منوچهر متکی گفت: در روابط خارجی باید با دوری از لجبازی و براساس منطق از فرصت‌های به دست آمده استفاده کرد.

منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان که در همایش گرامیداشت روز دانشجو در سالن امام رضا(ع) دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس سخن می‌گفت، به سیاست کشور در زمینه مسائل هسته‌ای اشاره کرد و گفت: سه دولت اخیر جمهوری اسلامی ایران از زمان رییس‌جمهوری خاتمی با شعار دفاع از حقوق هسته‌ای عمل کرده‌اند، اما رویکرد دولت هشتم مبتنی بر مذاکره و همکاری با غرب بود که در همین راستا دولت تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را پذیرفت، اما در ماه‌های پایانی دولت هشتم و پس از گذشت دو سال این رویکرد تغییر و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان بار دیگر شروع شد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز مدتی بعد در جلسه‌ای که با حضور رییس‌جمهور وقت در محضر ایشان داشتیم، فرمودند که اگر ما تعلیق را نمی‌پذیرفتیم، آیندگان به ما می‌گفتند که شما در مسائل هسته‌ای لجبازی کردید و تعلیق فعالیتهای هسته‌ای نشان داد که با وجود همکاری ایران، غرب هنوز آمادگی پذیرش حقوق ملت ایران در بحث هسته‌ای را ندارد و پس از دوسال تعلیق، حاضر به پذیرش حقوق ایران نشد.
اهم سخنان وزیر اسبق امورخارجه را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛
• ما امروز در مسائل هسته‌ای به اهداف خود دست یافته‌ایم، امروز در مبحث انرژی هسته‌ای به خوبی برنامه‌های خود را عملیاتی کرده‌ایم و حالا باید در مذاکره با غرب ضمن صیانت مجدد از حقوق هسته‌ای کشورمان در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای که غربی‌ها نیز براساس عضویت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان پی تی) نمی‌توانند منکر آن شوند با یک دیپلماسی مناسب و منطقی مذاکرات را به پیش ببریم.
• در روابط خارجی باید با دوری از لجبازی و براساس منطق از فرصت‌های به دست آمده استفاده کرد. ایران در بحث مذاکره با آمریکا لجبازی نکرده است. آمریکایی‌ها در دوران پس از اشغال لانه جاسوسی که در آن قرار داریم، نتوانسته‌اند میان وعده‌ای که می‌دهند و کاری که انجام می‌دهند توازن ایجاد کرده و همواره در بحث مذاکره با ایران بر خلاف حرف‌هایی که زده‌اند، عمل کرده‌اند.

 • هر بار آمریکایی‌ها در بحث مذاکره با ایران قدمی برداشته‌اند، ما نیز قدم بعدی را برداشته‌ایم، در خصوص مسائل ایران نیز هر بار درخواستی از سوی آمریکا برای مذاکره مطرح شده، ما نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که به عنوان مثال باراک اوباما در سال دوم ریاست جمهوری خود در نامه‌ای به رئیس‌جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه برای مبادله سوخت هسته‌ای میان ایران و غرب اعلام آمادگی کرد و در آن نامه اطمینان داده بود که شرایط مبادله سوخت اورانیوم غنی‌شده 3.5 درصد ایران با اورانیوم غنی شده 20 درصد را فراهم می‌کند که ما نیز بر همین اساس با برزیل و ترکیه گفت‌وگو کردیم و حاصل آن تفاهم نامه تهران میان سه کشور ایران، برزیل و ترکیه بود که موفقیتی بزرگ در عرصه دیپلماتیک برای ایران محسوب می‌شود. اما اوباما از فرصتی که به ابتکار خودش ایجاد شده بود، استفاده نکرد و باز به رویکرد مبتنی بر فشار روی آورد.
• برخی‌ها عنوان می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران که از بیداری اسلامی در تمامی کشورهای منطقه حمایت کرده و چرا در بحث سوریه رویکرد دیگری را در پیش گرفته که در پاسخ به این افراد باید گفت که انقلاب‌های ایجاد شده در کشورهای منطقه کاملا مردمی، مسالمت آمیز، بدون دخالت کشورهای خارجی و بدون استفاده از نیروهای نظامی بوده و در کشورهایی همچون تونس، مصر و یمن تنها مردم به خیابانها آمدند و مطالبات خود را به صورت مسالمت آمیز مطرح کردند.
• در سوریه کار از مطالبات مردمی آغاز شد که دولت نیز به خواسته‌های مردم و گروه‌های مخالف توجه کرد، اما در ادامه کار دیگر مردم در خیابان‌ها نبوده‌اند و نیروهای مسلحی که با خارج در ارتباط هستند و از دیگر کشورها سلاح دریافت می‌کنند، در حال جنگ با دولت هستند که در میان آنها افراد غیر سوری بسیاری از جمله، اردنی، سودانی و حتی ترک نیز دیده می‌شوند که تمامی این موارد، صورت مسئله سوریه را با دیگر کشورها متفاوت کرده است.
• متاسفیم که کشوری همچون ترکیه، در مسئله سوریه نیابت آمریکا را به عهده گرفته و سوریه نیز در این مداخله نشان داده که چگونه طی 50 سال گذشته در کنار رژیم صهیونیستی پابرجا مانده است.
• انقلاب اسلامی برای ما استقلال و آزادی به ارمغان آورد و هم اکنون نیز در دوره حساسی به سر می‌بریم که در این شرایط ویژه به هیچ وجه حق اشتباه و یا آزمون و خطا نداریم.
• رهبری معظم انقلاب می‌فرمایند که وزارت امورخارجه تنها یک وزارتخانه نیست، بلکه نیمی از کارهای کشور توسط سایر وزارتخانه‌ها انجام می‌شود و نیمی دیگر نیز برعهده دستگاه دیپلماسی و وزرات امورخارجه است.
• دستگاه دیپلماسی بر تمامی حوزه‌ها تاثیرگذار است، وزارت خارجه علاوه براین‌که می‌تواند دروازه ورود استعمار و ایجاد وابستگی در کشوری باشد، می‌تواند سکوی مقاومت در راستای رسیدن به استقلال در کشورها باشد.
• سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران براساس ایجاد عدالت و عدم ظلم به دیگران و همچنین عدم ظلم پذیری است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در به چالش کشیدن غرب با استفاده از تئوری جمهوری اسلامی کارآمد بوده است و امروز با مهندسی که حضرت امام خمینی و پس از ایشان مقام معظم رهبری انجام دادند و با طرح سوالاتی که غرب از پاسخ به آنها عاجز ماند، جغرافیای سیاسی دنیا تغییر کرده است.
• کشورها با زبان دیپلماسی و مذاکره می‌توانند تئوری خود را در دنیا مطرح کنند و مذاکره هم به این معنا نیست که از حقوق خود کوتاه بیاییم، بلکه در مذاکره می توان با زبان قاطع و جدی سخن گفت و خیلی رک صحبت کرد.

* سخنرانی‌های انتخاباتی خود را از دی ماه آغاز می‌کنم .
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    20 10
    این چه رسمی شده که همه از رهبری مایه میگذارن. بقول معروف گیریم که پدر تو بود فاضل /از فضل پدر تو راچه حاصل آقای متکی از خودت بگو که کی هستی ، چکاره هستی و چه برنامه ای داری .فکر میکنم بعد از سی وچند سال دیگه مردم یاد گرفتن به نفر رای ندهند بلکه به برنامه رای بدن. شما برنامه ات چیه برای اوضاع نابه سامان سیاسی و اقتصادی چه برنامه ای داری؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    59 6
    اگررهبرمعظم انقلاب باتعلیق موافق بودندچراجناح حاکم قراردادسعدآبادراچماقی کرده وبرسردولت خاتمی میکوبد؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    60 6
    تا دیروز که می گفتید دولت خاتمی حقوق هسته ای را واداد و ....؟!!!!!!
  • بچه مشد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    61 6
    پس چرا خاتمي را بابت پذيرش تعليق تقبيح ميكرديد؟
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    33 6
    انگار آقای متکی فراموش کردند که در لیبی کشورهایی مثل امریکا مستقیم وعلنا وارد جنگ شده بودند ولی ما از انقلاب آنجا حمایت کردیم.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    27 6
    افرین این تغییر قابل قبولی است که داشته اید