رییس مجلس تصریح کرد: ایران با هرگونه دخالت نظامی در کشورهای در حال تحول مخالف است.

علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره اجلاس بین‌المجالس اسلامی گفت: صحنه بین‌المللی در سال‌های اخیر بعد از تئوری‌های اثباتی تک‌قطبی شدن جهان و هزینه‌های اقتصادی و جانی بسیار به سوی ساختار چند قطبی در حرکت است. بر این اساس می‌توان گفت که کشورهای اسلامی نسبت به این پدیده می‌توانند دو حالت و رویکرد را اتخاذ کنند.
لاریجانی رویکرد اول را همبستگی کشورهای اسلامی با یکدیگر برای حرکت به سوی یک قطب تاثیرگذار عنوان و اظهار کرد: این حالت در شرایطی موفق می‌شود که کشورهای اسلامی با استراتژی همگرایی از ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود بهره گیرند و از این رهگذر در تراز یک قطب تاثیرگذار تعاملات خود را شکل دهند طبعا در این وضعیت نزاع‌ها و چالش‌های فیمابین کشورهای اسلامی باید در درون سازوکارهای دوستانه به حداقل برسد.
رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح حالت دومی که کشورهای اسلامی می‌توانند نسبت به پدیده حرکت به سوی ساختار چند قطبی حرکت کنند،‌گفت: حالت دوم این است که کشورهای اسلامی به صورت اقمار متفرق پیرو قطب‌های بین‌المللی عمل کنند، این وضعیت در واقع تکرار شرایط جنگ سرد البته با تغییراتی که اقتضای زمان است، می‌باشد. بهره چنین حالتی را مطمئنا قدرت‌های بزرگ می‌برند و سایش‌ها و رقابت‌های بلاوجه و چالش‌ها را برای کشورهای اسلامی به ارمغان می‌آورد. در این نزاع‌های تصنعی منابع آنان نیز به یغما برده می‌شود.
در ادامه اهم اظهارات رییس مجلس می آید:
• تحولات دنیای اسلام در سال‌های اخیر از منظر نظام های دموکراتیک با مبانی اسلامی جهش‌های تحسین‌برانگیزی داشته است، این تحولات به میزانی که استقلال‌خواهی، آزادی‌خواهی و اسلامیت را نشان دهد برای قدرت‌های بزرگ دردآور است. گرچه آنها در ظاهر پرستیژ دیگری را به نمایش می‌گذارند باز هم نمی‌توان در تنگناهای اقتصادی و سیاسی این انقلاب‌ها انتظار کمکی از این قدرت‌ها داشت از این رو باید مراقبت کرد تا آنها با فرصت‌طلبی تسلط دیگری برای خود به جای نگذارند.
• این ظرفیت جدید جهان اسلام می‌تواند مبنای نظم جدیدی در همبستگی کشورهای اسلامی باشد که البته این موضوع به نقشه راه مشخص و تدابیر داهیانه مسئولان کشورهای اسلامی نیاز دارد.
• حضور قدرتمند نیروهای مجاهد مقاومت در صحنه کارزارعلیه رژیم صهیونیستی اعم از حزب‌الله، حماس، جهاد و سایر نیروهای مقاومت در تغییر معادلات و نشان دادن قدرت بالفعل مسلمانان و بالا بردن توان مسلمانان در به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی و همچنین بهره‌مندی از قدرت حل و فصل مسائل در درون خود تاثیر شگرف داشته است به طوری که کمتر دورانی از تاریخ تمدنی، شاهد رونق چنین روحیه جهادی بوده که باعث عزتمندی مسلمانان شده است.
• گسترش برخی گروه‌های افراطی بی‌منطق که رفتاری تروریستی از خود در جغرافیای اسلامی نشان می‌دهند چالش‌های درونی ملل اسلامی را افزایش داده است و از طرف دیگر چهره مسلمانان را مشوه نموده و همچنین هزینه‌های جانی و اقتصادی زیادی را بر کشورهای اسلامی به جای گذاشته است.
• از منظر جمهوری اسلامی ایران، کشورهای اسلامی می‌توانند با استراتژی وحدت‌گرا از فرصت تغییرات بین‌المللی بهره گیرند، کشورهای اسلامی می‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را در تعاون با یکدیگر به کار بندند و جایگاه از دست رفته تمدن اسلامی را احیا کنند. طبیعتا در این مسیر تقویت پایه‌های دموکراتیک کشورها عامل پایداری آنها خواهد بود.
• البته باید به اصل درونی بودن این تحولات دموکراتیک نیز پایبند باشیم چرا که دموکراسی که با قدرت نظامی دیگران شکل گیرد در واقع گامی در جهت استبداد و البته مدرن خواهد بود.
• جمهوری اسلامی با هرگونه دخالت نظامی در کشورهای در حال تحول مخالف است، در شرایطی که بیداری اسلامی در جوامع ما ظرفیت جدیدی در مقابل قدرت‌های زورگوی غربی ایجاد کرده است، برخی کج‌اندیشان با نادانی خود آب به آسیاب دشمنان می‌ریزند و با طرح مسائل طایفی و مذهبی، صفوف یکپارچه مسلمانان را دچار شکاف می‌کنند.
• جمهوری اسلامی ایران بر پایه آرمان‌های امام خمینی(ره) از بدو نهضت اسلامی ایران منادی وحدت همه مسلمانان بوده است و همه پیروان حضرت محمد بن عبدالله (ص) اعم از شافعی، حنبلی، جعفری، مالکی، حنفی، اهل طریقت و سایرین را برادران دینی و ایمانی خود می‌داند چرا که همگان به توحید، نبوت و معاد معتقدند، قرآن کتاب آسمانی واحدی برای راهنمایی آنان است و کعبه قبله واحد آنهاست که همه به سوی او عبادت می‌کنند.
• با وجود تمامی این نقاط مشترک، اختلاف بر سر چیست؟ مباحث کلامی و فقهی همیشه بوده و خواهد بود که باید در میان عالمان مورد بحث قرار گیرد و جای آن در کوچه و بازار نیست. از این رو رفتارهای خشونت‌آمیز به بهانه‌های مذهبی و دینی متاعی جز تنفر و دشمنی بین مسلمانان چیز دیگری را ارائه نمی‌کند و تنها برای زورمداران سلطه‌گر بهره دارد.
• با سایر پیروان ادیان آسمانی نیز سر جنگ نداریم، مکتب اسلام نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز را به آنان توصیه می‌کند از این رو خشونت و کشتار در همه جا بخصوص در کشورهای اسلامی نظیر آنچه در پاکستان، عراق و سوریه رخ می‌دهد، آن هم توسط کسانی که داعیه اسلام‌خواهی دارند چیزی جز مکر سیاسی همراه با تباهی فکری نیست و بهترین خدمت را به آمریکا و صهیونیسم جهانی می‌کند.
• مجالس کشورهای اسلامی نماد قدرت ملل اسلامی هستند،‌ مجالس کشورهای اسلامی می‌توانند از فرصت تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای با اصول مشخص، زمینه قدرتمند شدن کشورهای اسلامی را به عنوان یک قطب تاثیرگذار فراهم کنند و عظمت تمدن اسلامی را ایجاد نمایند.
 

لاریجانی:ایران و ترکیه با همکاری هم مشکلات سوریه را حل کنند

رییس مجلس شورای اسلامی، در دیداری دوجانبه با همتای خود در ترکیه، تاکید کرد که در مساله سوریه، ایران و ترکیه باید نظرات خود را به یکدیگر نزدیک کنند تا بتوانند با همکاری هم مشکلات سوریه را حل کنند.در حاشیه هشتمین دوره اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی، علی لاریجانی با جمیل چیکک دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این دیدار و گفت‌وگو، اظهار کرد که ما در گذشته نیز دیدار و ملاقات پرباری در استانبول با یکدیگر داشته‌ایم.
آنچنان که ایسنا گزارش داده است، لاریجانی با اشاره به مساله سوریه، گفت: در مساله سوریه، ایران و ترکیه باید نظرات خود را به یکدیگر نزدیک کنند زیرا این دو کشور در حل و فصل مسائل منطقه نقش زیادی دارند از این رو باید بتوانیم با همکاری یکدیگر مشکلات موجود در سوریه را حل کنیم و جلوی بدتر شدن شرایط را بگیریم.
وی تاکید کرد که باید دو کشور ایران و ترکیه تلاش کنند تا در سوریه شرایط آرام ایجاد شود و جلوی کشتارها گرفته شود.
لاریجانی همچنین از رییس مجلس ترکیه و اردوغان نخست‌وزیر ترکیه برای انجام تلاش‌هایی در جهت آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه تشکر و قدردانی کرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ارتباط دو کشور بیشتر شود و هر چه زودتر رییس مجلس ترکیه به ایران سفر کند.
رییس مجلس ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از ملاقات مجدد لاریجانی، گفت که سفر رییس مجلس ایران به استانبول بسیار اهمیت داشته و دیدار لاریجانی با نخست‌وزیر ترکیه بسیار پربار بوده است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ارتباطات مفید ایران و ترکیه افزایش پیدا کند و فرصت مجددی برای ملاقات روسای جمهور دو کشور فراهم شود.
رییس مجلس ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه ایران کشوری با اهمیت در منطقه به شمار می‌آید، گفت: تلاش ما بر این است که سطح روابط با ایران را گسترش دهیم. تحولات منطقه برای دو کشور ایران و ترکیه حائز اهمیت است، امیدواریم بتوانیم با گفت‌وگو تمامی مشکلات را حل کنیم.
وی همچنین از آزادی گروگان‌های ایرانی ربوده شده در سوریه ابراز خشنودی کرد و گفت که به زودی سفری به ایران خواهد داشت.
 

 

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =