روحانی می گوید ریل دولت قانون است و همه باید بر روی این ریل حرکت کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری امشب در گفت و گوی شبکه خبر در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت های قانون اساسی و اختیارات رییس جمهور در قانون اساسی، گفت: قانون اساسی حدود وظایف و اختیارات رییس جمهور را مشخص کرده است و در واقع اساس این قانون تناسب را بین مسئولیت و اختیارات معین کرده است.
وی تصریح کرد: رییس جمهور در این چارچوب فعالیت خود را آغاز می کند و کار خود را انجام می‌دهد، البته خیلی از این امور وابسته به این است که تیم رییس جمهور چه می کند، توانمندی رییس جمهور چقدر است که بهتر با سایر قوا کار کند و اگر مشکلی داشته باشد طبق قانون اساسی رهبری این هماهنگی را بوجود می آورند و در برخی موارد هم رییس جمهور می تواند از افکار عمومی کمک بگیرد.
روحانی با بیان اینکه اختیارات قانون اساسی متناسب با وظایف رییس جمهور است، خاطر نشان کرد: اما برخی این اختیارات باید با هماهنگی قوای دیگر انجام شود و گاهی که ممکن است که رییس جمهور برای هماهنگی از رهبری استمداد بگیرد و گاهی افکار عمومی می تواند به کمک رییس جمهور بیاید.
اهم اظهارات روحانی را بخوانید:
اختیاراتی که قانون اساسی به رییس جمهور داده چارچوب را مشخص کرده اما اینکه چگونه از این اختیارات استفاده کند به توانمندی رییس جمهور بستگی دارد.
* معیار برای اعضای کابینه من راستگویی، درست کرداری، روشن اندیشی، واقع بینی و .. است که می توان همه را در کلمه «درست کرداری» جمع کرد، فردی که اینگونه باشد هم پاکدست است هم مدیریت و دانش و تجربه کافی دارد تا بتواند درست عمل کند. بنابراین بینش درست، روش درست و کنش درست همه در کنار درستی بوجود خواهد امد. درست کرداری شامل توان اجرایی هم می شود.
*من تا زمان انتخابات برخی از شخصیت ها و افرادی که علاقمند هستم با آنها کار کنم را اعلام خواهم کرد، برخی از این افراد مشخص شده و برخی را دارم فکر می کنم ولی تا آن زمان اعلام می کنم تا نمودی از چهره هایی باشد که مد نظر من است.
*کلمه تکنوکرات بیشتر کسانی هستند که تخصص ویژه دارند، ما در موضوعات ویژه باید از متخصصین استفاده کنیم لزوما کسی که متخصص امری است لازم نیست مسئولیت رده بالا داشته باشد وقتی مسئولیت بالا به کسی داده می شود باید ویژگی های دیگر هم داشته باشد اما اینکه از این متخصص برای امر خاصی استفاده شود اما برای مدیریت های میانی به بالا شرایط خاص خودش را دارد.
*تیم کابینه با مدیران در سراسر کشور دو مقوله جدا است اگر بحث مدیران در سراسر کشور هستند که فعالیت می کنند می توانند منتقد دولت باشند اما در داخل کابینه قبل از اینکه منتقد اساسی وارد کابینه بشود باید بحث شود تا به مرحله اقناع برسیم در غیر اینصورت همکاری های سطح بالا سخت می شود اما انتقاد در مورد اینکه نظر خاصی در هر موضوعی داشته باشد حق طبیعی اعضای کابینه است.
*من عملا فراجناحی عمل کردم و در هر جا مسئولیت داشتم از هر دو جناح حضور دارند مشکلی با کار کردن جناحی که اصولگرا یا اصلاح طلب نامیده می شود ندارم، مشکل من با افراطیون است افراط تندرو و افراطی که در خط اعتدال نیستند میانه ای ندارم و سختم است که با انها کار کنم من امده ام که خط اعتدال را جایگزین خط افراط کنم، افراط همیشه مشکل ساز بوده اصولگرا و اصلاح طلب اساس بحث ما نیست اساس اعتدال است. من با اعتدالیون می توانم کار و زندگی سیاسی داشته باشم.
* ریل دولت قانون است اول قانون اساسی است و ریل دولت مصالح کشور ومنافع و امینت ملی است همه اینها دست مجلس نیست، امنیت ملی جای دیگر است، سیاست های کلی مربوط به جای دیگر است و رهبری اعلام می کند اینکه فکر کنید یک ریل به نام مجلس است درست نیست مجلس هم بر ریل قانون اساسی است اما کلی این است که دولت باید قانون گرا باشد و قانون اصل است. گاهی فوق قانون یا شبه قانون داریم اما باید اجرا شود بنابراین دلوت موظف است که به قانون و اسناد فرادستی عمل کند.

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرمهدی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    76 7
    رای ما جوانان دانشجو و نخبگان کشور یکی از خودمان است . دکتر عارف ، نخبه ای ایرانی
  • syd jalal IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 6
    سالیکه نکوست از بهارش پیداست 1 ازمتینگش تو حسینه جماران پیداست