۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹

ایسنا نوشت:

به گفته یک حقوقدان و وکیل دادگستری، ایجاد مزاحمت برای بانوان از جمله «متلک» گفتن، طبق قانون جرم است و مرتکبان آن باید مجازات شوند. وی معتقد است که بخشی از این ناهنجاری اجتماعی به فرهنگ جامعه بر می‌گردد که در این راستا باید نهاد‌های موثر اقدامات شایسته‌ای را انجام دهند.

علی اسدی در این باره افزود: قانون، مزاحمت‌های خیایانی برای بانوان را جرم می‌داند و حبس و شلاق تعزیری را نیز به عنوان مجازات برای این مجرمان در نظر گرفته است. ایجاد مزاحمت برای بانوان تعریف حقوقی و قانونی مشخصی دارد و بر طبق قانون، ارتکاب آن جرم محسوب شده و مجازات دارد.

وی شهادت شهود، اقرار مجرم و یا سایر قراینی که به وسیله آن قاضی بتواند جرم مرتکب شده را محرز بداند را از جمله راهکارهای اثبات این جرم عنوان کرد.

اسدی مجازات تعیین شده برای این جرم را با توجه به معیارهای اجتماعی، عرفی و قانونی تا حدودی مناسب عنوان کرد و افزود: از نظر قانونی برای این جرم خلاء قانونی وجود ندارد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه بخشی از موضوع ایجاد مزاحمت برای بانوان به مسایل فرهنگی جامعه بر می‌گردد، اظهارکرد: در شهرهای کوچک‌تر مزاحمت‌های کمتری برای بانوان ایجاد می‌شود، اما در شهرهایی مثل تهران موارد مزاحمت ایجاد شده برای بانوان بسیار زیاد است.

اسدی تصریح کرد: مسولین باید در جامعه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنند تا مردم بدانند که حتی «متلک گفتن» هم جرم است و مجازات دارد و در صورت مشاهده این مورد می توانند از دست فرد مزاحم شکایت کرده و مجرم را مجازات کنند. متاسفانه بسیاری از بانوان به دلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی موضوع شکایت خود را مطرح و یا پیگیری نمی‌کنند، مگر در مواردی که مزاحمت بسیار جدی باشد.

این وکیل دادگستری افزود: معتقدم مامورین و ضابطین مربوطه نیز باید در جامعه نظارت خود را بیشتر کرده و در صورت مشاهده موردی از مزاحمت به شدت با آن برخورد کنند، تا این ناهنجاری در جامعه کمتر مشاهده شود.

او ترویج آموزه‌های دینی توسط ارگان‌های مربوطه را از جمله راهکارهای موثر در کاهش بروز این جرم عنوان کرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    93 19
    متاسفانه بسیاری از بانوان به دلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی موضوع شکایت خود را مطرح و یا پیگیری نمی‌کنند، مگر در مواردی که مزاحمت بسیار جدی باشد.!!!!!!!!!!!!!!!! چی انتظار دارین؟! انتظار دارین که هر کی اومد به یه خانم تو خیابون یه تیکه انداخت خانم بره 110 خبر کنه یا بره پاسگاه؟! اینجوری که این برادران نیروی انتظامی پدرشون در میاد و 24ساعته باید جوابگوی خانمهای عزیز باشن!!!
    • جام جم سرعین IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      18 44
      من فکر میکنم این مشکل به مرور زمان حل میشه...
    • عبدی US ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      71 19
      بله عزیز انقدر باید برخورد بشه تا کم کم برای مزاحمین جا بیوفته که این کار عواقب داره شما یه توک پا بری اروپا متوجه میشی که چه فرقی بین ما و اونهاست یک زن چه گناهی کرده توی این مملکت که هی باید از مبدا تا مقصد حرفهای این و آن رو تحمل کنه؟
  • داود IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    اگر بانوان پوشش و حجب و حيا و خود را حفظ نمايند هيچ مردي حق متلك گفتن را پيدا نمي كند.
    • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      شخصا متلک گفتن به خانم های محجبه رو هم دیدم آقای محترم مشکل جای دیگه هست و ارتباطی به پوشش نداره
    • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      به پوشش و حجب و حیا ربطی ندارد. به خانمهای چادری باحیا هم متلک می گویند. این از بی فرهنگی مردهاست که متلک میگویند. کسی که متلک می گوید(به هر زنی چه باحجاب و چه بی حجاب )بی شخصیت و بی حیا و عقده ای است و تربیت خانوادگی ندارد. متلک یک اذیت و آزار کلامی و مصداق بارز ظلم است. چرا باید به زنی که هیچ بدی به شما کرده متلک بگویید و حریم خصوصی اش را زیر پا بگذارید. در ضمن اگر زن بی حجاب هم باشد باز هم هیچ مردی(!) حق متلک گویی ندارد.
    • محسن IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      70 13
      مگه اگه كسي پوشش اسلامي را راعايت نكنه كسي حق متلك گفتن داره؟!! يعني متلك گفتن حقي براي مرداست كه ايجاد ميشه و حرمت شرعي و اجتماعي نداره؟!
    • مومن IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      29 0
      خانوم ها هم این حق رو واسه خودشون محفوظ بدونن که سنگ روی سنگ بند نمیشه برادر....شما در هر صورت حــق نداری
    • بدون نام IN ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      31 8
      اون آدم مشکل داری که بخواد تیکه و متلک بندازه،سن و سال و پوشش رو کاری نداره...میندازه
    • شیما DE ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      31 14
      ببخشید ها زیاد ربطی به بدحجابی و با حجابی نداره چون چنین افرادی خیلی مریض اند و بی وجدان
  • علي IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    73 6
    دوست عزيز اين گونه مشكلات ريشه در مشكلات فردي ( انسان بيمار) دارد بعلت تربيت نا صحيح و اينكه براي حقوق فردي ارزش قائل نشدن و...
    • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      16 2
      وقتی یه نگاه به آمارها و دنیای اطرافمون بکنیم می بینیم تعداد بسیار زیاده، بنابراین میشه حدس زد که مشکل به غیر از درون فرد به جاهایی دیگه هم مربوط میشه. پس باید برای حل این مشکل اون نقاط رو هم دید و برای حل تمام این مشکلات فکر بهتری اتخاذ کرد.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    51 18
    کسی که متلک می گوید بلافاصله رد می شود چگونه می توان از او شکایت کرد؟ بهترین کار این نیست که نیروی انتظامی در قالب ماموران مخفی و آشکار با این مورد برخورد کند؟
    • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      50 11
      چند روز پیش برنامه ای از صداوسیما پخش می شد که موضوعش مزاحمت نوامیس و .... بود. اتفاقا پلیس چند جا از طعمه خانم استفاده کرده بود خانمی که تیپ زننده ای هم نداشت و لباس های خیلی مناسب هم پوشیده بود...خیلی ها رو تونستن بگیرن اما چیزی که واسه من جالب بود اینه که همشون سابقه دار هم بودن!!!! و این بار چندمشون بود که به این جرم می گرفتنشون!!! به نظر من که سیستم برخورد و سیستم قضایی مشکل داره و گرنه نیروی انتظامی هم کارخودش رو می کنه
  • هاشمی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    71 2
    به عنوان یه زن ایرانی که چند سال از اهواز به تهران اومدم وضعیت اونجا رو به مراتب بدتر از تهران می دونم اصلا تهران در برابر اونجا بهشته""""" وقتی توی خیابون که بقول دوستان بیشترشون رهگذرن این برخوردشونه واقعا انتظار دارین از حضور خانم ها توی ورزشگاه ها چه استقبالی بشه؟؟ ما که اینقدر ادعای فرهنگ و تمدن داریم خیلی از کشورهای تازه به دوران رسیده عقبیم ! اینجا تفریح آقایون شده مزاحمت نوامیس"" ازشون هم می پرسن چرا ؟ میگه عقل مرد به چشمشه جلوی خانوم ها رو بگیرید! اینه اون فرهنگی که ما یاد جوان ها دادیم! چه انتظاری دارید؟ ؟ ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    71 15
    بابا اقتصادو درست کنید جوانایی بیکادو کار بهشون بدید ناخداگاه بی بندو باری تموم میشه
    • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      26 25
      خدایی یکی به ناموس خودت متلک بگه ،توهین کنه ،همچین حرفی بهت بزنه تا خودش رو توجیح کنه نمیزنی تو دهنش؟؟؟؟؟؟چه حرفیــــــــــــــــه؟؟اخلاق کجاست پس؟؟؟
  • نصیری - خرم آباد EU ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    4 56
    بیاید با سرمایگذاری کسترده دولت ارام آرام این فقر شدید و تهاجم فرهنگی غربی که به سرعت در حال افزایش هست رو دردکشور آرام آرام کاهش بدن و یکی از بدن های ان باحجاب کردن خانم ها البته نه به زور بلکه با عقل منطق و صحبت کردن و با طراحی لباس های بسیار زیبا و جذاب و در عین حال با حجاب برای خانم ها محترم و در عین حال فرهنگ سازی برای چشم اقایان که ان هم نیاز به کار کردن زیاد داره که درست بشه. وقتی خانمی با پوششی بسیار نامناسب بیرون میاد که راه رفتن و حتی صحبت کردن ان حتی اقایانی که بسیار در دین قوی هستند هم ممکنه لرزه ای به دلشون بیوفته هچوقت نمیشه جامعه رو درست کرد.باید با فرهنگ سازی بسیار گسترده از طریق روحانیون شرکت های پوشاک صدا و سیما و ارگان های دیگر این راه نادرست رو در کشورمون حذف کنیم
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      51 13
      پس نتیجه می گیریم آقایونی که توی کشورهای خارجی هستن دین و ایمانشون قوی تر از آقایونیه که توی ایرانن.......که درجه ایمانشون رو با پوشش خانوم ها میشد سنجید! خارج همه جور پوششی هست هیچ کس به خودش اجــازه ی متلک گفتن نمیده، آقایون بهتره خودشون رو اصلاح کنن
  • نصیری - خرم آباد EU ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    4 67
    زیبایی به عریانی و لباس و بدن لخت یا لباس به بدن چسبیده یا مو بیرون انداختن نیست انسان زیبا قلبش زیباست رفتارش زیباست اخلااقش زیباست احساساتش زیباست لبخند و مهربانی رو لباشه انسان زیبا آرایشش دین و اسلامشه نه مواد شیمیایی
    • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      71 2
      چه ربطی داشت؟!
    • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      51 1
      راست میگه؛ چه ربطی داشت؟
    • بدون نام IN ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      26 6
      فکر کنم نظر رو اشتباه گذاشتید...شاید مال یک خبر دیگه است!!!
    • بدون نام JO ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      27 2
      این طفلی خواست این وسط یه چی بگه نزنین تو ذوقش :))
    • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      26 1
      نه جواب بده خوب، سوال شده برای ما واقعاچه ربطی داشت
    • بعقوب IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      2 5
      واقعا چه ربطی داشت................؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    23 1
    متاسفانه اين متلك گفتن هم مثل دروغ گفتن جزء فرهنگ ما شده است ضمن اينكه تو مملكت ما اينقدر جرم و جنايت بالاست كه اگه خانمي كه بهش متلك گفته شده بخواهد شكايت كند هيچ كسي رسيدگي نمي كند.
  • واقعیت IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    13 13
    جالبه وقتی صحبت از گشت ارشاد میشه خیلی ها میاند و میگن چرا پلیس دخالت می کنه و ... اما بعد خودشان میان و در مورد یک کلام بحث می کنند که باید جلویش گرفته شود... ببینم اگر متلک هیچ بازخوردی نداشته باشد و محل گذاشته نشود فرد متلک گوی آیا باز بدین کار ادامه می دهد؟ دوستانی که می گویند در خارج از ایران این موضوع وجود ندارد باید بگویم کاملا در اشتباهند شاید کمتر باشد اما این مسئله در همه جا هست... در کل به نظرم هر گونه بازخورد و به حساب آوردن متلک نتیجه ی معکوس دارد... صد البته باید برخورد با مزاحمت فیزیکی وجود داشته باشد و باید هرچه بیشتر روی آن و قباهت آن کار کنند مسئولین اما متلک را بهتر است اصلا به حساب نیاورد این بهترین پاسخ است. در ضمن متلک تنها از جانب مرد به زن نیست تا حالا ندیده اید
    • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      5 0
      «اگر متلک هیچ بازخوردی نداشته باشد و محل گذاشته نشود فرد متلک گوی آیا باز بدین کار ادامه می دهد؟» ما که هیچ وقت جواب ندادیم و رفتیم اما نه متلک گو کم شده نه چشم چران نه مزاحمان توی تاکسی ها که خودشون سناریویی دارن به خدا....یعنی صبح که میریم بیرون از خونه همش دعا میکنیم صندلی جلو خالی به پستمون بخوره ....
    • از خود راضی US ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      6 0
      آیا کلمه ی چشم چران در زبان های دیگر مثلا انگلیسی معادل دارد؟؟؟ اگر ندارد این به چه معناست؟؟؟ و یک سوال دیگر متلک دقیقا یعنی چی؟؟؟ مصداق متلک چیست؟؟؟ این خودش جای بحث دارد که مثلا چه کلمه ای متلک هست و چه کلمه ای متلک نیست؟؟؟ همچنین چشم چران... چه کسی چشم چران است و چه کسی نیست... آیا این موضوع به میزان خودشیفتگی خانم ها هم نیز مرتبط است؟ چشم چرونی حد*داره ، والا قباحت داره ، چشم چرونی تا به کی ؟ ، آره خجالت داره.
  • محمد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    18 9
    باو ما كه مرديم از بانوان متلك خورديم . فرهنگ افتضاحه . افتضاح
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    6 2
    آيا آقاياني که از طرف خانم ها متلک مي شنوند هم مي توانند شکايت کنند يا اين حق فقط مخصوص خانم هاست!؟؟ ما يک دوستي داريم که بنده خدا کلاً خوش تيپه، موهاش يک رنگي هست که هر کس ندونه فکر ميکنه رنگ زده يا مِش کرده و از اينجور حرفا... تا حالا چند بار شده که با هم بوديم و بانوان گرامي به ايشون متلک گفتن، حالا نمي دونم ديگه وقتي تنها ميره بيرون چي بارش مي کنند!
  • x IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    12 1
    به عنوان یه دختر جوون دانشجو ... ک بنا ب موقعیتهای مختلف هم چادر سرم بوده هم تیپ دانشجویی و هم تیپ اقتضای سنم برای خرید و ... در همه حال این جور برخوردا رو ب شخصه تجربه کردم اقایون... کاش از پسرای جوون بود فقط ب خدا قابل توجیهه ... خیلی زوره ک مردی ک موی سپید داره و تو ذهنت احتمال میدی اگه یه وقتی دچار مشکل شم یه همچین ادمی با این سن شاید بتونه مثل پدر دربرابر یه ادم مریض تو خیابون ازم حمایت کنه... خود اون ادم تو اون بشه مزاحمت و تیکه های ناموسی بارت کنه یا مردی ک زنش داخل مغازست و بچش بغلش و معلوم نیست واقعن تیکه ای ک میندازه چه دردیو میخواد از کجاش برداره متاسفم واقعن... برای خودم اول ک ب خاطر جنسیتم و فقط همین! دیده میشم تو اجتماعم... و باز متاسفم برای تمام مردهایی ک ......
  • بی نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    0 1
    میدونین این طور که قانون میگه باید شهود و اعتراف مجرم باشه که اعتراف نمیکنه سنگ روی سنگ بند نمیشه راه حلش تنها پنجه بوکسه والسلام