۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰

برای اولین بار، ‌با ترکیب دو تکنیک میکروسکوپی،‌ می‌توان به درون مغز موش سفر کرد و جزییات آن را با وضوحی بی‌سابقه دید. محققین امیدوارند در آینده از این روش برای تصویربرداری مغز انسان هم استفاده شود.

بهنوش خرم‌روز: شاید در لحظه اول،‌ تماشای این فیلم شبیه به وارد شدن به ماتریکس باشد، اما این فیلم در واقع امکان حرکت درون مغز یک موش را فراهم می‌آورد، آن هم با وضوحی بی‌سابقه.
به گزارش نیوساینتیست، این تصاویر توسط فردی به نام فرانسسکو پاوون به اتفاق گروهش در آزمایشگاه طیف‌بینی غیرخطی اروپا یا به اختصار ال.ایی.ان.اس در ایتالیا تهیه شده است. این نقشه سه‌بعدی از ترکیب دو تکنیک میکروسکوپی به وجود آمده است و بدین طریق، تار شدن تصویر (که معمولا وقتی دانشمندان سعی می‌کنند از نمونه‌های زیستی بزرگ تصویربرداری کنند رخ می‌دهد) در مورد این تصویر اتفاق نیافتاده است.
فیلم با حرکت در مخچه مغز موش آغاز می‌شود، جایی که نقطه‌های سبزرنگ نشان‌دهنده سلول‌های عصبی هستند که تمام سیگنال‌های الکتریکی را که از این قسمت مغز خارج می‌شوند، جمع می‌کنند. بعد از آن به سراغ سلول‌های عصبی درون هیپوتالاموس مغز موش می‌رود، منطقه‌ای که مسئول برخی از عملکردهای مغزی از جمله حافظه است. وقتی پای تمرکز بر قسمت‌های کوچک‌تر به میان می‌آید، مانند آن‌چه در سایر فیلم‌های اخیر دیده شده، با توجه به سرعت تصویربرداری، چنین وضوحی به دست نمی‌آید.

 

تکنیک جدید می‌تواند از یک نمونه سه‌بعدی به صورت لایه به لایه تصویربرداری کند، در حالی که به واسطه سیستم فیلترینگی که نورهای سرگردان را حذف می‌کند، دیگر تصویر زمینه تاری در کار نخواهد بود.
محققین این گروه امیدوارند بتوانند با کمک این تکنیک تازه، به بینش تازه‌ای در مورد نسخه برخی بیماری‌ها و آسیب‌ها در موش، از جمله اوتیسم و ضربه مغزی برسند یا این که از این تکنیک برای بررسی سایر نمونه‌های زیستی استفاده کنند. لوزوویکو سیلوستری، عضو دیگری از گروه، بر این باور است که این روش می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که با استفاده از آن، از نمونه‌های مغز انسانی تصویربرداری شود. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلال مرکزی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    6 11
    آقا خیلی بی معنی و نا مفهوم بود ، من دیدم ، کیفیت بسیار پایین و بدون محتوا است الکی حجم اینترنت برایش خرج نکنید.
    • من خودم تنها IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      4 9
      مطلبو بخون بعد نظر بده.این یعنی ورود به دنیای مغزززززززززززززززززززززز و پی بالاتر از این
  • عرفانه IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    4 2
    الله اکبر و لله الحمد