علیمردان شیبانی

علی‌رغم نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان «تولید ملی» متأسفانه همه‌روزه شاهد صدور بخشنامه‌های مختلفی بودیم که با وجود عناوین زیبا، در باطن برای صنعت و تولید بسیار مشکل‌زا بودند.
در حال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات صنعتگران ما بازپرداخت تسهیلات دریافت شده از صندوق ذخیره ارزی است که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، دریافت‌کنندگان این تسهیلات ملزم به بازپرداخت آن با نرخ ارز اتاق مبادلات شده‌اند.
اما متاسفانه تا کنون هیچ‌یک از واحدهای صنایع نساجی امکان بازپرداخت اقساط خود با شرایط موجود را نداشته و اجرای این بخشنامه تنها منجر به ورشکستگی هزاران واحد فعال صنعتی خواهد شد.
بازپرداخت تسهیلات دریافت شده با نرخ ارز مبادله‌ای، توجیه اقتصادی واحد های تولیدی را بطور کامل از بین برده و در این حالت نه تنها امکان باز پرداخت چنین مابه التفاوتی را نخواهند داشت، بلکه با زیان‌های مالی روبرو می‌شوند به نحوی که متعاقباً مشمول ماده 141 قانون تجارت شده و عملاً ورشکسته خواهند شد.
با محاسبه بدهی واحدها به سیستم بانکی با نرخ ارز اتاق مبادلات، بدهی صنعتگران به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت به طوری که توان بازپرداخت آن ازمسوولان واحدهای تولیدی سلب شده و نهایتاً بسیاری از صنعتگران قادر به بازپرداخت بقیه اقساط خود به بانک نخواهند بود و این امر سیستم بانکی را با مشکل افزایش حجم معوقات و تأمین نقدینگی برای ارائه تسهیلات جدید روبرو خواهد ساخت. ضمن اینکه این واحدها نیز در زمره بدهکاران جدید سیستم بانکی درآمده و امکان دریافت تسهیلات جدید توسط تولیدکنندگان بطور کلی منتفی گردیده و مشکلات نقدینگی آن‌ها دوچندان خواهد شد.
درعین حال یکی دیگر از مشکلات فعلی به مشکل تأمین نقدینگی و سرمایه‌ در گردش واحد ها بر می گردد. صنعت و تولید بدون پشتوانه بانک‌ها در هیچ کجای دنیا قابل انجام نمی‌باشد و این در حالی است که بانک‌های کشور برای ارائه تسهیلات به صنعتگران بسیار سخت‌گیری نموده و عملاً امکان تأمین نقدینگی برای صنعت از منابع بانکی از میان رفته است.
در حال حاضر بخشنامه‌های مختلف در خصوص صادرات کالا از کشور صادر شده که متاسفانه این دستورالعمل‌ها صادرات کشور را با مشکلات عدیده روبرو ساخته است.
بخش قابل توجهی از صادرات صنایع نساجی کشور به کشورهایی همچون عراق و افغانستان می‌باشد که به دلیل در اختیار داشتن ریال توسط تجار این کشورها، صادرات به صورت ریالی صورت می‌پذیرد. این در حالی است که هم‌اکنون شرایط معافیت مالیاتی برای این قبیل صادرکنندگان مشخص نشده و همچنین در گمرکات کشور از این صادرکنندگان نیز بایت ارزی که دریافت نمی‌کنند، تعهد ارزی اخذ می‌شود.
لذا به نظر می رسد که دولت و نهادهای مرتبط با صنعت و صادرات هنوز از هماهنگی لازم برای حمایت واقعی از صنعت کشور و رونق تولید ملی برخورددار نیستند و برخی به ظاهر حمایت های آنها در عمل بر ضد هم عمل می کند و مشکلات تولید را افزون تر می کند. 

 

*نایب رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران
31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    4 2
    توان بازپرداخت ندارند چون کار را کارخانه می کند هزینه های سنگین همه با کارخانه است و سود را فروشنده و مغازه دار می برد.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    2 8
    کروات زده!!؟