پزشکان می‌گویند خیلی از باورها که از قدیم به عنوان یک حقیقت پزشکی محض پذیرفته شده، چندان هم صحیح نیست

رعنا زارعی: سال‌هاست که مادرها توصیه‌های پزشکی خودشان را روی بچه‌ها اجرا می‌کنند؛ مثلا زمستان‌ها نصف صورت بچه‌ها را زیر کلاه پنهان می‌کنند، نمی‌گذارند شب‌ها در فریزر را باز کنند و موقع سرماخوردگی شکم آنها را با سوپ مرغ پر می‌کنند. اما نتایج تحقیقات جدید ثابت می‌کند بسیاری از حقایق قدیمی در مورد سرماخوردگی چندان هم صحیح نیستند.

واقعیت این است که این باورهای غلط نسل به نسل به ما منتقل می‌شوند. ما این باورها را قبول می‌کنیم و بیشتر اوقات برایمان دائمی می‌شوند زیرا آنها را از والدین، معلمان یا حتی از پزشکان یاد گرفته‌ایم و به همین دلیل صد در صد قبول داریم که درست هستند.

British Medical Journal در شماره اخیر خود مقاله‌ای از گروهی از محققان را به چاپ رسانده که برخی باورهای غلط در مورد بیماری‌ها را به چالش کشیده‌اند؛ مثلا طبق نظر این محققان، هیچ رابطه‌ای میان مصرف شکر و بیش فعالی وجود ندارد و در حدود 12 دلیل کاملا علمی این موضوع را رد می‌کنند.

یکی دیگر از این باورها به رابطه بین شام خوردن و اضافه وزن پیدا کردن برمی‌گردد. چندین مطالعه و آزمایش تا کنون نشان داده است که بین غذا خوردن در شب و اضافه وزن هیچ رابطه ای وجود ندارد. محققان تا کنون چندین بار ثابت کرده‌اند که آنچه شما را چاق می‌کند زیاد خوردن است و ربطی به زمان خوردن شما ندارد.

راجع به کلاه سر گذاشتن در سرما چه طور فکر می‌کنید؟

طبق این مطالعه، هیچ رابطه خاصی میان در معرض سرما یا گرما قرار گرفتن سر و سرماخوردگی وجود ندارد، چراکه هر قسمت از بدن که پوشش کافی نداشته باشد حرارتش کم می‌شود اما در تبادل گرما با سایر قسمت‌های بدن قرار می‌گیرد و در نهایت کل بدن است که دمایش، در محدوده اندکی تغییر می‌کند.

دکتر ویرمن، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: ما سعی کردیم به روشی علمی و البته با کمی طنز مردم را مطلع کنیم که مقداری بیشتر به علمی بودن حرف‌هایی که مییشنوند بیندیشند.

یک خبر جالب دیگر هم در این مقاله هست: علی رغم آنچه تا کنون تصور می‌شد میزان خودکشی‌ها در تعطیلات افزایش پیدا نمی‌کند!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =