کیهان در سرمقاله خود با عنوان «ماشه ترور چگونه چکانده شد؟» می­نویسد:

*اتفاقات ناگواری که در مرز سیاست و اقتصاد ما می گذرد، تصادفی نیست اما طبیعی هم نیست. تصادفی نیست به این معنا که دارای علل و عوامل است و طبیعی نیست بدین معنا که در شرایط عادی و معمولی، زمینه وقوع ندارد. به عبارت دیگر نوعی دستکاری وجود دارد که موجب اخلال و اختلال می شود. در عین حال به نحوی دستکاری می شود که طبیعی و درونی و بومی جلوه کند. در این صورت نه تنها روند عادی و آرام و با ثبات امور اقتصادی و سیاسی دچار چالش می شود، بلکه در کنار آن، بستر مجادله و بگو مگو و پرخاشگری و منازعه هم فراهم می آید.
*از دشمن که گله و شکایتی نیست. ما در خباثت و رذالت آنها هیچ تردیدی نداریم اما باید که از ضعف «بصیرت» و «صبر» در جبهه خودی گله مند باشیم. ما می دانستیم دشمن شکست خورده در فتنه 3 سال پیش، دوباره از گارد «فتنه» حمله خواهد کرد و با این همه یادمان رفت که مرد این کارزار نمی تواند بصیر و صبور نباشد. «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواضع الحق.» صبر مومنانه هنوز گمشده محیط سیاست ماست و چون این شکیبایی و استقامت از سر بصیرت ترک برمی دارد، به مجادله و منازعه می افتیم. «واطیعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا انّ الله مع الصابرین» (انفال/ 46). معلوم است که اختلاف، هیبت شکن است و دشمن را گستاخ می کند. البته روشن است که برای استقامت باید پای پرچم ولی امر ایستاد وگرنه، آدمی کم می آورد و سست می شود و با اندک آسیبی که دشمن می زند، خود را می بازد و پس از آن به نحوی زبان می چرخاند که دوستان خود را دشمن شاد و دشمنان خویش را زبان دراز می کند.
* در همین التهاب اقتصادی اخیر تلاش شد در کنار فعالیت تروریست های اقتصادی و محافل زالوصفت، اصل ترور «ارزش پول ملی» اقدامی عمومی و به مثابه جنبش اجتماعی خودجوش به نظر برسد. در واقع سعی شد با ایجاد فضای شایعه و التهاب، از سرمایه بخشی از مردم برای آسیب زدن به اقتصاد و پول ملی (ظاهرا به قصد حفظ ارزش پول!) استفاده شود- در حالی که سود اصلی در جیب حلقه های مافیایی می رفت- و سپس بازار به عنوان قلب اقتصاد کشور به واسطه تهدید و ارعاب و شایعه به تعطیلی کشانده شود تا این سیکل معیوب بتواند به کاهندگی خود تداوم بخشد. البته به اینها علاوه کنید مجادلات بی مایه سیاسی و رفتارهای توام با پرخاش کسانی که مدعی سکوت الهام بخش بودند و از آن سو، محافل سیاسی و رسانه ای که چرخه التهاب را کامل کردند. در این فضای پرهیاهو و غبارآلود و عصبی بود که تروریست های سازمان یافته، مجال شبیخون چهارشنبه گذشته را برای زدن و در رفتن و گم شدن در میان مردم یافتند.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    2 1
    راستی اینکه بیاییم در رسانه ها و مصاحبه کنیم و همه برنامه های اقتصادی کشور را به باد فنا بدهیم مردم را آرام و بازار را در شرایط طبیعی می اندازد؟؟ کسانی که بیش از یک سال است انواع و اقسام تخریب ها را نسبت به دولت روا داشتند و اخیرا هم ژنفی هدفمندی یارانه و درصد بندی علت مشکلات بیان داشتند در راستای آرامش مردم قدم بر می داشتند؟؟
  • علی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    1 4
    کسانیکه با هزاران مانع وبا توجیهات خودشان و با ادعای کار شناسی . خودشان را به ان راه زدند تا مانع زود هنگام اجرای هدفمندی یارانه ها شوند . هدفمندی یارانه ها بایستی با اجرای دوگام حداکثر یک سال پیش عملی و تمام می شد .امان از دست محا فظه کاران خواص . حالا دشمن درست روی نقطه ضعف ما دست گذاشته وجنگ اقتصادی تمام عیار بر کشور ما آغاز نموده است . و خواهش من از اقتصاددانان این است برسی کنند چنانچه هدفمندی به طور کامل اجراع میشد. هفتاد درصد تحریم های دشمن خنثی و بی اثر میشد . برادران من استقلال هر کشوری هزینه دارد واین هزینه را ابتدا در درجه اول مسئولین وبعد مردم به پردازند .واین هزینه را اگر امروز ندهیم مطمعنا فردا دیر خواهد بود .و حالا دشمن است که با برنا مه های خود امری را به مجلس ماتحمیل