پنجمین نفری که به انتقاد از سخنان محمدرضا عارف پرداخت حدادعادل بود.

غلامعلی حدادعادل در نقد نظرات عارف تصریح کرد: آقای عارف مشکلات امروز کشور را گردن اصولگرایان می اندازند که چرا آمده ‌اند اصلاح طلبان را کنار گذاشتند. وقتی آقای خاتمی آمدند و رئیس دولت شدند چه پاییز  برگریز اصولگرایی روی داد! اصلاح‌طلبان کشور را  مثل گونی تکان دادند؛ در بعضی از وزراتخانه ها فقط آبدارچی ماند. من و شما با هم رفیق هستیم و هر دو دانشگاه تهرانی هستیم. در مجلس اصلاحات با من که اهل تندروی نبودم چه کردند؟! شورای نگهبان بعد از بازشماری آرا اعلام کرد که من  رای آوردم. من که اعتراض نکرده بودم.  مجلس ششم، شش ماه من را یک لنگه پا در مجلس نگاه داشتند و اعتبارنامه مرا تایید نکردند. آقای عارف! می گویند مشکلات امروز کشور زیر سر اصولگرایان است. اولا آقای احمدی نژاد خود را اصولگرا نمی داند ما هم مشکلات را گردن ایشان نمی اندازیم. می گویند یک روز دزد آمد خانه یک کسی صبح همه  گفتند چرا قفل نزدی و این‌ها منتها آخر یک کسی هم به دزد چیزی بگوید. چرا نمی گویید تحریم هم هست. مشکل گرد و غبارها  کار یک روز دو روز نیست. یک مشکل بزرگ است.

در ادامه سعید جلیلی نیز در انتقاد به صحبت‌های عارف گفت: من آقای عارف را به انصاف می شناسم. شما خیلی از بحث آزادی مطرح کردید. در زمان مسئولیت شما این‌ها آزادی نبود. چرا در دولت شما هر اعتراض اجتماعی با بدترین وضع برخورد می‌شد. در سمیرم و جاهای دیگر معترضان کشته شدند. این ها تدبیر می خواهد. استانداری‌ها زیر نظر دولت است. این را می گویید نه در حالی که همه این ها زیر نظر دولت بوده است.

جلیلی همچنین گفت: وزیر علوم [دوره مسئولیت شما] آقای توفیقی مصاحبه کردند که ستاره دار کردن دانشجویان در زمان ما بود. آقای معین نامه می نویسد به وزارت کشور  وقت نامه می نویسد برای انجمن اسلامی مستقل و خواستار برخورد امنیتی و انتظامی شدند. الآن آنگونه صحبت می کنید که انگار در گذشته ها این نبوه است. عدالت رسانه ای در آن دوره چقدر بوده است؟ حجم رسانه‌ها چند درصدش در دست چه کسانی بودند؟ همین اقوام و این ها چقدر رسانه داشتند. درباره وضع موجود به گونه‌ای حرف می‌زنید انگار که وضع موجود وضع بدی است. حتما نقد شما به نقایص است. این نقایص وقتی اتفاق افتاد که دولت از اصولگرایی فاصله گرفتند. در سال 88 اوج مشارکت در کشور بود. نشان داد که در جمهوری اسلامی مشارکت بالاست و رقابت بالا بود. به خاطر این مشارکت بود که دو روز قبل از انتخابات اوباما نامه نوشت به رهبری. در آن زمان چه کسانی فتنه به پا کردند و ایران را دچار فتنه کردند و همان خارجی ها را به طمع انداختند؟

محمدباقر قالیباف نیز در نقد سخنان محمدرضا عارف گفت: آقای عارف فرمودند اگر در دولت قرار بگیرند معاونت اقوام را تشکیل می دهند. چرا در آن 8 سال که معاون اول بودید نکردید؟

حدادعادل هم سخنان قالیباف را تکمیل کرد و گفت: عارف که  می گویند معاون اقوام درست می کنند برای قوم فارس هم معاون درست می کنند؟

عارف در پاسخ به این انتقادات گفت: من نگاهم همیشه نگاه همگرایی بود. اعتقادم به همیاری 51 درصد است. تفکر اصلاح طلبی یکی از اصلی ترین تفکرات انقلاب می دانیم که به قانون اساسی وفادار است. اینکه یک کسی حرفی می‌زند ربطی به یک جریان ندارد.

غرضی در میان سخنان عارف گفت: این چه حرفی بود که یک نفر بیاید بگوید قانون اساسی ما منشور سازمان ملل است. در این مملکت نه یک روزنامه اصلاح طلب و نه یک مسئولی در دهان این آدم نزد.

عارف سخنان خود را ادامه داد و گفت: عملکرد من همیشه شایسته سالاری بوده است. در مخابرات  معاون اصولگرا داشتم. آقای خاتمی از وزیری استفاده کرد که رای نداده بود و رقیب او بود. در پاسخ به بحث آقای حداد هم بگویم که بحث من عدم استفاده از همه ظرفیت‌هاست. شرایط کشور به گونه ای است که باید از همه ظرفیت ها استفاده کنند. در 7 سال نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد همه اصولگرایان پشت سر ایشان ایستاده اند و تنها یک سال است که به او انتقاد می‌کنند.

عارف در پاسخ به سخنان جلیلی هم گفت: رشد  رسانه ها و NGO ها در هیچ دوره‌ای بالاتر از دوره اصلاحات نبود. آیا یارانه مطبوعات که در دوره اصلاحات داده می شد الآن هم همینگونه است. بنابر این است که مشکلات را بگوییم تا مشخص شود . من در دانشگاه‌ها که می‌رفتم یکی از مطالبات اصلی مطالب سال 88 است. در چهار سال گذشته ترییبون ها یک سوییه در اختیار یک طرف بوده است. بیاییم در یک فضای کارشناسی حوادث قبل و در حین و بعد از 88 را تحلیل کنیم. با این نگاه که دیگر این لکه ننگ تکرار نشود. نگاه من این است. در تمام دانشگاه هایی که رفتم همین را مطرح کردم. دانشجویان هزینه‌داده‌اند. بیاییم این بحث را مطرح کنیم. تصویر آقای خاتمی را صدا و سیما به عنوان جاسوس نشان داد. آیا این اخلاق است؟ من به خاطر رای این را نمی گویم. والله وسیله از هدف برای من مهمتر است. چرا باید به هم برچسب بزنیم.

وی همچنین گفت: چهار سال سکوت معنا دار کردم. گاهی با آقای حداد خصوصی حرف زدم. خدا می داند در این 4 سال چقدر  دلم درد گرفت. چرا همیشه با چماغ صحبت می کنیم. در اعتقادات هیچ اختلافی با هم نداریم آقای جلیلی. ما نباید جوانان عزیز را از دست بدهیم. 

عارف ادامه داد: آقای قالیباف هم مسئله معاونت اقوام را مطرح کردند. من نیامده ام که هرکاری که دولت های گذشته انجام داده اند دفاع کنم. اگر هم اشتباه کرده ایم آمده با شجاعت بگویم اشتباه کرده‌ایم.

جلیلی در میان سخنان عارف گفت:  من به جز اطلاعاتی که داده برچسب یا چماقی به شما زدم؟ آیا قبول ندارید که ظلم به نظام شد؟

عارف پاسخ داد: باید ریشه شناسی کنیم که شد و باید سهم تک تک افراد و گروه‌ها را مشخص کنیم.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نازی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    251 7
    درود بر عارف که حرف دل همه رو زد، مسئله ی 88 رو هم جوری نگفت که از هزارتا گفتن بهتر بود.
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    169 7
    ائتلاف 2+1 تغییر کرد: قالیباف+ جلیلی+حداد
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    203 9
    آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات الان وظیفه ای شما اینه که از عارف حمایت کنید.مردم منتظره یه نگاه از طرف شما هستن.آقای عارف واقعا یه اصلاح طلب واقعیه
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      آقای روحانی هم بسیار خوب بود ... قطعن اقای خاتمی از ائتلاف روحانی-عارف حمایت خواهد کرد
    • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      37 3
      رای به تنها اصلاح طلب موجود: محمدرضا عارف یک اصلاح طلب بین 5 اصولگرا و 1 مستقل و اقای روحانی( کمی نامعلوم) همه رو حریف بود. دلیل داره که اصولگراها از مناظره رو در رو با اصلاح طلب ها فراری هستن چون هیچ جوابی ندارن
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    نه پرسپولیس نه استقلال فقط تیم ملی !!!! به نظر من اعتدال بهتره. در ضمن ریاست جمهوری هم دوره کار آموزی نیست. آدم میخوایم با تجربه. یا ولایتی یا روحانی دنبال تنش هم نیستیم
    • احسان A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      15 1
      یعنی رضایی در حدی هست که اصلا در روحانی شک بشه کرد؟!!!
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    2 0
    چرا این اقایان در عرض این چند سال نیامدند این حرفها رابزنند اقای ولایتی چرا شما در مذاکرات هسته ای ان اشکالات پیش امد چیزی نگفتید
  • بی نام EU ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    45 1
    درود بر جسارت عارف