سرپرست وزارت بهداشت امروز در دو اظهار نظر مختلف، وضعیت سلامت ایرانیان را چندان مثبت ارزیابی نکرد.

امید کریمی: محمدحسن طریقت منفرد، امروز در اولین یادواره شهدای زن جامعه پزشکی کشور که در برج میلاد برگزار شد، آمار نگران کننده ای از پزشکان عمومی داد: تخصص گرایی باعث شده که پزشک عمومی تقریباً رو به اضمحلال برود بطوریکه از 80 هزار پزشک عمومی نزدیک به 50 هزار نفر آنها در حرفه خودشان حضور ندارند.

استفاده نشدن از 50 هزار پزشک عمومی در کشور، یعنی از دست رفتن سطح اول درمان و افزایش هزینه های سلامت مردم. یکی از دلایل موفق نبودن طرح پزشک خانواده هم عدم استقبال پزشکان عمومی است. چه اینکه پایه و اساس پزشک خانواده بر حضور و استفاده پزشکان عمومی گذاشته شده است و پزشکان متخصص در سطح یعدی برنامه پزشک خانواده هستند.

اما اکنون ایرانیان با هر نوع بیماری به یکباره سراغ پزشکان متخصص می روند. همین هفته گذشته اعلام شد بخش بزرگی از 350 میلیون مراجعه ایرانیان به پزشک که عمدتا هم به پزشکان متخصص می شود، بیهوده است و لازم نیست. همچنین سرپرسن وزارت بهداشت گفته که بیش از 60 درصد هزینه های سلامت را مردم می دهند: "در سال گذشته بیش از 40 هزار میلیارد تومان در بخش بهداشت و درمان کشور هزینه شد که 15 هزار میلیارد آن از اعتبارات عمومی بود و 25 هزار میلیارد به مردم تحمیل شده است. در زمان تحریم واقعاً برای مردم قابل تحمل نیست که بتوانند این هزینه ها را در بخش درمان پرداخت کنند."

به همین دلیل او از آسیب های دیده نشدن پزشکان عمومی اظهار تاسف کرده است.

طریقت منفرد با اظهار تاسف از اینکه طب عمومی و مراقبت های اولیه از جایگاه بالایی در نظام سلامت کشور برخوردار نیست، گفت: متاسفانه از 80 هزار پزشک عمومی که در کشور داریم نزدیک به 50 هزار نفر آنها در حرفه خودشان حضور ندارند در حالی که جامعه به تک تک آنها نیاز دارد.

 

پزشک عمومی به اضمحلال رفته است

طریقت منفرد از تخصص گرایی در نظام سلامت ایران انتقاد کرد و گفت: تخصص گرایی که موجبات اضمحلال پزشک عمومی را در کشور فراهم آورده است. متاسفانه پزشک عمومی در کشور جایگاه معقولی ندارد و تخصص گرایی باعث شده که تبعیض بین متخصصین و پزشکان عمومی به وجود بیاید.
او به تراکم مطالبات اجتماعی و اقتصادی پزشکان عمومی از جامعه اشاره کرد و گفت: می بایست برای این مساله فکری بشود وگرنه با اختلال در عرصه سلامت مواجه می شویم. از طب عمومی و مراقبت های اولیه که در قالب پزشک خانواده می بایست حداکثر استفاده بشود. ما هر چقدر که امکانات داریم می بایست صرف مراقبت های اولیه شود. باید امکانی فراهم شود که پزشکان عمومی داوطلبانه به نقاط غیربرخوردار و محروم بروند.

اما سرپرست وزارت بهداشت امروز در یک اظهار نظر دیگر، گفته عده ای نمی خواهند نظام سلامت ایران سر و سامان بگیرد.

او به ایسنا دراین باره گفته است: بیش از 40 سال است که طرح پزشک خانواده در دنیا در حال اجراست. امروز عده‌ای در این بازار بی‌مهار در حال سوء استفاده از وضعیت بهداشت و درمان کشور هستند و از اجرای این طرح خوش‌شان نمی‌آید. عده ای نمی‌خواهند وضعیت بهداشت، درمان و سلامت در جامعه سامان پیدا کند.

طریقت منفرد گفت: اگر امروز شاهد هستیم که برخی از بیمارستان‌های کشور از کمبود در آمد گلایه می‌کنند باید بگوییم که بیمارستان‌های ما از کارایی لازم برخوردار نیستند و چون کمیت کارایی آن‌ها ناکافی است، هزینه‌های بالایی را نیز متحمل می‌شوند.

 

رد صلاحیت شده ها، تایید نمی شوند

اما در حاشیه نخستین یادواره شهدای زن جامعه پزشکی، طریقت منفرد درباره ردصلاحیت شده های انتخابات نظام پزشکی گفت: اقدامات مربوط به انتخابات نظام پزشکی و بررسی صلاحیت‌ها را ستاد اجرایی و نظارت انجام می‌دهند و یک اقدامی است که سه قوه در آن حضور دارند و به یک قوه مربوط نمی‌شود. البته رییس‌جمهور نیز در این زمینه نظر خود را عنوان کرده است. اما از آنجا که ستاد اجرایی نظارت از سه قوه تشکیل می‌شود، ممکن است تصمیم یک قوه تاثیری در وضعیت رد صلاحیت‌ها نداشته باشد.

او همچنین درباره استخدام 70 هزار نیرو در وزارت بهداشت گفت: رییس‌جمهور مجوز استخدام 70 هزار نیروی انسانی برای وزارت بهداشت را صادر کرده است. استخدام این نیروها بستگی به اعتبارات وزارت بهداشت در بودجه سال آینده دارد.

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =