیباف محمدرضا عارف گفت: در دو مناظره قبل بیشتر در توانایی در مدیریت بخشی تاکید کردید. مدیران ما سعی می کنند مشکلات بخش خودشان را حل کنند. درباره الگوی ایرانی و اسلامی معماری آیا در این بخش شما نمی توانستید پیشنهاد دهنده باشید؟ در زمان شهرداری شما قیمت زمین 6 برابر شده است؛ آیا فروش تراکم دلیل افزایش قیمت زمین بوده است؟ ریاست جمهوری یک مدیریت فرابخشی می خواهد توانایی خود را در این باره به استحضار مردم برسانید.

محمد غرضی نیز گفت: این 16 سالی که در دولت بودیم فهمیدم که سیاست خارجی انعکاس سیاست داخلی است. هیچ کشوری به ما با تغییر اشخاص ذهن و افرادش عوض نمی شود اگر سیاست خارجی کشور موفق یا نا موفق بوده به اشخاص ربطی ندارد به استعدادهای داخلی مربوط است. اول باید استعداد داخلی را تنظیم کنید. در رابطه با سیاست داخلی آیا شما استعداد جمعی را در عقبه خود دارید؟ اگر چنین استعدادی هست توضیح دهید.

محسن رضایی: سوالی نداشت.

علی اکبر ولایتی نیز تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی یک نقاط دیگری هم هست. مهمترین مطلب تربیت نیروی کارآمد است. این نیازمند تخصص دارد. بنده که در وزارت خارجه بودم دانشکده وزارت خارجه را تاسیس کردم و از آن موقع 800 نفر آشنا به دو زبان خارجه وارد دستگاه سیاست خارجی شدند. وقتی رفتم وزارت خارجه 9 سفیر داشتیم و وقتی آمدم بیرون بیش از 100 سفیر داشتیم. ما توانستیم دیپلماسی جمهوری اسلامی را که از صفر شروع کنیم. عزمتان بر این است که تربیت کارشناس زبان دان را تربیت بکنید یا خیر؟

حسن روحانی هم در نقد سخنان قالیباف گفت: : تعجب کردم از بیان آقای قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است و استثنا هم نکردند. سیاست خارجی در دولت سازندگی همان سیاست خارجی بود که توانست تکنولوژی را بیاورد. همان سیاست خارجی بود که توانست سرزمین ما را از عراق پس بگیرد. توانست اسرا را برگردانیم. در دوره حجت الاسلام خاتمی از بحران نجات پید ا کرد. در شرایطی که 11 سپتامبر پیدا کرده بود و ایران همواره جزء‌ لیست سیاه غربی‌ها بود و دو کشور همسایه اشغال شده بود . بالاترین بهره برداری را سیاست خارجی کرد. دشمنان ما در افغانستان و عراق منکوب شد و کشور از بحران نجات پیدا کرد. اینجوری کل سیاست خارجی را زیر سوال قرار دادن منصفانه نبود.

غلامعلی حدادعادل به نقد حرف‌های عارف پرداخت و گفت: این حرفی که آقای عارف درباره دستگیری زدند من انکار نمی کنم ولی حتما یک سلیقه فردی بوده است. این اشتباهی است که ممکن است در دولت شما هم پیش بیاید.

عارف در میان این سخن جواب داد : تنیجه این اشتباه این است که من نمی توانم به تبریز بروم.

حدادعادل در جواب گفت: چند نفر از هواداران آقای عارف با عکس ایشان و عارف در مدخل بودند و شعار می دادند. این اتفاق اگر افتاده شرایط کلی کشور ما نیست. آقای روحانی هم که می گوید سیاست خارجی موفق بوده من هم می گویم در همه دوره ها موفیقت‌هایی بوده است. ما هم که در مجلس ششم که بودیم نماینده ها در آن دوره می گفتند که در سیاست خارجی آقای هاشمی را نقد می‌کردند. در دوره آقای هاشمی دادگاه میکونوس اتفاق افتاده است. این ها باید گفته بشود که همه فکر نکنند کارنامه شان 20 است.

جلیلی هم گفت: دو نکته را بگویم! نکاتی که فرمودند الان هم موجود است. مهم این است که چگونه می خواهید اجرا کنید. سوال بعدی من این است که اگر کشوری اصول و منافعش در تعارض با شما بود شما چگونه می خواهید برخورد کنید. یکی از برنامه های اصلی ما این است که ما قدرت هژمون را قبول نداریم. ما در چالش با نظامی هستیم که می‌خواهد خود را به دنیا تحمیل کند . نکاتی که مطرح شد. من هم قبول دارم. یکی از قدرت‌های ما سیاست خارجی است . آن قوت لازم را من هم قبول ندارم. وارت خارجه ما ظرفیت این بار سیاست خارجی را ندارد. نکته‌ای که آقای روحانی مطرح کردند. در زمانی که برخی از دوستان شعار این همراهی را می دادند پاسخ آن چه بود. در دوره آقای هاشمی دو تا حکم جلب آمد. در دوره آقای خاتمی هم ما را محور شرارت خواندند.

روحانی در پاسخ گفت: ولی منافع و امنیت ملی حفظ شد.

جلیلی پاسخ داد: کی حفظ شد؟ در دوره بعد از آن .

اما روحانی گفت: در همان دوره آقای خاتمی زمینگیر شدند. از سال 83 آمریکا گرفتار شد. تاریخ را نمی توانیم تحریف کنیم.

جلیلی اما گفت: برخی می ترسیدند بعد از عراق و افغانستان نوبت به ما برسد به ایران بیایند. آن بحث آقای عارف هم این بود. اگر می خواهیم جلوی سلایق را بگیریم باید با قانون عمل کنیم. اگر از کسانی که بزرگترین بی قانونی را حمایت کردند این بزرگترین بی سلیقگی است.

عارف از جلیلی پرسید: اسم بردن از خاتمی بی قانونی است؟!

جلیلی پاسخ داد: اگر بعد از انتخابات برخی آمدند خلاف قانون فتنه کردند این سلیقگی عمل کردن است.

عارف دوباره پرسید: الان اسم بردن از خاتمی غیر قانونی است.

جلیلی در پاسخ گفت: اگر کسانی بعد از انتخابات بیایند انتخابات و شورای نگهبان را زیر سوال ببرند غیر قانونی است.

پس از این قالیباف در سه دقیقه پایانی گفت: در جواب آقای عارف باید بگویم که از قضا بعد از دولت تنها بخشی که می تواند بخشی نگر نباشد شهرداری ها هستند. در حوزه شهرسازی و حمل و نقل و این‌ها من جمله در سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی غیر بخشی است. امروز شهردار تهران معاون یو سی جی ال هست. در بحث کلایمت چنج روسای جمهور را دعوت می کردند شهردار تهران را نیز دعوت کردند.

وی در پاسخ به اظهارات ولایتی نیز گفت: در بحث منابع انسانی که ولایتی مطرح کردند. بازگشت نخبگان در متن تصمیم گیری اساس کار است.

وی همچنین خطاب به روحانی گفت: سخنان من متعرض به سیاست خارجی گذشته نبوده است. امروز بیداری اسلامی بدون شک تحت تاثیر انقلاب اسلامی است. این که ما هژمونی آمریکا را به هم زدیم موفقیت سیاست خارجی است. انقلاب اسلامی می گوید حق قدرت است. آقای روحانی حرف من در حوزه دیپلماسی است. در حوزه دیپلماسی آن روزی که حرفمان این بود که اروپا نزدیک کنیم. همه سفارت خانه های اروپا تعطیل شد و سفرای ما را فرستادند.

کنایه حدادعادل به روحانی و پاسخ دیپلماتیکش به ولایتی؛ مذاکره با کدخدا درست است؟

در ادامه سومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، نوبت به غلامعلی حدادعادل رسید که به تشریح برنامه​های دیپلماتیک خود بپردازد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه در فضای داخلی کشور، حل مشکل اقتصادی برای همه نامزدها مهم است، ادامه داد: بخشی از این مشکل به دلیل وجود تحریم​هاست که به نظرم می​شد آن را کاهش داد. در سیاست خارجی ما حل مشکل تحریم​ها مهم است. برخی فکر می​کنند این مشکل با رفتن کسی و آمدن دیگری حل می​شود. برخی هم فکر می​کنند با لبخند به تحریم کنندگان و دم کدخدا را دیدن {بخشی از اظهارات پیشین حسن روحانی}، مشکل حل می​شود. برخی هم همه مشکل را به گردن دولت فعلی می​اندازند.

وی همه این تحلیل ها را رد کرد و گفت: همه می دانند که ایرادات به فعالیت هسته ای ما از موضوع سیاسی است و این ربطی به مدیریت دیپلماسی ما ندارد. مشکل ما با آمریکا بر سر اصل استقلال ما است که آمریکا با آن مشکل دارد و به همین دلیل هم تحریم​هایی را علیه ایران اعمال می کند. پایه اصلی حل مشکل تحریم این است که از موضع عزت و اقتدار مذاکرده کنیم. ممکن است ملتی مشکل داشته باشد، اما اقتدارش را حفظ می کند تا مشکلش حل شود. با روحیه عزت مدارانه مردم می توانیم مقاومت مقدرانه بکنیم.

حدادعادل با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که تحریم را تحمیلی خوانده​اند، گفت: الان هم باید همچون جنگ تحمیلی مقاومت کنیم. ملت پشتیبان ما است و ما در مقابل آمریکا دست هایمان را بالا نمی​بریم. کما اینکه چین هم چنین نکرد.

سپس دیگر نامزدها سوالات خود را از حدادعادل پرسیدند.

سعید جلیلی: من نظری ندارم.

محمدباقر قالیباف: ما که بحثی درباره رفتارهای حق طلبانه نداریم. اما درباره اینکه گفتید با مدیریت این موضوع حل نمی شود؛ اتفاقا من معتقدم که موضوع مدیریت در حل مشکلات دیپلماتیک کلیدی است.

محمدرضا عارف: فرمودید از موضع عزت و اقتدار مذاکره کنیم. چه زمانی به چنین موضعی می رسیم که مذاکره کنیم؟

سیدمحمد غرضی: عزت و اقتدار مربوط به موقعیت فعلی کشور است یا محصور در کتاب​هاست؟ آموزش و پرورش و آموزش عالی ما جوانان را در 27 سالگی هم به اشتغال نمی رساند. در چنین وضعیتی چگونه می خواهیم بگوییم عزت و اقتدار داریم؟ اگر اشاره به چین می کنید، چین پس از اینکه تولیداتش را در سطح جهان تقسیم کرد و چهارشنبه بازارهای همه دنیا را گرفت، نیکسون مجبور به مذاکره با او شد.

محسن رضایی: من واقعا تعجب می کنم که آقای حدادعادل شعاری صحبت می​کنند؟ مگر ما وقت شعار دادن داریم؟ در کشورمان با دوگروه مواجهیم. یک عده فقط شعار می دهند؛ مثل کسانی که در زمان اشغال خرمشهر از تهران شعار می دادند. گروهی هم می گویند کار تمام شده و باید برویم مذتاکره کنیم. این یعنی چی؟ آیا این کار از موضع ضعف نیست؟ این کارها آثار تحریم ها را بیشتر نشان می دهد. فکر می کنید چرا آمریکا وارد مذاکره جدی با ایران نمی شود ؟ برای اینکه آثار تحریم ها بیشتر نمایان شود. سوال این است که آیا ما نمی توانستم کاری بکنیم که آمریکا چین و روسیه را با خودش همراه نکند؟ آیا نمی شد کاری کرد که تحریم ها بیشتر نشود؟ اگر تولید را راه بیاندازیم، آمریکا در می یابد که اشتباه کرده است. با چه زبانی بگویم که حل مساله اقتصاد، کشور را از مشکلات دیپلماتیک بیرون می آورد؟ ما باید ظرفیت های اقتصادی بزرگمان را نشان دهیم تا دشمنان ببینند که ما چقدر موفق هستیم و آنها نمی توانند کاری بکنند. اگر آمریکا ببیند که قدرت ریال ما بیشتر شده، حاضر به مذاکره با ما خواهند شد. اینکه ما مقاومت می​کنیم درست، اما باید ببینیم که از این مقاومت چه به دست می آوریم.

علی اکبر ولایتی: در طی 34-35 سالی که از انقلاب گذشته، همواره با مشکلاتی در منطقه و عرصه بین الملل مواجه بودیم. ما دیپلماسی جنگ و مذاکرات را همزمان داشتیم که سخت تر از مذاکرات هسته ای امروز بود. مقاومت باید توام با تدبیر باشد و دربرابر مشکلات بایستیم و تدبیر کنیم.

حسن روحانی: صحبتی ندارم.

غلامعلی حدادعادل در نهایت پاسخ داد: من هم معتقدم که مسائل دیپلماسی تنها با مدیریت حل نمی شود و مستهظر به عزت و قدرت ملی است. برای اینکه چه زمای به چنین عزتی می رسیم هم باید متوجه نظر رهبری باشیم.

او که می گفت «من فقط شعار مقاومت نمی دهم» افزود: بنده می گویم بنیان های اقتصادی کشور را تقویت کنیم که ملت با عزت سر میز مذاکره بنشیند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ولایتی ادامه داد: اینکه شما می​گویید مذاکرات گذشته سخت تر بوده را من قبول ندارم. امروز قوت و اثر ما در جهان سبب شده که دشمنان شدیدتر از قبل با ما برخورد کنند.

وی به دولت​های گذشته و آنچه که ضعف دیپلماسی در دولت خاتمی می خواند اشاره کرد و گفت: من کتاب «مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه» را همراه خود دارم که در آن آمده «در سال 82 به نظر می رسد که با بروز بحران در دو عرصه داخلی و خارجی کشور ایران را نمی توان یک قدرت در عرصه جهانی دانست و حتی دارای قدرت ملی هم نیست». من معتقدم که این مواضع کارساز نیست و روزی می توانیم از طریق مذاکره، مشکل دیپلماسی کشور را حل کنیم که از این نوع مواضع نگیریم.

به گفته وی قدرت دیپلماسی ما در گرو حمایت از مظلوم است. امام دست خالی در کشور صاحب اقتدار بود و به پیروزی رسید و در جهان اثرگذار شد. با جهاد اقتصادی می توانیم به تحریم هم غلبه کرده و آن را به فرصت تبدیل کنیم.

محمدرضا عارف در تذکری به حدادعادل گفت: در مجمع تشخیص مصلحت هم راجع به این کتاب بحث شد که آیا واقعا مبنای برنامه چهارم قرار نگرفته است یا نه؟ شما که همین برنامه را در مجلس هفتم تصویب کردید چرا این ایراد را نگرفتید و قانون برنامه را اصلاح نکردید؟

حدادعادل هم در پاسخ گفت: همان زمان هم چون از جهت مبانی نظری به قانون برنامه ایراد داشتیم قانون برنامه را به مجلس برگرداندیدم و برخی موارد اقتصادی آن را اصلاح کردیم. 100 نفر از نمایندگان مجلس هم می خواستند از رئیس جمهور سوال کنند که چرا چنین کتابی از سوی سازمان مدیریت دولت به چاپ رسیده است؟

انتقاد جلیلی به سخنان روحانی: خطر هسته‌ای را اقتدار ما نجات داد

در ادامه مناظره سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری حسن روحانی چهارمین نامزد بود که برنامه های خود در حوزه سیاسی را تشریح کرد. اظهارات حسن روحانی با نقدها و نظرهای صریح 7 نامزد دیگر مواجه شد.

حسن روحانی گفت: در زمینه سیاست داخلی اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زدنگی خواهد بود. بخش اقتصادی، فرهنگی، شغلی و حریم خصوصی به گونه ای باشد که مردم همواره احساس آرامش داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئله دوم مسئله آزادی است که مردم در تمام ابعاد زندگی آزادی مسئولانه را احساس کنند که متاسفانه امروز برخی از موارد این آزادی حضور مردم در صحنه انتخابات با سختگیری هایی که نیازی نیست وجود دارد.

وی تاکید کرد: مسئله دیگر مسئله عدالت در سراسر کشور و بحث حقوق شهروندی است و همه مردم ایران احساس کنند که شهروند یک کشور واحد هستند و زمینه برای مشارکت همه مردم فراهم شود تا مردم در همه امور شرکت کنند و مشارکت تنها در انتخابات و 22 بهمن نباشد.

روحانی تاکید کرد: در بحث سیاست خارجی هم اینچنین است و باید شرایطی را فراهم کنیم که فرصت های لازم برای مردم ایجاد شود. اینکه اشاره شد در بحث ها که سیاست خارجی ما در دولت اصلاحات ایراد داشته است. کتابی که اخیرا آقای البرادعی نوشته باید بخوانند و تدبیری بود که جلوی جنگ را گرفت.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: ما باید واقعیت های تاریخی را تحریف نکنیم و بدانیم شرایط کشور چه بوده است. آنچه من راجع به دو دولت گفتم بخش بزرگی از هدایت های رهبری بوده است.

حداد عادل در نقد حسن سخنان روحانی گفت: در تبلیغات انتخاباتی شما آمده بود که ما باید با کدخدا کنار بیاییم. این کدخدا اگر آمریکا است باقی کشورها رعیت هستیم؟!

سعید جلیلی نیز در نقد روحانی گفت: در بحث سیاست خارجی بحث مهمی که است دفاع از منافع ملت است. آقای البرادعی بعد از آن در صفحه 144 کتاب خاطرات می گوید نه تنها پیشنهاد سه کشور اروپایی ناچیز بود بلکه لحن توهین آمیزی داشت و متکبرانه! این طرح تا جایی پیش رفته بود که قول میداد اروپا دانشمندان ایرانی را تحت پوشش قرار دهد. خود آقای روحانی هم در کتابش میگوید: اگر نگوییم هیچ ایران مابه ازای اندکی دریافت کرد. بحثم این است که آنچه هست، این فرمایش خود شماست. خود دوستان میگویند از خطر نجات میدادیم در حالی که خطری نبود بلکه ایران در اقتدار بود. خطر را اقتدار ما نجات داد.

دفاع ولایتی از مذاکرات هسته ای لاریجانی:سخنان یکی از مسئولان در نماز جمعه مذاکره را متوقف کرد

در ادامه مناظره سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف در نقد سخنان روحانی گفت: در سال 82 که بنده فرمانده نیروی انتظامی بودم بعد از حوادث 18 تیر هر سال به مناسبت حمله به کوی دانشگاه آنجا موافق بودم که اجازه دهمیم دفتر تحکیم وحدت مراسم را بگیرد و شما می گویید دنبال دردسر هستید و بنده تاکید داشتم که اجازه دهیم دانشجو حرف را بزند. با اصرار قبول شد که آنها تجمعی را بر اساس قانون برگزار کنند.

وی ادامه داد: یک بحث این است که وقتی خودمان در مسئولیت هستیم همین نگاه را به آزادی داشته باشیم که در منظر منتقد داریم. در شورای امنیت کشور در سال 82 در وزارت کشور جلسه ای برگزار شد و گفتم پشت حوادث 82 و حوادثی که در خوابگاه رخ داد و نیروی انتظامی تمام قد جلوی لباس شخصی ها ایستاد معتقد بودم افرادی که پشت صحنه هستند دانشجوها نیستند و گفتم اگر اینگونه است طرق قانون به نیروی انتظامی مجوز ورود بدهند و من اصرار کردم که این افراد که داخل هستند پشت صحنه هستند و خاطر شما هست.

قالیباف ادامه داد: در مجلس ششم توضیح دادیم و زمانی که صحبت می کردم یکی از نمایندگان مجلس که مستند داشتم دخالت داشت گفت منظرو شما من هستم؟ گفتم منظور من شما نیستید. اخیرا دیدید که بی بی سی و voa حرف من را در دانشگاه شریف توسط یکی از سایت های داخلی حذف کردند و گفتند قالیباف دو گانه برخورد می کند در یک جلسه گفتم دفتر تحکیم اظهار نظر کند و در جلسه ای هم در مجلس و شورای امنیت می دانستم که پشت این مسائل دانشجوها نیستند.

عارف در نقد سخنان روحانی اظهار نظر نکرد.

غرضی در نفد سخنان حسن روحانی گفت: شما مطلع هستید کسری بودجه بسیار زیاد است و اشکالات داخلی فراوان است. آیا اعتقاد شما با این وضع موجود به این است که سیاست های داخلی باید پیگیری شود یا سیاست خارجی؟ اگر اعتقاد دارید می توانیم بدون تایید داخلی با آمریکا مذاکره کنیم آیا می توانید موفق می شود؟ وقتی که مصدق مجلس هفدهم را تعطیل کرد و مرحوم آیت الله کاشانی از ایشان فاصله گرفتند و آمریکایی ها دیدند که دست مصدق خالی است کودتا کردند و مردم جوان آنها را 22 بهمن داد.

محسن رضایی با اشاره بتلویحی به سخنان محمدباقر قالیباف و در نقد سخنان روحانی گفت: اگر حرف نزنم به تصمیم گیری مردم ظلم می شود اما اجازه بدهیم به صراحت حرف بزنم. این میز صداقت مسئولان با مردم را نشان می دهد و لذا نباید بگوییم چون دشمنان سواستفاده می کنند حرف نزنیم. واقعیت این است که افراط و تفریط شده است هم در زمان آقای جلیلی و هم در زمان روحانی. درست است که از جنگ جلوگیری کردیم اما نمی توانستیم اینقدر عقب نشینی نکنیم؟ در زمان جلیلی با سولانا برای 2700 سانتریفیوژ توافق کرده بودیم قبل در زمان آقای لاریجانی؛ آیا اگر این را مکتوب نکرده بودیم بهتر نبود؟ - در این بخش از سخنان رضایی، سعید جلیلی گفت توافقی صورت نگرفت -من در جریان جزئیات هستم. - این افراط و تفریط ها از سیاست اصلی نظام دور بوده است. باید به آن پایان داده شود. حالا گذشت، سوال این است که میخواهیم از گذشته مان بدون کم و کاست دفاع کنیم؟ اگر بوده که نباید مشکلی داشته باشیم. دوستان خود را حق مطلق ندادند. بالاخره سی و چهار سال تازه پا هستیم و باید تجربه را به گروه های بعدی منتقل کنیم. من در دفاع جلیلی و روحانی یا دوستان دیگر که از خود دفاع میکنند میگویم نباید دفاع از خود را به دفاع از نظام و مردم ترجیح بدهیم. شک ندارم با بسیج همه توانایی ملت ایران میشود اقدامات بزرگ انجام داد مشروط به اینکه صداقت را در پیش بگیریم.

سعید جلیلی در پاسخ به اظهارات رضایی گفت: بین حق و باطل راه رفتن دوری از افراط و تفریط نیست و این غلط نیست. اطلاعاتی که شما گفتید مبنای آن درست نیست. مثالی که شما گفتید لاریجانی و معاون سولانا توافق کردند که سولانا قبول نکرد.

حدادعادل نیز در واکنش به سخنان رضایی گفت: آقای رضایی طوری صحبت می کنند که همه ما مردمی نیستیم و تنها ایشان به فکر مردم هستند. ما به فکر مردم هستیم ولی راه ها متفاوت است.

سید محمد غرضی نیز تاکید کرد: به هم ایراد گرفتن ایراد ندارد اما ماهیت موضوع را ندیدن خیلی ایراد دارد. استعداد کشور برای مقابله با این مشکلات تولید نشده است. کسری بودجه و واردات زیاد داریم و این که دشمن برای شما نقشه می گشد ناشی از عدم استعداد داخلی است. شما ارز 7 تومانی را به 3500 تومان رسانده اید و دشمن برای شما نقشه کشیده اید. اینجا محلی است که هرکسی باید استعداد خود را نشان دهد. تا وقتی که استعدادها افزایش نیابد ما دچار کسری می شویم در برابر خارجی ها

ولایتی در نقد سخنان رضایی و روحانی گفت: لاریجانی در مذاکرات در سولانا به جای خوبی رسیدند و همین تعداد سانتریفیوژ را توافق کردند اما درست همزمان با این که لاریجانی با سولانا مذاکره می کردند یکی از مقامات در نماز جمعه گفت ما مذاکره هسته ای نمی کنیم و سولانا به آقای لاریجانی گفت مسئول اجرایی کشور اینطوری گفته است و بنده مشابه این را در دوران وزارت کشور داشته ام. دشمن می بیند که لاریجانی زحمت فراوان داشته است و به توافق رسیده است. لاریجانی مشکل هسته ای را حل کرده بود.

جلیلی به ولایتی گفت: این اطلاعات درست نیست.

ولایتی نیز در پاسخ به جلیلی گفت: هرچه می گوییم جلیلی می گوید درست نیست.

منازعه روحانی درباره18تیر: آقای قالیباف گفتید اجازه دهید با دانشجوها تا گاز انبری برخورد کنیم

در ادامه مناظره سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی در پاسخ نقدها و نظرات 7 نامزد دیگر گفت: نکته ای که آقای حداد در مورد کدخدا گفتند سوال این بود که مذاکره با آمریکا یا اروپا راحت تر است؟ گفتم آمریکا راحت تر است چون اروپایی ها یک کدخدا دارند و گفتم با کدخدا بهتر است. احتمالا شما خبر سایتهای مغرض را خوانده اید!

وی ادامه داد: آقای جلیلی گفت بحث ممانعت از جنگ برای سال 82 است و موضوعی که شما گفتید برای سال 84 است و البرادعی می گوید متاسفم که 3 کشور راه چانه زنی را ارائه کرده اند و تندترین جواب را هم ما به آن جواب دادیم نامه را هم به آژانس نوشته بودیم و نباید تاریخ ها بهم بریزد.

روحانی تاکید کرد: از آقای قالیباف خیلی تعجب میکنم! درست است باید رقابت کنیم ولی نه اینجوری. آقای قالیباف! دلم نمیخواست بگم؛ آنجا بحث این بود شما میگفتید دانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم. ما می گفتیم راه این است که مجوز بدهیم و دستگیر کنیم. من راجع چند کلانتری به شما گزارش دادم. شما چی گفتید؟! نمیخواهم بازگوکنم.

وی افزود: گفتید کل آدم های سالم من این تعداد است. برنگردید به بحث های آن زمان، این سینه من پر است از مسائل فراوان. حرف برای گفتن زیاد داریم. بگذارید رقابتمان سالم و درست باشد. شورای عالی امنیت ملی هم مدافع اقوام بوده به این شورا اتهام نزنید! از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن است هیچوقت پادگانی فکر و عمل نکردم. جزو افرادی هستم که حقوق خواندم، من سرهنگ نیستم! حقوقدان هستم. حواسمان باشد چگونه حرف میزنیم. هرچه اطلاعات لازم باشد در ذهنم دارم که بگویم. همیشه روبروی افراطیون ایستادم و طرفدار آزادی بیان و مخالف افراط و تفریط بوده‌ام. چرا اینطوری بحث میکنید؟ اگر بنا به این باشد که حرف زیاد برای گفتن داریم.

قالیباف در پاسخ به روحانی گفت: در رابطه با اقوام من گفتم در رابطه با آزادی باید یکنواخت بود و نگفتم دیدگاه شما اینگونه است ولی امروز اقوام مختلف در حوزه امنیت ملی حقوقشان تحقق پیدا نکرده است. بنده این بحث را نگفتم.

روحانی نیز گفت: ما در این زمینه مصوبه گذراندیم.

قالیباف در پاسخ به روحانی گفت: آقای عارف جلسه قبل گفت بهترین رابطه و ارتباط بین پلیس و دانشجو در زمان بنده بوده است. حرکت گاز انبری نبوده است و دولت اصلاحات این را تایید می کند و بنده در مقابل لباس شخصی ها استادم. حرف بنده این است که دفتر تحکیم وحدت اجازه دهیم تا کار خود را کند. شما گفتید دردسر است دو روز بعد تمام می شود.

روحانی نیز گفت: این بود؟! گفتم اگر می خواهیم گاز انبری کار کنیم این کار را نکنیم. من نیت خوانی بلد نیستم.

قالیباف نیز در پاسخ مجدد به روحانی گفت: نماینده رسمی تحکیم بعد از آن جلسه که با اصرار من موافقت شد به آن گفتم قانون احزاب به شما اجازه میدهد سخنران و محل را اعلام کن من امنیتش را تامین میکنم. من شما را بعنوان فرد معتدل می شناسم. ولی شما فکر میکنید ما پادگانی هستیم. ما افتخار رزمندگی و دفاع از کشور داریم. ما گاز انبری عمل نکردیم اتفاقا ایستادیم و از دانشجویان دفاع کردیم.

غرضی نیز در سخنانی گفت: این بحث ها به مردم کمک می کند؟ این مسائل به درد مردم نمی خورد. امکان ندارد از این بحث ها کسی سود ببرد. باید برنامه ها را ارائه کنیم و هیچ فردی برنامه فیزیکی نمی دهد و همه برنامه های عرفانی و ادبیاتی می دهند.

روحانی اعلام کرد: به ملت بزرگوار می گویم من شیوه تخریب را نمی پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم و حاضر نیستم اسناد سری را اینجا افشا کنم و اینجا جملات را بالا و پایین کنم همانطور که آقای قالیباف گفتند و من نگفتم و بحث من پلیس نیست و شیوه قالیباف است.

روحانی درباره اظهارات رضایی گفت: آقای رضایی طوری می گویند که نظرات دقیق داشتند و اجرا نشد. در جنگ کفتید شورای امنیت بهتر از شورای حکام است و چرا روحانی جلوی رفتن پرونده به شورای امنیت را گرفته است. اولین جلسه سری را کدام سایت افشا کرد؟ نگذارید خیلی از حرف ها که نباید گفته شود را بگوییم. باید رقابت سالم داشته باشیم. با این لحن که این غلط و آن نیز غلط بوده است به نتیجه نمی رسیم. امروز هم باید این پرونده که ظالمانه به شورای امنیت رفته به شورای حکام باز گردد.

رضایی در پاسخ به روحانی گفت: حرف اساسی من این بود که می خواهیم اطلاعاتی به مردم بدهیم که برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند. معنای این حرف این است که اگر یکی از شما رئیس جمهور شوید می خواهید با وضع قدیم کشور را اداره کنید؟ شما می گویید آن مذاکرات منجر به این شد که جنگ مشود و حرکت های روحانی و جلیلی را کنترل می کند. اگر روحانی بخواهد با این عصبانیت سکان کشور را به دست بگیرد خدا باید به خیر کند.

روحانی در واکنش به محسن رضایی که او را عصبانی خوانده بود گفت: من عصبانی و ناراحت نشدم البته با صدای رسا باید جواب می دادم.

عارف: اصولگرایان مسئولیت 8 سال گذشته را بپذیرند/ رضایی: بر گذشته صلوات بفرستید

در ادامه مناظره انتخاباتی امروز نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، محمدرضا عارف در تشریح برنامه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی، گفت: در این دو مناظره جمع بندی این بود که در کشور مشکلاتی وجود دارد، سوال من این است که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند؟ مردم حق دارند بدانند که چه کسانی وضعیت موجود را بوجود آوردند؟ خوب است گفته شود جریان اصولگرا که به صورت یکچارچه در هر سه قوه حضور دارند مسئول این وضع هستند.

وی تصریح کرد: در این دولت هر نیروی اصلاح‌طلبی در هر بخشی از قوه مجریه حتی اگر کسی در یک بخشداری بود را عوض کردند و نتیجه آن کنار گذاشتن نیروهای متعهد و دلسوز بود. عملکرد 8 سال گذشته اصولگرایان نشان داد که نمی‌توان با یک جناح خاص و محدود، پاسخگوی نیازهای کشور بود و هیچ چاره‌ای در استفاده از نیروهای متعهد و شایسته سالاری نیست.

عارف در ادامه به مقایسه شاخص​های دولت اصلاحات و دولت‌های نهم و دهم پرداخت و گفت: کل درآمد فروش نفت در دوره اصلاحات 173 میلیارد دلار و در دوره جدید حداقل از محل فروش نفت خام 630 میلیارد دلار بود. ما در دولت اصلاحات به رشد اقتصادی 6 درصدی و اشتغال 700 هزار در سال رسیدیم و گرانی را کنترل کردیم و تورم را از 17 درصد به به 10.3 رساندیم و ارز را برای 5 سال تک نرخی کردیم.

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: اما در این دولت با این میزان درآمد نقتی و با شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم، چرا نان را از سر سفره مردم برداشتیم؟ باید مسئولیت خود را بپذیریم.

عارف ادامه داد: اینکه جریان موهوم انحرافی را مسئول وضعیت کشور بدانیم خطاست و معتقدم اصولگرایان می خواهند بار را از دوش خود بردارند. حتی رییس دولت این جریان را تاکنون نپذیرفته است و اسامی که تحت عنوان انحرافی از آنها یاد می شود را از نزدیکان خود می داند. اخلاقی آن است که جریان اصولگرا مسئولیت خود را بپذیرد.

عارف با بیان اینکه باید مردم در دهه چهارم انقلاب روش آزمون و خطا را دنبال نکنند، خاطرنشان ساخت: باید اجرایی شدن همه اصول قانون اساسی را دنبال کنیم. اولویت اول من فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت است. مطالبات استان​های غربی که به حق است باید مرتفع شود. مسئله گرد و غبار باید حل شود. معاونت اقوام را تشکیل می دهم. در ارتباط با زنان در قانون اساسی اصل 21 اصل مترقی است که امیدوارم بتوانم از همه ظرفیت های قانون اساسی برای پاسخگویی به نیازهای مردم استفاده کنیم.

در ادامه دیگر کاندیداها به بیان دیدگاه های خود در خصوص برنامه​های عارف پرداختند که در ادامه می​آید:

سیدمحمد غرضی: از اول جلسه تا حالا بحث بر سر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا بوده است. سی سال است که کشور دست این بزرگان است و قدرت سیاسی در انحصار این دو گروه است یک روز این آقایان می آیند سر کار آنها را حذف می کنند و زمانی دیگر آن گروه می آید و اینها را حذف می‌کند! اگر کشور دست دو گروه بود، الان دو نفر اینجا نشسته بودند. از اصولگراها 4-5 نفر و از اصلاح طلب ها چند نفر اینجا هستند. این نشانه شکست قطعی اصولگرایان و اصلاح طلبان است. تکلیف ما را این دو گروه روشن کنند. آیا رویمان می شود در کشور هنوز بگوییم که اصلاح طلبیم؟ رای و دولت دارید نوش جانتان! اما اینکه اصلاح طلبان تحت این عناوین بخواهند به میدان بیایند با ایراد به نیروی انتظامی و ... بخواهند حکومت کنند، دوباره عده ای از رهبری حزب خود عبور می کنند. حرف​های آقای عارف نشان داد هم اصلاح طلب است و هم با اسامی که می آورند می​خواهند از آنها غرض کنند تا مردم به آنها رای بدهند!گروه‌های اصلاح طلب و اصولگرا وضع خود را با متن مردم مشخص کنند. متن مردم درانقلاب، متن انقلاب در مشروطه و ملی کردن صنعت نفت و 22 بهمن است، باز می‌گویند ما متن هستیم. قانون اساسی 98 و دو دهم درصد رای داشته است اما امروز باید کلی هزینه کنیم که مردم پای صندوق رای بیایند. به جز این دو گروه چه کسانی مردم را از متن انقلاب دور کرده است؟

محسن رضایی: امروز مردم از کشمکش‌های سیاسی خسته شده​اند. مدیریت اصلاح طلبی و اصولگرایی دیگر جواب نمی‌دهد. اصولگرایان و اصلاح طلبان مشروط به اینکه رهبری را قبول داشته باشند و افراد کارآمدشان جمع شوند؛ می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم. بیاید به خاطر خدا و مردم بنا را بر حق مردم بگذاریم و دور هم جمع شویم و بر گذشته صلوات بفرستیم. الان در تحریم هستیم و مشکلات جدی است و می توانیم دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

علی اکبر ولایتی: این ایرادی که شما به اصولگرایان می گیرد در دولت اصلاحات هم رخ داد. در دولت اصلاحات کسی از اصولگرایان را گذاشتید در سمت‌های بالا بمانند یا همه را کنار گذاشتید؟ قبول دارم که نباید انحصار طلبی کرد اما در دولت اصلاح طلبان آنها هم همین کاری را کردند که بعدا اصولگرایان جوابشان را دادند والا در دولت های قبلی این خبرها نبود.

حسن روحانی: نظری ندارم.

در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شد:مرور اختلاف سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان و انتخابات88

غلامعلی حدادعادل در نقد نظرات عارف تصریح کرد: آقای عارف مشکلات امروز کشور را گردن اصولگرایان می اندازند که چرا آمده ‌اند اصلاح طلبان را کنار گذاشتند. وقتی آقای خاتمی آمدند و رئیس دولت شدند چه پاییز برگریز اصولگرایی روی داد! اصلاح‌طلبان کشور را مثل گونی تکان دادند؛ در بعضی از وزراتخانه ها فقط آبدارچی ماند. من و شما با هم رفیق هستیم و هر دو دانشگاه تهرانی هستیم. در مجلس اصلاحات با من که اهل تندروی نبودم چه کردند؟! شورای نگهبان بعد از بازشماری آرا اعلام کرد که من رای آوردم. من که اعتراض نکرده بودم. مجلس ششم، شش ماه من را یک لنگه پا در مجلس نگاه داشتند و اعتبارنامه مرا تایید نکردند. آقای عارف! می گویند مشکلات امروز کشور زیر سر اصولگرایان است. اولا آقای احمدی نژاد خود را اصولگرا نمی داند ما هم مشکلات را گردن ایشان نمی اندازیم. می گویند یک روز دزد آمد خانه یک کسی صبح همه گفتند چرا قفل نزدی و این‌ها منتها آخر یک کسی هم به دزد چیزی بگوید. چرا نمی گویید تحریم هم هست. مشکل گرد و غبارها کار یک روز دو روز نیست. یک مشکل بزرگ است.

در ادامه سعید جلیلی نیز در انتقاد به صحبت‌های عارف گفت: من آقای عارف را به انصاف می شناسم. شما خیلی از بحث آزادی مطرح کردید. در زمان مسئولیت شما این‌ها آزادی نبود. چرا در دولت شما هر اعتراض اجتماعی با بدترین وضع برخورد می‌شد. در سمیرم و جاهای دیگر معترضان کشته شدند. این ها تدبیر می خواهد. استانداری‌ها زیر نظر دولت است. این را می گویید نه در حالی که همه این ها زیر نظر دولت بوده است.

جلیلی همچنین گفت: وزیر علوم [دوره مسئولیت شما] آقای توفیقی مصاحبه کردند که ستاره دار کردن دانشجویان در زمان ما بود. آقای معین نامه می نویسد به وزارت کشور وقت نامه می نویسد برای انجمن اسلامی مستقل و خواستار برخورد امنیتی و انتظامی شدند. الآن آنگونه صحبت می کنید که انگار در گذشته ها این نبوه است. عدالت رسانه ای در آن دوره چقدر بوده است؟ حجم رسانه‌ها چند درصدش در دست چه کسانی بودند؟ همین اقوام و این ها چقدر رسانه داشتند. درباره وضع موجود به گونه‌ای حرف می‌زنید انگار که وضع موجود وضع بدی است. حتما نقد شما به نقایص است. این نقایص وقتی اتفاق افتاد که دولت از اصولگرایی فاصله گرفتند. در سال 88 اوج مشارکت در کشور بود. نشان داد که در جمهوری اسلامی مشارکت بالاست و رقابت بالا بود. به خاطر این مشارکت بود که دو روز قبل از انتخابات اوباما نامه نوشت به رهبری. در آن زمان چه کسانی فتنه به پا کردند و ایران را دچار فتنه کردند و همان خارجی ها را به طمع انداختند؟

محمدباقر قالیباف نیز در نقد سخنان محمدرضا عارف گفت: آقای عارف فرمودند اگر در دولت قرار بگیرند معاونت اقوام را تشکیل می دهند. چرا در آن 8 سال که معاون اول بودید نکردید؟

حدادعادل هم سخنان قالیباف را تکمیل کرد و گفت: عارف که می گویند معاون اقوام درست می کنند برای قوم فارس هم معاون درست می کنند؟

عارف در پاسخ به این انتقادات گفت: من نگاهم همیشه نگاه همگرایی بود. اعتقادم به همیاری 51 درصد است. تفکر اصلاح طلبی یکی از اصلی ترین تفکرات انقلاب می دانیم که به قانون اساسی وفادار است. اینکه یک کسی حرفی می‌زند ربطی به یک جریان ندارد.

غرضی در میان سخنان عارف گفت: این چه حرفی بود که یک نفر بیاید بگوید قانون اساسی ما منشور سازمان ملل است. در این مملکت نه یک روزنامه اصلاح طلب و نه یک مسئولی در دهان این آدم نزد.

عارف سخنان خود را ادامه داد و گفت: عملکرد من همیشه شایسته سالاری بوده است. در مخابرات معاون اصولگرا داشتم. آقای خاتمی از وزیری استفاده کرد که رای نداده بود و رقیب او بود. در پاسخ به بحث آقای حداد هم بگویم که بحث من عدم استفاده از همه ظرفیت‌هاست. شرایط کشور به گونه ای است که باید از همه ظرفیت ها استفاده کنند. در 7 سال نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد همه اصولگرایان پشت سر ایشان ایستاده اند و تنها یک سال است که به او انتقاد می‌کنند.

عارف در پاسخ به سخنان جلیلی هم گفت: رشد رسانه ها و NGO ها در هیچ دوره‌ای بالاتر از دوره اصلاحات نبود. آیا یارانه مطبوعات که در دوره اصلاحات داده می شد الآن هم همینگونه است. بنابر این است که مشکلات را بگوییم تا مشخص شود . من در دانشگاه‌ها که می‌رفتم یکی از مطالبات اصلی مطالب سال 88 است. در چهار سال گذشته ترییبون ها یک سوییه در اختیار یک طرف بوده است. بیاییم در یک فضای کارشناسی حوادث قبل و در حین و بعد از 88 را تحلیل کنیم. با این نگاه که دیگر این لکه ننگ تکرار نشود. نگاه من این است. در تمام دانشگاه هایی که رفتم همین را مطرح کردم. دانشجویان هزینه‌داده‌اند. بیاییم این بحث را مطرح کنیم. تصویر آقای خاتمی را صدا و سیما به عنوان جاسوس نشان داد. آیا این اخلاق است؟ من به خاطر رای این را نمی گویم. والله وسیله از هدف برای من مهمتر است. چرا باید به هم برچسب بزنیم.

وی همچنین گفت: چهار سال سکوت معنا دار کردم. گاهی با آقای حداد خصوصی حرف زدم. خدا می داند در این 4 سال چقدر دلم درد گرفت. چرا همیشه با چماغ صحبت می کنیم. در اعتقادات هیچ اختلافی با هم نداریم آقای جلیلی. ما نباید جوانان عزیز را از دست بدهیم.

عارف ادامه داد: آقای قالیباف هم مسئله معاونت اقوام را مطرح کردند. من نیامده ام که هرکاری که دولت های گذشته انجام داده اند دفاع کنم. اگر هم اشتباه کرده ایم آمده با شجاعت بگویم اشتباه کرده‌ایم.

جلیلی در میان سخنان عارف گفت: من به جز اطلاعاتی که دادم برچسب یا چماقی به شما زدم؟! آیا قبول ندارید که ظلم به نظام شد؟

عارف پاسخ داد: باید ریشه شناسی کنیم که شد و باید سهم تک تک افراد و گروه‌ها را مشخص کنیم.

ولایتی اولویتهایش در حوزه سیاست خارجی را تشریح کرد/جلیلی:مسئولیت کارهای 16سال مسئولیت را می پذیرید

در ادامه مناظره سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری علی اکبر ولایتی در تشریح برنامه های سیاسی خود گفت: گاهی ممکن است برداشت نادرستی از ریاست جمهوری وجود داشته باشد که این موضوع ناشی از دو موضوع مشکلات حاد جامعه و سومدیریت رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: معتقدم حتی حل مشکلات اقتصادی هم در گرو اصلاح نگاه و اولویت ها است. بخشی از مشکلات اقتصادی ریشه در تحریم ها دارد و خیلی ها حل مشکل را در برطرف کردن تحریم ها می دانند.

ولایتی افزود: در دفاع مقدس برای اولین بار در تاریخ 200 ساله یک وجب از خاک ایران به دست دشمن نیافتاده است و همین مدل در موضوع هسته ای جواب می دهد.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: بخش دیگری از مشکلات اقتصادی نیز ریشه در سوء تدبیر دارد. این موضوع از کجا می آید؟ از این که خودمان را عقل کل بپنداریم؟ یا این که متخصصان را به دلیل اختلاف نظر خانه نشین کنیم؟ اگر فردی رئیس جمهور شود که مقبولیت در نظام داشته باشد مشکلات به سرعت حل می شود.

وی افزود: اگر فردی رئیس جمهور باشد که گفتار و گذشته او زمینه ساز تزریق آرامش باشد مردم احساس آرامش می کند. لذا گرایش دولت آینده اخلاق گرایی، عقلانیت و ثبات مدیریت است. موضوع هسته ای سخت تر از قطعنامه 598 نیست.

ولایتی تاکید کرد: برای نشاط و همدلی باید زمینه حضور همه را فراهم کرد و تنها شعار نداد و رسانه ها را آزاد گذاشت. باید بگویم که انسجام داخلی و تعامل سازنده باید به طوری باشد که کشور را به سازندگی پیش برد.

وی گفت: رابطه با چند کشور محدود آفریقایی و آمریکای لاتین خوب است اما آورده ای ندارد و باید به کشورهای دیگر رفت و زمینه را طوری فراهم کرد که عزت مردم ایران حفظ شود و گذرنامه ایرانیان مورد احترام قرار بگیرد. متاسفانه برخورد کنسولی با ایرانیان خوب نیست.

حسن روحانی در نقد سخنان ولایتی اظهارنظر نکرد.

حداد عادل در نقد سخنان ولایتی گفت: اختلاف نظری دارم و آن این است که حل مسئله هسته ای را سخت از قرارداد 598 می دانم. موشوع هسته ای مسئله ای نیست و دشمن هم می داند که ما به دنبال بمب هسته ای نیستیم. امروز در اثر افزایش قدرت ما دشمنی با ما بیشتر شده است.

وی خطاب به عارف گفت: شما می گویید اصولگرایان در 7 سال گذشته هیچگاه در مقابل احمدی نژاد قرار نگرفتند. بنده سعی می کردم در مقابل قانون گریزی احمدی نژاد ایستادم و تاوان این را هم دادم. بنده می گویم نامزدی که آمد و در تبلیغات انتخاباتی خود مرتب دم از قانون می زد و دیگران را دروغگو می خواند وقتی انتخابات انجام شد و هنوز رای ها شمارش نشده به خبرنگاران خارجی گفت من رئیس جمهور شدم این خلاف قانون بود یا خیر؟ آیا بعد از این که تهمت تقلب به نظام زدند و رهبری گفتند چنین چیزی نیست چرا شما سکوت کردید؟

جلیلی در نقد سخنان ولایتی گفت: شما گفتید من با شما آشتی خواهم کرد. من متوجه نمی شوم. در مسائل سیاست خارجی بحث منافع ملی است. ما از مردم بحرین دفاع می کنیم آیا به معنای قهر با دولت بحرین است؟ گفتید من مسئولیت سیاست خارجی را می پذیرم؟ در دوران 16 سال شما مسئولیت برخی کارها را می پذیرید؟ یکی اش گفتگوهای انتقادی با اروپا. بعد از موضوع جنگ اول خلیج فارس. آنها گفتند در بیانیه 1992 که باید گفتگوها انتقادی باشد درباره نگرانی راجع به رفتار ایران و بخصوص درباره حقوق بشر و سلمان رشدی و ... آخرش 7 سال بعد بیانیه دادند و آن حکم را دادند درباره هاشمی و گفتند ملاقات در سطح وزیران با ایران تعلیق می شود.

وی ادامه داد: باید اینجا تحلیل دقیقتری ارائعه کنیم. 598 بعد از حمله صدام به کویت و بعد از اینکه هیچکس دفاع نکرد از صدام، این قطعنامه صادر شد. این حاصل تلاش 8 سال رزمندگان است. قبل از حمله صدام به کویت کاری توانستید بکنید؟

قالیباف نیز در نقد سخنان ولایتی گفت: اقتصاد با نظامی رابطه مسئقیم دارد و اگر اقتصاد قوی داشته باشیم نظامی قوی داریم. رابطه سیاست و نظامی رابطه دو طرفه است و در مدیریت 16 ساله شما مدیریت یک طرفه بوده و از ظرفیت رزمندگان به نفع سیاست خارجی استفاده کردید. سطح دیپلماتیک را تا پروتکل کاهش می دهید. زمانی که با میتران قهوه می خوردید ما در جبهه موشک های میتران را می خوردیم. شما به خوبی از ظرفیت سیاست خارجی استفاده نکردید.

ولایتی: نتیجه مذاکرات جلیلی تحریم و فشار بیشتر به مردم بود/ جلیلی: اطلاعات شما غلط است، واویلا

در ادامه سومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، پس از آنکه علی اکبر ولایتی به تشریح برنامههای دیپلماتیکش پرداخت، رقبایش به نقد وی پرداختند که مشروح آن را در ادامه میخوانید:

محمدرضا عارف: نظری ندارم.

سیدمحمد غرضی: شما دوران سختی را در دوره جنگ گذراندید و کشور اداره شد. البته ملت و رزمندگان و دولت در آن دوره سهم داشتند. آن دوره باعث شد که منطقه با جنگ آشنا شوند. ادامه این کار باعث شد که با توجه به حرکتهای آمریکا، کشورهای منطقه باز شوند. فضای عراق، افغانستان و الان سوریه در حال باز شدن است. اما آیا قدرت سیاسی ما افزون است یا قدرت سیاسی آمریکا؟ ما در یک مجموعه وسیع جغرافیایی داریم عمل میکنیم.

محسن رضایی: دو سوال دارم. اول اینکه قطعنامه 598 صادر شده بود که آقایان اجرایی کردند اما الان چیزی صادر نشده است؟ سوال دوم من این است که مگر آقایان قالیباف و حدادعادل و ولایتی ائتلاف نکردهاند، پس چرا اینقد اختلاف نظرهای جدی دارید؟

سپس ولایتی فرصت یافت به سخنان رقبایش پاسخ دهد. او در پاسخ به قالیباف که از مذاکرات وی با میتران همزمان با جنگ ایران و عراق یاد کرده بود، اطلاعات تاریخی وی را نقض کرد و گفت: من با میتران بعد از جنگ دیدار داشتم نه در زمان جنگ! قبلا هم نمماینده شما چنین اشتباهی کرده بودند، اما این غلط است.

ولایتی در پاسخ به جلیلی هم گفت: دیپلماسی این نیست که در کشورهای دیگر خطابه بخوایند و مطالبی را که در کنفرانس مطبوعاتی می گفتید را اینجا هم بگویید! اینکه می گویید الان وضعیت با 20 سال پیش فرق کرده، باید بگویم که قبل از اینکه قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران صادر شود، سارکوزی از من دعوت کرد که به پاریس بروم وبا او مذاکره کنم. با رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان گفتند برو. من آنجا راجع به عدد سانتریفوژها و اینکه غنی سازی تعلیق نشود، با سارکوزی به توافق رسیدیم و قرار شد مذاکرات با آقای «لویت» ظرف مدت یک هفته ادامه یابد. بعد هم سارکوزی گفت من می خواهم به ایران بیایم و دست رهبر ملت بزرگ ایران را بفشارم. من این توافقات را به کشور آوردم اما کار متوقف شد!

وی افزود: در آن زمان قائم مقام وزارت خارجه ، کاردار فرانسه را فراخواند و به او گفته بود «این آقایی که آمده فرانسه نماینده ما نیست و شما باید وزیر خارجه را می خوستید!» ما در آن زمان می خواستیم نگذاریم پرونده به شورا ی امنیت برود و مساله تعلیق از میان برداشته شود اما دولت همراهی نکرد. همان زمان وزارت خارجه فرانسه گفت که اگر زودتر به کاردار فرانسه خبر داده بودند دیدار من با سارکوزی به هم می خورد.

ولایتی که 16 سال سکاندار وزارت خارجه بوده و هم اکنون مشاور بین الملل مقام معظم رهبری است، در ادامه به مذاکراتش با مقامات روسی اشاره کرد و گفت: در آن زمان به من گفتند اگر قول بدهی که اگر پوتین به ایران بیاید، دست خالی بر نمی گردد؛ ما او را می آوریم. من این قول را دادم اما باز هم در دولت پیگیری نشد!

وی سپس مذاکرات جلیلی در آلماتی را محور سخنان خود قرار داد و افزود: در آخرین مذاکرات آلماتی پیشنهاداتی شد که می شد بر اساس آن پیش رفت، اما آقای جلیلی آن را نپذیرفته است. آنها در مذاکرات آلماتی گفتهاند که اگر غنی سازی را کند و فوردو را کند کنید، ما سه تحریم را بر می داریم. این به شهادات معاون وزارت خارجه است که در مذکرات بوده، ولی شما گفته اید که کل تحریم را بردارید که نشان می دهد نمی خواهید کار را پیش ببرید. مثل این است که جنس صد تومانی را به کسی بخواهند بفروشند و او بگوید این را به من دو تومان می دهی! خب فروشنده می گوید اگر خریدار نیستی چرا به اینجا آمدهای؟ مذاکره گام به گام و به تدریج است که مسائل حل می شود.

ولایتی خطاب به جلیلی ادامه داد: دیپلماسی این نیست که در داخل کشور بگوییم ما اصولگراییم و انعطااف نداریم. دیپلماسی خشونت و سرسختی نشان دادن نیست. دیپلماسی تعامل و بده بستان است. نمیشود که آنها هرچه که ما می خواهیم بدهند و ما هیچ کاری نکنیم! دیپلماسی بیانیه صادر کردن پشت تریبون نیست!

جلیلی هم در پاسخ به ولایتی گفت: اگر اطلاعات دیگرتان هم مثل اخبار سوم درباره آلماتی باشد، واویلا است! نوار گفت و گوهای آلماتی پیاده شده و خدمت آقا داده شده است. بگذارید به مردم بگویم که در آلماتی چه گذشت؟ آنها به ما گفتند که 20 درصد غنی سازی را بردارید تا ما بعد تحریم را برداریم. این یعنی «در» در برابر «آب نبات» که برخی دوستان شما قبلا دنیبالش بودند!

رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، ادامه داد: در زمان مذاکرات شما با سارکوزی و روسیه هم بعدها بحث هایی شد و آنجا به آنها مواضعمان را گفتیم. اما برخلاف سخنان شما، سارکوزی خواستار متوقف شدن برنامه هسته ای کشور بود. بعد هم آقای «لویت» نفر دوم فرانسه است؟ او یک کارشناس در الیزه است! سه بار خود آقای سارکوزی با آقای احمدی نژاد صحبت کرد. باید دید که ما چه ما به ازایی در قبال این مذاکرات می گیریم.

جلیلی با تاکید بر اینکه «مبنای حرفهای شما درباره آلماتی غلط است» خطاب به ولایتی گفت: ما به آنها گفتیم هرچقدر شما عقب بروید، ما عقب می رویم. اگر 5 کیلومتر شما عقب بروید، ما هم 5 کیلومتر عقب می رویم. نماینده انگلیس خواست این کار را بکند اما نماینده آمریکا مانع شد. آنها حاضر نشدند که عقب بروند و این به دلیل منطق محکم ما بود که آنها رفتند تا با روسایشان مشورت کنند که 40 روز طول کشید. آنها در برابر منطق ما اصلا جوابی نداشتند که متاسفانه امروز از جانب شما اینگونه مطرح می شود!

دبیر شورا یعالی امنیت ملی در پایان گفت: کی گفته ما قرار است فقط اعلام موضع کنیم؟

ولایتی هم بار دیگر در پاسخ به جلیلی گفت: دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که بگویید منطق ما قوی بود! آنچه مردم می بینند این است که شما مسئول مذاکرات هستید و هیچ چیزی حاصل نشده و مدام تحریم ها ببیشتر شده و به مردم فشار بیشتری آمده است.

کنایه حدادعادل به فیلم تبلیغاتی روحانی: اگر دوران فعلی را زمستان نام بگذاریم جفا به ملت است

در پایان بخش اول مناظره انتخاباتی امروز سعید جلیلی در فرصت باقیمانده اش با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی باید حوزه اندیشه باشد، گفت: در این حوزه نیازمند یک سازوکار مقتدر و مدیریت قوی و هوشمند که این گفتمان را قبول داشه باشد هستیم.

وی تصریح کرد : اگر ما اینکار را نتوانیم انجام دهیم دچار ضعف می شویم. این یک بحث اساسی است. سوال من را آقای ولایتی جواب نداد که چرا بعد از 7 سال گفتگویشان تحریم های داماتو صادر شد و برای رئیس جمهور وقت هم حکم جلب آوردند.

سید محمد غرضی نیز در 2 دقیقه باقیمانده از زمانش با بیان اینکه سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است، گفت: من از وقت دوستان استفاده کردم تا این موضوع را جا بیندازم، یعنی اگر استعداد داخلی فزون شود سیاست خارجی درست می شود.

وی تصریح کرد: اگر شبکه برق و آب و گاز و نان نداشته باشید، سیاست خارجی چیزهای دیگری می شود. من تمام عمرم را صرف اینکارها کردم. بحمدلله خیلی کارهایم خوب اثر کرد. اگر مردم به من رای بدهند برنامه ام بر انسجام داخلی است. مثلا بحثی مطرح می کنند راجع به عزیزان و بزرگان و اهل آذر و لر و کرد. من اعلام کردم اگر شما به من رای بدهید، استاندار هر استان را میگویم مردم انتخاب کنند که تحول بسیار بزرگی است. کشور یک قدم به جلو می رود. وی پس از آنکه حیدیر مجری مناظره اعلام کرد وقت شما تمام شد با صدای بلند گفت: التماس دعا!

محمدباقر قالیباف هم در زمان باقیمانده اش اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی معتقدم انسجام داخلی اساس کار است و در حوزه داخلی همبستگی ملی مهم است. چه بخواهیم مقاومت کنیم چه بخواهیم مذاکره و رقابت کنیم نیازمند این هستیم که در حوزه دیپلماسی، مبنا و جنس بحث قدرت است و باید توان و قدرت ملی ما بالا باشد تا قویتر عمل کنیم. هیچ وقت ملت ما در تاریخش عزت خود را فدای هیچ چیز از جمله اقتصاد و مسائل مادی نکرده است.

غلامعلی حدادعادل نیز اظهار کرد: در انتخابات نه خودم باید سیاه نمایی کنم و نه هیچ کاندیدای دیگری. در اینکه مشکل داریم حرفی نیست اما اگر دوران فعلی را زمستان نام بگذاریم و بگوییم بهار می شود، جفا به ملت و انقلاب است. ما مشکل داریم اما دستاوردهای زیادی در سلولهای بنیادی، ارسال موجود به فضا، پیشرفت های علمی و .. داشته ایم. اینکه آقای روحانی می گویند سانتریفیوژ بچرخد اما کشور تحریم شود فایده ندارد حرف درستی نیست.

سخنان پایانی روحانی، رضایی و عارف در بخش اول مناظره

حسن روحانی در این بخش پس از آنکه حدادعادل به فیلم تبلیغاتی او اشاره کرده و برنامه های او را نقد کرده بود گفت: من فکر می کنم از همین نکته شروع می کنم که باید جوری کشور را اداره کنیم که استقلال حفظ شود. استقلال اصل است وقتی همه کارخانه‌های خوابید این هم خدشه به استقلال است. باید کشور و منافع ملی را ببینیم. نمی شود یک ساختمان را نگاه کرد و بگوییم همین یک ساختمان است. من گفتم خیلی خوب است که سانتریفیوژ بچرخد به شرطی که همه کشور بچرخد. آن‌هایی که می گفتند تحریم نیست ، قطعنامه نیست و این ها باید بفهمند که نتوانستند مسایل کشور و دنیا را تشخیص بدهند. کسانی که می‌توانند با شناخت جهان مسایل را حل کنند باید مسئله هسته ای را در دست بگیرند. حل مسایل بین المللی اول مشروط به این است که قدرت داخلی را تفقویت کنیم و این در شرایطی است که دولت فراجناحی تشکیل بدهیم. در شرایطی این اتفاق خواهد افتاد که آزادی بیان بدهیم و همه آزادانه سخن بگویند. مگر قبلا کشور از تحریم و جنگ نجات داده نشده است. چیزی است که تجربه شده و ما دیده‌ایم. فرصت لازم با مذاکره واقعی ایجاد می شود و با اعلام موضع پیش نمی رود. این نیست که برویم مقاله بخوانیم و برگردیم حل نمی شود. در صورتی که مسئله را بخوانیم و شناخت لازم را داشته باشیم. سیاست خارجی همیشه مهم بوده است. امروزه از همیشه مهمتر است. باید افرادی قدرت را در دست بگیرند که بتوانند و بلد باشند که مسایل را حل کنند.

بعد از روحانی نوبت به رضایی رسید. وی گفت: در این جلسه من چند نتیجه می گیرم. در این جلسه سه نفر که قبلا با هم ائتلاف کرده بوند معلوم شد باهم اختلاف نظر دارند. اکثر دوستان در گذشته مانده‌اند. شرایط کشور به کلی تغییر کرده است. ماندن در گذشته فایده برای مردم ایران ندارد. باید یک ایران سیاسی دورباره را پی ریزی کنیم. سیاست داخلی و خارجی ما باید هدفمند شود. ما بهبود زندگی مردم و گسترش نفوذ فرهنگی اقتصادی ایران را دنبال خواهیم کرد. ارتباط ما با اروپا و روسیه کو؟ فقط از حزب الله و ... دفاع کردیم. اگر 3-4 کشور با ما نباشند که آثار دفاع مقدس است، چه برایمان باقی می‌ماند؟ مسئله هسته ای باید از این حالت فرسایشی بیرون بیاید. بالاخره این مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد. مگر میشود کشور را با شعار دادن معطل کرد؟ آنها دارند از ما زمان میگیرند که اثر تحریم ها بیشتر شود. بعد ما اسم این را مقاومت می‌گذاریم؟ آقای جلیلی پاسخ نداد که اگر دور سوم و چندم بخواهد برود با توجه به اینکه آنها امیدوار شدند،‌چه کار میخواهیم بکنیم؟ در بغداد انها آماده دادن امتیاز بودند باید می‌گرفتیم. البته زحماتی کشیده شده و در همه دولتها پیشرفتهایی بوده است. نمیخواهیم سیاه نمایی کنیم اما میخواهیم سیاه زدایی کنیم.

عارف: من خودم را به مطالبات همه مردم ، معلمان و دانشجویان، نظامیان و انتظامی، بازنشستگان و ... متعهد می دانم. در دولت آینده به مطالبات همه آن‌ها رسیدگی خواهم کرد. تا ایرانی آباد و سرفراز داشته باشیم.

عارف: از خاتمی و هاشمی در بهبود رابطه با جهان استفاده می کنم/غرضی: من از بدو تولد در تحریم بوده​ام
بیداری اسلامی، تحریم ها، ایران هراسی و مرز میان نقد و سیاه نمایی، سوالاتی بود که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره امروز به آن پاسخ دادند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دور دوم از سومین مناظره نازدهای انتخابات ریاست جمهوری از نامزدها سوالاتی پرسیده می شد و هر یک دو دقیقه برای پاسخ به آن فرصت داشتند.

سوال: دولت شما برای حمایت و پشتیبانی از بیداری اسلامی چه برنامه ای دارد؟
رضایی: بیداری اسلامی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران است. ما مساله سوریه را هم جدی می گیریم. چرا که برخی تلاش دارند به واسطه مساله سوریه، بین ما و بیداری اسلامی فاصله بیاندازند. انشاالله تلاش می کنیم که ارتباط بیداری اسلامی با ما حفظ شود. این افتخار ما است که ما هم اکنون به سواحل مدیترانه رسیده ایم. ما اجازه نمی دهیم تهدیدی از این محل متوجه ما شود. ما باید از بعد اقتصادی هم باید این ارتباط را گسترش دهیم.


سوال: اگر تحریم ها به خاطر برنامه هسته ای کشورمان است، تحریم های اعمال شده قبل از چالش هسته ای چگونه قابل توضیح است؟
غرضی: من به تحریم ها خیلی اهمیت نمی دهم. الان خرج کشور 40 میلیارد دلار در سال بیشتر نیست که ما می توانیم آن را در بیاوریم. اینکه فکر کنند با این تحریم ها می توانند ما را به گرفتاری بیاندازند از اشتباهات آمریکایی هاست. تحریم ها همیشه بوده است اما اثر نگذاشته است. من در تحریم زندگی کرده ام. قبل انقلاب من مبارز بودم و در تحریم بودم. بعد انقلاب هم وزیر نفت شدم که در تحریم بود. من از اول که به دنیا آمدم در تحریم بوده ام! این بازی های سیاسی نمی​تواند بر موازین ما اثر کند و کار ما را متوقف کند.


سوال: برنامه عملی دولت شما برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی چیست؟
عارف: انقلاب ما فرهنگی بود و باید بکوشیم از طریق دیپلماسی با کشورهای دیگر سطح روابطمان را بالا ببریم و پیام صلحمان را به تمامی کشورها ارسال کنیم. ما 4 میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که اگر ارتباط خوبی با آنها داشته باشیم می توانند سفرای فرهنگی ما در خارج از کشور باشند اما متاسفانه کمتر از این ظرفیت استفاده کرده ایم. باید از دیپلماسی فرهنگی برای رساندن پیام صلحمان به دنیا استفاده کنیم تا ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شود. ما باید از ظرفیت چهره های برجسته خود در این زمینه استفاده کنیم. مثلا از جناب آقایان خاتمی که مبدع «گفت و گوی تمدن​ها بود» و آقای هاشمی که نفوذ خوبی در کشورهای اسلامی دارند در برقراری ارتباط با دیگر کشورها استفاده کنیم. ما می توانیم روابطمان را با دنیا بهبود ببخشیم.


سوال: از نظ شما مرز بین سیاه نمایی و نقد چیست؟
روحانی: موضوع نقد این است که واقعیتی اتفاق افتاده و ایراد و اشکالی دارد که باید آن را تبیین کنیم. گاهی در نوع تصمیم سازی اشکال هست و گاهی تصمیم درست بوده اما در اجرا مشکل داشته است. باید ببینیم ایرادات کجاست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟ با نقد مجریان، ارزیابی​هایی صورت می گیرد که منجر به تصحیح امور می شود. در مرحله اجرا باید بر اساس نقدها، ایرادات را یافت و راه حل پیدا کرد. اما سیاه نمایی آن است که نقص چندبرابر شود و واقعیت به مردم نمایانده نشود. برخلاف سخنان آقای حدادعادل باید بگویم که گاهی واقعا هوا سرد است و در مسائل اقتصادی زندگی مردم سرد است و آزادی در زندگی جوانان ما سرد است. این​ها واقعیت است که باید به اندازه گفته شود.

ولایتی: مردم رنج می‌برند با وجود گرانی و تورم، مسئولان به جان هم می‌پرند
هریک از کاندیداها در دور دوم مناظره انتخاباتی امروز به 2 سوال پاسخ دادند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخش دوم مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری هر یک از کاندیداها به دو سوال به مدت دو دقیقه پاسخ دادند. در ادامه پاسخ 4 کاندیدا به 4 سوال آمده است؛


سوال: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، این جمله امام راحل در باور شما چگونه است؟
غلامعلی حدادعادل: با شهامت و بینشی که امام راحل داشتند، 34 سال است صحت این گفته و بینش امام ثابت شده است. همانطور که رهبری فرمودند امام سه باور داشتند باور به خدا، مردم و خود. ما هم اگر همین مشی امام را در پیش بگیریم موفق خواهیم شد. باید توکل به خدا کنیم و به مردم اعتماد داشته باشیم. امام یک مردم شناس الهی بود و مردم را به اعتبار فطرت الهی شان می شناخت، امروز هم اگر به نیروی لایزال این ملت بزرگ متکی باشیم و سعی کنیم با نشان دادن الگوی اسلامی تقوا و تدبیر از مدیریت، مردم را پشت سر نظام حفظ کنیم‌، باز هم صحت گفته امام در آینده ثابت می شود. راهش این است که مثل امام زندگی کنیم و قول و فعلمان یکی باشد. مردم اگر بدانند دولتمردان صادق هستند، کم نمی آورند.


سوال: به نظر شما اختلاف بین قوا شخصی است یا ساختاری یا حقوقی؟ تا چه اندازه به وحدت قوا پایبندید و تبعیت از قانون را در هر شرایطی بر خود فرض می دانید؟
علی اکبر ولایتی: همکاری بین قوا از مطالب اصلی است که هر کسی در هر سه قوه باید رعایت کند. به خصوص قوه مجریه نقش برجسته تری باید داشته باشد. آنچه در این سال‌ها شاهد بودیم، اختلاف بین دولت و مجلس و گاهی عدم توجه دولت به قوانین مصوب مجلس و بی اعتنایی به تصمیماتی بود که در مجلس اتخاذ می‌شد و بی اعتنایی به تذکراتی که از سوی مجلس به دولت داده می شد که فلان مصوبه دولت غیرقانونی است و برخی درگیری‌های دیگر که مردم را رنج می دهد.
مردم مسئولان را انتخاب کرده اند برای اینکه مشکلاتشان را حل کنند. مردم رنج می‌برند وقتی می‌بینند گرانی و تورم روز افزون است. با این همه مشکلات حداقل توقع مردم این است که مسئولان با یکدیگر کمک کنند و با همکاری مشکلات کشور را حل کنند. اما می‌بینند مسئولان به جای حل مشکلات به مسائل شخصی می پردازند و به جان هم می افتند.
اخلاق​مداری یکی از شعارهای من در دولت آینده است. اگر دولتی به مبنانی اخلاقی پایبند نباشد و مشکلاتی ایجاد کند، مردم را در انتخاب خود پشیمان می کند.


سوال: در طول یکسال گذشته 18 بار شبکه های برون مرزی بدون هیچ وجه قانونی توسط آمریکا قطع شد، فکر می کنید دلیل این اقدامات علیرغم ادعای آزادی بیان چیست؟
محمدباقر قالیباف: این نشان می‌دهد که قدرت های یکجانبه‌نگر در دنیا که فکر می کنند چون قدر هستند، پس حق هستند و برای همه چیز می توانند تصمیم بگیرند؛ دموکراسی و آزادی بیان و توجه به افکار عمومی را تاجایی قبول دارند که منافع خودشان در خطر نیفتد. این نشان می دهد بخشی از قدرت‌های بزرگ، اعتقادی به حرف های رسانه‌های خودشان ندارند. این را در بخش های دیگری مانند حقوق بشر هم می بینیم. رفتار دوگانه قدرت​های بزرگ را شاهد هستیم. هرچه به نفعشان است قبول دارند و با هرچه منافعشان را تامین نمی کند، مخالف هستند.

سوال: راه حل آمریکا برای مناقشات منطقه مانند فلسطین و سوریه و افغانستان و بحرین توسل به زور است در حالی که راه حل ایران مراجعه به آرای عمومی است؟ دیدگاه شما در اینباره چیست؟
سعید جلیلی: بحثی مطرح کردم که عرصه سیاست خارجی هر کشوری به مثابه پارادایم است و اصول و منافع و ارزش​هایی دارد که مناسبات بین کشورها بر اساس نقاط اشتراک و افتراق شکل می گیرد. یکی از بحث های اساسی​مان با آمریکا این است که ما بین دو پارادایم سیاست خارجی ایران و آمریکا تقابل هست و اصولمان با هم تعارض جدی دارد. آمریکا به امنیت صهیونیست ها متعهد است و ما برعکس. سیاست خارجی جای اندیشه است. اشغال مشروعیت نمی آورد، قدرت نظامی و انحصار مشروعیت نمی آورد. این یک منطق روشن دارد و به خوبی می توان از آن دفاع کرد. به خاطر تقابل پارادایمی مان با آمریکا می بینید در بحرین و فلسطین و ... دچار اختلاف جدی می شویم. اینجا می شود دوگانگی حرف​های آنان را به جهانیان نشان داد.

نظر ولایتی درباره اختیارات رئیس جمهور،نظر جلیلی درباره 9 دی و اشاره عارف به استفاده از خاتمی
در دور دوم مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که به سوالات کوتاه از نامزدها اختصاص دادشت علی اکبر ولایتی اولین نفری بود که به سوالات مرتضی حیدری مجری مناظره پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دور دوم از سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از نامزدها سوالاتی پرسیده می شد و هر یک دو دقیقه برای پاسخ به آن فرصت داشتند.

سوال: آیا اختیارات رئیس جمهور با شعارهای شما تناسب دارد؟
ولایتی: چند بار توسط روسای جمهور اظهار شده که اختیارات ریاست جمهوری کافی نیست. به نظر من اختیارات کافی است و می توان قوه مجریه و کشور را مدیریت کرد. اگر کسی در این زمینه ادعایی دارد برای کار نکردن ها و بد کاردن ها دنبال بهانه است. آنچه که در قانون اساسی قبلی داشتیم و تغییر کرد الآن مجموعه‌ای از اختیارات ریاست جمهوری و نخست وزیری است.

سوال:استقلال جمهوری اسلامی به معنای جلوگیری از مداخله خارجی تا چه اندازه حاضرید حافظ این استقلال باشید؟
حدادعادل: ایران یک کشور کهن است. ما 7000 سال است که در این قطعه در جهان خوش نشسته و درخشیده‌ایم. در فصل‌های اولیه کتاب تمدن جهان باید از ایران آغاز کند. مردم این کشور در دفاع از استقلالشان غیرتمند بوده‌اند. در 100 سال اخیر هم این را نشان داده‌اند. اولین کلمه اولین شعار ملت ایران استقلال بوده است. وقتی مردم به صورت طبیعی این شعار را دادند نشان دادند که ملت ایران به استقلال خود حساس هستند. فشار بیشتر هم بشوند مردم ایران عزتمدارانه تلاش خواهند کرد. با دین ایمان و اعتقاد دست به دست هم خواهیم داد و از استقلال دفاع خواهیم کرد.

سوال: راهکار شما برای به کار گیری تجربیات دولت‌های قبل چیست؟
محمدرضا عارف: بحث شایسته سالاری را مطرح کردم. اگر به این اصل معتقد باشیم باید به سراغ دولت‌خهای قبل هم برویم. نیروهای برجسته دولت های قبل را باید استفاده کنیم. پایداری دولت آقای موسوی، سازندگی دولت آقای هاشمی ، اصلاح طلبی دولت آقای خاتمی و پشتکار دولت آقای احمدی نژاد را پیش روی خودم قرار خواهم داد. باید یک دولت مقتدر داشته باشیم. باید یک شورای قوی مشاوران را تشکیل بدهیم. من همه نامزدها و نامزدهایی که تایید صلاحیت نشدند هم استفاده می‌کنم.

سوال: حماسه 9 دی را چگ.نه تحلیل می کنید؟
سعید جلیلی: 22 خرداد 88 یک اوج در کشور بود. نظام توانست جمهوریت را به رخ جهان بکشد. عده‌ای آمدند این قله را متاسفانه تخریب کردند. کارهایی کردند و دشمنان را امیدوار کردند. دشمنانی که فهمیده بودند نظام به یک اوج می‌رسد. عده نه تنها ظلم به نظام کردند بلکه طرفداران خود نیز کردند. یکی از ویژگی‌های نظام این است که امنیت را بر اساس پشتوانه مردم دارد نه نیروی پلیسی. به نظرم 9 دی اوج حضور مردم دربرابر این ظلم بزرگی که به مردم شده بود. با حضور مردم آتش فتنه خاموش شد.

پاسخ رضایی، غرضی، قالیباف و روحانی به 4 سوال 2 دقیقه‌ای
نامزدهای ریاست جمهوری به سوالات دو دقیقه ای پاسخ دادند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخش دوم مناظره سیاسی رسانه ملی، نامزدهای ریاست جمهوری به سوالات کوتاه پاسخ دادند.

سوال: آیا شما سفرهای استانداری را در دولتتان ادامه می دهید؟
محسن رضایی گفت: قطعا این کار را با شیوه جدید انجام می دهم چرا که مردم سالاری دینی را یک جاده دو طرفه می دانم . مردم همانطرو که در مشارکت و تظاهرت شرکت می کنند حق دارند که مسئولان را مورد سوال قرار دهند. قول می دهم تبعیض ها را برطرف می کنم و پارتی بازی ها را برطرف می کند و میان قوم های مختلف رقابت اقتصادی را ایجاد می کنم. اول با کارشناسان و بعد با کارآفرینان و دانشگاهیان جلسه می گذارد و وقتی به نتیجه قطعی برسم میان مردم می روم. من در جنگ 3 بار نزدیک بود اسیر شود و در صحنه عملیات پا یه پای مردم و به خصوص جوانان حرکت خواهم کرد.

سوال: با توجه به ضرورت تامین آزادیهای فردی و اجتماعی مصرح در قانون اساسی، حدود و مرزهای آزادی چیست و چه تفاوتی میان آزادی در جامعه اسلامی و آزادی در جامعه غربی وجود دارد؟
سیدمحمد غرضی گفت: در جامعه اسلامی آزادی وسیع تر تعریف می شود. در جوامع دیگر آزادی در نیازهای غریزی معنی می شود. می گوییم کدام آزادی وسیع تر است؟ می گوییم آن آزادی که جامعه بیشتری را در بر بگیرد. وقتی می گوییم آزادی قسمت وسیع جامعه را در نظر بگیرد نا محدود است و حق آزادی از یک انبعاس کوچک اجتماعی به انبعاس بزرگ تر برود. آزادی که در اسلام است آزادی اجتماعی وسیعی است. وقتی در کشورهای غربی معنی آزادی را می بینید متوجه می شوید آزادی آنها حدشان به اندازه آدمی است که جذب می کند.

سوال: امروز جمهوری اسلامی تبدیل به قدرت بزرگ جهانی شده است. دولت شما چه برنامه ای برای استفاده از طرفیت های راهبردی نظام از جمله جنبش عدم تعهد و فنوذ بالا در کشورهای آمریکای لاتین برای نقش آفرینی بیشتر در معادلات جهانی خواهد داشت؟
محمدباقر قالیباف گفت: موقعیت جغرافیایی ما این فرصت را فراهم کرده که اط ظرفیت ها در حوزه دیپلماسی استفاده کنیم. رویکرد منطقه گرایی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و هیچ منطقه ای حساس تر از این منطقه نداریم و باید از فرصت های این منطقه استفاده کنیم. جنبش غیر متعهدها اتفاق خوبی را ایجاد کرد که تاسیسی دبیرخانه دائمی است و باید از ظرفیت آنها استفاده کرد. معتقدم البته ما در حوزه های دور مانند آمریکای جنوبی باید استفاده کنیم اما استفاده ما از منطقه خاورمیانه است.

سوال:از نظر شما مهم ترین میراث امام خمینی چیست و چگونه از این میراث عظیم استفاده می کنید؟
حسن روحانی گفت: مهم ترین میراث امام جمهوری اسلامی است البته میراث های بزرگی را برای ما گذاشتند اما مهم ترین میراث جمهوری اسلامی است و این خیلی مهم است که ما هم به جمهوریت تکیه کنیم و هم به مسئله اسلامیت تکیه کنیم. امروز برخی فکر می کنند جمهوری اسلامی تنها ولایت فقیه است. اگرچه ولایت فقیه بسیار بالا است اما جایگاه مردم و جمهوریت هم بسیار بالا است. اما می خواستند که جمهوری اسلامی هم جمهوریتش و هم اسلامی بودن آن حفظ شود. اما بر مسئله وحدت هم بسیار تکیه می کردند و امروز علما و مراجع و دانشگاه ها می توانند با تلاش مضاعف خود بر تحقق وحدت کلمه تلاش کنند.

حدادعادل:کار،کار،کار/قالیباف:در دیپلماسی ماجراجویی نمی‌کنم/عارف:آقای جلیلی حرفتان تکذیب شد
قالیباف تاکید کرد ماجراجویی و قهرمان سازی را از حوزه دیپلماسی دور می کنم.
به گزارش خبرآنلاین، در پایان مناظره انتخاباتی امروز کاندیداها در 2 دقیقه به بیان آخرین نکات خود پرداختند که در ادامه می آید:

غلامعلی حدادعادل: در این آخرین فرصت به ملت ایران عرض می کنم برای انتخاب رییس جمهور کشور ما چند نفر یک قول هایی دادیم و وعده هایی برای آینده دادیم، آینده را آینده معین می کند ولی یک راه بهتر برای تصمیم گیری این است که به گذشته تجربه شده مراجعه کنند. گذشته هریک از ما پیش روی شما است و با تحقیق در گذشته ما می توانید بهتر تصمیم بگیرید.
ما همانطور که رهبری گفتند نباید قولی ندهیم که شرمنده شما باشیم، من سعی کردم قولی خارج از اختیاراتم ندهم تلاش می‌کنم با انتخاب همکاران با تقوا، با تدبیر و با تجربه و با احترام به کرامت آزادی و حقوق مردم آرامش را بر کشور برقرار کنم و در تعامل با سایر قوا و پرهیز از جنجال و فقط با کار و کار و کار توان خود را صرف شکوفایی استعدادهای کشور و نسل جوان کشورم کنم برای ایرانی آزاد و آباد.

سعید جلیلی: باورم این است که پشتوانه قدرت، عزت، مقبولیت و کارآمدی ما دو عنصر مهم است یکی اسلام ناب و دیگری باور داشتن مردم که در جمهوری اسلامی شکل گرفته است. این دو هرچه با سازوکار به هم نزدیک شوند تولید بیشتری از ظرفیت های عرصه های قدرت و کارآمدی خواهد کرد. اگر به این باور داریم این اندیشه و مدل بی بدیل است هرچند تلاش های زیادی می شود که بدیلی برای این مدل درست کنند ولی تاکنون موفق نشده اند و این نقطه قوت ماست.
عمیقا باور دارم این اندیشه هم در امنیت و هم در آزادی کاربرد دارد. اینها باید در درون دولت ظهور یابد. انشاءالله دولتی می تواند در این اندیشه مقتدر باشد که هم مردم را باور داشته باشد و هم اندیشه اسلام ناب را. دولت مقتدر دولتی نیست که سازوکار پلیسی بیشتر داشته باشد. دولت مقتدر باید مردم را باور داشته باشد و بر مبنای اسلام ناب که ما آن را در ولایت فقیه میدانیم آن را انجام دهد.

محمدباقر قالیباف: خدا را شاکرم که فرصت یافتم ارتباط بیشتری با مردم از منظر نامزد داشته باشم. البته در این ارتباطات نگرانی‌ها و البته امیدهای زیادی را در مردم دیدم. به من بیش از گذشته آموخت که از سیاست بازی و اختلاف دوری کنیم. در دولت آینده اگر دغدغه‌ای داریم جز دغدغه مردم چیزی نداشته باشیم. این روزها ناگزیر بودیم زیاد حرف بزنیم ولی امیدوارم در دولت آینده بیشتر کار کنم و کمتر حرف بزنم. تاکید بر حقوق ملت را در اولویت کارم می گذارم تا اول حقوق مردم را ندهیم نباید به دنبال حقوق دولت برویم. احساسات، ماجراجویی و قهرمان سازی را از حوزه دیپلماسی دور می کنم. نیازمند مدیریت جدی در این عرصه هستیم که نه امتداد وضع موجود باشد و نه برگشت به گذشته. بازگشت به نخبگان به مردم و توجه به تشکل هایی که ریشه مذهبی دارند جزو برنامه هایم است.

محمدرضا عارف: در موقع استراحت به من گفتند دکتر معین و ظریفیان صحبت های آقای جلیلی را تکذیب کردند. برخی از مردم انگیزه کافی برای حضور پای صندوق ها ندارید اما باید به پای صندوق بیایید قهر کردن و رای ندادن اعتراض نیست عقب نشینی است. باید مشارکت حداکثری داشت. از همه اقشار و اقوام میخواهم در 24 خرداد به پای صندوق های رای بیایند و در تعیین سرنوشت خود شریک باشید. به کسی رای دهید که نشان داده می تواند کشور را به خوبی اداره کرده و پاسخگوی مشکلات باشد و از ظرفیت قانون اساسی برای پیشرفت استفاده کند و از همه نخبگان و شایستگان استفاده کند و با ایجاد دولتی فراگیر و پاسخگو تعالی و پیشرف کشور را پیگیری کند.

روحانی: امیدوارم مردم دیگر نگویندهرسال دریغ از پارسال/ولایتی:حداد ورودی به مسائل قطعنامه598 ندارد

 در بخش پایانی مناظره امروز نامزدهای ریاست جمهوری بار دیگر اظهارات حدادعادل با پاسخی دوباره از سوی ولایتی همراه شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پایان دور دوم از سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هر یک از نامزدها فرصت یافتند تا در زمانی دو دقیقه​ای به تجمیع نظراتشان در حوزه سیاست داخلی و خارجی بپردازند که مشروح آن را در ادامه می​خوانید:


سیدمحمد غرضی: دولتی که پایگاه اجتماعی قوی داشته باشد، دولتی مقتدر است. 50 میلیون صاحب رای هستند. اگر همه تشریف بیاورید و رای بیاورید، اتفاق مهمی می افتد و دولتی سرکار می آید که توان اجتماعی بالایی دارد و با رانت و رشوه می تواند مقابله کند. شعار من توسعه جمهوریت و اسلامیت است که دست دولت را از جیب فقرا قطع می کنم و قیمت دلار را تثبیت می کنم. همچنین اجازه می دهم که مردم خودشان استاندارانشان را انتخاب کنند. در بخش ورزش، سینما و رسانه​ها تا کنون کم توجهی های زیادی شده است و انشاالله اگر رای بیاورم این مشکلات را رفع می کنم. من پولی برای این زمینه ها کم نداریم و انشالله دست رانتخواران را قطع کرده و اماکن را هم سازمان می دهم.


محسن رضایی: یک بار دیگر از شهدا، جانبازان، ایثارگران و نیروهای نظامی، ارتش و سپاه و بسیج دفاع می​کنم و به اقشار مختلف می گویم که خودتان را برای پیروزی های آینده آماده کنید. رشد بیکاری و تورم با شیب تندی در حال رشد است. در چنین وضعیتی حق داریم که منازعه و مناظره کنیم؟ ما خیزش مردم خواهی ایجاد می کنیم. باید حق خواهی مردم را در اولویت قرار دهیم. باید همه هم کاری کنیم و اگر به من هم توهین می شود، به خاطر حق مردم از آن بگذریم.


علی اکبر ولایتی: برای اینکه موضوع فعالیت های سیاسی در جنگ تحمیلی نادیده گرفته نشود، عرض می کنم که بنده وزیر خارجه دفاع مقدس بودم و بعد از انقلاب هرگاه کابینه​ای معرفی می شد، امام از طریق حاج احمد آقا پیام می دادند که فلانی باید وزیر خارجه باقی بماند. من در آن دوران برای خرید سلاح مذاکره می کردم. چه آنکه از چین هم آلفا جت و ... خریدم. من به دوستان توصیه می کنم که تاریخ سیاست در جنگ تحمیلی را بخوانند که بدانند من چه کرده ام. اختلاف نظر بنده و آقای حدادعادل هم برای این است که ایشان ورودی به این مساله ندارند و از سختی مذاکرات جنگ اطلاعی ندارند! {حدادعادل دوبار در طول مناظره امروز گفته وبد که مذاکرات هسته ای سخت تر از مذاکرات زمان جنگ بوده است}


حسن روحانی: از همه اقشار و اصناف تشکر می کنم و می خواهم بگویم که من نیامده ام که در برابر دیگران خود نمایی کنم و از مردم می خواهم که به عملکردها و نه ادعاها، به استقامت​ها در عمل و نه به ستادهای پر زرق و برق رای دهند. 40 سال است که با سخنرانی و خطابه با مردم سخن گفته ام اما هیچ گاه دروغ نگفته و در معاملات کثیف سیاسی وارد نشده ام و همواره منافع نظام را بر محبوبیت و عوام فریبی ترجیح داده ام. امیدوارم جرعه آبی در کام تشنه مردم بریزم و امیدوارم دولت تدبیر و امید چنان برنامه ریزی کند که دیگر مردم نگران پرداخت اغراض جدید نباشند. مسکن راحت تری داشته باشند و از امکانات بیشتری برخوردار باشند و هر بار نگویند که هر سال دریغ از پارسال!

 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    فقط عارف وروحانی خوب بودند
    • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      150 9
      در این مناظره دکتر ولایتی هم خوب بودند. هرچند که من از روحانی و عارف بیشتر خوشم اومد
    • بی نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      عارف عالی بود و هست
  • سعید EU ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    دکتر روحانی و دکترعارف عالی بودند و امیدوارم که با اتلاف آنها پیروز انتخابات شویم قالیباف ناشیانه باعث شد تشت رسوائیش از پشت بام برزمین بیفتد دکتر ولایتی شرافتمندانه حرف زد
  • احمد IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    206 5
    ظرفیت جلیلی مثل احمدی نژاده
  • مهدی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    انصافاً احساس میشه فقط رضایی برنامه واضحی داره و روی برنامش هم کار کرده..بقیه بیشتر حرف میزنن. مشکلات مهندسی میخواد که به نظر میاد رضایی روی روشهاش کار کرده.
  • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    عارف روحانی و ولایتی خیلی خوب بودن
  • سامان IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    185 7
    نكته جالب اينكه اقاي حداد عادل در خصوص روي كار امدن اصلاح طلبان نكته اي رو با ادبيات خاص خودشان بيان كردند كه قدري با بي انصافي همراه بود ايا در زمان روي كار امدن اقاي خاتمي در كابينه اول همين رييس اسبق ستاد ائتلاف شما جناب مظفر بر كرسي وزارت اموزش و پرورش تكيه نزدند يا ايا اقاي دري نجف ابادي اصلاح طلب بود ؟!اقاي حدادعادل گمان كردند مردم دچار نسيان و فراموشي شده اند اي كاش اين مطلب انعكاس داده شود
  • ایرانی IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    به عارف و روحانی افتخار میکنم ولی باید ائتلاف کنند.
  • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    عارف روحانی ائتلاف ائتلاف
  • صبر IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    33 86
    دکتررضایی باثبات و عالی.البته بااحترام به اصلاح طلبان
  • بی نام A1 ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    جلیلی عالی بود،
  • محمد IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    فقط رضایی با برنامه ریزی وارد صحنه شده
  • مهدی A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    76 13
    دکتر عارف و دکتر ولایتی با اخلاق ترین بودند و انسانیت خودشون رو نشان دادند. خداروشکر که شخصیت و خلق و خوی افرادی مثل قالیباف و رضایی مشخص شد. اینها در مناظره دیروز نشان دادند برای رای آوردن اخلاق رو زیر ‍پا میگذارند. به امید اپتلاف دکتر عارف و روحانی
  • بدون نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    72 12
    رای قشر تحصیلکرده فقط دکتر روحانــــــــــــــــــــــــــــــی
  • ملیحه A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    15 27
    فقط دکتر رضایی مثل همیشه به تشریح برنامه های خودش پرداخت. بقیه وارد نزاع ما هم شده بودند و هیچ کس برنامه ای ارائه نمی کرد. دکتر ولایتی هم خوب بودند.
  • یاسین IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    22 5
    عارففففففففففففففففف
  • le petit prince IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    1 1
    آقاي قاليباف يه توضيحي بدن كه اين لباس شخخخخخصيا كين؟از كره ماه ميان آيا؟