پیش از این تصور می‌شد ناقل‌های شیمیایی، هدایت شکل‌گیری ساختار مغز را بر عهده دارند،‌ اما مدل‌های رایانه‌ای نشان می‌دهند که بدون این‌ ناقل‌ها، سلول‌های عصبی بر اساس شکلی که دارند، ‌ساختار مغز را می‌سازند.

بهنوش خرم‌روز: ‌مغز انسان پیچیده‌ترین جسم در کل دنیا است، اما به نظر می‌رسد که ساختار آن تنها به یک مولفه بستگی داشته باشد: شکل نورون‌ها یا همان سلول‌های عصبی.
به گزارش نیوساینتیست، مطالعات جدید نشان می‌دهند که انواع مختلف سلول‌های عصبی برای این که با کدام سلول‌ها مرتبط شوند و چه‌طور به آن‌ها متصل شوند، انتخابی عمل می‌کنند. پیش از این چنین تصور می‌شد که مواد شیمیایی خاصی که مسئول انتقال پیام‌های عصبی هستند، در هدایت این فرایند نقشی حیاتی دارند.
هنری مکرام از موسسه فناوری سوییس فدرال واقع در لوزان، به اتفاق همکارانش، مدل‌های رایانه‌ای سه‌بعدی از قشر حسی- بدنی مغز موش ساخته‌ است که هر کدام ترکیبی تصادفی از انواع سلول‌های عصبی یافت‌شده در مغز موش را در بر داشتند. اما در هیچ‌کدام از آن‌ها، ناقل شیمیایی وجود نداشت. با این حال، 74 درصد از اتصال‌ها در نهایت در جای‌های درستی شکل گرفتند، تنها از این طریق که به سلول‌ها اجازه داده شده بود تا با شکل طبیعی خود رشد کنند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که بخش زیادی از مغز بدون دخالت ناقل‌های شیمیایی می‌تواند شکل بگیرد. برای عصب‌شناسانی که می‌کوشند نقشه ارتباطات پیچیده و گیج‌کننده شبکه عصبی مغز را به دست بیاورند،‌ این خبر خوبی است. مکرام در این‌باره می‌گوید:‌ «اگر غیر از این بود، ‌شاید چندین دهه طول می‌کشید تا بتوانیم برای هر اتصال عصبی یا سیناپس، ‌به نقشه‌ای برسیم.»
نتایج این مطالعه همچنین ممکن است بتواند گره از معمای دلایل شرایطی مانند اسکیزوفرنیا بگشاید، چرا که تصور می‌شود این قبیل اختلالات بر اثر ایجاد اختلال در سیستم شبکه‌ای مغز به وجود می‌آیند. اگر ثابت شود که یافته‌های این مطالعه حقیقت دارد، یکی از دلایل احتمالی چنین اختلالاتی، سلول‌های عصبی بدشکلی که نمی‌توانند به درستی و در جای مناسب با دیگر سلول‌های عصبی ارتباط برقرار کنند، در نظر گرفته خواهد شد.

 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    5 0
    خدایا شکر با این کشف .... میتونه درمان بشه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    پسری یکساله دارم گردن نمیگیره بدنش شله مشکاش چیه.هشت ماهه به دنیااومده بعد تولد چهار روز زیره اکسیژن بوده.ومشکل تنفسی داشته
  • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام ..آیا درست است دعا کردن به مغز آرامش میدهد؟؟