روحانی می گوید دیپلماسی عمومی نقش مهمی در سیاست خارجی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه اظهارت خود در گفت و گو با شبکه خبر در خصوص برنامه های دولتش در بعد سیاست خارجی و ارتباط با همسایگان چه است، گفت: اساساً کار با همسایگان یک اولویت ویژه در سیاست خارجی دارد،کار با همسایگان هم مساله امنیت ملی و هم منافع ملی و هم بحث روابط ملت‌ها در کنار یکدیگر است، یعنی مردمی که در کنار مرزهای ما زندگی می کنند. اصلا برخی اقوام این طرف مرز و برخی آن طرف مرزها هستند. بنابراین بحث همسایگان یک حالت کاملا ویژه به لحاظ فرهنگی و اقتصادی دارد. مثلا بازارچه‌های مرزی بسیار می تواند موثر و تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: بعد از همسایگان، موضوعات و مسائل تعیین می کند که اولویت کجاست. گاهی وقت‌ها مسائلی پیش می آید که باید با غرب کار کنی، مساله ای با شورای امنیت و یا اعضای دائم شورای امنیت و کشورهای اروپایی کار کنیم. بعضی وقت ها مسائل صنعتی است که باید با برخی کشورها همکاری کرد. گاهی موضوع تسلیحاتی مدنظر است یکی دو کشور هستند که می توانند تسلیحات بدهند بنابراین بعد از همسایگان و شبه همسایگان، دنیای اسلام از دید فرهنگی جایگاه خاص خود را دارد ولی در بقیه مسائل باید موضوع محور بود و براساس آن تشخیص داد کدام قاره یا کشور اولویت است.

اهم اظهارات روحانی را در ادامه بخوانید:
* سوریه مساله مهم منطقه‌ است. اولا سوریه جزء کشورهای خط مقدم مبارزه با اسرائیل بوده و هست. سوریه همسایه لبنان است و ما هم با شیعیان و مردمش روابط ویژه داریم. سوریه از طرف دیگر همسایه عراق است که برای ما اهمیت ویژه دارد. خود سوریه هم یک کشور مسلمان است و ما سوریه روابط خوبی بعد از انقلاب داشتیم. بنابراین سوریه مساله مهمی برای ما است. حفظ جان مردم و توقف کشتار در سوریه برای ما مهم است. مبارزه با تروریسم اساساً برای ما مهم است. هرکجا تروریست ها افراطیون و سلفی‌ها و آنهایی که دست به اسلحه می برند و به زندگیف مال و ناموس مردم تجاوز می کنند برای ما حساسیت ویژه دارد. ما اساساً با کشتار و جنگ و ترور مخالفیم. کمک های انسان دوستانه در سوریه برای ما اهمیت دارد. تا 2014 که دولت فعلی حاکم است چون دولت قانونی است از این دولت حمایت می کنیم ولی بعد از 2014 که زمان انتخابات است، حامی انتخابات سالم، آزاد و فراگیر هستیم و هرچه نتیجه انتخابات باشد، برای حمایت از دولت قانونی آینده متعهد می شویم.
* مساله سوریه را باید به سمت حل در اجماع بین المللی ببریم. یعنی همسایگان سوریه و دیگر کشورهای منطقه و کشورهای غربی که فعال هستند و همچنین روسیه، باید تلاش کنیم با یک اجماع بین‌المللی و نزدیک کردن افکار و عقاید، مساله سوریه را حل و کشتار را هرچه سریعتر متوقف کنیم.
* با هر کشوری از جمله آمریکا بخواهیم مذاکره کنیم، چارچوب کلی سرجای خودش هست. چارچوب کلی هم احترام متقابل، منافع مشترک و متقابل و برابری است. برای ما آمریکا یا اروپا خیلی مساله مهمی نیست. البته از این منظر که آمریکا در این 35 سال خیلی با ما خصومت کرده مساله دیگری است اما اعتماد کردن که ما مطمئن شویم به صداقت طرف و اینکه مذاکرات، مذاکرات واقعی است نه برای منافع خاص، واقعا برای حل معضلات است، یک مقدار سخت تر است. اما اساس در روابط خارجی هرجا احترام و اعتماد متقابل ما را به امنیت ملی بیشتر برساند و ما را به منافع ملی برساند، مشکلی نخواهیم داشت.
* دیپلماسی عمومی اساسا مهم است نه تنها در رابطه با آمریکا بلکه برای تقویت رابطه با دنیا و گرم شدن روابط با دنیا بسیار مهم است. رسانه جزء دیپلماسی عمومی است. روابط تخصصی، صاحب نظران، دانشمندان، جزء این دیپلماسی است. هنر، ورزش، روابط علمی، بخش های دینی و مذهبی و ارتباط علما و صاحب نظران و ادیان مختلف جزء این دیپلماسی است. در دنیای امروز دیپلماسی عمومی بسیار نقش دارد و خیلی جاها یخ روابط را اول دیپلماسی عمومی وارد شده و حل کرده و بولدوزر اول بوده است.
*در مساله هسته‌ای ما دنبال چه چیزی هستیم، ما دنبال بمب نیستیم و بالاترین مقام رسمی کشور ما این را اعلام کرده است. در انرژی هسته ای ما دنبال چه هدفی هستیم؟ قاعدتا در بحث غنی‌سازی دنبال توسعه هستیم بنابراین اصل توسعه کشور و و ما باید محاسبه کنیم که در این توسعه چه چیزهایی نقش اول یا دوم را دارد.
*مساله هسته‌ای ای یک موضوع ملی و افتخار ملی است و باید آن را حفظ کنیم اما باید حواسمان باشد که با کمترین هزینه و بیشترین فایده مثل دیگر موارد در روابط خارجی عمل کنیم. «تصمیم سازی» خیلی نقش دارد شما در برابر آنهایی که می خواهند تصمیم گیری کنند باید درست تصمیم سازی کنید. اگر شما در مقابل این تصمیم گیران یک سناریوی بگذارید یک جواب می دهد، دو سناریو بگذارید، دو جواب می دهد، سه تا سناریو بگذارید جواب دیگری می دهد باید ابعاد مساله را باید بررسی و واقعیات را ترسیم کنیم. تلاش می کنم دقیق ترین سناریوها در مساله هسته ای در بخش تصمیم سازی بوجود آورم تا تصمیم گیران که تنها دولت نیست بلکه سران نظام هستند به گونه ای تصمیم بگیرند که در آن کمترین هزینه و بیشترین فایده باشد در دورانی هم که من مسئول پرونده هسته ای بودم همواره این سیاست را دنبال می کردم و تلاش می‌کردم سناریوهای متفاوت با کمترین هزینه ها را برای تصمیم گیری ببرم. تصمیم سازی را ما در دبیرخانه انجام می دادیم، به جلسه سران تقدیم می کردیم و تصمیم گیری با آنها بود. خوشبختانه در آن مقعطی توانستیم همه هدف‌هایی که سران نظام در سال 82 و 83 برای ما ترسیم کرده بودند محقق کنیم.

* توانستیم فناوری هسته ای که ناقص بود را کامل کردیم، صلح آمیز بودن پرونده هسته ای را به اثبات برسانیم و اعتماد عمومی جامعه جهانی را جلب کنیم، جنگ و شورای امنیت، تحریم را در حساس ترین مقطعی از کشور دور کنیم در ادامه راه هم این کار را خواهیم کرد اینکه در دولت آینده من اگر مسئول باشم همه مساله حل خواهد شد یا نه تلاش مان این است که به حل و فصل برسد.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    8 57
    سناریونویسی شما رو چند سال پیش دیدیم. سناریوی شما فایده ندارد. بهتون قول می‌دن هزینه هم نداشته باشه، اما متاسفانه هزینه هم دارد.
    • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      6 38
      ایول به کلامت... نمیدانم اینها ما را چه فرض کرده اند چه خبر آنلاین منتشر کنه یا نکنه من که یادم نمیره همین جناب قول پلمپ 10 ساله داده بودند و تقریبا تمام فعالیتهای هسته ای ما تعلیق بوده و آنها در عوض قول داده بودند پرونده ما را از شورای امنیت بیرون بکشند... آقای روحانی بیرون کشیدند ؟؟؟ نه خیر... بیرون نکشیدند که هیچ کشور در این زمینه چند سال بخاطر شما عقب افتاد پس این همان منظور شماست دیگه که نه خرج کردیم ( اصلاح طلبان جلوتر از آن نرفتند) و بیشترین سود را به دست آوردیم !! ( از دید انگلیس و فرانسه و آلمان و هیئت مذاکره آنها چون به حرفشان گوش کردیم خوب کردیم و سود کردیم!! ) آقای روحانی شما هر مقامی دارید همان باقی بمانید.... لباس ریاست جمهور برای شما خیلی گشاد است...
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      25 3
      دوست عزیز معلومه شما اصلا این گرونی هارو لمس نمیکنی که اینطوری داری صحبت میکنی. برنامه اي که پشت ادمو زیر گرونی ها خم کنه رو نمیخاییم . همین
  • بی نام EU ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    صدها دليل محكم و قطعي وجود دارد كه اثبات ميكند "دوران انرژي شكافت هسته اي به سر امده"