۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۰

عبد الحمید صیام

با پایان یافتن عملیات رژیم صهیونیستی علیه غزه در پایان سال 2008 و آغاز 2009 ، حماس ودیگر گروههای مقاومت فلسطینی به این نتیجه گیری ارزشمند دست یافتند که این آخرین اقدام تل آویو علیه غزه نخواهد بود و اسرائیل با موافقت کشورهای عربی و موافقت ضمنی حکومت خودگردان بدنبال از میان برداشتن مقاومت است . گروههای مقاومت اطمینان یافتند که عملیات نظامی علیه فعالان مقاومت متوقف نخواهد شد مگر اینکه حماس و دیگر گروههای مقاومت وارد چهارچوب گفتگوها شوند و عملیات پراکنده خود را کنار بگذارند و وارد " روند صلح " گردند که این به رژیم صهیونیستی فرصت خواهد داد تا روند شهرک سازی و یهودی سازی بیت المقدس وبازداشت هزاران تن از فلسطینیان و گشایش راههای جدید دور تا دور روستاها و شهرهای فلسطینی و برپائی دیوارهای جدا کننده را ادامه دهد و هزاران تن از رزمندگان فلسطینی را بصورت حقوق بگیران دفتر خدمات سه گانه " فیاض ــ بلر ــ دایتون " در آورد و اگر این فلسطینیان گونه ای از کوشش برای شورش را نشان دهند ، این کمکها به تعویق خواهد افتاد تا اینان تحت کنترل در آیند و در نتیجه مخالفان سرکوب شوند . این برنامه ای بود که با دقت بسیاروهوشمندانه طراحی و به اجرا در آمده بود که پس از هشت سال به بار نشست تا آنجا که تظاهرات کرانه باختری برای اعلام همبستگی با غزه در دو نبرد اخیر خود، همانند اعتصاب کارگران برای درخواست اضافه حقوق و دستمزد بود.
از سوئی رژیم صهیونیستی نیز درسهایی از جنگ 2008 دریافت کرد وباهمکاری نهاد نظامی امریکا ، خود را برای جنگی دیگر آماده ساخت اما در آغاز می بایست راه حلی برای نجات از موشکهای مدل قدیمی و کم برد و ارتفاع پائین که نیروهای مقاومت آنرا بکار گرفتند ، دست می یافت ، چون موشکهای پاتریوت اسرائیل قادر به رهگیری و نابود کردن آن نبودند ؟ از همین رو امریکا و رژیم صهیونیستی طرح " گنبد آهنین " را به اجرا در آوردند تا این موشکها را رهگیری و پیش از فرود ، نابود سازند و در نتیجه آرامش نسبی برای شهرکهای سدیروت و عسقلان و اسدود وبئر السبع بدست می آید .
در این میان فلسطینیان در جنگ هشت روزه اخیر ثابت کردند درسهایی که از جنگ سال 2008 آموختند بسیار دقیق وموثر بوده است و در حقیقت آموزنده تر از درسهایی است که اسرائیلی ها آموختند از جمله اینکه شبکه وسیعی از تونلهای زیر زمینی احداث کردند و مواد و تجهیزات لازم برای ساخت آن موشکها را بدست آوردند تا برد آنها را افزایش دهند و عملکرد آنرا بهبود بخشند . همچنین آمادگی برای رویاروئی و واگذاری مسئولیتها و گسترش بکارگیری تونلهای زیر زمینی و پوشش دستگاههای پرتاب موشک و دیگر مواردی که ما از آن آگاهی نداریم بعمل آوردند.
 ازسوی دیگر " گنبد آهنین " رژیم صهیونیستی که با پول مالیات دهندگان امریکائی احداث گردید به اصطلاح " نورمن فنکلستن " شخصیت یهودی انقلابی علیه جنبش صهیونیسم ونویسنده کتاب " صنعت هولوکاست " ، همانند " یک قطعه پنیر ساخت سوئیس بود با سوراخهای فراوان " و بیشتر مدافعان ملت فلسطین در ایالات متحده امریکا نیز همین دیدگاه را داشتند ، چون این گنبد آهنین نتوانست از رسیدن موشکها به هدفهای دورتر از جمله تل آویو و غرب بیت المقدس جلوگیری نماید .  
 
در اینجا واکنش و عبرتهای هریک از طرفهای این موضوع از جنگ هشت روزه را عنوان می کنم :
 
آمریکا
حکومت اوباما اطمینان یافت که از بین بردن مسئله فلسطین و دور نگهداشتن آن وبرتری دادن مسائل دیگری بر آن ، یک اقدام ناصحیح بشمار می آید و این مسئله خواسته ویا ناخواسته ، همواره خود را بر کاخ سفید تحمیل خواهد کرد ، چون اسرائیل فقط از طریق کشمکش زنده میماند و بجز غبار وخاک نبرد ، هوای دیگری را نمی تواند  تنفس کند . بنابر این اوباما وطی دومین دوره ریاست جمهوری خود ، ناچار خواهد شد این کشمکش را در مقدمه مسائل مورد توجه قرار دهد وشاید بهتر باشد با همکاری مصر و ترکیه ، گفتگوها از سرگرفته شود . البته این بمعنی موفقیت اوباما نیست چون موضعگیری افراط گرایانه حزب لیکود و افراطیون یهودی مانع این کار خواهد شد.   
 
جنبشهای مقاومت فلسطینی در غزه
 از میان برداشتن نیروهای مقاومت همچنان هدف رژیم صهیونیستی است و از سوی دیگر تسلیم شدگان در برابر اسرائیل کوشش خواهند کرد نیروهای جدیدی را بر گروه خود بیافزایند تا از مخالفان جبهه تسلیم بکاهند . البته نیروهای مقاومت نباید از این پیوزی بدست آمده دچار غرور شوند . از یکسو نه اسرائیل پیروز گردید ونه مقاومت شکست خورد و سخن گفتن درباره پیروزی بسیار زود است و زیاده روی در این باره  ما را به یاد جنگ اکتوبر 1973 و پایداری بیروت طی 88 روز در جنگ 1982 می اندازد که مقاومت از هم پاشید و بالاخره آن موفقیتها مارا به کمپ دیوید واوسلو کشاند . البته بابت این کنفرانسهای مطبوعاتی که رازهایی از نبرد اخیر را فاش می سازد نیز نگران هستیم و باید شبانه روز از نبرد هشت روزه درس عبرت بیاموزیم .     

حکومت خودگردان
 
حکومت رام الله آخرین کسی است که درس می آموزد و نخستین کسی است که اشتباه می کند . بیست سال بر گفتگوها می گذرد و این حکومت همچنان در گام نخست مانده است . اینان بر گفتگوهائی اصرار دارند که فقط خرابی و نابسامانی و از دست دادن سرزمین و کنار گذاردن حق بازگشت وبر یهودی سازی بیت المقدس اصرار دارد چیزی دیگری ببار نیاورده است و بدنبال قهرمانی های پوچ و خیالی هستند از جمله کوشش اخیر انها برای شناسائی فلسطین بعنوان دولت ناظر درسازمان ملل هستند که البته هیچگونه دستاوردی جدی ببار نخواهد آورد و وضعیت سرزمینهای اشغالی را تغییر نخواهد داد .
درس عبرتی که حکومت خودگردان باید از نبرد غزه بیاموزد همانا مشروعیت  آن کسانی است که علیه اشغالگران به نبرد می پردازند و حقوق ملت فلسطین را پایمال نمی کنند . در این میان اگر محمود عباس و گروهش از نیویورگ به رام الله باز گردند و از فلسطینیان روستاها و شهرها بخواهند دست به تظاهرات بزنند که البته خودشان نیز باید پیشاپیش این تظاهرات قرار گیرند ، گمان نمی رود چنین اتفاقی روی دهد .    
مصر
نبرد غزه فرصت دیگری را برای رهبران مصر فراهم ساخت تا به جهانیان بگویند که این کشور دچار تحول شده و روزهای آن رئیس برکنار شده از میان رفته است و توطئه سازی علیه ملت فلسطین به پایان رسیده و مصر امروزه در آستانه نقش رهبری نوینی است ، که یا باید مصر همانند دوران جمال عبد الناصر رهبر سرفراز جهان عرب گردد و یا همچنان گرفتار اندیشه های فرصت طلبانه اخوان المسلمین بماند و در نتیجه با نخستین انتخاباتی که در آینده برگزار خواهد شد ، این رئیس ،از کاخ ریاست جمهوری  به بیرون رانده خواهد شد. چون هرچه رهبری مصر از آرمانها و افکار عمومی عربی در کشمکش اعراب و اسرائیل طرفداری نماید ، بیشتر از هواداری ملیونی مردم عرب در برابر سلطه گریهای ایالات متحده امریکا و پایگاه آن در خاورمیانه یعنی اسرائیل برخوردار خواهد شد . 
 رژیم صهیونیستی
 بدون تردید اسرائیل برای مدتهای طولانی نبرد غزه را مورد بررسی قرار خواهد داد تا درسها وعبرتها را از آن بیاموزد . از جمله اینکه روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز 22 نوامبرخود ، نوشت این جنگ بمنزله مانور برای اسرائیل وامریکا برای جنگ خود علیه ایران بود بخصوص ازیکسو نیروهای مقاومت فلسطین از جنگ افزارهای ساخت ایران استفاده کردند و از سوی دیگر امکانات اسرائیل در رویاروئی با آن بکار گرفته شد.  
این روزنامه افزود کمیسیونهایی از سوی امریکا واسرائیل تشکیل شده تا عملکرد " گنبد آهنین " را مورد بررسی قرار دهند و عملکرد آنرا بهبود بخشند وبر گستردگی آن بیافزایند . این گزارش همچنین می گوید که اسرائیل در جنگ آینده خود باید آماده دریافت موشکهای کوته برد شلیک شده از غزه و موشکهای میان برد شلیک شده از جنوب لبنان توسط حزب الله و موشکهای دور برد شلیک شده از خاک ایران باشد.  
 

استاد دانشگاه و تحلیلگر عرب مقیم نیویورک

ترجمه محمد ماجد نجار

منبع:خبرآنلاین عربی

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260957

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =