محمدرضا عارف تاکید کرد که اصولگرایان باید مسئولیت 8 سال گذشته را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه مناظره انتخاباتی امروز نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، محمدرضا عارف در تشریح برنامه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی، گفت: در این دو مناظره جمع بندی این بود که در کشور مشکلاتی وجود دارد، سوال من این است که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند؟ مردم حق دارند بدانند که چه کسانی وضعیت موجود را بوجود آوردند؟ خوب است گفته شود جریان اصولگرا که به صورت یکچارچه در هر سه قوه حضور دارند مسئول این وضع هستند.
وی تصریح کرد: در این دولت هر نیروی اصلاح‌طلبی در هر بخشی از قوه مجریه حتی اگر کسی در یک بخشداری بود را عوض کردند و نتیجه آن کنار گذاشتن نیروهای متعهد و دلسوز بود. عملکرد 8 سال گذشته اصولگرایان نشان داد که نمی‌توان با یک جناح خاص و محدود، پاسخگوی نیازهای کشور بود و هیچ چاره‌ای در استفاده از نیروهای متعهد و شایسته سالاری نیست.
عارف در ادامه به مقایسه شاخص​های دولت اصلاحات و دولت‌های نهم و دهم پرداخت و گفت: کل درآمد فروش نفت در دوره اصلاحات 173 میلیارد دلار و در دوره جدید حداقل از محل فروش نفت خام 630 میلیارد دلار بود. ما در دولت اصلاحات به رشد اقتصادی 6 درصدی و اشتغال 700 هزار در سال رسیدیم و گرانی را کنترل کردیم و تورم را از 17 درصد به به 10.3 رساندیم و ارز را برای 5 سال تک نرخی کردیم.
معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: اما در این دولت با این میزان درآمد نقتی و با شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم، چرا نان را از سر سفره مردم برداشتیم؟ باید مسئولیت خود را بپذیریم.
عارف ادامه داد: اینکه جریان موهوم انحرافی را مسئول وضعیت کشور بدانیم خطاست و معتقدم اصولگرایان می خواهند بار را از دوش خود بردارند. حتی رییس دولت این جریان را تاکنون نپذیرفته است و اسامی که تحت عنوان انحرافی از آنها یاد می شود را از نزدیکان خود می داند. اخلاقی آن است که جریان اصولگرا مسئولیت خود را بپذیرد.
عارف با بیان اینکه باید مردم در دهه چهارم انقلاب روش آزمون و خطا را دنبال نکنند، خاطرنشان ساخت: باید اجرایی شدن همه اصول قانون اساسی را دنبال کنیم. اولویت اول من فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت است. مطالبات استان​های غربی که به حق است باید مرتفع شود. مسئله گرد و غبار باید حل شود. معاونت اقوام را تشکیل می دهم. در ارتباط با زنان در قانون اساسی اصل 21 اصل مترقی است که امیدوارم بتوانم از همه ظرفیت های قانون اساسی برای پاسخگویی به نیازهای مردم استفاده کنیم.

در ادامه دیگر کاندیداها به بیان دیدگاه های خود در خصوص برنامه​های عارف پرداختند که در ادامه می​آید:


سیدمحمد غرضی: از اول جلسه تا حالا بحث بر سر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا بوده است. سی سال است که کشور دست این بزرگان است و قدرت سیاسی در انحصار این دو گروه است یک روز این آقایان می آیند سر کار آنها را حذف می کنند و زمانی دیگر آن گروه می آید و اینها را حذف می‌کند! اگر کشور دست دو گروه بود، الان دو نفر اینجا نشسته بودند. از اصولگراها 4-5 نفر و از اصلاح طلب ها چند نفر اینجا هستند. این نشانه شکست قطعی اصولگرایان و اصلاح طلبان است. تکلیف ما را این دو گروه روشن کنند. آیا رویمان می شود در کشور هنوز بگوییم که اصلاح طلبیم؟ رای و دولت دارید نوش جانتان! اما اینکه اصلاح طلبان تحت این عناوین بخواهند به میدان بیایند با ایراد به نیروی انتظامی و ... بخواهند حکومت کنند، دوباره عده ای از رهبری حزب خود عبور می کنند. حرف​های آقای عارف نشان داد هم اصلاح طلب است و هم با اسامی که می آورند می​خواهند از آنها غرض کنند تا مردم به آنها رای بدهند!گروه‌های اصلاح طلب و اصولگرا وضع خود را با متن مردم مشخص کنند. متن مردم درانقلاب، متن انقلاب در مشروطه و ملی کردن صنعت نفت و 22 بهمن است، باز می‌گویند ما متن هستیم. قانون اساسی 98 و دو دهم درصد رای داشته است اما امروز باید کلی هزینه کنیم که مردم پای صندوق رای بیایند. به جز این دو گروه چه کسانی مردم را از متن انقلاب دور کرده است؟


محسن رضایی: امروز مردم از کشمکش‌های سیاسی خسته شده​اند. مدیریت اصلاح طلبی و اصولگرایی دیگر جواب نمی‌دهد. اصولگرایان و اصلاح طلبان مشروط به اینکه رهبری را قبول داشته باشند و افراد کارآمدشان جمع شوند؛ می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم. بیاید به خاطر خدا و مردم بنا را بر حق مردم بگذاریم و دور هم جمع شویم و بر گذشته صلوات بفرستیم. الان در تحریم هستیم و مشکلات جدی است و می توانیم دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.


علی اکبر ولایتی: این ایرادی که شما به اصولگرایان می گیرد در دولت اصلاحات هم رخ داد. در دولت اصلاحات کسی از اصولگرایان را گذاشتید در سمت‌های بالا بمانند یا همه را کنار گذاشتید؟ قبول دارم که نباید انحصار طلبی کرد اما در دولت اصلاح طلبان آنها هم همین کاری را کردند که بعدا اصولگرایان جوابشان را دادند والا در دولت های قبلی این خبرها نبود.


حسن روحانی: نظری ندارم.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    الله اکبر
  • سعيد CN ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    تورو خدا فقط به جليلي رأي ندين , به هركي رأي ميدين بدين.
    • ! IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      موافقم
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    درود بر عارفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سلام بر خاتـــــــــــــــــــــــــــــمی
  • I A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    147 6
    ممنونم از این مناظره واقعا قرار بود مناظره کنند تا مردم فرد مورد نظر خودشونو انتخاب کنند الان من هر فردی که مد نظر داشتم رو باید کنار بذارم متشکرم از این که رای منو مشخص کردین
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    فقط غرضی عزیزدل..
    • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      134 5
      حاجی هنوز نمی دونه قیمت نفت جهانیه و ربطی به وزیر نفت نداره.
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    اول عارف دوم روحاني سوم رضايي بقيه اصلا حرفشو نزن
  • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    211 6
    با این مناظره انتخابات به رفراندوم هسته ای تبدیل شد چه بین اصلاح طلبان و طرف مقابل و چه داخل اصولگرایان .
    • محمد IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      170 9
      کاملا صحیح است متاسفانه اصولگرایان انتحاری عمل کردند
  • حسام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    تنها کسی که شاید بتونه یه کاری برای این کشور انجام بده همین عارفه
  • بی نام EU ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    خوب راست میگه چرا این اقایان خود را علامه دهر میدانند چه میشود از مرم عذر خواهی کنید مگر اشگالی دارد اینهمه مردم را در سال 88 ناراحت کردید هنوز دست که بر نمی دارید عذر خواهی هم نمیکنید بابا از ترکیه و رفتارهایشان درس بگیرید
    • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      9 14
      کدوم مردم؟؟!! تو خیابون یه دوری بزن نظر مردم رو بپرس به نتایج جالبی میرسند مردم منتظر عذر خواهی کسان دیگری هستند
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    صل علی محمد / عارف صادق آمد درود بر عارف.
  • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    درود بر عارف سلام بر خاتمی
  • رضا IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    83 41
    مناظره عجیبی بود. نتیجه اکثر بازیها فتیله پیچ بود. جلیلی و ولایتی با هم فتیله پیچ شدند. حسن روحانی قالیباف و جلیلی را فتیله پیچ کرد. جلیلی و حداد به نوعی عارف را فتیله پیچ کردند. نهیب حسن روحانی رضایی را از تشک خارج کرد. حداد عادل هم که از قبل بازنده بود. اگر این نتایج را با هم تحلیل کنیم برنده مناظره میشود گفت حسن روحانی بوده
  • رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    مناظره عجیبی بود. نتیجه اکثر بازیها فتیله پیچ بود. جلیلی و ولایتی با هم فتیله پیچ شدند. حسن روحانی قالیباف و جلیلی را فتیله پیچ کرد. جلیلی و حداد به نوعی عارف را فتیله پیچ کردند. نهیب حسن روحانی رضایی را از تشک خارج کرد. حداد عادل هم که از قبل بازنده بود. اگر این نتایج را با هم تحلیل کنیم برنده مناظره میشود گفت حسن روحانی بوده
  • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    هرچی می گذره بیشتر مطمئن میشم که تنها کسی که می توانست کشور را از این شرایط نجات بده فقط هاشمی رفسنجانی بود
  • amir A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    دقت کردین که امروز آقای جلیل از این رو به اون رو شده بود؟ روش خیلی کار شده بود و کلی مطلب در اختیارش قرار داده بود و کاملا توجیه شده بود که در برابر هر کاندیدایی چه استراتژی باید در پیش بگیره... با این اوصاف میشه گفت که رئیس جمهور بعدی کی هست.
    • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      1 0
      شك نكنين رييس جمهور همين اقاست
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    عارف یعنی اخلاق ، احترام ، شایسته سالاری و ادب
  • محمدعلی IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    درود بر عارف.امروز عالی بود
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    276 8
    دكتر عارف مرد علمي اي است ايشان دكتراي برق رو از دانشكاه استنفورد امريكا كه مختص نخبه ها هست دارن و در رابطه با شبكه هاي رله به نام خودشون شبكه عارف رو معرفي كردن خيلي هم باز و منصفانه فكر ميكنن كه رقيبشون هم تو مناظره امشب ايشون رو منصف خوندن اكه قصد راي دادن داريد ايشان كزينه مناسبي هستن
  • بهنام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 0
    درود بر رضایی بی حاشیه خدایی فقط فکر مردم و درست کردن اقتصاده
  • بی نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 0
    جلیلی بت شکن ... بت هبل رو بشکن ... هه هه هه
  • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 0
    از پوزخندهای جلیلی باید ترسید!
  • بی نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    61 4
    آقایان عارف و روحانی پیروز آخرین مناظره بودند، ضمن اینکه آقای جلیلی شکست خورده قطعی مناظره بود.
  • محمدرضا A1 ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    23 0
    امید وارم انتخابات امسال از هر سال شلوغ تر باشه هر کدام از نامزد ها میخان ریس جمهور بشن هدا و مردمو فراموش نکن بابا مردم با چه زبونی بگن در فشارن شما هم پارتی بازی نکنید فشار اقتصادی هم به مردم نیارید مردیم شب و روز برای شما دعا مکنن
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    27 0
    6 نفر از هشت نفر بهتر از احمدی نژادن . ولی یهو میبینی همون کپی برابر اصلش و اقای سیاه نبین برنده شدن
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    6 0
    جونم عارف و روحانی