محمدرضا دربندی عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در مطلب جدید خود با عنوان " موج چهارم مردم سالاری" به تحلیل حرکت های بیداری در جهان اسلام پرداخته است.

رایزن سابق فرهنگی ایران در یونان درباره پیشینه حرکت های بیداری در کشورهای اسلامی نوشته است:" این حرکت در ابتدای انقلاب با اقدامات سریع و صریح امثال شهید محمد منتظری ( از جمله اعزام نیروی مسلح ، از طریق فرودگاه مهرآباد به لیبی)تحت عنوان صدور انقلاب آغاز شد که با درایت حضرت امام(ره) به جهت صحیح سوق داده شد، ایشان با این جمله ، تکلیف همه را مشخص نمودند:معنای صدور انقلاب ما این است که ملت ها و دولت ها بیدار شوند وخودشان را از این گرفتاری نجات دهند. از منظر داخلی، در واقع این ملت ها بودند که پیام امام را درک کرده و امروز تحت تاثیر انقلاب اسلامی و الهام بخشی آن ، به این حرکت دست زده اند.این تحلیل منحصر به بینش حاکم در داخل نیست و بسیاری از اندیشمندان و مردم، در تحلیل این ماجرا به این نکات اشاره می کنند. از جمله موسسه سلطنتی "چتم هوس" انگلیس که موسسه ای مستقل وارائه دهنده گزارش های مقطعی در امور بین المللی است ، قبل از شروع این تحرکات ، در گزارشی مفصل خاطر نشان ساخته بود:

وی با تبیین نظرات عده ای از متخصصان علوم سیاسی می گوید: " از نظر هانتینگتون، اولین موج از سال 1828 شروع شد و یک قرن طول کشید و در نتیجه آن حدود 33 کشور به حداقل های مردم سالاری رسیدند. این موج در انقلاب های فرانسه و آمریکا ریشه داشت. موج دوم در سال 1943 شروع شد و تا سال 1962 ادامه یافت و بسیاری از کشورهایی را که در جریان جنگ دوم جهانی به آزادی و استقلال رسیده بودند، در بر گرفت. موج سوم در سال 1974 در پرتغال و یونان شروع شد و دامنه آن بسیاری از کشورها چون اسپانیا، آمریکای لاتین، اروپای شرقی و آسیای شرقی و جنوب شرقی و... را شامل شد و فروپاشی شوروی در سال 1991 نمادی است از پایان موج سوم."

دربندی می نویسد: " در خصوص پیش بینی آینده نظام مردم سالاری در این کشورها ، دو نظریه افراطی وجود دارد. گروهی از متفکران غربی که مایل به صدور بسته کامل فرهنگ سیاسی خود به خارج هستند؛ و همینطور گروهی از روشنفکران جهان اسلام، معتقدند نظام سیاسی آینده آن ها بر دموکراسی سکولار مدل غرب مبتنی خواهد بود و برخی از روشنفکران و رهبران سیاسی هم در غرب و هم در شرق ، معتقدند آینده این کشور ها ، به ویژه مصر با تفکر اسلامی سلفی و یا قشری گری اخوان المسلمین عجین خواهد شد. "

برای مطالعه متن کامل مطلب وی لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =