۰ نفر
۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹

مطالعات گسترده روی نمونه‌های متفاوت نمایشگرهای کتاب‌خوان و احتمالا پخش ویدئو، ‌نویدبخش نسل جدیدی از نمایشگرهای رنگی با کیفیت بالا هستند.

بهنوش خرم‌روز: با راه‌اندازی بین‌المللی کتاب‌خوان کیندل آمازون در این هفته، کتاب‌های الکترونیک امسال بیشترین میزان عرضه را خواهند داشت. اما وقتی کتاب‌خوان‌های براقمان را ورق بزنیم،‌ به احتمال زیاد به یاد نمی‌آوریم که چه قدر طول کشید تا نسخه‌های رنگی که مدت‌ها پیش وعده‌اش را داده بودند، در دسترس ما قرار گیرد. به علاوه با ابزارهای چندکاره‌ای مثل گوشی‌های همراه هوشمند که این روزها خیلی عادی شده‌اند، چه قدر طول می‌کشد تا این کتاب‌خوان‌ها هم پخش ویدئو را ترجیح بدهند؟

به گزارش نیوساینتیست، کتاب‌خوان‌های پیشتاز امروز به طور اختصاصی از فناوری نمایش الکتروفورتیک از شرکتی به نام ای‌اینک (E-Ink) وابسته به موسسه فناوری ماساچوست، ام.آی.تی استفاده می‌کنند. این رویکرد راه را برای نمایشگرهای تک فام هموار می‌کرد،‌ در حالی می‌کوشید همچنان جلوتر از آن‌ها حرکت کند. این شرکت هنوز هم قرار است به نمایشگرهای رنگی با کیفیت تک‌فام‌ها برسد، البته نه برای پخش ویدئو.

اما آیا نمایشگرهای کتاب‌های الکترونی دیگر ممکن است با وجود مصرف کم انرژی و وضوح تصویر بالای نمایشگرهای الکترونیکی تک‌فام، بخواهند به ویدئوهای باکیفیت رنگی دست یابند؟

در واقع مدعیان بسیاری در این مورد وجود دارند. آخرین و به احتمال زیاد امیدوار کننده‌ترین مورد، از کریستال‌های فوتونیک استفاده می‌کند و قابلیت رقابت با صفحه نمایش‌های کریستال مایع (ال.سی.دی) قدیمی و نمایشگرهای پلاسما در کیفیت رنگ را دارد چون به همه پیکسل‌ها این امکان را می‌دهد که با طول‌موج خاصی از نور تنظیم شوند یا حتی در برخی موارد با سرعت گیرایی چشم هماهنگ گردند.

اوپالوکس شرکتی وابسته به دانشگاه تورنتو در کانادا است که جوهر فوتونیک یا به اختصار پی- اینک را تولید کرده است. این شرکت مدعی است که شدت بالای رنگ مزیت پیکسل‌های قابل تنظیم است. برای نمونه، ال.سی.دی‌های رنگی برای تولید رنگ کامل به زیرپیکسل‌های قرمز، سبز و آبی نیاز دارد. بنابراین اگر بخواهید رنگ قرمر خالص داشته باشید، در بهترین حالت تنها یک سوم نمایشگر در حقیقت قرمز را نشان می‌دهد. در حالی که اگر تمامی پیکسل‌ها بتوانند طوری هماهنگ شوند که یک رنگ خاص را نشان دهند، دیگر این طور نخواهد بود.

در مقابل، روش ای‌اینک این است که پیکسل‌های سفید را با استفاده از فیلتر رنگی کند. در این صورت وضوح تصویر کاهش می‌یابد چون آن‌چه در نمایشگرهای تک‌فام به عنوان یک پیکسل عمل می‌کند، در این روش به یک زیرپیکسل تبدیل می‌شود. به علاوه خود فیلترها هم کیفیت نمایش را پایین می‌آورد. ادوین توماس که کریستال‌های فوتونیک قابل تنظیم را در ام.آی.تی تولید کرده است، در این باره توضیح می‌دهد: « اگر شروع به استفاده از فیلترها کنید، در واقع فوتون‌ها را دور انداخته‌اید.»

به گفته مدیر بخش فناوری، ‌آندره ارسنال، اوپالوکس با شرکت‌های تولید نمایشگر کار می‌کند تا بتواند نسل جدیدی از نمونه‌های آزمایشی از این نوع را پدید آورد. اما این کار یک اقدام بسیار طولانی مدت است. به طور خلاصه، این شرکت روی ابزارهایی متمرکز شده است که کم هستند، مثل نمایشگرهای سطح باتری.

اوپالوکس هنوز موفق نشده پیکسل‌های جوهر فوتونیکش را آن‌قدر سریع بازتنظیم کند که بتواند ویدئو نشان دهد، اما سیستم‌های کریستال فوتونیک دیگری هستند که این قابلیت را دارند،‌ مثل نمونه‌ای که دیوید اسنوزول، پژوهشگر سابق مرکز مطالعات کوداک در انگلستان و پژوهشگر فعلی دانشگاه کمبریج ساخته است. خودش در این باره می‌گوید: « داشتیم به سرعت تغییر پایین‌تر از هزارم ثانیه می‌رسیدیم». متاسفانه وقتی که پژوهشکده کوداک در اوائل امسال تعطیل شد، وی مجبور شد کارش را متوقف کند. با این حال مطالعه وی نشان می‌دهد که کریستال‌های فوتونیک برای ایجاد نمایشگرهای رنگی زمینه متوالی، بالقوه ‌به اندازه کافی سریع هستند. و در آن‌ها رنگ کامل توسط تاباندن پالس‌های قرمز، آبی و سبز یکی پس از دیگری به هر پیکسل ایجاد می‌گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۵
    0 0
    من که بعید میدونم کتابخوان الکترونیک در برابر گوشی همراه موفق بشه. موبایلهای هوشمند همه کاری انجام میدهند، نمایش صفحات کتاب که دیگه چیزی نیست