ایران با صدور بیانیه ای بعد از مذاکرات آلماتی اظهار امیدواری کرد گفت‌وگوهای مثبت با رویکرد سازنده تکمیل شود.

ایران پس از مذاکرات آلماتی در 9 اسفند 1391 بیانیه‌ای منتشر کرد. آنچنان که ایسنا گزارش داده، در این بیانیه آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از دولت دوست و برادر قزاقستان برای مهمان‌نوازی گرم و میزبانی مناسب این اجلاس و آرزوی موفقیت برای ملت قزاقستان و تشکر ویژه از رییس‌جمهور نظربایف به خاطر توجه ویژه‌ای که به این گفت‌وگوها داشتند.
جمهوری اسلامی ایران 6 ماه پیش در مسکو طرح جامعی را برای گفت‌وگوها ارائه کرد. این طرح 5 محور برای همکاری داشت و اصول و اهداف گفت‌وگوها را تعیین کرده بود.

قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود. روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به ایران پیشنهاداتی را ارائه کرد که این پیشنهادات ناظر به برخی محورهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود.
برخی نکات که در این پاسخ مطرح شده نسبت به آن‌چه در قبل مطرح می‌شد واقع بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
گروه 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای 6 ماه آینده و در جهت اعتمادسازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد.
تاکید جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و هم‌زمان بودن گام‌ها بود و این‌که پیشنهادها نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد.
بر این مبنا قرار شد در تاریخ 28 اسفند جلسه کارشناسی در شهر استانبول و در تاریخ 16 و 17 فروردین جلسه با 1+5 در شهر آلماتی برگزار شود.
این گفت‌وگوها را گامی مثبت می‌دانیم که می‌تواند با رویکردی سازنده و برداشته شدن گام‌های متقابل تکمیل شود.»
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    16 0
    خدا راشکر....