31 سال پیش در چنین روزی نمایندگان مجلس به نخست وزیری محمدجواد باهنر در کابینه علی رجایی رای اعتماد دادند.

به گزارش خبرآنلاين، پس از استعفاي مهدي بازرگان که نخستين نخست وزير کشور بود و پايان دوره محدود نخست وزيري آيت​الله مهدوي​کني که منتخب شوراي انقلاب بود، محمدعلي رجايي نخست وزير دولت بني​صدر شد. با عزل بني​صدر و رياست جمهوري رجايي، اين بار محمدجواد باهنر به عنوان چهارمين نخست وزير نظام جمهوري اسلامي برگزيده شد.
اگرچه نخست وزير شدن رجايي با فراز و فرودهايي بين دولت و مجلس همراه بود و بني​صدر علي​رغم ميل باطني​اش رجايي را برگزيد (اينجا)، اما رجايي در انتخاب باهنر ترديدي نداشت. از سوي ديگر اگرچه رجايي با موافقت قاطبه مجلس همراه بود اما باهنر مخالفاني در مجلس داشت. آيت​الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس اول در کتاب «عبور از بحران» در بازخواني خاطرات سال 60 خود نوشته است:  آخر وقت روز 13 مرداد‌، جلسه‌ غیر رسمی‌ غیر علنی‌ برای‌ مشورت‌ در امرنخست‌ وزیری‌ آقای‌ باهنر داشتیم‌. عده‌ای‌ از دوستان‌ به‌ دلیل‌ روحانی‌ بودن‌ و ادعای‌ کم‌ تحرک‌بودن‌ ایشان‌، مخالف‌ بودند و عده‌ای‌ به‌ خاطر عدم‌ مشورت‌ قبلی‌ با آنها. آخر شب‌، آقایان‌ رجائی‌ و باهنر تلفن‌ کردند و از این‌ مخالفت​ها نگران‌ بودند.
روز بعد هاشمي رفسنجاني اول‌ وقت‌ به‌ مجلس‌ مي​رود  برای‌ اینکه‌ قبل‌ از شروع‌ جلسه‌، وضع‌ آراء نمایندگان‌ را نسبت‌ به‌نخست‌ وزیری‌ آقای‌ باهنر بسنجد. او در يادداشت​هاي روزانه​اش از اين روز نوشته است: عده‌​اي از دوستان‌مخالف‌ بودند و قرار شد از مجلس‌ استفسار کنیم‌. اگر موافق‌ است‌، مقداری‌ غیر رسمی‌ و غیرعلنی‌ بحث‌ کنیم‌. مجلس‌ موافقت‌ کرد و مخالفان‌ و موافقان‌ صحبت‌ کردند. مخالفان‌ حرف‌حسابی‌ نداشتند. لیبرال​ها هم‌ موافق‌ بودند. آقای‌ رجائی‌ هم‌ شرکت‌ کرد و صحبت​های‌ خوبی‌ نمود.
پس از اين مذاکرات بود که در جلسه علني روز 14 مرداد سال 60، بررسي صلاحيت باهنر براي احراز پست نخست وزيري در پنجمين دستور کار نمايندگان قرار گرفت. آنگونه که در شرح مذاکرات اين روز مجلس آمده است از آنجا که اعتبارنامه 40 نفر از نمايندگان هنوز به تاييد نرسيده بود؛ آنها اجازه مشارکت در اين راي گيري را نداشتند. البته 29 نفر آنها با امضاي نامه​اي موافقتشان با نخست وزيري باهنر را به هيات رئيسه اعلام کرده بودند که در شمار آرا به حساب نمي​آمد. هيچ کس در صحن علني در مخالفت با باهنر نطق نکرد و نتيجه آرا حاکي از آن بود که 130 نفر از 168 نماينده صاحب‌ رأی‌، موافق‌ بودند و 14 نفر مخالف‌ و 24 نفر ممتنع‌.
به اين ترتيب رجايي و بانر با دست پر جلسه مجلس را ترک کردند. همان شب جلسه نشست سران سه قوه با حضور اين دو نفر و  موسوی‌ اردبیلی‌، در دفتر هاشمي رفسنجاني برگزار شد. سيد احمد خمینی‌ و بهزادنبوی‌ نيز در اين جلسه حضور داشتند و به نوشته هاشمي درباره‌ ارتش‌، سپاه‌، کابینه‌ و دادگاه​های‌ انقلاب‌ بحث‌ کردند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =