آغاز دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری/ انتقاد رضایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفاع ولایتی/1/

مناظره فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با تشریح برنامه​های محسن رضایی و نقد آن از سوی دیگر نامزدها آغاز شد که به مناظره دو نفره رضایی با ولایتی انجامید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف، حسن روحانی، محمدرضا عارف، غلامعلی حدادعادل، محسن رضایی، سعید جلیلی و سیدمحمد غرضی در این مناظره به تبیین برنامه​های فرهنگی خود و نقد دیدگاه​های یکدیگر می پردازند.
هر یک از نامزدها پیش از ورود به سالن صداوسیما در جمع خبرنگاران گفت و گو می​کردند و سپس گفت وگویی نیز با عزت الله ضرغامی و اعضای هیات نظارت بر صداوسیما در تالار تشریفات داشتند.

مرتضی حیدری بار دیگر مجری این مناظره بود. نامزدها به ترتیب وارد سالن شده و در جایگاه خود قرار گرفتند. غرضی، عارف، جلیلی، ولایتی، حدادعادل، روحانی، قالیباف و ولایتی به ترتیب در کنار یکدیگر نشستند. حیدری ابتدای این برنامه با بیان اینکه «عصر روز جمعه شما بخیر» سخنان خود را آغاز کرد که دقایقی بعد آن را اصلاح کرد و گفت: عصر روز چهارشنبه 15 خردادتان بخیر!

به گفته وی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی در این مناظره مطرح خواهد شد و سوالات و زمان بندی اجرای این مناظره متفاوت از مناظره پیشین است. هر یک از نامزدها ظرف چهار دقیقه رئوس برنامه هایشان را طرح کرده و دیگران دو دقیقه فرصت نقد برنامه​های وی را خواهند داشت. نهایتا نامزد منظور می تواند به این نقدها پاسخ دهد.

محسن رضایی نخستین نامزدی بود که به شرح رئوس برنامه​های فرهنگی خود پرداخت. وی سخنانش را با یاد و خاطر امام و شهدا آغاز کرد و 30 ثانیه از زمان 4 دقیقه خود را به این امر اختصاص داد و بعد هم با بیان حدیثی به نقل از رسول الله اعلام کرد که فقر منجر به کفر خواهد شد. وی بر این اساس بر توجه به فقر مردم تاکید کرد و گفت: وقتی خبر افتادن جوانی را در خیابان ها می شنوم گویی پتکی بر سر من کوبیده می شود و وقتی دختری سر چهارراه​ها گدایی می کند گویی به من تیر می زنند.

وی از کاهش ارزش نرخ ریال از سال گذشته تا کنون یاد کرد و گفت: در حال حاضر هم نظام و هم دین ما در معرض خطر است. اگر چنین احساس خطری نبود به هیچ وجه پا به عرصه نمی گذاشتم. فقر و گرانی مشکل بزرگی است که اگر رفع نشود، نمی توان به مسائل فرهنگی پرداخت. رفتار دولتمردان نیز موثر است. اگر مسئولان خوب عمل کنند، فرهنگ ما هم خوب خواهد شد. اما رفتار مسئولان ما در عرصه فرهنگی نامناسب است. فرهنگ و هنر و سینما و ورزش را باید به خود فرهنگیان بدهیم.
رضایی سخنانش را با انتقاد از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی به پایان رساند و گفت: آنگونه که انتظار می رفت، این شورا به انجام وظایف خود نپرداخت.

محمدغرضی نخستین کسی بود که به انتقاد از رضایی پرداخت و گفت: اگر در مقطعی فرهنگ مورد تهاجم قرار بگیرد، می تواند خودش را حفظ کند یا اینکه تسلیم گرفتاری ها می شود؟ شما گرانی و فقر و دیگر مواردی که اتفاق می افتد را صاحب نفوذ در فرهنگ مردم می دانید. آیا فرهنگ که یک موجود زنده است، در طول حرکت می کند یا در عرض؟

عارف هم از رضایی خواست که راهکارهایش را برای حل مسائل فرهنگی مطرح کند.

سعید جلیلی هم از او پرسید: شما از ظرفیت فرهنگ چگونه می خواهید استفاده کنید؟ شما به مطالب مد نظر رهبری که عمدتا ناظر به فرهنگ کشور است را بنگرید. مثل فرهنگ کار جمعی و اقتصاد مقاومتی. این فرهنگ باید حاکم شود. چگونه باید این فرهنگ در اقتصاد و سیاست دنبال شود و حاکم گردد.

علی اکبر ولایتی سخنان رضایی در باب انتقاد از شورای عالی انتقلاب فرهنگی را رد کرد و گفت: این شورا در احیای فرهنگ اسلامی و انقلابی بسیار فعال عمل کرده است. مصوبات این شورا ضمانت اجرایی ندارد و به صورت سنتی رئیس جمهور را برای ریاست آن انتخاب می کنند. هر مقداری دولت بودجه اختصاص دهد، ما شاهد اجرایی شدن این تصمیمات هستیم.
غلامعلی حدادعادل هم گفت: آقای رضایی بدون اینکه به مقوله فرهنگ توجه کنند یک سره وارد مسائل اقتصادی شدند! مشکلات اقتصادی ما مربوط به یکسال اخیر است، آیا ما قبل از آن مشکل فرهنگی نداشتیم؟ درست است که فقر ریشه مشکلات فرهنگی می تواند باشد اما جای تقوا کجاست؟ خیلی از ناهنجاری ها هم ریشه در ثروت های کلان دارد. بسیاری از مشکلات ما ناشی از فقر نیست. انتظار داشتم که جنابعالی قدری راجع به خود فرهنگ صحبت کنید.
حسن روحانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم با بیان اینکه امروز مشکلات بسیار زیادی در بخش فرهنگ داریم، گفت: باید فضای فرهنگی برای کار فرهنگی ایجاد شود و امنیت لازم را داشته باشد. اصحاب فرهنگ باید احساس امنیت کنند و دچار دغدغه​های بی دلیل و سانسور نباشند. قوانین را می توان به صورت شفاف بیان کرد تا اصحاب هنر خلاقیت داشته باشند. چرا که در فضای ناامن خلاقیت کشته می شود و خلاقیتی نیست که تبدیل به هنر و کالای فرهنگی قابل عرضه به جامعه شود.

وی بر امنیت فضای فرهنگی تاکید کرد و از لزوم صیانت از باورهای دینی سخن گفت و افزود: متاسفانه برخی از مسئولین به جای تقویت باورها، آن را تضعیف کرده اند و هر موضوعی را به مسئولان دینی یا حتی امام معصوم نسبت داده اند که منجر به رواج خرافات به نام دین شده است. باید عقلانیت را در جامعه تقویت کنیم و رفتار دینی را ترویج کنیم و اینقدر به باورها تکیه نکنیم. هر روز بخشنامه و دستور العمل صادر نکنیم بلکه با تقویت باورها، مردم را به سوی آن سوق دهیم.
حیدری هم با لبخند خطاب به روحانی گفت: انتظار داشتیم به نقد سخنان آقای رضایی می پرداختید اما به تشریح برنامه های خودتان پرداختید. روحانی هم پاسخ داد: منظور من این بود که ایشان باید به این نکات هم اشاره می کردند.

محمدباقر قالیباف هم از رضایی پرسید: فلسفه نظام اسلامی چیست و این چه تفاوتی با دیگر نظام ها دارد؟ آیا از اشکالات عمده ای که در دولت های قبل بوده است، به دلیل نگاه غلط به موضوع فرهنگ و مظلوم کردن جایگاه فرهنگ نیست؟ باید اقتصاد و سیاست تحت تاثیر فرهنگ باشند و گرنه اساس نظام اسلامی ما زیر سوال است.

محسن رضایی هم که از برگزاری اینچنینی مناظره ابراز رضایت می کرد در پاسخ به نقدها گفت: سخنان دوستان نشان می دهد که بیش از حد نگاهشان معطوف به تهران است. در حالیکه من 250 استان را دیده ام. من هشدار دادم که فقر و مشکلات اقتصادی، کشور را در معرض تهدید قرار داده است. رویکردهای ما مهمتر از بیان مطالبی است که وزیر فرهنگ ما باید در آینده به دنبال آن باشد. من تا پایان ابن برنامه فرصت دارم که برنامه های فرهنگیم را بگویم و در این ابتدا فقط رویکردهایم را گفتم.

وی بی آنکه از ولایتی نامی ببرد، به دفاع وی از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما در دفاع مقدس از فرهنگ کشور دفاع کردیم و بعد آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپردیم تا به ترویج آن بپردازد. شما برای این منظور چه کردید؟ آیا توانستید پس از دفاع مقدس، این فرهنگ ما را حفظ کنید؟ آیا معماری ما اسلامی است یا تولید خشونت می کند؟ کدام بخش نامه ای را در راستای چهارچوب معماری اسلامی داده اید؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهای بزرگی کرده اما غفلت هایی هم داشته که قابل چشم پوشی نیست.

وی خطاب به دیگر نامزدها گفت: به گونه ای سخن نگویید که گویی هیچ مشکلی در عرصه اقتصاد نیست. او قصد داشت به سخنان خود ادامه دهد که حیدری پایان وقت وی را متذکر شد.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    87 10
    خیلی مسخره است.4 دقیقه صحبت 14 دقیقه نقد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    80 20
    روحانی رو عشق است
  • علیرضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    62 2
    در دور اول مناظزه، الحق و انصاف، آقای روحانی از همه بهتر بود. کلی گویی نمی کرد و مصداقی صحبت می کرد. آقای عارف و قالیباف و رضایی هم خوب بودند. بقیه بی برنامه بودند و کلی گویی می کردند. جنگ مغول و ... !!!
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    59 5
    جلیلی نشان داد نماینده دولت هست و از فعالیت های دولت دفاع کرد نشان داد که بریا فرهنگ و هنرمندان ارزشی قایل نیست.قالیباف هم که مثل همیشه فقط حرف میزنه و برنامه نداره.روحانی خوب از هنرمندان و وضعیت بد فرهنگ صحبت کرد . فقط روحانی پر جرات
  • مهدی NL ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    66 3
    دکتذ جلیلی هم چه ظرفیت شناسیه! یکی در میون قراره از ظرفیت استفاده کنه!!؟
  • hrk IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    47 14
    درود بر رضایی با برنامه
  • محمد A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    59 2
    جلیلی: باید ظرفیت ها رو آزاد کنیم چون ظرفیتی که ظرفیت نداشته باشد دارای ظرفیت کافی نیست و من ظرفیت ها رو ظرفیتی میکنم
  • کاظم IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    37 15
    درود بر عارف که فقط برنامه داره میده و مثل بقیه مشکلات رو پشت سر هم تکرار نمی کنه
    • سلام بر زندگی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
      2 0
      آره برنامه هاش رو مثه بقیه از رضایی برمیداره. مثه آخرش که رضایی گف اصل 19 و 15 رو اجرا میکنم... بعد عارف همون رو از رو قانون خوند و گف اونم اجرا میکنه... نمیدونم چرا همه از برنامه های این مرد برمیدارند واسه خودشون... دیگران باید به جای اینها فکر کنند؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    19 0
    مناسب دیدم که از این فرصتها برای آزادسازی سایر طرفیتها استفاده کنم...