۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰

مسکن ویژه چه هدفی را دنبال می کند؟، آیا می تواند راه حلی برای صاحب مسکن شدن اقشار کم درآمد محسوب شود؟

علی پاکزاد: دولت نهم بحث مسکن مهر را از همان سالهای ابتدایی تصدی اش مطرح کرد، بحثی که برگرفته از طرحهای ساماندهی مسکن در دولت قبل از خود بود که با تغییرنام و تغییر هدف گذاری از مسکن استجاری به ملکی به جریان افتاد؛ البته با گذشت چندین سال از ثبت نام متقاضیان و آغاز فازهای اجرای آن هنوز با وعده های داده شده فاصله قابل تاملی دارد.
در ادامه مسکن مهر و از بهار سال 91 به ناگهان دولت بحث احداث مسکن ویژه در تهران را مطرح کرد، ریشه طرح مسکن ویژه نابسامانی بازار مسکن در این بزرگترین کلان شهر کشور بود.
قیمت زمین در شهر تهران بنابر آمارهای رسمی از مرز هر متر مربع 7 میلیون تومان رسیده بود و اجاره یک واحد صد متری در شهر تهران از مرز ماهانه یک میلوین تومان هم بالاتر رفته بود، این در حالی بود که دولت مدعی بود با اجرای طرح مسکن مهر توانسته است به تقاضای بازار مسکن پاسخ بگوید و این بازار به تعادل رسیده به طوریکه وزیر مسکن و شهر سازی با استناد به نتایج سرشماری نفوس و مسکن اعلام کرد تعداد واحدهای مسکونی بیش از خانوارهای ایرانی است.(اینجا)
اما با این وجود در بهار سال جاری به ناگهان بحث طرح مسکن ویژه مطرح می شود، طرحی که تا مدتها شرایطش نامعلوم بود و در نهایت به رغم عدم اطلاع رسانی دقیق قرار شد از دهم شهریور ماه ثبت نام برای این واحدها آغاز شود،که نشد. (اینجا)
اما به نظر هر کسی امکان ثبت نام در این طرح را پیدا نمی کند، واجدین شرایط باید سابقه سکونت 10 ساله در تهران، تأهل، بهره مند نشدن از وامهای مسکن را دارا می بودند (اینجا)، البته ازهمین افراد 30درصد قیمت زمین در طرح مسکن ویژه در چهار مرحله و 70 درصد باقی مانده با اقساط یک میلیون تومان دریافت می شود. (اینجا)
اعلام سایتی که هنوز باز نشده بود
هفت روز بعد در 17 شهریور تقی رضایی مدیرکل مسکن و شهرسازی استان تهران در مصاحبه ای اعلام کرد: ثبت نام هنوز آغاز نشده و مردم به بانک مسکن مراجعه نکنند، اگر هم آغاز شود از طریق سایت www.Maskanmehr.net خواهد بود. قسط اول 20 میلیون تومان است که افراد باید در زمان ثبت نام آن را پرداخت کنند. فعلا ساخت و ساز مسکن ویژه در منطقه تهرانسر قطعی شده است و هنوز سایر مناطقی که در آنها مسکن ساخته می شود، مشخص نیست.
یک روز بعد خبر می رسد که افتتاح حساب برای مسکن ویژه متوقف شده است. (اینجا)، دو روز بعد عنوان می شود ثبت ناماز 25 شهریور آغاز خواهد شد.(اینجا)
روز بعد یعنی 21 شهریور تقی رضایی در گفتگو با ایسنا گفت: مدیر کل مسکن و شهرسازی استان تهران گفت: در صورتی که متقاضیان طرح «مسکن ویژه» در اولویتها و امتیازات مطرح شده برابر و درخواست ها از ظرفیت موجود بالاتر باشد، متقاضیان بر اساس قرعه کشی صاحب خانه خواهند شد.(اینجا)
یک روز بعد معاون عمرانی استاندار تهران خبر از شرایطی جدیدی می دهد؛ متاهل بودن، سکونت حداقل پنج سال در تهران، نگرفتن هیچگونه تسهیلات مسکن از دولت از این موارد است و باید از اول فروردین 84 هیچ معامله مسکن نداشته باشند و هیچ مسکن هم به نام نباشد.
توان مالی ندارید ثبت نام نکنید، جمله ای بود که تقی رضایی روز قبل از آغاز ثبت نام مسکن ویژه یعنی 24 شهریور عنوان می کند.
بلاخره آغاز ثبت نام
بلاخره ثبت نام متقاضیان آغاز شد و دو روز بعد یعنی در 27 شهریورماه بازهم مدیرکل مسکن و شهرسازی استان تهران در مصاحبه ای در مورد تعداد متقاضیان اعلام می کند طی سه روز نخست ثبت نام 777 نفر ثبت نام کرده اند، روندی که در مقایسه با طرح های مشابه کمی کند به نظر می رسد. (اینجا)
اما یک روز بعد از این خبر بحث جدیدی اینبار از سوی شهرداری تهران طرح شد، بابک کاظمیان معاون شهرسازی منطقه 21 شهرداری تهران گفت: هیچ گونه پروانه ساخت و مجوزی برای مسکن های ویژه صادر نشده است. برای ساخت مسکن در تهران باید مراحل آن را طی کرد و برای دریافت مجوز ساخت و صدور پروانه باید سند زمین و نقشه ساخت ارائه شود که هنوز این اسناد برای مسکن های ویژه تهران به منظور صدور پروانه به شهرداری ارائه نشده است. در صورتی که بدون هماهنگی و مجوز شهرداری تهران خانه ای ساخته شود از جمله مسکن های ویژه جلوی ساخت آن بر اساس قانون گرفته می شود. (اینجا)
یک روز بعد از اعلام شهردار منطقه 21 وزارت مسکن بدون توجه به موضوع طرح شده از سوی شهرسازی خبر از اجرای فاز بعدی مسکن ویژه آنهم در منظقه 22 می دهد.
احمد اصغری مهرآبادی معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای اعلام کرد: پروژه بعدی ثبت نام مسکن تهران مربوط به منطقه 22 با ساخت 12 هزار واحد مسکونی است که احتمالا آورده و اقساط آن کمتر از پروژه تهرانسر خواهد بود. پروژه های زیادی برای ساخت مسکن ویژه در تهران تعریف شده است که یکی از این پروژه ها مربوط به منطقه 22 تهران با ساخت 12 هزار واحد مسکونی است. شرایط پرداخت 5 مرحله ای آورده و ثبت نام برای پروژه مسکن منطقه 22 تهران نیز همانند شرایط پروژه 4400 واحدی تهرانسر است با این تفاوت که برخی واحدهای مسکونی در این منطقه احتمالا 75 متری خواهد بود تا پرداخت ها توسط متقاضیان واجد شرایط آسان تر باشد. مطمئنا با توجه به کوچک بودن واحدهای مسکونی منطقه 22 نسبت به پروژه تهرانسر اقساط آن نیز پایین تر خواهد بود.(اینجا)
جمع آوری 15 میلیارد تومان از دهک های ویژه درآمدی
در میان این بلبشوی خبری به خوبی مشخص است که طرح مسکن ویژه از قاعده یک طرح مطالعه شده و هدفمند به دور بوده و به یک فضاسازی روانی برای تاثیر گذاری بر شیب تند قیمت مسکن در تهران شبیه است.
تنها نکته قطعی جمع آوری 15.5 میلیارد تومان از 777 نفر متقاضی مسکن مهر است که تازه باید در نوبت بمانند که با تائید شرایطشان آیا در فهرست مسکن ویژه قرار بگیرند، البته نکته جالب این است که در مورد اجرای طرح مسکن ویزه هیچ کس به دنبال زمان تحویل واحدها و پایان پرژوه ساخت نیست.
از سوی دیگر اقساط ماهانه یک میلیون تومنی و آورده 20 میلیون تومانی نشان می دهد که جامعه هدف دهک های کم درآمد جامعه نیستند و اگر بخواهیم این طرح را یک طرح مکمل مسکن مهر هم بدانیم باید اجرای آنرا نوعی رقابت دولتی با سازندگان بخش خصوصی در بازار مسکن طبقه متوسط به بالا بنامیم که به نظر بعد از چندین سال فراموشی به شکلی شتابزده به اجرا درآمده است.
در نهایت آشفتگی حاکم بر فرایند این طرح به قدری زیاد است که حتی کارشناسان خوشبین هم امیدی به تاثیر ان بر فضای عمومی بازار مسکن نداشته و حتی در میان حرف های درگوشی و شایعات از این طرح به عنوان بهانه ای برای جذب نقدینگی نام برده می شود.
نکته آخر اینکه براساس آمارهای مرکز آمار ایران متوسط درآمد یک خانوار شهری در استان تهران طی سال 89 معادل 13.2 میلیون تومان در سال بوده است، این در حالی است که تنها هزینه اقساط ماهیانه مسکن ویژه سالی 12 میلیون تومان اعلام شده است و به این ترتیب باید گفت مسکن ویژه برای دهکهای ویژه درآمدی تعریف شده است.
/22231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    7 6
    تنها راهکار جهت جلوگیری از افزایش قیمت مسکن مانند سایر کشورها طرح اخذ مالیات از خانه های خالیست که معلوم نیست چرا دولت در اجرای آن عجله ای ندارد. چرا که با اجرای آن ( با 400 هزار خانه خالی در تهران ) قطعا"در کاهش قیمت مسکن موثر خواهد بود .
    • زهرا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
      1 0
      افرین نیماجان من الان دوسال است که نظرم راراجع به مالیات برخانه های خالی میدهم ولی کسی اجرا نمی کندخیلی زود به نتیجه میرسدولی کوگوش شنوا؟صددرصد درکاهش قیمت مسکن موثرخواهدبود.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    1 0
    تحلیلی کامل و عالی بود
  • حامد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    هیچ کدام از پروژه های مسکن مهر و ویژه و غیره تاثیری در جلوگیری از افزایش اجاره بها نداشته است و بسیاری از مردم به دلیل موقعیت شغلی و خانوادگی ناچار به زندگی در داخل شهر تهران هستند و اجاره بها روند رو به رشد پر سرعتی را طی میکند و هیچ نظارت از طرف مسئولین و هیچ اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است و این پروژه مسکن ویژه تهران هم به هیچ وجه راه گشا نیست و به تعبیر درست نگارنده متن بالا فقط اقدامی رقابتی با بخش خصوصی است و به زبان عامیانه (دولت بساز و بفروش شده است) هدفی جهت کم کردن مشکلات در این طرح مشاهده نمیشود
  • فرهاد IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    متاسفانه عدم درک صحیح از شرایط درامدی دهک متوسط جامعه نتیجه این میشه که استقبال از این طرح نشه. لطفا راهنمایی بکنید که چطور می تونم انصراف بدم من خودم ثبت نام کردم.ولی الان بشیمان شدم.