دیپلمات​های هسته​ای ایران در حالی روز جمعه پشت میز مذاکره با 1+5 خواهند نشست که طرف غربی، نسبت به اعلام نتایج این نشست پیش​دستی کرده است.

نسرین وزیری: چهار دور مذاکرات ایران و نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در سال 91 در ایستگاه آلماتی قزاقستان در اسفندماه متوقف شد و ادامه مذاکرت به 16 و 17 فروردین در «آلملتی دو» موکول شد. (اینجا) اگرچه طرفین پس از نشست پیشین نسبت به آینده مذاکرات کما فی السابق ابراز امیدواری کردند اما همچون ادوار گذشته شاهد کوک شدن ساز مخالف غرب قبل از برگزاری دور جدید مذاکرات هستیم.
کما اینکه مشاور هسته‌یی اوباما گفت: اگر دو طرف (ایران و 1+5) توافق کنند که دور بعدی از مذاکرات برگزار شود در این صورت پیشرفتی در روند مذاکرات ایجاد شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری آنتی‌وار، گری سیمور، یکی از مشاوران هسته‌ای باراک اوباما درباره مذاکرات "آلماتی 2" گفت: پیشنهاد ارائه شده از سوی 1+5 پیشنهاد خوبی است و فرصتی را برای ایران ارائه می‌دهد. او مدعی شد که واشنگتن و سه کشور اروپایی مصمم هستند که در صورت دست نیافتن به توافق تحریم‌های بیش‌تری را علیه ایران اعمال کنند.
وی ادامه داد: اگر دو طرف توافق کنند که دور بعدی از مذاکرات برگزار شود در این صورت پیشرفتی حاصل می‌شود اما من فکر می‌کنم که این تصور غیرواقعی است که انتظار داشته باشیم در این دوره از مذاکرات به یک پیشرفت غیرمنتظره دست یابیم.
این در حالی است که پس از نشست آلماتی یک ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «گروه 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای 6 ماه آینده و در جهت اعتمادسازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد. تاکید جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و هم‌زمان بودن گام‌ها بود و این‌که پیشنهادها نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد. (اینجا) 1+5 نیز در بیانیه‌ای که در نشست 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خوانده شد اعلام کرد:« ما به دنبال نتایج ملموس در مراحل اولیه روند دیپلماتیک هستیم. ما بار دیگر حمایت‌مان از یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنیم».
با این حال مشاور اوباما بر این باور است که دو طرف از دیپلماسی برای دست‌یابی به اهداف خود استفاده می‌کنند. ایرانیان از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای دست‌یابی به پیشرفت در مذاکرات و جلوگیری از اعمال هرگونه تحریم بیش‌تر استفاده می‌کنند اما آمریکا و 1+5 دیپلماسی را در جهت نشان دادن این که ایران غیرمنطقی بوده و نیاز به تحریم‌های بیش‌تر دارد به‌کار می‌برند.
هم صدا با این مقام آمریکایی جنگ روانی آمانو علیه ایران نیز کلید خورده است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه مذاکرات آلماتی دو گفت که ایران «احتمال دارد» به‌دنبال سلاح هسته‌ای باشد و آژانس شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی در این خصوص در گذشته و حال جریان داشته است.
آنگونه که فارس به نقل از آسوشیتدپرس نوشته است؛ این ادعای آمانو در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های آژانس سند روشنی بر ادعاهایش ارائه نمی‌کند. از آنجا که آمانو بر اساس احتمالات سخن می‌گوید، می‌توان سخنان وی را نوعی جنگ روانی علیه ایران توصیف کرد چرا که در عمل، مدیر کل یک نهاد فنی – حقوقی نمی‌تواند بر اساس احتمالات کشوری دیگر را محکوم کند.
به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران درآژانس نیز به سخنان آمانو واکنش نشان داده و تاکید کرد: ایران در چارچوب پیمان ان.پی.تی تاکنون با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری های گسترده ای داشته و در همین چارچوب همچنان به همکاری خود ادامه می دهد. بازرسان آژانس تاکنون بدون هیچ محدودیت و مانعی طبق پیمان ان. پی.تی، بازرسی های خود را از مراکز هسته ای ایران انجام داده اند و آژانس نیز در تمام گزارش های خود به صراحت اعلان داشته انحرافی در برنامه های هسته ای ایران ندیده است.
 اما به نظر می​رسد که دیپلمات​های اروپایی هم با ساز آمریکا و آژانس هم نوایی می​کنند. چه آنکه خاویر سولانا رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در موسسه بروکینگز نیز با بیان اینکه «فکر می‌کنم میزان ثبات و پیوستگی میان اعضای 1+5 کاهش یافته» ادامه داده است: اولین دلیل این کاهش به‌خاطر مساله سوریه است زیرا در این مساله چین، روسیه،‌آمریکا و اتحادیه اروپا در یک موضع یکسان قرار نگرفتند. مساله سوریه مهم است زیرا ایران و سوریه روابط بسیار مهمی با یکدیگر دارند.
وی دستیابی به یک توافق در مذاکرات آتی آلماتی درباره موضوع هسته‌یی ایران را تنها با بررسی مساله سوریه امکان‌پذیر دانسته و تاکید دارد که مساله سوریه تنها موضوع دخیل در مذاکرات ایران و 1+5 نیست. مسائلی مانند احتمال حمله نظامی و یا اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران ممکن است اختلافاتی را میان اعضای 1+5 به وجود آورد اما تنها راه حل اختلافات به‌کارگیری ابزار دیپماتیک و سیاسی است.
به گزارش ایسنا به نقل پایگاه اینترنتی آنتی‌وار، از نگاه سولانا اگر تفاهم و پیوستگی تا زمان برگزاری مذاکرات میان اعضای 1+5 باقی بماند، این یک معجزه است اما در حال حاضر این تفاهم در خطر از هم پاشیدن قرار گرفته است.
با وجود این منفی​بافی​های طرف غربی؛ مقامات دیپلماتیک ایران نگاه امیدوارانه​ای به مذاکرات فردا در آلماتی دارند. کما اینکه رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که این مذاکرات 5 به راحتی قابل رسیدن به تفاهم است، گفت: اگر رفتار این کشورها درجهت کامل کردن رویکردهای آنان در اجلاس «آلماتی 1» باشد به خواسته های ایران نیز نزدیک می شویم. او به ایرنا گفت که این مذاکرات پیچیدگی بسیاری ندارد و باید برای این مذاکرات یک دورنمای روشن و شفاف ترسیم شود مبنی بر این که تا پایان، حقوق ملت ما به رسمیت شناخته می شود و در همین زمان نگرانی ها و ادعاهای مطرح شده از طریق گام های طرفین برطرف شود.
از نگاه وی، علت اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات خواسته های غیر منطقی گروه 1+5 بوده است که در مقابل این خواسته های غیر منطقی، به ایران پیشنهاد می کردند تا اقدامات متقابلی انجام دهد اما در واقع این اقدامات قابل مقایسه با درخواست های آنها نبود.  اما اگر رفتار این کشورها در جهت کامل کردن رویکردهایشان در اجلاس «آلماتی 1» باشد به خواسته های ایران نیز نزدیک می شویم.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    حتی اگر برنامه اتمی متوقف بشه تحریم ها حداقل تا 12 سال دیگر برجا خواهند ماند! آمریکا بیش از 10 سال است که به عراق حمله کرده و حکومت مورد حمایت خودش را سرکار آورده ولی تحریم ها هنوز برجا هستند. چرا فکر می کنید زمانی که فکر می کنند بازی را برده اند تحریم ها را برخواهند داشت؟ در صورت کوتاه آمدن با چنین "امتیازات" ناچیزی غربی ها فقط ممکن است به تحریم های کنونی بسنده کنند و آن موقع هم هیچ اهرمی برای چانه زنی نخواهیم داشت. یک مقدار منطقی فکر کنید خواهید فهمید که دشمنی آمریکا با ایران تنها به مساله هسته ای ختم نمی شود چرا که در حال حاضر کره شمالی خطری بسیار جدیتر از ایران است! لطفا از مغزتان استفاده کنید!
    • بدون نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      0 0
      اينكه عراق هنوز تحريم است را از كجا آورديد؟حجم صادرات نفت عراق را نميبينيد؟يا خريد سلاح حتي از روسيه؟يادتان باشد كه اطلاعات اشتباه نتيجه گيري اشتباه به دست ميدهد...
    • arman IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      0 0
      البته فکر کنم 2 یا 3 ساله تحریم هایی که دوره صدام بوده ادامه داشته برداشتن فروش نفت و خرید صلاح دلیل بر تحریم بودن یا نبودن نیست
    • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      0 0
      نمونه دیگرش همین کره شمالی ،مگه خودش مقداری از راکتورشو تخریب نکرد ، آیا تحریمها رو برداشتن؟ این خوشبینی که تحریمها رو بردارن از سر بیرون کنین چون در صورتی که نوکری محضش رو هم بکنیم تا مطمئن نشه ،تحریمها رو بر نمیداره ، تازه ،بعد از کنار اومدن با اونا برای انرژی هسته ای ،بعدش گیر میدن به حقوق بشر مورد نظرشون که باید همجنس بازی هم آزاد بشه و .........
  • ابوالفضل IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    در پایان همواره ملت ایران پیروز است
    • محمد IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      0 0
      من موندم کی منفی میده. همینه که به دست خودمون دانشمندامون شهید میشن.
  • vadood TR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    2 3
    من معتقدم شاید ملت ما مدت زمانی در اثر تحریمها فشارهایی متحمل شوند ولی در کل با وحدت و فکر منسجم و با تدبیر و مدیریت علمی و ابتکار اقتصادی و پویش اطلاعاتی میتواند با دستیابی کامل به تکنولوژی اتمی ساختار صلح و امنیت را توام با قدرت و عزت در خاور میانه برقرار کند و کوتاه آمدنمان جز ننگ و خواری و شکست هیچ نتیجه ای ندارد . 2013.04.03 ودود کیافر
  • مجيد IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    2 4
    من جوان استوار ايراني عرض مي كنم تا آخر قطر خونم پشتيبان ولايت و دستاوردهاي انقلاب و خون شهداي عزيز هستم و به ايراني بودن خود افتخار مي كنم
  • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    حالا که اینقدر سختی کشیدیم فکر نمیکنم حتی اگه دولت هم بخواد مردم بخوان دست از انرژی هسته ای بردارن با همه هزینه هایی که پاش دادیم آمریکا و غربی ها یا باید به ما غرامت بدن یا داستان پیشرفت همچنان ادامه داره و اینم شهدای خودش رو داره همگی موفق باشیم
    • بدون نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      0 0
      انرزی هسته ای هم کهنه شد کشور ها دارن روی میارن به انرزی های نو که شکر خدا کشور ما از هر حیث داراست
    • بدون نام MY ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      0 0
      انرژی نو هم سر جای خودش! باید تنوع وجود داشته باشه! توجه کنید که انرژی هسته ای از علوم پایه است و وجودش برای پیشرفت کشور نیاز می باشد!
  • علی IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    همه ما وطنمان را دوست داریم و در مقابل دشمنان کم نمیاریم ولی شکم گرسنه دین و ایمان سرش نمیشه ای کاش ایران بمب اتم داشت اونوقت راحتتر جوابشون رو میدادیم
  • حمید رضا احسانی قمشلویی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    بنظر من بیایید یک همه پرسی درباره انرژی هسته بگذاریم خواهیم دید که کل جامعه ایران موافق دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای است حتی اگر تحریم همه جانبه شویم ما کشورمان رادوست داریم رهبرمان را دوست داریم برای کشورمان نیز جان خواهیم داد آقایانی که بعد از این می خواهید رییس جمهور شوید پیرو خط رهبری باشید وبه کشورمان خیانت نکنید متحد باشید
  • ali IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    باید منتظر دلار 7 تومان باشیم
  • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    بنظرمن دلیلی نداره از حق خودمان کوتاه بیاییم اینهمه سختی و شهادت دانشمندان این مرزوبوم پس واسه چه بود اگر گرانی و مشکلات اقتصادی زیاد شده بخاطر بیتدبیری مسولین مربوطه بوده نه تحریم اگر مسولین توجه به تولید و کشاورزی داشتند این همه گرانی بر دوش مردم تحمیل نمی شد وبا اقتدار کامل در مذاکرات هسته ای شرکت داشتند و قبل از مذاکرات امریکا و اسراییل این همه رجز نمی خواندند
  • بدون نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    راه کار مقابله با تحریم خارج نمودن اقتصاد از حالت اتکا به نفت وتوسعه صادرات غیر نفتی وتبدیل نفت خام به فراورده های مختلف است.
    • بدون نام IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      0 0
      موافقم . ما به یک انقلاب صنعتی نظیر انقلاب میجی تو ژاپن داریم. ما باید تبدیل بشیم به 70 میلیون مغز متفکر. باید رتبه یک علمی در جهان بشیم. بیشتر درآمد کشور باید صرف دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شود. متاسفانه مدیران در ایران بیشتر حرف میزنند . با این وضعیت به هیچ جایی نمیرسیم. شعار دادن و حرف های پوچ ما را به بیراهه می کشاند
    • بنده خدا IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      0 0
      من کاری به سیاست ندارم ولی فقط این رو میدونم که رهبر ما چند روز پیش گفت من خوشبین به مذاکره با آمریکا نیستم و همه این جلسات بهانه هست تا تحریم ها بیشتر بشه بحث اقتصاد رو هم گفت که باید اقتصاد ایران رو از نقت چدا کنیم
  • بيكار IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    بالاخره بريم دلار بخريم يا دلارامونو بفروشيم...؟؟؟!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    در صورتي كه تحريمهاي ايران كلا لغو شود ( خوشبينانه ) سالها طول ميكشد تا ايران مشتريهاي سابق نفتي خود را پيدا كنند زيرا تمام اين مشتريان قراردادهاي چند ساله با كشور هاي عربي منطقه بسته اند
  • سعيد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    سياستمردان ايران بايستي به نداي رهبر لبيك گفته وبا تيزهوشي در سال حماسه اقتصادي در مذاكرات بيشترين دستاوردها را براي كشورعزيزمان بدست بياورند درغير اينصورت مذاكرات هيچ سودي براي ماندارد چرا كه غربي ها با جوسازي هاي خود درصدد امتياز گرفتن از ما هستند.