۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۵

موضوع گزارش نیوزویک، دروغ‌هایی است که مردم حتی به پزشکانشان می‌گویند؛ از سیگار کشیدنشان گرفته تا روابط خارج از خانواده و ...

دروغ‎های بزرگی وجود دارد و همچنین دروغ‎هایی کوچک؛ در این بین‌ها چیزی هم هست به نام دروغ مصلحتی و یکی از رایج‌ترین این دروغ‌ها، در مطب پزشکان گفته می‌شود.

حتی در زمان‎های بسیار دور، بقراط پدر علم پزشکی می‎دانست که برخی از بیماران یونانی، دروغ‎هایی به او می‎گویند، بنابراین به منظور فهمیدن اینکه آیا بیمار حقیقت را می‎گوید یا خیر، ضربان نبض او را اندازه می‎گرفت.

روش‎های دیگری نیز وجود دارد که پزشک می‎تواند با درایت، مچ بیمار را بگیرد. برای مثال، پزشک معالج «جانی هافمن»، مدیر بازاریابی یک  شرکت در لس‎آنجلس، در یکی از ملاقات‎هایش از وی پرسید که آیا هنوز سیگار می‎کشد و هافمن پاسخ داد که آن را ترک کرده است.  پزشک نیم نگاهی به او کرد و گفت: «پس لابد آن بسته که باعث برآمده شدن جیب شما شده متعلق به دوستتان است!» هافمن شرمنده و دستپاچه از این رسوایی فقط توانست پاسخ دهد که متحیر است از اینکه آن بسته آنجا چه کار می‎کند! اما برای شخصیت هافمن، زیبنده‎تر این بود که خجالت را کنار می‎گذاشت و با شجاعت حقیقت را می‎گفت.

ممکن است کمی دردآور باشد؛ ولی گفتن حقیقت به پزشکان، در مورد مسایلی که به سلامت مربوط می‎شود همانند زیاده‎روی در مصرف الکل، استعمال مواد مخدر یا داشتن روابط جنسی پرخطر، می‌تواند باعث نجات جان بیمار شود!

بسیاری از بیماران احساس می‎کنند که دروغ گفتن یا حذف قسمتی از حقایق کمتر ایجاد ترس و نگرانی می‎کند تا اینکه بخواهند به زخم زبان و انتقاد دیگران از رفتار و شیوه زندگی پرخطر گوش فرا دهند.

هافمن که اندکی پس از آن ملاقات سیگار را به کلی کنار گذاشت و هم‎اکنون بیش از 5 سال است که از دخانیات استفاده نمی‎کند، می‎گوید: «من ابله نیستم و مسلما هر کسی می‎داند که سیگار بد است ولی چه کسی دوست دارد که به نصیحت و پند و اندرز دیگران گوش دهد؟»

طبق یک بررسی‎انجام شده، هافمن در میان 13 درصد از 1500 فرد مورد تحقیق بود که اقرار کردند به پزشک خود دروغ گفته‎اند؛ تحقیقی که در آن 32 درصد هم اذعان داشتند که حقیقت را کمی تحریف کرده‎اند که در حقیقت تعبیری محترمانه برای دروغ گفتن است؛ اینطور که معلوم است دروغ‎های انسان‎ها طیف گسترده‎ای دارد.

تحقیق دیگری نشان داده‎ است که حدود 40 درصد افراد، در مورد پیروی از توصیه‎های درمانی پزشک و بیش از 30 درصد، در مورد رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش به پزشک خود دروغ گفتند. افراد در مورد بسیاری از مسایل دیگر نیز با پزشک خود صادق نبودند، همانند استعمال سیگار، داشتن روابط جنسی پرخطر، دریافت الکل، مصرف مواد مخدر، مصرف خودسرانه سایر داروها، عمل به توصیه‎های درمانی دیگران، پیروی از درمان‎های جایگزین (همانند همیوپاتی و ...) و بسیاری از موارد دیگر.

اگر فرد از داروهای دیگری استفاده می‎کند، حتی اگر به نظر بی‎خطر بیاید، باید پزشک خود را در جریان بگذارد زیرا می‎تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.  مطالعه‎ای که نتایج آن در نشریه علمی JAMA، در دسامبر 2008 منتشر شده است نشان می‎دهد که از هر 25 فرد بالغ 57 تا 85 ساله، یک نفر خود را در معرض خطر تداخلات دارویی ناشی از پیروی از چندین تجویز قرار می‎دهد همانند داروهای تنگ‌کننده عروق، آسپرین، ویتامین‎ها و مکمل‎ها .

پزشکان باور دارند که بیشتر بیماران با قصد دروغ گفتن پا به مطب نمی‎گذارند بلکه ترس از رسوا شدن، شرمنده از قضاوت پزشک در مورد آنها، تمایل به جلوه کردن به عنوان فردی درستکار، فقدان دانش کافی در مورد اینکه چرا برخی سوال‎ها ضروری است و حتی نگرانی بابت بیمه، آنها را به سوی مسیر دروغگویی سوق می‎دهد.

دکتر «دبورا لیندنر»، پزشک بیمارستان زنان در شیکاگو عقیده دارد که بیشتر بیماران آمریکایی تعداد شریک‎های جنسی که تا کنون داشته‎اند را کمتر گزارش می‎دهند. به نظر او زنانی که خودشان را فریب می‎دهند و روابط جنسی سالمی ندارند صرف‎نظر از مشکلات مربوط به بارداری، باعث بالا رفتن خطر انتقال و شیوع بیماری‎های مقاربتی برای خود و دیگران می‎شوند.

دکتر لیندنر در این باره می‎گوید: «مسلما هیچکس نمی‎خواهد روابط جنسی پرخطر یا چند شریک جنسی داشته باشد، سیگار بکشد یا در مصرف الکل زیاده‎روی کند، اما مردم باید بدانند که پزشکان این سوالات را برای حفظ سلامت آنها می‎پرسند نه این که بازپرس باشند.»

این دروغ‎های کوچک می‎تواند عواقب بزرگی داشته باشد از جمله اینکه امکان درمان صحیح را از پزشک می‎گیرد یا گاهی می‎تواند منجر به تجویز آزمایش‎های غیرضروری یا تجویز داروهای اشتباه شود. برای مثال اگر فرد به دروغ به پزشک خود بگوید که تمام داروهای تجویز شده توسط  او را مصرف کرده در حالی‎که هنوز فشار خون وی طبیعی نشده باشد، پزشک ممکن است به ناچار نوع دارو را عوض کرده یا دوز آن را بالا ببرد یا اگر وزن فرد اضافه شده باشد در حالی‎ که سوگند خورده که رژیم غذایی را همراه با ورزش به خوبی رعایت کرده‎است؛ به‎طور حتم پزشک دلایل دیگری را برای افزایش وزن او خواهد جست و این باعث هدر رفتن وقت و هزینه بیمار می‎شود.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، کشف حقیقت برای پزشکان آسان‎تر شده است. کلینیک Cleveland و همچنین شرکت Health Vault مایکروسافت، طرحی آزمایشی را در نوامبر، با 400 بیماری که فشار خون بالا، مشکلات قلبی - عروقی و دیابت داشتند، آغاز کردند. این فناوری می‎تواند تا حدودی مانع دروغ گفتن افراد شود و هرگاه که فشار یا قند خون یا وزن بدن به خارج از حد کنترل برسد، پزشک خیلی سریع می‎تواند مداخله را شروع کند. در این روش، بیماران در منزل، برای اندازه گرفتن فشار و قند خون و همچنین وزن از وسایل کامپیوتری مخصوص پایش استفاده می‎کنند و سپس این اطلاعات به‎طور مستقیم برای پزشک فرستاده می‎شود بنابراین پنهان کردن این عددها از پزشک کمی مشکل است.

حتی بدون استفاده از روش‎های پایش، بیشتر پزشکان حدس می‎زنند که چه وقت بیماران درمورد عادات بدشان دست به دروغگویی می‎زنند. برخی از پزشکان اطلاعاتی را که فرد مشکوک به دروغگویی می‎دهد، ضرب‎ در 2 یا 3 می‎کنند. برای مثال اگر فرد بگوید که روزی یک بار مشروبات الکلی می‎نوشد، پزشک مقدار بیشتری را در نظر می‎گیرد. مسلما سر تکان دادن و پذیرفتن هر آنچه بیماران می‏گویند، بهترین روش درمان نیست.

 برای کسب اطلاعات صحیح از بیمار، نیاز به ایجاد انگیزه از ‎سوی پزشک است؛ همانند صحبت کردن درمورد ارتباط شیوه صحیح زندگی و داشتن سلامت خوب و اگر سلامتی به عنوان یک انگیزش قوی برای بیمار کافی نبود، پاداش مادی، گزینه دیگری می‎تواند باشد. هرگاه بیماران دکتر «کیم ایگل»، متخصص قلب و عروق و استاد دانشکده پزشکی میشیگان، موفق به کاهش وزن می‎شدند، او به آنها مدالی نیکلی یا دلار هدیه می‎داد و به آنها می‎گفت که آن را به در یخچال بچسبانند.

او در این باره می‎گوید: «مردم عاشق این کارند؛ برایشان مثل یک تفریح است و این باعث می‎شود که ما ساعات بیشتری را با هم گفتگو کنیم و همین هم‎صحبتی‎ها خیلی از مشکلات را از زندگی آنها فاش می‎کند. اگر شما واقعا برای صحبت با بیمارتان وقت بگذارید، علت خیلی از مسایل را شاید کشف کنید مثلا بفهمید که علت ورزش نکردن او مشکل کمر است و یا دلیل میوه نخوردن او عدم استطاعت مالی است.»

البته گزارش‎ها نشان داده است که  بسیاری از پزشکان هم شنوندگان خوبی نیستند و پس از 20 ثانیه که از صحبت بیمار می‎گذرد، رشته کلام بیمار را قطع می‎کنند؛ در صورتیکه آنها باید بیاموزند که چگونه می‎توانند گفتگوی موثری با بیمار خود داشته باشند، در عین حال بیماران نیز باید آموزش ببینند که تمام ماجرا را برای پزشک خود تعریف کنند.

اولین قدم در راستای تلاش برای صادق بودن این است که فرد، پزشکی را بیابد که با آن راحت است و به یاد داشته باشد که هیچ چیز از زندگی او پزشک را شگفت‎زده نخواهد کرد و اطمینان داشته باشد که پزشک، آنجا، پشت میز ننشسته که بیمار خود را از لحاظ اخلاقی مورد ارزیابی قرار دهد.

 ترجمه: پروانه حجت - نیوزویک - 8 ژانویه 2009

     

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    1 0
    مقاله جالبي بود ولي فكر نميكنم در مورد ايران صدق كنه، چون اگر دروغگويي باعث مرگ ميشد، الان بسياري از ايرانيها مرده بودند (اولين نفر خود بنده)