رئیس مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی در یادداشت تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین نوشته است: «سردبیر یهودی روزنامه نیویورک تایمز، ده سال پیش از وجود بمبی به نام نسل سوم در ایران خبر داد.»

دکتر محمدرضا دربندی در ابتدا با پرداختن به  تحلیل توماس فریدمن درباره نسل سوم ایران می نویسد: "سردبیر یهودی روزنامه نیویورک تایمز در سال 2002در بخش اندیشه سایت این روزنامه نوشت:ایران دارای بمب است. من می دانم. من آن را پیدا کرده ام. نه، نه آن بمبی که شما فکر می کنید، این بمب در دورنمایی ساده نهفته است. در دبیرستان‌ها، دانشگاهها و قهوه خانه‌ها. این بمب در جامعه ایرانی در حال شمارش معکوس است و در دهه های آینده منفجر خواهد شد و چهره جمهوری اسلامی را عوض خواهد کرد که من به طور خلاصه آن را "نسل سوم" می‌خوانم.نسل سوم آن دسته از ایرانی‌هایی هستند که در سنین میان 16 تا 30 سال قرار دارند و به طور کامل در دوران حکومت اسلامی به بلوغ رسیده‌اند. آنها به اسلام علاقمندند، اما چیز های دیگر را نیز دوست دارند، آنها ضد دین نیستند اما طالب دنیای بهتری هستند... وقتی ایرانی ها به تلگراف دست پیدا کردند، از آن برای انقلاب مشروطه کمک گرفتند، هنگامی که به تلفن و کاست دست یافتند از آن برای گسترش انقلاب اسلامی کمک گرفتند، اکنون که به اینترنت و تلویزیون ماهواره‌ای دست یافته اند ، به دنبال چه هستند."

وی در ادامه با بیان تحقق نیافتن پیش بینی فریدمن می افزاید: " امروز ما شاهد نسل سومی هستیم که گوش به فرمان رهبر، آمادگی هر نوع جهادی را در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی، نظامی و... دارد، اما بخشی از این گروه هنوز راه خود را نیافته و حرف نسل قبلی خود را درک نمی کنند، این ها خیلی هم غریبه نیستند، بعضی از ایشان فرزند همان هایی هستند که با جان فشانی ، جنگ را اداره کردند ، ولی امروز در اداره فرزندان خود مانده اند، به گونه ای که نه حرف فرزندان خود را می فهمند و نه قادرهستند سخن خود را به آن ها بفهمانند."

رئیس مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی، توصیه هایی را به نهادهای تصمیم گیر پیشنهاد کرده و اظهار داشت: نهادهای تصمیم گیر از هر گونه "فرافکنی" و واگذار کردن مسئولیت به عهده دیگری و جستجوی عوامل بعضی از نارضایتی ها در خارج ، پرهیز نموده و هر کس خود را مسئول رسیدگی به این موضوع مهم بداند.
برای خواندن متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.
/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    11 8
    ازین جاشو نخوندم "فریدمن می افزاید: " امروز ما شاهد نسل سومی هستیم که گوش به فرمان".
    • رضایی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
      7 3
      خب عزیزم برو بخون.چرا ناقص میخونی ؟
  • lily IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    36 2
    اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشید، پیش بینی فریدمن در حال وقوع است، البته نه به لطف کامپیوتر و اینترنت و... بلکه با زحمات بی شائبه ی سیاستمداران سودجو و فرصت طلبی که از احساسات مذهبی و انقلابی مردم نردبانی برای بالا رفتن از دیوار اعتماد و دزدی از اعتماد و ایمان فرزندانمان ساختند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    6 0
    نه مرسی ادامه مطلب مال خودت وقت ما رو تلف کردی