روزنامه خراسان نوشت:

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد به عنوان مدعی العموم پرونده موسوم به «قربانیان چاله مرگ» را پی گیری می کند.

در پی مرگ مادر و کودک خردسالش درون چاله ای در اطراف میدان کارگر بجنورد که به دنبال وقوع بارش های غافلگیرکننده رخ داد دادستان عمومی و انقلاب بجنورد گفت: دادستانی با قاطعیت با مقصران این حادثه برخورد قانونی خواهد کرد. «میرعلم سیدی» با اشاره به این که چاله های کنار پیاده رو بدون هیچ گونه حفاظی رها شده است و خطرات جانی برای شهروندان در بردارد تصریح کرد: در این زمینه، دادستانی به عنوان مدعی العموم با سهل انگاران برخورد می کند.

وی ازدحام مردم را موجب ایجاد اختلال در امدادرسانی عنوان کرد و افزود: این موضوع باید فرهنگ سازی شود که در هنگام وقوع هر حادثه ای، مردم در محل تجمع نکنند و از این طریق با پلیس و امدادگران برای تسریع در خدمات رسانی همکاری کنند. دادستان عمومی و انقلاب بجنورد با بیان این که سیستم فاضلاب و آب رسانی این شهر مشکل دارد و در زمان وقوع چنین حوادثی نمی توان انگشت اتهام را به سوی یک دستگاه خاص گرفت، افزود: در این زمینه باید کارهای کارشناسی دقیقی انجام شود.

«میرعلم سیدی» خاطرنشان کرد: موضوع با طرح شکایت از سوی خانواده داغ دیده پیگیری خواهد شد و علاوه بر آن، خودم به عنوان مدعی العموم موضوع را به شدت پیگیری می کنم و خیال مردم از بابت پیگیری این مسئله راحت باشد.

یکی از شهروندان در این باره می گوید: 8سال است که پیگیر برطرف شدن مشکل آب گرفتگی میدان کارگر هستیم و حتی حداقل تقاضای ما که قراردادن دریچه ای روی این گودال عمیق بوده ، ثمربخش نبوده است. وی ادامه می دهد: حتی یک توری روی این دریچه نگذاشتند، آن هم دریچه ای که بارها شاهد فروافتادن سالمندان و کودکان در آن بوده ایم. گاهی نقش راهنما را برعهده گرفته ام و هنگام آب گرفتگی میدان، به همراه چند کاسب دیگر کنار مغازه می ایستیم تا مردم را راهنمایی کنیم مبادا در گودال وجوی آب گرفتار شوند.

یکی از افرادی که خود، شاهد ماجرا بود، نفس زنان گفت: از آن سوی خیابان 2 زن در حالی که یکی از آنان فرزندش را در آغوش گرفته بود، از عرض خیابان در حال عبور بودند که ناگهان با فریادهای یکی از آنان متوجه شدیم مادر و کودک با سقوط در یکی از گودال های روباز حاشیه پیاده رو، توسط جوی بزرگ حاشیه خیابان بلعیده شدند.«محمد یداللهی» ادامه داد: تعدادی از افرادی که در محل بودند، برای کمک به زن و فرزندش، قبل از حضور ماموران امدادی، اقدام کردند اما از دست آن ها کاری بر نیامد. با کمترین بارش باران، شهر به آبگیری تبدیل می شود که با وجود همیشگی بودن این موضوع تاکنون اقدامی برای برطرف شدن مشکل نشده است.وی با اشاره به گودال های روباز که هر 10 قدم، حدفاصل میدان کارگر تا میدان شهید وجود دارد، افزود: با آب گرفتگی در این محل هر لحظه امکان فرو رفتن در این گودال ها برای عابران وجود دارد و با توجه به این که چند وقت پیش 2 جوان داخل گودال افتاده بودند، موضوع را به اطلاع مسئولان شهرداری رساندیم تا چاره ای بیندیشند اما حتی محافظی هم روی این گودال ها نگذاشتند. در حالی که با شهروندان ناظر این ماجرا گفت و گو می کردم، امدادرسانان آتش نشانی به همراه اعضای هلال احمر، مسیر کانال را مورد کاوش قرار دادند. بارش باران کم کم متوقف شد و آب فروکش کرد. یک ساعت از ماجرا می گذشت اما هیچ اثری از مادر و کودک یافت نشده بود. هر لحظه که می گذشت، نگرانی خانواده ای که اکنون مفقود شده بودند، صدچندان می شد.پیرمردی که ناظر غرق شدن مادر و کودک بود، گفت: آیا باید حادثه ای رخ دهد تا مسئولان به فکر بیفتند؟

نیروهای امدادی پل ها را یکی یکی خراب می کردند تا شاید اثری از قربانیان یافت شود. ازدحام مردم کار را برای امدادگران و ماموران انتظامی دشوارتر کرده بود و هر کس به نوعی ماجرا را برای دیگری تشریح می کرد. یکی از غواصان آتش نشانی در فواصل هر پل برای پیدا کردن مادر و کودکش به جست وجو می پرداخت. بالاخره پس از گذشت 2 ساعت از حضور من در آن مکان، جسد بی جان مادر 31 ساله از میان گل و لای بیرون کشیده شد و در میان ازدحام جمعیت به بیمارستان منتقل شد، اما نگاه های منتظر برای یافتن کودک هم چنان ادامه داشت. امدادرسانان به دنبال کودک 2 ساله از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند. عقربه های ساعت، 23 دوشنبه را نشان می داد، اما جسد کودک هنوز یافت نشده بود. با گذشت زمان، جمعی از مسئولان شهری خود را به محل حادثه رساندند و از نزدیک ماجرای جست وجوی جسد کودک 2 ساله را نظاره می کردند.

شورایار محل نیز می گوید: سال قبل پسر بچه 12ساله ای که در جوی آب افتاده بود، از آب گرفتیم، ولی متاسفانه پیرمردی که در این کانال افتاده بود، بیهوش شد و به بیمارستان انتقال دادیم. «طیبی» بیان می کند: با هر بارش، سرتا سر اطراف میدان کارگر را آب می گیرد و داخل همه زیرزمین ها پر از آب می شود و اگر شدت بارندگی زیاد باشد، حتی به مغازه هایی که ارتفاع زیادی هم دارند، آب وارد می شود.

«پور رمضان» یکی دیگر از کسبه محل که خود شاهد سقوط مادر و کودک در کانال آب میدان کارگر بوده است، می گوید: مسئولان برای شهر کارهای بسیاری کرده اند اما میدان کارگر، قلب تپنده بجنورد است و با وجود این همه رفت و آمد، لازم است که شیب خیابان اصلاح شود و حداقل هنگام آب گرفتگی از تردد خودروها جلوگیری شود تا خیزش موج آب را به سوی پیاده رو نداشته باشیم. وی نیز با تایید سخنان همکاران خود اظهار می دارد: مشکل آب گرفتگی بجنورد مشکل امروز و دیروز نیست و به سال ها قبل باز می گردد و هر سال، سیل چند نفر از رهگذران را در کانال های آب انداخته است.

در این رابطه سرپرست اداره کل مدیریت بحران گفت: درباره بارش تگرگ از طریق رادیو و تلویزیون به مردم اطلاع رسانی شده بود و اداره کل هواشناسی هم با ارسال پیامک به 300 نفر این موضوع را اطلاع داده بود. «محمد آروین» با بیان این که در حادثه غرق شدن مادر و فرزندش هیچ مسئولیتی متوجه اداره کل مدیریت بحران نیست، افزود: این موضوع به طور مستقیم به فرماندار بجنورد که مدیر بحران شهرستان هم هست، ارتباط دارد و باید موضوع از آن طریق پیگیری شود. وی البته بیان کرد: به علت این که این حادثه در زمان آب گرفتگی رخ داده است، شهرداری و شورای شهر هم باید در این زمینه پاسخ گو باشند. وی تصریح کرد: با توجه به آسیب شناسی که درباره آب گرفتگی های میدان کارگر انجام شده است و روان آب‌هایی که از سمت بیمارستان امام علی (ع) و دانشگاه آزاد به سوی این میدان سرازیر می شود، اداره کل مدیریت بحران استان 2 میلیارد ریال برای جمع آوری آب های سطحی به شهرداری بجنورد اختصاص داد و این که چرا تاکنون در این باره اقدامی نشده است، جای سؤال دارد.

تماس های خبرنگار ما برای گفت و گو با فرماندار و شهردار بجنورد بی نتیجه بود، چرا که «پاکمهر» فرماندار در جلسه بود و «دژهوت» شهردار هم به گفته مسئول روابط عمومی شهرداری، از این حادثه به شدت متأثر است و هیچ تلفنی را پاسخ نمی دهد.

از سوی دیگر، معاون فرهنگی و مسئول روابط عمومی شهرداری بجنورد بیان کرد: این اتفاق همه را متاثر کرده، اما تشخیص این را که چه کسی مقصر است به قضاوت جمعی می سپاریم.«موفق» افزود: سال گذشته برای مهار آب های سطحی اعتباری اختصاص یافت که مناقصه آن 28 فروردین و جلسه کمیسیون معاملات آن هم دوشنبه صبح برگزار شد و قرار بود پیمانکار پروژه انتخاب شود.وی تصریح کرد: اتفاق دوشنبه شب، پیش بینی نشده بود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر هم با اشاره به تداوم تلاش های نیروهای امدادی برای یافتن جسد کودک گفت: از صبح سه شنبه واحد تجسس این جمعیت وارد ماجرا شد و با استفاده از سگ های تجسس، جست و جو برای یافتن جسد کودک را ادامه می دهند. «سجادی» تصریح کرد: جست و جو تا زمان یافتن جسد کودک ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هم که در محل حادثه حضور یافته بود، با اشاره به مشکلات آب گرفتگی معابر در هنگام بارش باران گفت: هنوز آماری از تصادفات دوشنبه شب به دست نیامده است، اما هنگام بارندگی در شهر شمار تصادفات افزایش پیدا می کند. سرهنگ «اسماعیلی» با اشاره به قطع برق و مختل شدن عملکرد چرا غ های راهنمایی و رانندگی افزود: مسئولان باید در ارتباط با چراغ های راهنمایی و رانندگی و نصب تجهیزات جایگزین تامین برق برای آن ها اقدام کنند. وی افزود: گره ترافیکی در پی بارش باران در شهر به وجود آمد که ماموران با اعزام نیروها به روان سازی ترافیک در شهر اقدام کردند.

45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرشد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    4 2
    احسنت به همت دادستان بشرطی که به نتیجه برسد . من خودم بنابه شغلی که دارم مدام در کنار نفرات آتش نشان بودم و از نزدیک شاهد تجمع اعصاب خورد کن ملت شریف بودم و ... بگذریم جناب دادستان صحبت از گروه بحران کردند , خواهش بنده بعنوان یک شهروند اینه جناب سیدی بیاد چند تا بازرس بفرسته و نفرات و تجهیزات این گروه رو از نزدیک ببنند و ok کنند, اگه قرار بشه شهر و استان به امید این تیم بشینه باید که از نظر استفاده بازدهی در زمان احتیاج مطمئن باشند . امید که شاهد چنین حوادث دلخراشی نباشیم . آمین
  • نام رضا US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    11 2
    متا سفانه این چاله ها در تمام شهرهای میهن عزیزمان به وفور یافت میشود واکثرا دارای عمری طولانی هستند وشهردارهای متعددی نیز دیده اند ولی چاره چیست باید سوخت وساخت !!!! دیوارکج صاف نمیشود مگر ازنو ساخته شود
  • الدوز زردکانلو IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    6 1
    مردم شهر من بدون رفتن به دریا ، رودخانه وحتی استخر ، میتوانند غرق شوند. مردم شهر من آنقدر کوچک و بی مقدار شده اند ، که حتی میتوانند در جوی آبی غرق شوند. مادری به دنبال کودکش در جوی آبی غرق شد ، و کودک زیر قدم های با معرفت مردم ،خیابان های شهر را هی سر میخورد و دنبال مادرش میگردد. با خود میگوید : زیر پوست شهر ، حتی کودکی هایمان ، در حال غرق شدن است !
  • يک شهروند بجنوردي IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    7 0
    واقعا اين اتفاق فوق العاده تلخ براي من ک يک شهروند بجنوردي ام ، اين حقيقت را روشن مي کند که شهري ک من در آن زندگي ميکنم از نظر مديريت بحران بيش از حد ضعيف عمل کرده! واقعا متاسفم براي آن اشخاصي ک با بيفکري تمام فاضلاب هاي شهري را در حين بارندگي بدون سرپوش توري رها مي کنند و زمينه را براي اين چنين حوادث حولناک محيا...
  • سعید IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    0 1
    شهردار بجنورد باید مجازات شود جالب است بدانید که شهردار فعلی قبلا رئیس عمرانی شهرداری بوده اند