بلوپرینت سیستم کنترل توزیع برق شرکت جهانی Telvent توسط هکرهای چینی به سرقت رفته است.

شرکت تلونت بخشی از کمپانی بزرگ France’s Schneider Electric SA است که در امریکا ، کانادا و اسپانیا فعالیتهای گسترده ای در بخش برق و انرژی دارد.
تلونت با نوشتن نامه به مشتریان خود از دور زده شدن سیستم فایروال داخلی و سیستم های امنیتی خود گفته و اینکه هکرها با نصب برنامه مخرب، بلوپرینت و نقشه های راه و همچنین حفره های روی سیستم نرم افزاری و مانیتور کردن شبکه توزیع این شرکت را به سرقت برده اند.
هکرها فایلهای مربوط به پروژه های شرکت را نیز با خود برده اند. با این کار شبکه توزیع برق در این سه کشور در معرض خطر بوده و ممکن است منجر به آتش گرفتن تیرهای چراغ برق وسط جاده ها و اتوبانها گردد.
 
 
مطابق اطلاعات بدست آمده شرکت تلونت، 60 درصد از جنبش های هیدروکربنی در امریکای شمالی و لاتین را مدیریت کرده و بیش از 140 هزار گیگاوات برق از طریق شبکه توزیع
کامپیوتری این شرکت در سطح جهانی مدیریت می شود.
اگر هکرها بتوانند مانند استاکس نت، طوری حملات خود را برنامه ریزی کنند که روی سیستم موسوم به OASYS SCADA یا کنترل سوپروایزری و مالکیت دیتا ، رخنه نمایند، آنوقت همه چیز امکان پذیر خواهد شد.
به عنوان مثال می توان میزان ولتاژ در ایستگاههای بین راهی یا دستگاههای توزیع محلی و بین ایالتی را دستکاری کرد تا همه چیز نابود شود. تلونت  روی سیستم توزیع هوشمند خود بعنوان نسل آینده سیستم های توزیع انرژی ،خیلی مانور کرده است.
به گفته تیم امنیتی Dell SecureWorks ، بر اساس رد پاهای بر جای مانده هکرهای چینی موسوم به Comment Group این عملیات را انجام داده اند.
فایلهای داخل دیتاهای به سرقت رفته قابل مودیفای کردن و تغییر بوده و به راحتی هکرها می توانند با دستکاری آنرا داخل دیتابیس اصلی برگردانند.این کار با بارگذاری فایل روی سیستم کنترل توزیع صورت می گیرد.
 
 
 5656
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من خودم تنها US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    10 8
    پسفردا ایرانیا میگن کار ما بوده.....:دی
  • m0ri IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    6 3
    دمشون گرم...حال کردم... پیشنهاد من روش استاکس نت هستش! اگه بشه فوق العادس!