حسن روحانی می گوید در مرحله دوم قانون هدفمندی «یارانه کالایی» در کنار یارانه نقدی پرداخت می شود.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه اظهارت خود در برنامه شبکه خبر در خصوص برنامه های دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات گرانی و تورم، گفت: من هم مساله گرانی و مساله بیکاری را که گاهی هم به هم نزدیک هستند و به هم گره خورده به عنوان مهمترین موضوع در معیشت مردم می دانم. از قیمت دارو گرفته تا مواد غذایی و کالاهای اساسی و مهمتر بی ثباتی که اصلا مردم نمی داند فردا چه خواهد شد، ارزش پول ملی که در دایره تورم می گنجد. اینکه مردم در عرض 6 ماه یک مرتبه ارزش پول شان نصف شد و در برخی موارد یک سوم شد. آمار و ارقامی که در فروشگاه خرده فورشی گرفتم نشان می دهد که از پارسال تا امسال در برخی موارد قیمت ها دو یا سه برابر شده است. 
وی افزود: برای مهار بحث تورم اول دولت باید خرجش را کم کند، دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند، دولت چابک و کوچکی شود. قیمت باید کمتر تمام شود، رونق اقتصادی اساس مساله است. کدام کارخانه و شهرک های صنعتی است که بطور کامل فعال باشد؟ کارخانه خوابیده برخی کارخانه‌ها نیمه تمام هستند، ما اگر بتوانیم تولید را رونق بدهیم و محیط کسب و کار بهبود یابد کالا افزایش می یابد و بازار رونق می گیرد.

در ادامه مهم ترین بخش های سخنان حجت الاسلام حسن روحانی نامزد ریاست جمهوری یازدهم می آید:
*مجلس یک قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در سال 90 تصویب کرد ولی تا الان آیین نامه های اجرایی نوشته نشده یا اگر نوشته شده ابلاغ نشده است. بنابراین اولین کار باید این باشد که آیین نامه های همین قانون نوشته و اجرا شود. دومین قدم این است که مردم اطمینان پیداکنند و ببیند هر روز مقررات عوض نمی شود و رییس جمهور قول دهد که مقررات برای 6 ماه عوض نمی شود، نه اینکه در یک ماه 30،40 بار عوض شود. من بررسی کردم که از 7آبان تا 7 اذر 37 بخشنامه مختلف در زمینه اقتصادی و مالی اعلام و ابلاغ شده است تا این ثبات نباشد و شفافیت نباشد بهبود کسب و کار وجود ندارد.
*من به مردم قول می دهم دولت تدبیر و امید آئین نامه قانون گردش اطلاعات و شفافیت و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را ظرف 90 روز اول تدوین، ابلاغ و اجرا خواهد کرد. مردم اگر ببیند دولت دولت تدبیر است نه شعار، دولت صادق است اگر این اطمینان را پیدا کنند 20 درصد حل می شود.
*اصل هدفمندی یارانه باید هدفمند شود، هدفمندی قانونی است که مجلس تصویب کرده و باید اجرا شود. اشکال اول این است که قانون به درستی اجرا نشده، دوم پول این یارانه نقدی از محل قیمت حامل های انژی و دیگر کالاها برداشت شود و از جای دیگر برداشت نشود اما برداشت شد و تخلف شد. مرحله اول را باید سالم سازی کنیم و بعد وارد مرحله دوم شویم. الان مردم زندگی شان را بر این 45 هزار تومان تنظیم کردند و باید ادامه یابد اما در مرحله دوم باید یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی داده شود. خود محاسبات اقتصادی می گوید حداکثر ارزش این 45 هزار تومان و قدرت خریدش الان 15 هزار تومان شده است بنابراین خیلی مهم است که با اجرای هدفمندی یک ترمز آنی و فوری برای تورم درست کنیم. در یارانه کالایی اعتباری در اختیار مردم قرار می گیرد که فقط کالاهای اساسی را با قیمت مناسب می‌توانند دریافت کنند می شود در قالب کارت های اعتباری باشد.
*اصل اقتصاد بدون نفت جز سیاست های کلی نظام و برنامه پنجم است و قدم به قدم بودجه جاری باید اتکایش به نفت کمتر شود. نفت سرمایه بین نسلی است و نمی توان به هر شیوه ای از آن استفاده کرد. پول نفت به خودی تورم زا است بنابراین اتکای به نفت برای بودجه جاری باید قدم به قدم کم شود یک راهش تقویت صادارت غیر نفتی است و باید تسهیلاتی برای این نوع صادارت ایجاد شود. در سوی دیگر باید دنبال ارزش افزوده باشیم و خام فروشی از بین برود و مواد خام در داخل تبدیل به فرآورده شود و ارزش افزوده درآمد ما را چند برابر می کند.
*در قدم اول راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم، که در ادامه آن اقتصاد استقامتی است. معنی این اقتصاد زندگی توام با ریاضت نیست، اقتصاد مقاومتی یعنی باید بر مبنای اهداف کشور به نحوی حرکت کنیم که از اهداف فاصله نگیریم، نگذاریم دشمن ما را منزوی کند. دشمن می خواهد ما به رشد 8 درصد نرسیم، اقتصاد مقاومتی یعنی باید راه حل پیدا کنیم. عجیب این است که کسانی که می دانستند ما در مسیر تحریم هستیم برنامه ریزی نکردند که به جای دارو پورشه یا کالای لوکس وارد نشود، از اقصا نقاط دنیا میوه وارد نشود، آن چه ضرورت بود وارد شود. قدم اساسی تعامل با دنیا است یعنی جز گفتمان دولت تدبیر و امید نجات اقتصاد کشور، تعامل با دنیا است.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    94 2
    موافقم با اقای روحانی.اقای احمدی نزاد راست میگفت عدالتو اجرا کرد همه رو فقیر کرد .چه وعده های قشنگی میداد 4سال پیش اما با مملکت چیکار کرد؟؟؟؟ کاشکی مردم یکم هوشیار تر انتخاب میکردن نه فقط شعارو وعده های تو خالی.ب نظر من عارف مردمی تره
    • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      3 21
      برنامه=رضایی
  • بی نام US ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    38 11
    روحانی+عارف+رضایی+غرضی
    • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      4 22
      اول از همه رضایی
  • بی نام AU ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    96 0
    عرضه دارو با ارز دولتی خدمت هست ولی وارد کردن پورشه با ارز دولتی و فروش با ارز آزاد خدمت به جیب بعضی ها هست. پس کاملا فکر کردند و برنامه ریزی داشتند که چه می کنند!
  • اعتراض A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    4 0
    الن انتخاب ما بین بد و بدتره. عارف نسبت به بقیه سنجیده تر و مدبرانه تر عمل کرده. رای ما عارف.
  • بی نام EU ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    3 0
    اگه یکیشون به نفع اون یکی کنار نره رای میشکنه همه به فنا میریم