هنوز عکس العملها در مورد مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه سفر زنان مجرد زیر 40 سال باید با اجازه "ولی قهری" خود یا حکم شرعی " حاکم شرع" باشد ادامه دارد.

زهرا تالانی:هرچند که حسینی نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح را پیشنهاد دولت می خواند اما پروین هدایتی معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده، به ایسنا می گوید: درلایحه تنظیمی از سوی دولت موضوع افزایش شرط سنی دریافت گذرنامه برای دختران مجرد و کسب اجازه ولی قهری یا حاکم شرعی مطرح نبوده است و دولت محدودیتی در صدور گذرنامه برای زنان مجرد بالای 18 سال یا افرادی که به حکم دادگاه رشید شناخته شده‌اند پیش بینی نکرده است.
وی تاکید می کند که در حال حاضر کمیسیون مجلس حسب وظیفه و حقوق قانونی خود در حال بررسی لایحه می‌باشد و تمام صاحبنظران نیز می‌توانند در این مرحله نظرات خود را از طریق شماره 33440070 به کمیسیون مربوطه ارسال کنند.

ولی قهری کیست؟
این طرح، در صورت تصویب، زنان مجرد زیر 40 سال را برای گرفتن گذرنامه و خروج از کشور ملزم به کسب اجازه از ولی قهری خود می کند، اما در قانون مدنی جمهوری اسلامی اسلامی اشاره به ولایت ولی قهری برای زنان مجرد زیر 40 سال نشده است.
طبق قانون مدنی کشور "ولی قهری" حق و تکلیفی است که قانون گذار برای اداره‌ی اموال صغیر، مجنون به پدر و جد پدری واگذار می کند. بر اساس قانون بین پدر و جد پدری از نظر ولایت متساوی است، یعنی هر دو در یک ردیف قرار دارند. در صورتی که صغیر ولی خاص (پدر و یا جد پدری) نداشته باشد و وصی هم برای او تعیین نشده باشد دادگاه برای او قیم تعیین می کند که حاکم شرع است.در مورد فرزندان تامین وسایل زندگی آنان به عهده پدر است که این تکلیف انفاق نامیده می شود و از سوی دیگر اداره امور مالی فرزند شامل اختیارات اموال و حقوق مالی و تصمیم گیری در مورد مسایل مهم طفل نیز بر عهده پدر است که در اصطلاح قانونی به آن ولایت قهری می گویند.بنابراین کودک تا زمانی که به سن رشد برسد دختر 9 سال و پسر 15 سال تمام تحت ولایت پدر و جد پدری است به عبارت دیگر پدر و جد پدری نسبت به کودک حق ولایت دارند.
در مورد ولایت قهری در قرآن مجید چنین آمده است:"اموالی را که خدا اقوام زندگانی شما قرار داد به سفیهان ندهید و از آن اموال روزی بدهید آنها را بپوشانید و با آنها سخن سخن پسندیده بگوئید. یتیمان را آزمایش کنید تا به حد نکاح برسند پس اگر آنها را رشید یافتید مالشان را به خودشان بدهید و از روی اسراف و مبادرت قبل از بلوغ آنها اموال را نخورید و هر کس غنی است، پس خود را نگهدارد و هر کس فقیر است به مقدار شایسته بخورد پس آنگاه که مال هایشان را پرداختند شاهد بگیرید و خداوند کافی است از حیث محاسبه" سوره نساء آیه 5 و6


تفاوتهای زنان و مردان
از طرفی فراکسیون زنان مجلس هم به هیات رییسه مجلس نسبت به اصلاح طرح ضرورت موافقت ولی قهری یا حاکم شرع برای صدور گذرنامه برای دختران زیر40 سال پیشنهاداتی داده و قرار است این پیشنهادات یا در کمیسیون امنیت ملی مجلس یا در صحن علنی مطرح شود.شهلا میرگلوبیات نایب رئیس فراکسیون زنان، درباره این مصوبه به ایلنا می گوید: مطابق پیشنهاد فراکسیون زنان مجلس، نباید این مصوبه تنها با توجه به سن دختران اعمال شود، بلکه دخترانی که با هدف نامشخصی قرار است به خارج از کشور سفر کنند، باید مشمول این مصوبه شوند.
وی با بیان اینکه این مصوبه مشکلی از نگاه زنان مجلس ندارد می افزاید: ما تنها درصدد اضافه کردن تبصره یی هستیم که در این مصوبه لازم است. اینکه زنان و دختران ما با چه هدفی از کشور خارج می شوند تقریبا مشخص است. برخی از دختران پذیرش تحصیلی دارند، برخی برای کنفرانس های علمی می روند، برخی زنان تاجر و بازرگان هستند و برای معاملات تجاری از کشور خارج می شوند، برخی از دختران هم برای دیدن خانواده هایشان می روند در این موارد هم دعوتنامه یی وجود دارد و مدارکی مشخص. اما برخی سفرها درهیچ کدام از این موارد نمی گنجد و این گروه بخش کوچکی از زنان را تشکیل می دهند.
وی ادامه می دهد:در چند سال اخیر محدودیت خروج دختران از کشور برداشته شده است: اما برخی افراد از این وضعیت سوءاستفاده کردند، همین امر برای نظام مشکلاتی را به وجود آورد و وجهه دختران را خدشه دار کرده است، بنابراین تصمیم گرفته شد شرایط به گونه یی فراهم شود تا دخترانی که قصد سوءاستفاده ندارند بتوانند بر اساس شرایط و ضوابطی از کشور خارج شوند.
وی در پاسخ به اینکه آیا این محدودیت درباره مردانی با اهداف نامشخص سفر هم وجود دارد، ادامه می دهد: باید بپذیریم که یکسری اختلافات دینی بین زن و مرد وجود دارد، محدودیت های شرعی که برای زنان هست برای مردان وجود ندارد. آقایان می توانند با جاری کردن صیغه محدودیت هایشان را برطرف کنند ولی زنان نمی توانند. درست است که آقایان باید خیلی مسائل را رعایت کنند اما محدودیت زنان را ندارند. این محدودیت ها نه در کشور ما که در کشورهای دیگر هم وجود دارد. قوانینی شرعی و عرفی بر ما حاکم است که ما به عنوان زن مسلمان ملزم به رعایت آنها هستیم.
وی همچنین در پاسخ به اینکه این محدودیت برای زنان مجرد گذاشته شده و قطعا محدودیت شرعی ای که زنان متاهل در این زمینه دارند برایشان نیست، ادامه می دهد:من به عنوان یک پزشک معتقدم فیزیولوژی بدن زن و مرد فرق می کند، این تفاوت ها باعث می شود که برای زنان محدودیت بیشتری قائل شویم و این به نفع زنان است. ما همه جا گفته ایم که به حقوق زنان باید بیشتر از حقوق مردان احترام گذاشت، زنان نیاز به حمایت های بیشتری دارند تا مردان. اینکه مردان در کشورهای دیگر چه می کنند و برخی سفرها به برخی کشورها چه عوارضی به دنبال دارد به خودشان مربوط است. اما درباره زنان کشور اسلامی این قضیه تفاوت دارد.

 چرا زنان حق رای دارند؟

مصوبه کمیسیون امنیت ملی به خودی خود اعتراض وکلاو جامعه شناسان را برانگیخته است. به اعتقاد آنها، تصمیم گیری برای زنان تا 40 سالگی صرفا به خاطر مجرد بودن شان توسط ولی قهری، دور از عدالت و آنچه در قانون به برابری زن و مرد اشاره شده است. اما اینکه هدف زنان از سفر در کجا معلوم می شود و چه سازمانی صلاحیت تشخیص اهداف و درست و نادرست خروج این گروه از زنان از کشور را دارد، معلوم نیست.

توران ولی مراد دبیر ائتلاف اسلامی زنان در این زمینه بخ خبرآنلاین می گوید:امروز زنان با رای خود رئیس جمهور، نمایندگان خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس قانونگذاری و نمایندگان شورای شهر را انتخاب می کنند. رای همین زنان است که در مرحله دوم رهبر نظام و وزرا را انتخاب می کند. به همین ترتیب رای زنان در تمام ارکان نظام نقش تعیین کننده دارد. سوال این است که نمایندگان کمیسیون امنیت ملی که البته به تقاضای دولت پاسخ داده اند، چه گونه نظر داده اند که همین زنان در تعیین سرنوشت و حفظ سلامت رفت و آمد خود به خارج از کشور صغیر دیده می شوند و محتاج اجازه یک ولی قهری؟
وی ادامه می دهد:همین نگرش به زن به عنوان موجود نیازمند قیم است که اجازه خشونت جنسی به کودکان زیر سن بلوغ را می دهد. و ازدواج کودک زیر سن بلوغ را با اجازه ولی مجاز و قانونی می کند. این دختر زیر سن بلوغی که می تواند به عقد ازدواج یک مرد کامل بالغ درآید و همین قانون آسیب های در اثر این ازدواج را هم دیده و مجازاتش را هم تعیین کرده، حتی مرگ او هم در اثر همین ازدواج در همین لایحه دیده شده، چه گونه است که این دختر تا 40 سالگی صغیر محتاج قیم می شود به گونه ای که نمی تواند مصلحت خود را تشخیص دهد و سلامت خود را حفظ کند؟ این تعیین سن چهل سالگی بر چه اساسی در این لایحه پیشنهادی کمیسیون امنیت ملی آمده است؟

45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    83 4
    همون هدفی که مردان از سفرهای مجردی خارجی دارند...!! چرا تهمت مستتر می زنید؟
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    76 3
    به نظر آقایون رفتن به پاریس برای دیدن برج ایفل یا ایتالیا برای دیدن ونیز و رم و پیزا و .....یا دیدن مسکو و دیوار چین یا ایاصوفیه یا حتی خرید یا هر کاری که همه جهان گردا انجام میدن چیز عجیبیه؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    69 3
    اصلا نمیدونم چه دیدی به دنیا دارن این آدما!!!! هدف یه مرد ایرانی از تنهایی سفر کردن چیه؟؟؟ اون اشکالی نداره؟؟؟
  • بدون نام GB ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    104 4
    هر فردی (چه مرد و چه زن) به هر دلیلی که بخواد به خارج مسافرت کنه این یه مسئله شخصی هست و به کسی هم مربوط نمیشه ! یه چیزی بنام حریم شخصی وجود داره که در همه جای دنیا محترم شمرده میشه.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    76 1
    در پاسخ به تیتر: قرآن میفرماید : و لا تجسسوا ...
  • فرهاد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    84 2
    مثلا" خانم کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا که ابتدای تصدی این پست زیر 40 سال و مجرد هم بود باید از ولیش برای مسافرت اجازه میگرفت!! یا یک خانم محقق یا مدیر عامل 36-37 ساله ایرانی که در راس هیاتی عازم سفر است باید از باباش اجازه بگیرد!!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    5 55
    پس حداقل استثنا واسه درس خوندنشان بگذارید
  • علی US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    78 1
    واقعا متاسفم. یعنی چی که باید هدف سفر معلوم بشه، تصویب این قانون دخالت در حریم شخصی افراد محسوب میشه.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    67 7
    من دختر بدبخت بی پدر که هیچ کیسی هم برای ازدواج ندارم تا سن چهل سال حتی برای گردش هم نمیتوانم از کشور خارج شوم؟؟؟؟؟ ایا این انصاف هست.... فقط از خدا کمک میخوام همین.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    75 1
    هدف زنان مجرد از سفر تنهایی چیست؟ دیدن کره خاکی که خداوند متعال خلق کرده و فرموده است :قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدا الخلق(بگو در زمین سیر کنید و بنگرید که خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است. «سوره عنکبوت آیه 20») (آیا در زمین سیر نمی کنند تا صاحب دلهایی گردند که بدان تعقل کنند و گوشهایی که بدان بشنوند ? زیرا چشمها نیستند که کور می شوند ، بلکه دلهایی که در سینه ها جای دارند کور باشند«سوره حج، آیه 46») این طرح فاجعست برای هر بار خارج شدن باید بریم برای دادگاه دلیل بیاوریم که ما میخواهیم بریم گردش کنیم لطفا اجازه دهید؟؟
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    56 4
    اگر زن پاك و سالم است چرا خارج نرود و اگر غير از اين است همان برود بهتر است .ويا جايي برايش درست كنيد تا از اجتماع جدا و طرفش هم همان جا اورا بيابد و اينهمه مزاحمت براي بقيه درست نشود
  • بدون نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    13 57
    مگه می شه یه مسافرتی درست و خوب باشه و پدر دختر اجازه نده؟! مسلما" بعضی مسافرتها که حتی پدر دختر هم راضی نیست و نمی تونه جلوی دخترخانم را بگیره مشکل می شه ولی مسافرتهای سالم و درست به جای خودش خواهد بود.
  • بدون نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    23 17
    نمی دونم چرا از این همه سوء استفاده های عرب های امارات ( بخصوص در دبی ) از بعضی دختران مجرد ایرانی که با هیچکدام هم ازداوج نکردند (حتی آن عرب هایی که معروفند به چند تا چند تا زن گرفتن) کسی جرات نداره حرف بزنه؟ همه که می دونند چه خبره حالا حرف ش را نزنیم چیزی از فساد کم که نمی شه به جای خود ، بیشتر هم می شه. مثل اینکه بعضی ها دوست دارند فساد بیشتر هم بشه!
  • بدون نام IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    67 2
    خدایا!یهو میکردینش 50 سالگی که ارتروز و پوکی ستخوان و...بهشون اجازه سفر نده خیالتون راحت بشه خب.این چه قانونیه؟چه برداشتیه؟پس چرا یه دم میگین زن و مرد مساوی ان؟کو این تساوی؟این اسمش اسارت نیست؟چون یه عده میرن برای ..... همه دخترها نباید اجازه سفر داشته باشن؟تو رو خدا بس کنین این تصمیمات عجیب و توهین امیزتون رو..صورت مسئله رو پاک میکنین؟این راه حله؟میخواهین یهو دست و پاشونم ببندین..افسوس...افسوس
  • بدون نام IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    46 0
    با این وصف هدف زنان از سفر خارجی به تنهایی فقط یک سری از کارهاست که البته مردان قادر به انجامش نیستند چون مرد هستند
  • یاس IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    52 1
    مگه وقتی همسر شما خارج از کشور سفر میکنن، کسی میپرسه هدف ایشون چیه؟؟؟
  • بدون نام TR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    66 5
    من 32 سالمه مجرد هستم لیسانس مدیریت دانشجوی فوق لیسانس در یه دانشگاه معتیر من خودم واسه مصلحت خودم و بعضا خانواده تصمیم میگیرم پدر محترم من به نظراتم احترام قایل هستن بنده و امثال بنده نیاز به قیم نداریم
    • کورش IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      عزیزم اگه اینجوره و پدرت با همه کارات موافقه چرا خودتو ناراحت میکنی ؟این مصوبه برای شما تولید اشکال نمیکنه که ، این مصوبه مال اوناییه که تو ایران میخوان از پول بیمه باباشون استفاده کنن در عین حال بحرف بابا گوش ندن ...(ضمنا خانوم فوق لیسانس ، احترام رو قائل میشن نه قایل )
  • حیران نژاد NL ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    66 1
    کورش خان ، مشکل وقتی پیش می یاد که پدر فوت کند. و برای یک مجوز سفر باید زندگی خصوصی اش را برای چندین نفر (کارکنان دادسرا و سپس دادستان و...) باز کنه و با کلی التماس و امروز برو 4 ماه دیگه بیا (اگه مورد سؤاستفاده واقع نشن)- زنان را اسیر سیستمی کند که در مسائل امنیتی و اجتماعی روزمره خود دچار مشکلات فراوان است. انوقت حریم شخصی صرفاً محدود به فضای درون لباسها خواهد شد.؟!! ضمناً تمسخر از صفات انسانهای بزرگ نیست. (قائل با قایل) از زبان عربی به فارسی آمده و در زبان فارسی" ئـ " وجود ندارد. و از زبان منشأ وام گرفته شده و عملاً هر دو املا مشکلی برای بحث اصلی ایجاد نمی کنه. هرچند در تایپ خیلی از این موارد سهوی است. نمی دونم چرا یاد مجلس های قدیم افتادم که بحث اصلی آن بود که "قورمه" با قاف است یا غین!
  • بدون نام A1 ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    23 1
    کورش خان حتی وقتی پدر در قید حیات باشه و موافق هم باشه مشکل وجود دارد. یادت میاد کوچک تر بودیم، به دوستمون می گفتیم بذار از مامانم اجازه بگیرم بعد بیام خونتون؟ یکم بزرگ تر شدیم گفتن این حرف سخت شد برامون و هر چقدر بزرگ تر شدیم،سخت تر. حالا سعی کن تصور کنی برای یک خانم 30 ساله ایرانی چقدر کابوسه و تحقیرآمیز که به دوست خانمش که در یک کشور خارجی زندگی می کنه، بگه باید از بابام اجازه بگیرم بعد بیام خونتون؛ چون من در کشوری زندگی می کنم که در قانونش نوشته شده زن در 40 سالگی به بلوغ عقلی می رسه و من با مردا و زنهایی زندگی می کنم که اون رو قبول داریم و من کشورم رو دوست دارم!!!