۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

یکی از مشکلاتی که بعضی از کشورهای جهان با آن مواجه هستند بحران جمعیتی است .

هادی معیری نژاد- رشد متوازن جمعیت معمای لاینحلی است که اکثر کشورهای جهان با آن مواجه هستند اما در بعضی از کشورها این مسئله به بحران تبدیل شده است. کشورهای اروپایی علیرغم پیشرفت مثال زدنی در تکنیک های کنترل و حمایت اجتماعی از لحاظ مسایل جمعیتی با بحران مواجه اند.آزادی های مدنی و سیاست های سهل گیرانه در مورد ازدواج باعث شده است که اکثر این کشورها با ازدواجهای موقتی دوستانه و ناپایدار مواجه باشند که حاصل آن فرزند آوری کمتر و بد سرپرستی است.
در این میان سهم کشورهای ثروتمند اروپا کمتر است شاید آلمان در این میان استثنا باشد که رشد جمعیتی منفی دارد اما کشورهای شمال اروپا نظیر نروژ و سوئد با سیاستهای حمایتی رشد جمعیت را بالا برده اند. کشورهای شرق اروپا به دلیل بی سامانی اخلاقی و وضعیت نامناسب اقتصادی بیشترین کاهش را در نرخ رشد داشته اند.

افزایش مهاجرت و بر هم خوردن توازن جمعیتی بین جمعیت بومی و مهاجر باعث بحرانهای عمیق اجتماعی نظیر رشد افراطی ملی گرایی در بعضی از کشورها شده است.

 
ردیف کشور میزان رشد
1
آلمان
-0/28
2
گرینلند
-0/48
لتونی
-0/49
4
بلغارستان
-0/50
5
اوکراین
-0/54
6
لیتوانی
-0/55
7
مولداوی
-0/83
8
گرجستان
-0/83
 

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    43 4
    ببخشید, ولی فساد اخلاقی اگه باعث ازدیاد ایدز میشه, باعث افزایش زاد و ولد نمیشه؟ چند درصد بچه های آمریکای لاتین, پدر دارن؟
  • بدون نام MY ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    47 7
    کشوری به اسم گرینلند وجود خارجی ندارد . باز که شدی صدا و سیما
    • بدون نام EU ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      5 2
      منطقه خودمختار تحت حاکمیت دانمارکه...تقریبا کشوره
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    65 3
    ابتدا بررسی کنید جمعیت و افزایش و کاهش با چه دیدگاهی مطرح میشود؟ میخواهید مثل میانمار و سومالی و بنگلادش شوید که از جمعیت زیاد خانوار خود خوشحال اند و با یک تکه نان روزگار میگذرانند و با هر بادی 1-2-3 فرزندش از بین میرود و بلافاصله جایگزین میکند یا اینکه برای رزم میخواهید با ابزار اولیه بفرستید سراغ دشمن مثل 40-100 سال پیش. یا اینکه ظرفیت صنایع و نیروی انسانی تان خالی است وبرای افزایش تولید و تبدیل به غول اقتصاد و تولید جهانی به ان توجه دارید.
  • بدون نام EU ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    52 6
    اون آقایی که می گفت رفاه باعث میشه رشد جمعیت کم بشه کجاست اکثرکشورهایی که نام برده شده اند جزآلمان همگی ازفرهنگ غرب دورهستند وفقرشدید هم دارند که حاصل نحس اتحادجماهیرشوروی است
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    48 3
    مثل کشور ما که مشکلات اقتصادی باعث بالا رفتن سن ازدواج و وحشت زوجها از مواجهه با هزینه های کمرشکن بچه دار شدن شده است
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    57 4
    اونها فرق دارن . ما رشد داریم ولی این گزارش بو داره . مثل بقیه آمارها که دادن . برای منافعشون راحت آمارها رو دستکاری می کنن . بعدش ملت ما تو مدیریت خودشون موندن حالا 4 تا 4 تا بچه بیارن ؟؟؟ کی بزرگ میکنه ؟ کی تربیت میکنه ؟ کی خرجشون رو میده ؟ ی دختر پسر میخوان برن زیر س سقف پدر ماردشون همه رو پیوند میدن - تازه بچه بیارن !!! اوه اوه چه انتظارات .
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    52 3
    آلمان قوی ترین اقتصاد اروپا..این کشور همه چیزش از رو برنامست ..
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    43 4
    به زعم شما مشکلات اخلاقی در غرب باعث کاهش زاد و ولد شده است در کشور ما چی؟ در کشور ما مشکل اخلاقی وجود ندارد؟ همه جای دنیا لبریز از فساد اخلاقی است و فقط ما این وسط در بهشت اخلاقی زنگی می کنیم. یک بچه اول راهنمایی هم می داند که علم یعنی استدال منطقی
  • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    16 3
    برخی مثل اینکه نمی خواهند بفهمند این کشورهایی هستند که رشد جمعیتشان منفی است نه اینکه رشد جمعیتشان مطلوب است و دارند می گویند دیدید غربیها در این میان نیستند دوستان غرب هم دچار همین بلیه هست ولی منابع جمعیتی آنان علاوه بر زاد و ولد مهاجرت پذیری هم هست برای همین نرخ آنان منفی نشده است در حالی که این کشورها مهاجر آنچنانی ندارند
  • orfi DE ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    7 2
    حالا شما که می فرمایید انقد مهاجر پذیرن 2 تا ویزا ، واسه ما بگیر , یکیشو خودم برمی دارم یکیشم می دم به دکتر مهندسایی که می خوان نرن ولی نمی تونن
  • خواننده IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    1 3
    خبر آنلاین یک نگاهی به اینجا بنداز. http://www.khabaronline.ir/detail/232769/society/family، اینجا نوشتی نرخ رشد جمعیت آلمان 1/5 درصد است . تمام آمارهایی که توی اون صفحه نوشتی اشتباه است . دروغگو زود رسوا میشود .
    • گروه جامعه IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      3 1
      کاربر گرامی؛ متاسفانه خبری که لینک کرده اید را خوب مطالعه نکردید؛ نرخ باروری در آلمان، 1.5 فرزند است و نه نرخ رشد جمعیت. این دو با یکدیگر تفاوت دارند.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    4 2
    این آمارو از کجاشون در آوردن؟! رشد منفی آلمان مال چند سال پیشه الان مطمئنم از ایران بیشتره(نمیدونم دقیقا چقدر) یه آقای دکتری که سرش به تنش میارزید اینو میگفت