با وجود اینکه پیش بینی شده است با حذف ارز 1226 تومانی از دارو، رسما این کالا گران شود، اما وزیر بهداشت با حساب و کتابی می گوید دارو با ارز مبادلاتی گران نمی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز محمدحسن طریقت منفرد، در حاشیه برگزاری چهلمین آزمون دستیاری تخصصی در پردیس همت دانشگاه علوم پزشکی تهران که اکنون به دانشگاه ایران بازگشته است، دراین باره گفت: در جلسه اخیر که با دست اندرکاران حوزه دارو برگزار شد، مقرر شد آن مقداری که به دلیل تغییر نرخ ارز افزایش قیمت در دارو ایجاد می‌کند با کافی کردن یارانه دارو جبران شود.

به گفته وزیر بهداشت در حال حاضر حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار ارز دارو وجود دارد: اگر قیمت آن دو برابر شود نزدیک به 1500 میلیارد تومان افزایش قیمت خواهیم داشت که این رقم در بودجه 2200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او راهکار گران نشدن دارو را پیشگیری از سوءاستفاده دانست، البته با این روش: اگر قرار است این ارقام افزایش یابند باید مطمئن شویم بار آن بر مردم تحمیل نمی‌شود، بنابراین در سامانه دارویی به دنبال آن هستیم تا دارو را مستقیماً به مصرف کننده برسانیم و سوء استفاده در بازار دارویی کاهش یابد.

طریقت منفرد همچنین درباره وضعیت داروهایی که با ارز مرجع وارد شده‌اند و با نرخ مبادله‌ای قرار است ترخیص شوند گفت: این مسئله برای وارد کننده فرقی ندارد؛ قبلا با نرخ مرجع برای آن قیمت‌گذاری می‌شد و هم اکنون با نرخ مبادله‌ای قرار است قیمت گذاری شود. البته این مسئله بیشتر موجب گرفتاری‌هایی در وزارت بهداشت است و گردش‌های مالی را بیشتر می‌کند.

به گفته وزیر بهداشت پس از تغییر ارز دارو از مرجع به مبادله ای، واردکننده ها اقبال بیشتری نشان داده اند: اتفاق مقبولی افتاده و این است از زمانی که ارز دارو مبادله‌ای شده، داوطلبان زیادی پیدا شده اند تا دارو را با نرخ مبادله‌ای وارد کرده و آن را بفروشند. تنها چیزی که برای ورود آزاد است دارو و مواد غذایی است، بنابراین برای عده‌ای از افراد که می‌خواهند از پول خود استفاده کنند و به عنوان ارز مستقیم از طریق بانک مقدور نیستند تا از ارز خود استفاده کنند، بهترین راه خرید و فروش دارو است.

طریقت منفرد گفت: به تعداد این داوطلبان مرتب افزوده می‌شود. اما دارو با نرخ سازمان غذا و دارو وارد بازار خواهد شد.

وزیر بهداشت درپاسخ به اینکه آیا خرید و فروش با نرخ مبادله‌ای خارج از سیستم بانکی باعث اختلال نمی‌شود، گفت: این اختلال زمانی است که ارز کافی نباشد و دارو را نیاز داشته باشیم، ما از دو راه می‌توانیم دارو وارد کنیم یا از طریق سیستم بانکی یا با موافقت سیستم بانکی و کمک مردم. از ریاست جمهوری و بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا مشابه سیستمی که تاکنون ارز بدون حساب و کتاب وارد می‌شد، اجرا نشود و این سیستم دقیق شود.

به گفته طریقت منفرد مواد اولیه دارویی که با ارز مرجع وارد بازار می‌شود دارای سریال نامه و ثبت مشخصات در سازمان غذا و دارو است و مشخص است که به کدام بخش‌ها داده شده است: همچنین تقاضای داروخانه‌ها از مراکز پخش دارو مشخص است و در هر ماه میزان نیاز آنها ثبت شده است و نمی‌توانند دارو را با ارز مرجع نگه دارند و با نرخ مبادله‌ای بفروشند.

وزیر بهداشت گفت: بنابراین نحوه توزیع در شرکت‌های پخش و میزان درخواست داروخانه‌ها مشخص است، قبل از عید نیز از سازمان غذا و گفتخواسته‌ایم تا کنترل مجدد کنند و اطلاعات موجود را بازرسی کنند. اگر داروخانه‌ها نخواهند که دارو را نرخ ارز مرجع بفروشند، قیمت قبلی بر روی دارو موجود است و اگر بخواهند آن را خط بزنند مجاز نیست و چنانچه ناگهانی اعلام کنند که با کمبود دارو مواجه هستند باز هم وضعیت آنها برملا می‌شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
    0 0
    لطفا زودتر به فکر تامین همین 2200 میلیارد برای شرکتهای بیمه باشید