نائب رئیس مجلس می گوید: با مکانیزم و فرایندی که برای اجرای انتخابات تعریف شده، هر صندوق رای را بیش از 10 نفر مورد نظارت قرار می دهند؛ حال اگر کسی ادعا می کند که این انتخابات ناسالم است، باید گفت که این «یک توهم جدی» است.»

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه برنامه مناظره رادیو گفتگو که با حضور محمدجواد حق شناس و اسدالله بادامچیان (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی) برگزار شد،افزود: «رعایت و حفاظت از آرای مردم خلاصه حفاظت از انتخابات است و انتظار عمومی این است که هرچه مردم اراده می کنند در انتخابات متجلی شود و بنابر این اساس ساز و کار اجرای انتخابات اندیشیده می شود.»
وی تصریح کرد: «در قانون اساسی ما وضعیت انتخابات و مشارکت در برگزاری آن به گونه ای تقسیم شده تا انتخابات سالم برگزار شود و نظام جمهوری اسلامی یکی از معدود حکومت هایی است که همه مسئولین سطح بالای کشور مستقیم و با واسطه از سوی مردم انتخاب می شوند.»
باهنر افزود: «سلامت انتخابات در یک رقابت آزاد و روشن قابل تعریف است؛ حتما باید رقابتی میان افراد یا احزاب و جریان های مختلف سیاسی در جریان باشد و این جاست که تیپ هایی که رقابت می کنند انتظار برگزاری سالم انتخابات را دارند.»
همچنین حق شناس ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سابقه انتخابات در کشور، انتخابات را مبتنی بر واژه نخبه گزینی دانست و گفت: «بر اساس بحث تفکیک قوا که در قانون مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی بر آن تاکید شده، انتخابات را به یکی از محورهای مهم و جدی در مشارکت سیاسی کشور تبدیل کرده است.»
در ادامه این بحث اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا امانت داری در انتخابات موجب محافظه کاری می شود یا خیر، تصریح کرد: «امانت داری موجب می شود انسان با قدرت در حفظ امانتی که متعلق به نظام است تلاش کند و در نهایت انسان را در مقابل خدا مسئول می کند. در اصل ولایت فقیه عادل بر انتخابات نظارت می کند تا امانت داری به نحو کامل انجام گیرد.»
وی گفت: «انتخابات یک طرفه با ماهیت دیکتاتوری در کشورهای کمونیستی جنجالی بدنبال ندارد اما در یک انتخابات آزاد هر کسی با حضور خود سعی می کند و افکار و دیدگاه های خود را مطرح می نماید. البته برخی در هر کار ارزشی اقدام به سوء استفاده می کنند.»
بادامچیان خاطرنشان ساخت: «نظام ما، قانون اساسی، قوانین انتخاباتی، قوای سه گانه و توده مردم و بالاتر از همه اصل ولایت فقیه می کوشد در انتخابات شعار آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی حفظ شود.»
بادامچیان در بخشی دیگر از این بحث اذعان داشت: «اینکه می گویید سازمانی مجاز به دخالت در انتخابات نیست، در حقیقت باید بگویید مسئولین اجرایی انتخابات به وظایف خود عمل نکرده اند که -این ادعا- نیازمند دلیل و مدرک است؛ اگر دلایل دخالت یک سازمان در انتخابات وجود دارد، چنین موضوعی دور از آزادی است.»
باهنر در ادامه این بحث را چنین پی گرفت: «این موضوعات مسیر بحث را منحرف می کند؛ بحث اصلی ما سلامت انتخابات است. در این نوع برخوردهایی که هم ماشین و هم انسان فعال است اگر بدنبال برخی حرف ها باشیم با بحث های تئوریک و در یک فضای مجازی حرکت خواهیم کرد.»
وی افزود: «بعد از انتخابات مجلس در حوزه های انتخابیه بحث هایی مطرح می شود که برخی از این حدس ها و تحلیل ها مغایر با واقعیت است، ممکن است رای چند حوزه انتخابیه باطل و یا متوقف شود و اگر بدنبال چنین حرف هایی باشیم بحث های تئوری کرده ایم.»
باهنر گفت: «با مکانیزم و فرایندی که برای اجرای تعریف شده، هر صندوق رای را بیش از 10 نفر مورد نظارت قرار می دهند؛ حال اگر کسی ادعا می کند که این انتخابات ناسالم است، باید گفت که این یک توهم جدی است.»
وی تصریح کرد: «گاه نتیجه اول و دوم انتخابات متضاد است که امری طبیعی است؛ وگر نه اگر قرار بود فردی همان میزان رای را که در مرحله اول بدست می آورد در مرحله دوم نیز کسب می کرد، مرحله دوم معنایی نمی یافت؛ مرحله دوم انتخابات برای آن است که مردم بتوانند رای خود را اصلاح نمایند.»
باهنر افزود: «بحث ما سلامت کلی انتخابات است؛ مهم این است که آیا شاخص های اصلی سلامت انتخابات حاکم است، که ما می گوییم هست.»
حق شناس در ادامه بیان داشت: «انتظار ما این است مجلس با چارچوبی بعنوان قانون مادر و موثر که حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند وارد عمل شود، انتخابات را مدیریت کند که در آن بحران و مشکلی نباشد.»
باهنر در پاسخ گفت: «اخیرا این اقدام در مجلس صورت گرفته، تاکنون در سطح کشور وزیر کشور انتخابات را اجرا می کرد و اعلام کردیم نظارت انتخابات بصورت تام بر عهده شورای نگهبان است و استدلال ما این بود که چون قوه مجریه نتیجه انتخابات است نباید اجرای آن در دست دولت باشد.»
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «در سطح ملی ستاد انتخابات را طراحی کردیم که از این به بعد فرمانداری ها و وزارت کشور بحث تصدی گری انتخابات را بر عهده گیرند، اما سیاست های اجرای انتخابات بر عهده یک هیئت فراقوه ای باشد.»
حق شناس در ادامه این گفت و گوی رادیویی صدور کارت الکترال برای دستیابی به تعداد شرکت کنندگان در انتخابات را مفید دانست و اظهار داشت: «در کشور ما بمدت 34 سال انتخابات برگزار می شود و یک اصل ساده را نتوانسته ایم مدیریت کنیم. برای اینکه دچار مشکل نشویم آیا نمی توانیم چنین پیش بینی کنیم که واجدین شرایط حاضر در انتخابات پیش از برگزاری مشخص شوند...»
باهنر در پاسخ به این پرسش گفت: «درباره این مباحث بارها در مجلس و دولت بحث شده ولی اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد که در نهایت قانون گذار درباره آن تصمیم می گیرد.»
وی افزود: «برخی افراد نسبت به حوزه انتخابیه خود حساس هستند که در روز انتخابات اقدام به حرکت می کنند. در حال حاضر در خصوص جا به جایی افراد در روز انتخابات منعی وجود ندارد؛ اما شاید برخی بگویند این خلاف اخلاق دموکراسی است.»
باهنر اذعان داشت: «با وجود بهره گیری از کارت الکترال در انتخابات دوره گذشته امریکا یکی از کاندیدا رای بیشتر و یکی رای الکترال بیشتر آورد و در نهایت با رای دادگاه عالی رئیس جمهور انتخاب شد.»
حق شناس در بخشی دیگر از این برنامه گفت: «یکی از مشکلاتی که در انتخابات 88 و 76 دیده شد، این بود که فردی با 300 تا 400 اختلاف رای بر فرد دیگر پیروز شد؛ چگونه و با چه انگیزه ای تعداد 2000 نفر از یک استان بر فردی رای می دهند.»
وی افزود: «این اتفاق چندان جالب نیست؛ این جا به جایی در انتخابات ریاست جمهوری معنایی ندارد اما در انتخابات مجلس بسیار تعیین کننده است و می تواند بعنوان یک تخلف انتخاباتی محسوب شود.»
حق شناس خاطرنشان ساخت: «یکی از مشکلات جدی این بود که با افزایش استقبال مردمی برگه رای برای یک استان تمام می شود، مشخص است که در یک استان تعداد مشخصی برگه رای وجود دارد و با داشتن کارت الکترال به خوبی تعداد کارت های رای در همه استان ها تقسیم بندی می شود.»
 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =