ایسنا نوشت:

طرح مسکن ویژه تهران که بالاخره پس از مدت‌ها بحث و نظر از روز شنبه این هفته کلید خورد طی همین روزها انتظارها و انتقادهایی را در پی داشته است؛ بحث درباره میزان آورده اولیه و پرداخت‌های بعدی آن بیشترین موضوعی است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

واریز 80 تا 100 میلیون تومان در یک سال و قسط‌های یک میلیون تومانی پس از آن بیش از همه شرایط دیگر توجه مردم را به خود جلب کرده است.

 انتظار می‌رفت که مانند طرح مسکن مهر تهران که در شهرهای پردیس و پرند در روزها اول با استقبال عموم مواجه می‌شد، با اقبال قابل توجه روبه‌رو شود اما مخاطبان این طرح که به گفته مسئولان "اقشار متوسط" هستند طی یکی دو روز گذشته هیجان زیادی از خود نشان نداده و با توجه به اینکه باید در گام نخست 20 میلیون تومان در حساب خاصی واریز کنند، مشاهدات در شعب بانک مسکن در تهران حکایت از فضایی عادی دارد، البته در برخی شعبه‌ها مانند شعبه تهرانسر استقبال بیشتری به چشم می‌خورد. 

* ثبت‌نام 350 نفر در دو روز اول 

در این زمینه مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از استقبال بیش از 350 نفر مردم شهر تهران از مسکن ویژه مهر تهران در دو روز اولیه افتتاح حساب خبر داد.

 اردشیر بیژنی اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که تا بعد از ظهر یکشنبه به دست ما رسیده بیش از 350 نفر از طرح مسکن ویژه تهران استقبال و ثبت نام کرده‌اند.

 وی با بیان اینکه طبق بخش‌نامه‌ای که به شعب بانک مسکن اعلام کرده‌ایم، برای ثبت نام متقاضیان مسکن ویژه مهر در تهران، حساب کوتاه مدت عادی که شامل سود عادی می‌شود، افتتاح کنند.

 وی خاطر نشان کرد: افرادی که پس از ثبت نام و گذشتن زمانی بخواهند از این طرح خارج شده و انصراف دهند لازم است برای برداشت پول‌شان از وزارت راه و شهرسازی نامه انصراف بیاورند چرا که ما مشخصات افراد را به این وزارت خانه می‌دهیم تا شرایط افراد را براساس ضوابط بسنجند. 

* بهای تمام شده مسکن ویژه 25 درصد پایین‌تر از منطقه 

با توجه به پیش‌بینی‌های اولیه که ظرفیت مسکن ویژه را چند هزار واحدی عنوان کرده بودند انتظار می‌رود طی روزهای آینده ثبت‌نام‌های بیشتری برای این نوع مسکن انجام شود چرا که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی متقاضیان تا پایان این هفته برای افتتاح حساب و ثبت‌نام مهلت دارند.

 هر چند طی همین روزها از برخی نمایندگان مجلس گرفته تا کارشناسان مسکن به شرایط طرح انتقادهایی وارد دانسته‌اند اما به گفته مسئولان، این طرح به دلیل پایین بودن قیمت نهایی آن تا 25 درصد نسبت به قیمت منطقه و نیز پرداخت اقساطی بهای زمین می‌تواند کمک قابل توجهی به اقشار متوسط جامعه کند.

 در این زمینه رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک معتقد است که اگر طرح مسکن ویژه تهران مهاجرت را کم کند به می‌تواند به متوازن کردن عرضه و تقاضا بیانجامد. 

* طرح برای قشر متوسط جامعه مناسب است 

قلی‌خسروی درباره تاثیرات واحد‌های مسکن ویژه تهران در مناطق مختلف بر قیمت مسکن مناطق همجوار گفت: هر طرحی که با تسهیلات فراهم شود محسنات و معایبی دارد، این طرح می‌تواند توازن بین عرضه و تقاضا را متوازن و این امیدواری را ایجاد کند که مهاجرت کم شود در این صورت می‌توانیم بگوییم طرح، تاثیر مثبت داشته است.

 خسروی تاکید کرد: اگر طرح مسکن ویژه نتواند تاثیر مثبت بگذارد با کمبود ملک روبه‌رو هستیم و قیمت‌ها با سرعت بالا می‌رود به ویژه در شرایط فعلی کشور.

 رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به جنگ اقتصادی موجود اتحادیه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را سرباز‌های شرایط موجود خواند و افزود: طرح مسکن ویژه ذاتا سازنده و خوب است و در صورت اجرای به موقع اثرات به موثری خواهد داشت.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که طرح مسکن ویژه تهران باعث کاهش قیمت مسکن به ویژه در مناطق همجوار واحدهای در حال ساخت شود، گفت: آیا با توجه به قیمت دلار می‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد؟ اما آنچه مسلم است ما نباید مردم را نگران کنیم.

 خسروی گفت: در صورت اجرای این طرح در کنار دیگر ساخت‌‌وساز‌های ملکی هم‌چون مسکن مهر می‌توان امیدوار بود در سال 92 و 93 شاخص قیمت ملک پایین بیاید.

 وی هم‌چنین گفت: طرح مسکن ویژه تهران برای قشر متوسط جامعه مناسب است، علی‌رغم آنکه ثبت نام برای هر آنکس که توان پرداخت اقساط را طبق شرایط اعلام شده دارد آزاد است.

 رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور سال 92 را سال اوج ساخت‌وساز در تهران دانست و گفت که تا سال 93 مشکل کمبود مسکن در تهران برطرف خواهد شد.

 قلی‌خسروی گفت: سیاست‌گزاری دولت در جهت کنترل بازار مسکن به قدری موثر بوده است که برخلاف نوسان نرخ ارز و سکه هیچ‌گونه تغییر قیمتی در بازار معاملات مسکن به وجود نیامده است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    82 4
    ثبت نام 350نفر در تهران به آن بزرگی نشانگر عدم اعتمادیست که مردم از مسکن مهر بدست آورده اند
  • بدون نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    13 1
    ظرف دو سال خانه دار شدن شبیه آرزویی دست نیافتنی شد. ظرف یک ماه بازار ارز کن فیکون شد.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    13 2
    وقتی به این خوبی می تونید قیمت مسکن را در هر منطقه تعیین کنید چرا مالیات بر خرید و فروش مسکن را درست نمی گیرید؟ اگه همین یه مالیات را درست می گرفتید قیمت مسکن انقدر الکی گرون نمی شد؟
  • بدون نام US ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    14 0
    کسی که 80میلیون پول داشته باشه، تا حالا خونشو خریده. به جای این کارا به روستاهها و شهرهای کوچیک برسند تا مهاجرت معکوس شروع بشه. توسعه متناسب با هویت شهرهای کوچک و روستا، هر توسعه بی حساب و کتاب.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    7 0
    کسی که احتیاج به مسکن دارد مقدار قابل توجهی از پول خود را بابت رهن و اجاره آپارتمان داده است اگر این پول را بدهد به آنها کجا باید ویلان شود . درضمن این پروژه هم مثل سایر پروژه ها یا نصیب افراد خاص میشود یا ... مدتهاست بنده مدتهاست که برای مسکن مهر هم پرند هم پردیس ثبت نام کرده ام و کللی هم هزینه برایم داشته است و تمام شرایطش را هم دارم ولی هنوز سرگردان هستم و هیچکس پاسخگو نیست.
  • حامد IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    14 0
    کدام یک از قشر متوسط جامعه توانایی پرداخت صد میلیون تومان در طول یک سال و پرداخت اقساط یک میلیونی بعد از آن را دارد؟ کسی که توانایی پرداخت صد میلیون ظرف یک سال را داشته باشد قطعا منتظر مسکن ویژه نمیماند و خود اقدام به خرید مسکن میکرد، این طرح به هیچ وجه راه گشا نیست و افرادی که شاغل تهران هستند نمیتوانند در پرند و یا پردیس ساکن شوند
  • afy IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    24 0
    آیا دولت فکر میکند اقشار متوسط توانایی تامین 100 میلیون و ماهیانه آن هم برای سال اول 1 میلیون را دارند ؟؟
  • مرتضی IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    8 0
    سلام بنده شرایط مسکن مهر را دارم، اما اگر این مسکن بعنوان مسکن ویژه مطرح است، چرا شرایط مسکن مهر را بر روی آن گذاشته اند. اگر برای مسکن مهر است با چه محاسبتی به این قیمتها رسیده اند. اگر مهاجرت به داخل تهران در نظر است، مسکن مهذ شهروندانی که بیش از 65 سال در این شهر بوده اند چه میشود. به محاسبات دقت کنید. دولت نمیتواند این زمینها را سریعا به پول تبدیل کند، لذا در ظاهر برای تامین مسکن و در باطن برای نقد کردن زمینها شرایط دلخواه خود و نه شهروندان را تعیین کرده است. بعنوان مثال اگر زمینهای دولت متری دو میلیون بی ارزد، در 5 طبقه و پرداخت 30 درصد مبلغ زمین بصورت نقد، این زمین برای دولت با 1.5 برابر فروخته میشود. پول ساخت را هم که باید خودمان در طی یکسال بپردازیم. ده سال هم باید زیر قسط بدهیم.
  • lمرتضی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    10 0
    سلام مجدد و عذر خواهی از غلطهای املایی نوشته قبل بنابر این ، دولت زمین 2 میلیونی را به نرخ 3 میلیون خواهد فروخت. ساخت مسکن هم اکنون متری 600 تومان باشد، سااخ خانه 105 متری حدود 63 میلیون تمام میشود. وامی هم که تعلق نمیگیرد. پول زمین هم که بین 5 طبقه تقسیم نمیشود. چقدر تناقض در این مسکن ویژه میتوان پیدا کرد و نتایج بدی از آن گرفت. با این روش دولت علاوه بر تایید قیمتهای حبابی و غیر حبابی بازار، خود به دلال بساز بفروش مسکن تبدیل شده است.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    9 1
    ببخشيد حقوق ما ماهي 700 هزار تومان با هزار قسط و بدبختي. واقعا اگه 100 ميليون داشتيم منتظر شماها مي مونديم كه لطف كنيد............
  • حسین IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    7 1
    با توجه به متراژ واحدها و همین طور شرایطی که برای خرید مسکن ویژه مهر مطرح شده ، کاملاً معلومه که نقطه هدف دولت، قشر متوسط جامعه نیست . میشه گفت در این موضوع ، یا تعریف دولت از قشر متوسط اشتباهه یا درصد بالایی از مردم تهران ( با نظر من بیش از 90 درصد تهرانی ها) در وضعیت پایین تر از متوسط یک زندگی عادی به سر می برند وگرنه با شرایط اعلام شده باید بتونن در یکسال 100 میلیون جور کنن و ماهه یک میلیون هم اقساط مابقی !!!
  • بدون نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    7 1
    لطفا" به دو خط آخر صحبتهای آقای قلی خسروی توجه کنید : سیاست‌گزاری دولت!!!!!!! در جهت کنترل بازار مسکن به قدری موثر بوده است!!!!!!!!!! که برخلاف نوسان نرخ ارز و سکه هیچ‌گونه !!!!!!!تغییر قیمتی در بازار معاملات مسکن به وجود نیامده است.!!!!!!!!!