چه اطلاعات جدیدی متناسب با نسل جدید باید وارد کتب درسی شود؟ این سئوالیست که در این چند ساله هیچ وقت بر سر آن توافق نشده است

 هادی معیری نژاد- این روزها همزمان با رشد برخی معضلات اجتماعی مانند ترافیک ، فرهنگ آپارتمان نشینی ، گسترش موج سوم ایدز، طلاق و.....لزوم اطلاعات دهی مدنی به دانش آموزان ضروری به نظر می رسد اما گویاقرار نیست این اطلاعات درون یک مجموعه فکر شه و برنامه ریزی شه وارد کتب درسی شود
در حالی که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ورود علم نانو به کتابهای درسی مقطع متوسطه خبر میدهد، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ورود موضوعاتی همچون مهریه، چک بلامحل و دیه حوادث رانندگی و همچنین مضرات مواد مخدر به کتب درسی را غیر ممکن می داند
ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ورود علم نانو به کتابهای درسی مقطع متوسطه خبر داد.
وی گفت: با توجه به اهمیت علم نانو در دنیای مدرن امروز، دانش آموزان باید از مقطع متوسطه با این علم آشنا شوند و به همین دلیل صحبت‌های مقدماتی برای ورود مباحث علمی نانو به کتاب‌های درسی شده است.
سحرخیز تصریح کرد: قطعاً مباحث علمی نانو در بخش‌هایی از کتاب‌های شیمی و فیزیک دانش آموزان قرار می‌گیرد تا آنها اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند.
پیشتر نیز دروسی مرتبط با انرژی هسته ای وارد کتب درسی از جمله ششم ابتدایی شده بود
اطلاعات مدنی پشت در بسته کارشناسی شدن
اما از طرف دیگر رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین اظهارات مسوولان ستاد دیه و مبارزه با مواد مخدر مبنی بر ورود موضوعاتی همچون مهریه، چک بلامحل و دیه حوادث رانندگی و همچنین مضرات مواد مخدر به کتب درسی، ضمن رد و با انتقاد از چنین اظهارنظرهایی، گفت: کتاب‌های درسی دارای نقشه جامع هستند و صرفا متناسب با این سند تدوین می‌شود.
در هفته جاری برخی سایتهای خبری به نقل از رییس ستاد دیه از ورود مباحثی همچون مهریه، دیه حوادث رانندگی و چک بلامحل به کتب‌ درسی و نشریات رشد خبر داده بودند. همچنین از سوی یکی از مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ورود موضوع مضرات مواد مخدر به کتاب ششم ابتدایی عنوان شده بود که واکنش شدید معاون وزارت آموزش و پرورش را به عنوان متولی اصلی تدوین کتب درسی همراه داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز گله‌مندی از اظهارنظر غیرمسوولانه برخی از نهادها در ارتباط با برنامه آموزشی و کتب درسی، گفت: این اظهارات از سوی رییس ستاد دیه بدون کارشناسی است.
وی با اشاره به اینکه ستاد دیه در جلسات مشترک با آموزش و پرورش درخواست‌هایی داشته‌اند، افزود: سازمان پژوهش ضمن استقبال از توسعه همکاری‌های بین دستگاهی اعلام می‌کند که متولی برنامه‌ریزی آموزشی و محتوای کتب، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بوده و نهاد تصویب‌کننده این موضوعات نیز شورای عالی آموزشی وزارت آموزش است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در واکنش به ورود «مضرات مواد مخدر» به کتب درسی دانش‌آموزان ششم ابتدایی که دو روز پیش از سوی معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان شده است نیز گفت: ظاهرا برخی از نهادها برای ابراز سخن تازه و یا ارائه گزارش کاری انجام نشده خود، اظهارنظرهای خارج از حوزه مسوولیت خود انجام می‌دهند.
بسیاری از روانشناسان و کارشناسان تربیتی معتقدند هم اکنون باید فکری به حال ورود موضوعاتی اجتماعی و بهداشتی به کتب درسی کرد تا نسل آینده از سنین پایین با حقوق مدنی ، مخاطرات اجتماعی و اطلاعات بهداشت فردی و جنسی آشنا شده و بی اطلاعی باعث و تشدید بحران های اجتماعی در سالیان پیش رو نشود.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    19 0
    اگر معاون وزیر با ورود این موارد درکتب درسی مخالف هستن میشه فواید مواد مخدر رو وارد کتابها بکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مربی بهداشت IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    27 0
    خدا خیر بده روانشناسان وکارشناسان تربیتی راباید موضوعات اجتماعی و بهداشتی به صورت یک سری کتابها از مهد کودکها شروع وتا زمان دانشگاه ادامه پیدا کند. حالا نمی دونم سازمان پژوهش آموزش وپرورش فکر دیگه ای دارند خوب عنوان کنند تا همه بدونند این نظر کارشناسان چه ایرادی داره ؟در ضمن شاید یک کتاب بهداشت بیاد وما مربیان بهداشت هم ساعت آموزشی داشته باشیم.