مراسم تقدیر از صادرکنندگان بهانه ای به دست رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران داد تا از آخرین آمار مربوط به تجارت خارجی ایران طی یازده ماهی که از سال گذشته رونمایی کند.

محمد هیراد حاتمی:

مراسم تقدیر از صادرکنندگان که صبح روز یکشنبه 6 اسفند در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی برگزار شد بهانه ای به دست رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران داد تا از آخرین آمار مربوط به تجارت خارجی ایران طی یازده ماهی که از سال گذشته رونمایی کند. 
حميد صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه حجم مبادلات تجاري ايران در 11 ماهه گذشته از مرز 86 ميليارد دلار عبور كرده در توضیح جزییات بیشتر این آمار گفت: «در اين مدت 70 ميليون تن كالا به ارزش 37ميليارد و 693 ميليون دلار از كشور صادر شده است كه 8 ميليارد و 495 ميليون دلار ميعانات گازي، 9 ميليارد و 255 ميليون دلار پتروشيمي و 19 ميليارد 943 ميليون دلار آن ساير كالاها و خدمات فني و مهندسي بوده است. »  
او با بيان اينكه در سال 84 نسبت صادرات به واردات 28درصد بوده است افزود:« اين آمار در دولت‌هاي نهم و دهم پيشرفت قابل توجهي داشته است بطوريكه در 11 ماهه امسال اين نسبت به 70درصد ارتقاء يافته است. »
بر اساس گفته های رییس سازمان توسعه تجارت اهداف صادراتي در دولت‌هاي نهم و دهم محقق شده است: « در دولت نهم صادرات 40 ميليارد دلاري هدف‌گذاري شده بود كه در پايان فعاليت دولت نهم فقط 58 ميليارد دلار صادرات بدون احتساب ميعانات گازي صورت گرفت. »
صافدل در بخش ديگري از سخنانش به 10 كشور هدف صادراتي ايران اشاره كرد و گفت: « در سال 91 صادرات ايران به كشورهاي عراق، چين، امارات، افغانستان، هند، پاكستان ، تركنستان، آذربايجان، كره جنوبي و تركيه انجام صورت گرفته است. »  
صافدل همچنين  به ميزان واردات ايران در يازده ماهه گذشته نيز اشاره كرد و گفت: « در اين مدت 48 ميليارد دلار واردات از كشورهاي مختلف انجام شده است. »
صافدل گفت: « صنعت بيشترين سهم صادرات ايران را در 11 ماهه گذشته به خود اختصاص داده است و پس از آن پتروشيمي و ساير كالاها قرار دارد. »
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان توضیحات خود نیز سهم قاره های جهان را از سهم صادرات ایران اعلام کرد:«  92درصد كالاها و خدمات ايران در 11 ماهه گذشته به كشورهاي آسيايي، 5درصد به كشورهاي اروپايي و 3 درصد به كشورهاي قاره آمريكا و اقيانوسيه صادر شده است. »

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =